v03_var-01

NUKREIPĖ MINIMALISTINE VAGA: Kaune projektuojamas naujas pėsčiųjų tiltas per Nerį

2023-07-28
Almantas Bružas

Kaune pribrendo poreikis tilto, kuris nauja pėsčiųjų ir dviračiu jungtimi surištų Senamiestį su šiuo metu bene sparčiausiai plėtojamu Vilijampolės mikrorajono ruožu. Kauno architektūros ir urbanistikos ekspertų taryba (KAUET) ką tik apsvarstė  parengtus du naujojo tilto priešprojektinių pasiūlymų variantus ir jų autorius nukreipė minimalizmo bei architektūrinės idėjos gryninimo vaga.

SUJUNGS SENAMIESTĮ SU INTENSYVIOS MIESTO PLĖTROS ZONA
Idėją istorinę Kauno dalį su Vilijampolės mikrorajonu sujungti nauju pėsčiųjų tiltu bene pirmieji aktualizavo Vilijampolės pakrantės urbanistinės raidos programos „Naujas krantas“ rengėjai (arch. Audrys Karalius, Asta ir Gintaras Prikockiai, Rimvydas Palys). Nemuno ir Neries dešiniajame krante įsikūrusios Vilijampolės dar visai neseniai neužstatytąjį ruožą užgriozdinus „Piliamiesčio“ tūriais bei greta jų sparčiai „štampuojant“ naujus gyvenamųjų „YIT Kaustos“ bei „Kaušpėdo“ kvartalų daugiabučius, naujojo pėsčiųjų ir dviratininkų tilto galimybė miestui tapo aktuali kaip niekad iki tol.
Kauno savivaldybei pasirašius sutartį su dar 2018-aisiais naujojo tilto per Nerį viešųjų pirkimų konkursą laimėjusiu Šarūno Kiaunės projektavimo studijos bei inžinerinės firmos „SRP projektas“ bendru kolektyvu, projektavimo reikalai įgavo pagreitį. Tilto per Nerį priešprojektinių pasiūlymų autoriai KAUET‘o ekspertams pateikė dvi projektines variacijas. Galimybė suprojektuoti naują tiltą istorinėje aplinkoje pasitaiko itin retai, todėl visada naudinga kolegų rate pasitikrinti savo idėjas bei surasti būdą kuria kryptimi skleisti besimezgančius kūrybinius žiedus. Ypač – jei objektas yra ypatingoje vietoje, kuri įpareigoja ir ateities kartoms. Pasitikrinti pravartu ankstyvose projektavimo stadijose, kai daugiau galimybių koreguoti ar išvengti projektinių spąstų.

PASIŪLĖ DVIGUBO LENKIMO GEOMETRIJĄ IR ĮVEIKLINTI SALĄ
Pagal priešprojektinių pasiūlymų autorių sumanymą, naujasis pėstiesiems ir dviratininkams skirtas tiltas per Nerį turėtų atsirasti greta esamo Povilo Vileišio tilto. Automobiliams ir pėstiesiems skirtas pastarasis dabar sujungia Kauno Senamiestį su dešiniajame Neries ir Nemuno krante įsikūrusiu Vilijampolės mikrorajonu. Naujasis infrastruktūros statinys į gatvių tinklą įsijungtų perspektyvinėse pėsčiųjų zonose: Senamiesčio pusėje – M.Valančiaus, o Vilijampolės – Brastos gatvę kertančios Tilžės gatvės tąsoje (nuo teritorijos šalia žemės sklypo Jonavos g. 1a iki Brastos g. 32). Ne mažiau nei funkcinis šiam objektui yra svarbus ir estetinis aspektas – Kauno pilies bei Senamiesčio artumas, Neries pakrančių panoramos įpareigoja.
Priešprojektinių pasiūlymų 1-ajame variante, parengtame architektui Š.Kiaunei vadovaujant, sekant netaisyklingą Senamiesčio gatvių audinį, tiltas sumanytas lenktos geometrijos. Beveik 300 m ilgio ir 6,5-7  m pločio tilto subtilus išlenkimas ir vertikalia, ir horizontalia kryptimis – ko gero, vienas svarbiausių raktų, siekiant išvengti architektūrinio banalumo. Šioje projekto variacijoje į upės vagą įsibridusias 3 gelžbetonines atramas autoriai viršuje pasiūlė „aprengti“ metalo lakštais. Projektuojami skaidraus stiklo tilto turėklai su numatytais aliuminio porankiais turėtų vizualiai pabrėžti jo lakonišką siluetą.

Pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP). 1-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

Pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP  projektas). 1-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

 

Pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP). 1-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

Pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP projektas). 1-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

Pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP). 1-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

Pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP projektas). 1-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

Skirtingai nei 2-ajame priešprojektinių siūlymų variante, šiame numatoma išnaudoti tilto trasoje savaime susiformavusią Neries salą. Prieš 8 metus ją, surengusi Architektų dienos „humanitarinę okupaciją“ ir simboliškai užėmusi marga Kauno architektų bei menininkų kompanija, skambiai pakrikštijo Švento Reikalo sala. Tuomet užgimusią salos įveiklinimo visuomenei idėją Š.Kiaunės architektūrinis kolektyvas numatė išplėtoti įrengiant gelžbetoninę prieplauką, kurioje galėtų švartuotis barža bei upe atplaukę mažesni laiveliai. Pagal sumanymą, į šią salą nuo tilto viršaus žemyn nuvestų įrengti sraigtiniai laiptai, kurie viršuje galėtų būti plieniniai, o apačioje – gelžbetoniniai. Intriguojanti ir fantaziją žadinanti salos panaudojimo idėja visgi iškelia ir klausimų. KAUET‘o ekspertai daugiausia abejojo dėl jai numatomos prieplaukos funkcijos, tačiau buvo nuogąstaujama ir dėl kitų projektinių aspektų – paties sumanymo joje išbetonuoti krantinę, patekimo laiptų dizaino, elementų atsparumo ledonešiams ir t.t. Iškiltų ir salos priežiūros ir aptarnavimo infrastruktūros klausimas. Ko gero, tinkamas salos įveiklinimas išliks aktualia problema tolesniems tilto projektavimo etapams.

PATARĖ EITI MEDŽIAGŲ VIENTISUMO IR LAKONIŠKUMO KELIU
Vadovaujant inžinieriui Gintarui Šakaliui parengtas 2-asis tilto priešprojektinių pasiūlymų variantas remiasi ta pačia architektūrine schema, tačiau pasižymi gerokai sudėtingesniu bei vizualiai „aktyvesniu“ konstrukciniu sprendimu. Centrinė statinio dalis čia atrodytų tarsi būtų kabamoji, o specialiai sukurta kombinuota konstrukcinė schema su vantiniais elementais akivaizdžiai lemtų ne vien „techniškesnį“, bet ir ekscentriškesnį architektūrinį pavidalą nei 1-ojoje projektinėje variacijoje. Mat pastaroji skirtingai, detalių skaičiumi nepretenduoja atitraukti dėmesio nuo žymiosios Kauno pilies liekanų ar kitų istorinių gretimybių. Į upės vagą „įsilipusios“ 2 tilto atramos vietoje 3 yra bene vienintelis ryškesnis 2-ojo – konstrukciškai ir vizualiai gerokai komplikuotesnio – sprendimo privalumas.

ėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP). 1-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas. Situacijos schema.

Pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP projektas). 2-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas. Situacijos schema.

ėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP). 1-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

Pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP projektas). 2-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

ėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP). 1-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

Pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį (arch. Š.Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP projektas). 2-asis priešprojektinių pasiūlymų variantas.

KAUET‘o nariai projektuotojų kolektyvui turėjo pastabų dėl menkai išspręstų tilto prieigų bei kai kurių kitų neišvystytų projekto aspektų, į kuriuos pirmose projektavimo stadijose paprastai dar būna menkiau gilinamasi. Autoriams ypač svarbu buvo apsibrėžti projektinių klausimų lauko ribas, pasitikrinti savo mąstymo krypties teisingumą. Ir tai, atrodo, jiems šįkart pavyko įgyvendinti be didesnių kūrybinių praradimų. Ekspertai, bemaž vieningai pasisakę už 1-ąjį priešprojektinių pasiūlymų variantą, projektuotojams patarė tęsti darbus minimalistine medžiagų vientisumo ir „švarios estetikos“ kryptimi. Tarybos manymu, šiuo būdu bus galima pasiekti „skulptūriškos“ statinio kokybės bei architektūrinio grynumo. Daugumą ypač intrigavo tilto konfigūracijos „dvigubas lenkimas“, buvo užsiminta ir apie apžvalgos aikštelės įvedimo galimybę. Neries salos  įveiklinimas – kėlė daugiausia klausimų. Šio svarbaus miestovaizdžiui tilto projektavimo vėlesnėse stadijose reikalavimai ir lūkesčiai autoriams turėtų būti jau didesni, tačiau neabejotinai taip pat įveikiami.
Titulinis pav.: Naujasis pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas per Nerį projektuojamas tarp Kauno pilies liekanų ir esamo Povilo Vileišio tilto (arch. Šarūno Kiaunės projektavimo studija, konstr. SRP projektas).

Kauno Senamiestį su Vilijampolės mikrorajonų sujungsiantį pėsčiųjų ir dviratininkų tiltą per Nerį projektuoja architekto Šarūno Kiaunės vadovaujamas kolektyvas. Foto: ©PILOTAS.LT

Kauno Senamiestį su Vilijampolės mikrorajonu sujungsiantį pėsčiųjų ir dviratininkų tiltą per Nerį projektuoja architekto Šarūno Kiaunės vadovaujamas projektuotojų kolektyvas. Foto: ©PILOTAS.LT

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

Litomišlo pėsčiųjų tiltas

DRĄSA IR KLAUSA ARCHITEKTŪROJE: Čekijoje geriausiu išrinktas pėsčiųjų tiltas provincijoje

2024 sausio 31Be komentarųAlmantas Bružas

Čekai savo geriausius architektūrinius projektus renka jau 8 metus. Čekijos architektų rūmų įsteigtas Čekijos architektūros apdovanojimas šiemet atiteko kuklaus istorinio miestelio drąsiam, tačiau kontekstualiam šiuolaikinės

Vilniaus centrinis paštas

PILDOSI ARCHITEKTŪROS FILMOTEKA: Pristatomi 3 nauji lietuviškos architektūros filmukai

2024 sausio 3Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos architektų sąjunga toliau tęsia filmų apie Lietuvos architektūrą bei jos kūrėjus seriją „Architektūra iš arti“. Architektūros mylėtojams neseniai pateikti 3 pernai sukurti filmai, o

Irklavimo bazė Žirmūnuose

IRKLAVIMO BAZĖS KONKURSAS: Varžosi 8 architektūrinės koncepcijos

2023 spalio 17Be komentarųPILOTAS.LT

Pavasarį PILOTAS.LT jau rašė apie Vilniaus savivaldybės skelbiamą atvirą Žirmūnų irklavimo bazės architektūrinės idėjos konkursą. Neseniai paaiškėjo, jog dėl galimybės projektuoti varžosi 8 architektūrinių kolektyvų

„Rail Baltica“

STATYBOS ĮSIBĖGĖJO: Per Nerį kyla ilgiausias geležinkelio tiltas Baltijos šalyse

2023 spalio 31 KomentarasPILOTAS.LT

Įgyvendinant didžiausią geležinkelių infrastruktūros projektą Baltijos šalyse „Rail Baltica“, įsibėgėja ir ilgiausio geležinkelio tilto per Neries upę statybos Jonavos rajone – intensyviai vykdomi polių įrengimo

Neries krantinė

ATNAUJINS SVARBIĄ NERIES KRANTINĖS ATKARPĄ: Skelbiamas rangos konkursas

2023 rugsėjo 27Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė skelbia naują rangos konkursą kairės Neries krantinės atkarpos, nuo brolių Vileišių skvero iki Žaliojo tilto, rekonstrukcijai. Centrinė Vilniaus miesto dalis, kuri apima

Vasaros koncertų estrada

TVARKYS KUKLIAU: Rengiamo Klaipėdos vasaros koncertų estrados projekto viešas svarstymas

2023 rugsėjo 151 KomentarasPILOTAS.LT

Viešai svarstyti pateikti Klaipėdos vasaros koncertų estrados kapitalinio remonto projektiniai pasiūlymai. Pastaruosius parengė studija „SRP Projektas“ (PV Šarūnas Kiaunė, arch. Asta Kiaunienė, Gintarė Marozaitė). TERITORIJĄ

Nuotrauka Almanto Bružo

LAUŽO LIEPSNOS GARSAS: Garso instaliacija Zaraso ežero erdvėje „Kupolė“

2023 rugpjūčio 10Be komentarųPILOTAS.LT

Zarasuose, Zaraso salos erdvėje „Kupolė“ atidaroma Arturo Bumšteino ir Alano Gurino paroda „Be pavadinimo“. Joje kūrėjai tęsia anksčiau kūryboje jau nagrinėtą išvirkščių objektų – priešingybių

v03_var-01

NUKREIPĖ MINIMALISTINE VAGA: Kaune projektuojamas naujas pėsčiųjų tiltas per Nerį

2023 liepos 28Be komentarųAlmantas Bružas

Kaune pribrendo poreikis tilto, kuris nauja pėsčiųjų ir dviračiu jungtimi surištų Senamiestį su šiuo metu bene sparčiausiai plėtojamu Vilijampolės mikrorajono ruožu. Kauno architektūros ir urbanistikos

Kėdainių tiltas

KEIS IKONIŠKĄ MIESTOVAIZDĮ: Kaunas išrinko rangovą kontroversiškajam Kėdainių tiltui

2023 liepos 24Be komentarųPILOTAS.LT

Kaunas imasi įgyvendinti grandiozinį projektą, kuris turėtų visam laikui pakeisti miestovaizdį ties Nemuno ir Neries santaka. Kaip praneša Kauno savivaldybė, rastas ką tik rangovas vadinamojo

tiltas

STATYS LAIKINĄJĮ TILTĄ: Ruošiamasi rekonstruoti automagistralės tiltą per Kruną

2023 gegužės 15Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos automobilių kelių direkcija priėmė sprendimą automagistralėje Vilnius–Kaunas–Klaipėda statyti laikinąjį tiltą per Kruną. Tiltą planuojama suprojektuoti iki kitų metų pradžios ir statybas pradėti dar tais

Elektrinės tilto rekonstrukcija („TEC Infrastructure“).

VILNIAUS „BRUKLINAS“: Po rekonstrukcijos tiltas „dirbs“ pėstiesiems ir dviratininkams

2023 gegužės 12Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje bus rekonstruojamas „Bruklinu“ vadinamas 184 m ilgio Elektrinės tiltas prie Bukčių miško. Iki šiol naudotas tik inžineriniams tinklams, po rekonstrukcijos jis bus pritaikytas pėstiesiems

Irklavimas Neryje

ŽIRMŪNŲ IRKLAVIMO BAZĖ: Paskelbtas atviras architektūrinės idėjos konkursas

2023 kovo 8Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus savivaldybė skelbia atvirą Žirmūnų irklavimo bazės architektūrinės idėjos konkursą. Konkurso dalyvių pateiktos projektinės idėjos bus vertinamos techniniu, meniniu ir ekonominiu požiūriu. BUS MODERNI SPORTO

Neris krantinė

SOSTINĖ GRĮŽTA PRIE UPĖS: Atvėrė dalį kairiosios Neries krantinės

2023 kovo 6Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje, ties Seimo rūmais naudojimuisi atverta dalis kairiosios Neries krantinės. Krantinėje įrengtas ir nusileidimas iki vandens, suremontuotos nuovažos. SUTVARKYS BEVEIK 2 KM ILGIO KRANTINĖS ATKARPĄ

Kleboniškio tiltas

MENO OBJEKTU NETAPS: Atsistojusios Kauno tilto dalies neliks nė ženklo

2023 vasario 20Be komentarųPILOTAS.LT

Praėjusią savaitę Kaune netikėtai atsistojusi griaunama magistralinio kelio A1 tilto dalis socialiniuose tinkluose sukėlė tikrą audrą bei tapo gausiai lankomu objektu mieste. Entuziastingai į šį

Įgriuvęs tiltas

KĖDAINIUOSE STATYS LAIKINĄJĮ TILTĄ: Žada užtrukti pustrečio mėnesio

2023 vasario 10Be komentarųPILOTAS.LT

Praėjusią savaitę įgriuvus tiltui per Nevėžį Kėdainiuose Tilto gatvėje, po pustrečio mėnesio turėtų būti sumontuotas laikinasis tiltas. Taip Lietuvos automobilių kelių direkcija teigia, įvertinusi įgriuvusio

Lyduvėnų tiltas. Foto: ©PILOTAS.LT

ATVERS UNIKALIUS VAIZDUS: Lyduvėnų geležinkelio tiltas jau kitą vasarą priims lankytojus

2022 gruodžio 22Be komentarųPILOTAS.LT

Kitais metais lankymui bus pritaikytas ilgiausias ir aukščiausias Lietuvoje – Lyduvėnų – geležinkelio tiltas. Dubysos regioninio parko lankytojai jau kitą vasarą nuo jo galės gėrėtis

Kazbėjų tiltas

REMONTUOS KAZBĖJŲ TILTĄ: Prikels visuomenės išsaugotą tarpukarinį tiltą per Vokę

2022 gruodžio 221 KomentarasPILOTAS.LT

Vilniaus savivaldybė imasi į Kultūros paveldo registrą įrašyto Kazbėjų tilto remonto. Šiuo metu vyksta projektavimo darbai, tikimasi, kad gyventojai tiltu saugiai vėl galės naudotis po

Jokšų tiltas

IEŠKOMA ATSAKINGO RANGOVO: Rekonstruos unikalų tiltą per Karaliaus Vilhelmo kanalą

2022 gruodžio 19Be komentarųPILOTAS.LT

Klaipėdos rajonas ruošiasi vienintelio išlikusio pakeliamojo tilto per Karaliaus Vilhelmo (dabar – Klaipėdos) kanalą rekonstrukcijai. Šio rajono savivaldybė jau paskelbė konkursą rangovo, kuris padėtų atstatyti šį

Trijų mergelių tiltas

REMONTAS UŽTRUKS METUS: Kaune uždaromas Trijų mergelių tiltas

2022 gruodžio 11 KomentarasPILOTAS.LT

Virš Nemuno Kaune iškilęs ir Panemunės šilą su Biržiškų gatve jungiantis Trijų mergelių tiltas uždaromas kapitaliniam remontui. Užbaigti visus šio vaizdinga panorama pasižyminčio tilto kapitalinio

Morfai

GATVĖS MENAS VILIJAMPOLĖJE: Morfai su „Gyva Grafika“ pabaigė „Skliautą“

2022 lapkričio 281 KomentarasPILOTAS.LT

Vienas aktyviausių Kauno gatvės menininkų Morfai su komanda „Gyva Grafika“ ką tik pabaigė vieną ambicingiausių savo kūrinių – piešinį „Skliautas“. Įspūdingas piešinys atliktas Neries krantinėje,

Jurgis Rimvydas Palys 20221112

7 MIESTO DIMENSIJOS: Pasivaikščiojimas po architekto Jurgio Rimvydo Palio miestą

2022 lapkričio 15Be komentarųRasytojas

Žinomo architekto, technikos žinovo ir Kauno patrioto Jurgio Rimvydo Palio pasaulis toli gražu neapsiriboja vien architektūra. Tuo šį rudenį akivaizdžiai galėjo įsitikinti ir surengto „Palio metų“ paskaitų ciklo dalyviai. Paskutinioji, trečioji, šio

Kleboniškio tiltas

KLEBONIŠKIO TILTO REKONSTRUKCIJA: Pradedama tvarkyti tranzitui skirta vidurinė dalis

2022 lapkričio 9Be komentarųPILOTAS.LT

Kaune netrukus prasidės viduriniosios Kleboniškio (A.Meškinio) tilto dalies per Nerį tvarkymas. Planuojama, kad darbai ant tilto pajudės dar šiais metais ir bus baigti iki 2024-ųjų

Žvilgsnis į save 2021-2022, DO Architects

ŽVILGSNIS Į SAVE 2021-2022: Išrinkti apžvalginės parodos-konkurso laureatai

2022 spalio 141 KomentarasPILOTAS.LT

Vakar vakare Vilniaus rotušėje įvyko apžvalginės parodos-konkurso „Žvilgsnis į save 2021-2022“ apdovanojimų vakaras. Bene prestižiškiausio šiuo metu šalyje architektūros Konkurso laureatams tradiciškai išdalintas simbolinis metras.

Dviejų lygių automobilių saugyklą su saulės jėgaine Nidoje (arch. „SRP projektas“).

AUTOMOBILIŲ SAUGYKLA NIDOJE: Du parkavimo lygiai ir saulės jėgainė

2022 spalio 5Be komentarųPILOTAS.LT

Neringos savivaldybė Nidoje numatė statyti inovatyvią dviejų lygių automobilių saugyklą su saulės jėgaine. Nevertinant gretimos infrastruktūros kaštų, tokios saugyklos įrengimas turėtų atsieiti 3 mln. eurų

Petras Išora

GRAKŠTUSIS DVIŠUOLIS: Kaune pristatytas „ilgojo“ pėsčiųjų tilto į Nemuno salą projektas

2022 rugpjūčio 30Be komentarųRasytojas

Kaunas rengiasi užbaigti pradėtąjį savo grakštų dvišuolį per Nemuną – jau kitąmet pradėti 258 m ilgio pėsčiųjų tilto tarp Žemosios Fredos ir salos miesto centre