Dolf Broekhuizen

D.BROEKHUIZENAS: „Lietuvos mokyklos nėra pasirengusios naujiems švietimo iššūkiams“

2018-01-12
PILOTAS.LT

Sausio 19 dieną Nacionalinėje dailės galerijoje, Vilniuje prasideda 22-asis Architektūros fondo architektūrinių pokalbių ciklas, kurio tema „Švietimo architektūra: bendruomenės ir inovacijos“. Šia proga mintimis apie švietimo architektūrą bei jos padėti Lietuvoje ir Olandijoje dalinasi vienas ciklo kuratorių architektūros istorikas Dolfas Broekhuizenas (Dolf Broekhuizen).

Jau 3 metus iš eilės kuravote kūrybines dirbtuves VGTU Architektūros fakultete drauge su vietiniais fakulteto dėstytojais. Jūs lankėtės ikimokyklinio, pradinio, pagrindinio ugdymo mokyklose ir gimnazijose, todėl manau susidarėte ganėtinai platų požiūrį į Lietuvos mokyklų edukacines erdves ir švietimo sistemą. Kaip vertintumėte esamą lietuvišką situaciją?
D.B.: Mokyklose, kuriose lankiausi Vilniuje bei jo apylinkėse, pastebėjau, kad jos yra pakankamai aprūpintos reikalinga įranga bei priemonėmis ir tenkina pagrindinius švietimo poreikius. Taigi sistema funkcionuoja, o visi vaikai turi galimybę eiti į mokyklą. Daugiausia mokyklų yra suprojektuotos tradicine maniera: su klasėmis palei koridorių. Neteko pastebėti, kad investicijos į mokyklų pastatus būtų naudojamos jų pritaikymui naujiems švietimo metodams (steigti daugiau individualių mokymosi vietų, kurti klasių grupes/klasterius). Nacionalinis vyriausybės tikslas parengti ir priimti ugdymo metodų atnaujinimo planą yra atliktas, tačiau praktiškai šis naujas siekis vis dar nėra įvykdytas visais aspektais, visose įmanomose situacijose. Pagrindinė priežastis dėl kurios investuojama į mokyklos pastatą yra jo fizinės būklės pagerinimas ir mokyklos techninės bazės tobulinimas. Mokyklos dar nėra tiek pasikeitusios ir pasirengusios, kad pilnai įvykdytų naujus švietimo iššūkius. Apmaudu, bet vaiko mokymosi laiko efektyvinimo priemonės nėra optimaliai išnaudojamas.
Galbūt yra bendrų (architektūrinių, edukacinių) problemų, kurias įžvelgėte tiek lietuviškose, tiek olandiškose mokyklose? Kaip galėtų ši situacija kisti?
D.B.:  Lietuvoje taip pat ir Nyderlanduose sudėtinga rasti papildomo finansavimo siekiant mokyklos pastato geresnio pritaikymo ugdymo reikmėms (daugiau individualių mokymosi erdvių, glaudesnio ryšio su bendruomene, didesnės popamokinės veiklos integracijos į švietimą). Nyderlandų mokyklų institutai (mokyklos taryba) individualiai bando rasti galimus fundavimo ar finansavimo būdus. Nyderlanduose mokyklos turi galimybę pinigus, skirtus techninės bazės tobulinimui, panaudoti ir gerinant architektūrinės erdvės panaudojimą.
Kita problema – kaip Lietuvoje, taip ir Nyderlanduose – yra mokyklų mažėjimas. Kai kurios mokyklos yra pastatytos užmiesčiuose, kur nėra pakankamai vaikų, kad mokykla tinkamai funkcionuotų, todėl  pastatas  lieka tuščias ir apleistas.
Architektūros [pokalbių] fondo 22-asis ciklas akcentuoja bendruomenių reikšmę. Kaip manote, kiek šis komponentas, mokyklos bendruomenė, svarbus ir turi įtakos gerinant mokyklų erdves ir aplinką?
D.B.: Jei mokykla gali turėti tam tikrų ryšių su bendruomene, tuomet atsiranda galimybė abipusiam tobulėjimui. Jei institucijos gali derinti erdvių ar įrangos naudojimą, jie gali dalytis ir finansavimu. Šis bendras turto panaudojimas bendruomenei suteikia specifinę galimybę: pavyzdžiui turėti biblioteką mažame kaime ar keliose kaimynystėse; kambario su kompiuterine įranga naudojimą dalinti dienos metu – vaikams, o vyresnio amžiaus žmonėms – vėlai vakare. Arba susirinkimų erdvę naudoti mokytojams pietų metu, o popiet – bendruomenės socializacijai. Tokiu būdu naudojantis šiomis funkcijomis, tobulinamos vaiko ir suaugusiųjų žmonių vystymosi galimybės. Bendruomenės gyvenimas gali būti turtingesnis, labiau susietas, o esamas stiprus socialinis tinklas taip pat turėtų geras prielaidas ateities problemoms spręsti. Didėjant supratimui apie bendruomenines mokyklas ir apie mokyklos pastato pokyčius, mokyklos pastatas turi būti pakeistas, kad atitiktų šiuos naujus poreikius. Kai kuriais atvejais tai reiškia, kad mokyklos pastato architektūra virstų iš monofunkcinės į daugiafunkcinę.
Galbūt turite savo viziją, kokiomis priemonėmis į projektavimo procesą reikėtų įtraukti visą mokyklos bendruomenę, ne tik vaikus ir mokytojus, bet ir mokinių tėvus, mokyklos administraciją? Taip, kad kiekvieno jų nuomonė būtų išgirsta architekto ir kaip architektas turėtų tvarkytis su turima informacija, ją reprodukuoti ir perkelti į realią situaciją?
D.B: Projektavimo proceso pradžioje gali vykti diskusijos ir kūrybinės dirbtuvės su naudotojų bendruomene. Šiam tikslui pasiekti yra naudojami keli kūrybinių dirbtuvių modeliai. Proceso metu vartotojai gali patirti ir suvokti, kad jie yra susiję, o iš dalies ir atsakingi už daromus sprendimus. Be to, dalyvaudami, jie taip pat vis labiau supranta, kad neįmanoma įgyvendinti visų skirtingų nuomonių. Galima turėti vieną mokytoją, kuris grupėje atstovautų mokyklos mokytojų bendruomenę ir šis mokytojo komandos atstovas prižiūrėtų projektavimo procesą (bendrautų su architektu, savivaldybe, projekto vystytojais). Komandai, visam kolektyvui, pateikiama informacija projektavimo metu. Jie kalba su vadovaujančia komanda apie jos pasirinkimus.
Mokykla keičiasi, keičiasi mokymo metodai, priemonės ir sistema. Ją dažnai keičia daugelis įvairiausių aplinkybių. Ar architektūrinė erdvė gali sudaryti pagrindą švietimo sistemos pokyčiams, mokymosi metodams?
D.B:
Architektūrinė erdvė gali suteikti vartotojams galimybes. Dažnai yra naudinga kurti konkretų sprendimą, tačiau jis neturi būti pernelyg specifiškas. Mokykla turi turėti ir bendrų savybių. Kadangi mokykla turi atitikti bendrus dienos poreikius, ji taip pat turi išlaikyti potencialą atitikti ir dar nežinomus ateities poreikius. Taigi, geriausias sprendimas – siekti dermės tarp bendrumų ir specifiškumų.

Dofas Broekhuizenas – architektūros istorikas, olandiškojo avangardo istorijos žinovas ir edukacijai skirtos architektūros raidos Nyderlanduose ekspertas, paskutinįjį dešimtmetį aktyviai tiria ugdymui skirtos architektūros pokyčius ir transformacijas, analizuoja kaitos priežastis ir perspektyvas. Dirba kviestiniu lektoriumi ir tyrėju Delft’o TU, rengia publikacijas, organizuoja parodas ir dalyvauja kituose projektuose. Jis jau ketvirtus metus iš eilės yra vienas VGTU Architektūros faukulteto organizuotų studentiškų kūrybinių dirbtuvių kuratorių, Jis taip pat, ir 15-ojo Architektūros fondo ciklo „Švietimo architektūra“ vienas iš kuratorių.

Parengta pagal Architektūros fondo informaciją.
Iliustracija: A.Gaižauskas.

sviet_ar_e03_xxx

Komentarai

  1. Ja, natuurlijk!

  2. tas jūsų domėjimasis švietimo architetūra – tai kažkokia meilė be atsako. ŠMM dzin tos jūsų godos ir nuolat palaikoma kovinė parengtis pulti projektuoti. O gal paprojektuokim, paieškokim naujų formų dar kur nors? Pvz. įkalinimo įstaigos nesikeičia nuo carinės imperijos laikų. Ligoninėse gulim kaip pirmojo pasaulinio karo laikais. Apie senelių namus net baisu pagalvoti, fu tfu tfu.

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

Tarp pastatų

TARP PASTATŲ: Kraštovaizdžio architektūrai skirtas pokalbių ciklas

2019 lapkričio 18Be komentarųPILOTAS.LT

Už paviršutiniško techninio kraštovaizdžio ir viešųjų erdvių įvardijimo „sklypo sutvarkymu“ ir siauro šias erdves kuriančių veiklų apibūdinimo „želdynų projektavimu“ slepiasi daugybė turtingų ir sudėtingų aplinkų

Vaidas Petrulis

ARCHITEKTŪROS KRITIKA LIETUVOJE: Dr. Vaido Petrulio istorinis pjūvis

2019 spalio 284 KomentaraiPILOTAS.LT

Architektūros [pokalbių] ciklas „Gražu/negražu“ šį rudenį siūlė padiskutuoti architektūros kritikos tema. Paskutiniame šio ciklo pokalbyje kaunietis architektūros istorikas Vaidas Petrulis žada atlikti Lietuvos architektūros kritikos

Valéry Didelon

GALIAUSIAI – KRITIKA: Pokalbis su Paryžiaus žurnalo „Criticat“ redaktoriumi

2019 spalio 181 KomentarasPILOTAS.LT

Vieni ją aptarinėja, kiti jos reikalauja, o treti norėtų jos vengti. Ji – kritika. Žvelgiant iš architektų ir urbanistų perspektyvos, ji tikra linksmybių gadintoja. Nepaisant

Failed Architecture

PROJEKTAS „FAILED ARCHITECTURE“: Pokalbis apie naujas architektūros kritikos formas

2019 spalio 14Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvoje vieši jaunosios kartos architektūros kritikas ir miesto tyrėjas Markas Minkjanas (Mark Minkjan), kuris besidomintiems jau šį trečiadienį pristatys tinklaraščio „Failed Architecture“ projektą. Bus atskleista,

Catherine Slessor

ARCHITEKTŪROS KRITIKOS MIRTIS: Catherine Slessor pokalbis MO muziejuje

2019 spalio 93 KomentaraiPILOTAS.LT

Dėl nesibaigiančio vaizdų srauto internete, architektūra tampa vis beprasmiškesne, suprekinta ir suardyta, supaprastinta iki mažytės internetinės knygelės, kurią greitai verčiant, keičiasi ir juda paveikslėliai. Architektūros

Hidden architecture

PASAKOJIMAI IŠ ATEITIES: Atviras Architektūros fondo konkursas

2019 rugsėjo 13Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondo projektas „Aikštėje“ skelbia atvirą pasakojimų apie architektūrą konkursą. Konkurso organizatoriai kviečia kurti laisvos formos tekstinius arba vizualius pasakojimus tema „Pasakojimai iš ateities“. Konkurso

Krikščioniška mokykla

ŠIUOLAIKIŠKA IR RACIONALI: Pašilaičiuose pradeda veikti katalikiška mokykla

2019 rugsėjo 11Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje, Pašilaičiuose pradeda veikti nauja katalikiška mokykla. Vilniaus Arkivyskupijos užsakymu pagal firmos „2L Architektai“ projektą Medeinos gatvėje greičiau nei per metus ją pastatė rangos bendrovė

architektūros kritika

APIE ARCHITEKTŪROS KRITIKĄ: Architektūros fondo 25-asis pokalbių ciklas „Gražu/negražu“

2019 rugsėjo 11Be komentarųPILOTAS.LT

Viešojoje erdvėje architektūra dažnai vertinama per prizmę gražu-negražu, patinka-nepatinka. Prasidedantis Architektūros fondo 25-asis pokalbių ciklas siūlo susitikti MO muziejuje bei architektūrą apmąstyti kritiškiau. Socialinių tinklų

Keliaujančios architektų dirbtuvės

ĮDOMIAI IR ŽAISMINGAI: Keliaujančios architektų dirbtuvės aplankė Pabiržę

2019 rugpjūčio 13Be komentarųPILOTAS.LT

Keliaujančios architektų dirbtuvės (KAD) ką tik aplankė dar vieną šių metų projekto vietovę – Pabiržę. Vos 300 gyventojų teturinčiame Aukštaitijos miestelyje atsirado patraukli paplūdimio erdvė.

Gabijos gimnazijos priestatas

SUSIRŪPINO MIESTO ATEITIMI: Sostinėje kyla net 6 naujos mokyklos

2019 rugpjūčio 13 KomentaraiPILOTAS.LT

Ilgokai pro pirštus į jaunosios kartos ugdymą žiūrėjęs Vilnius, šiuo metu stato net 5 naujas mokyklas. Jos projektuojamos bei jau kyla Pašilaičiuose, Balsiuose, Pavilnyje, Žirmūnuose,

1.000 vietų Pilaitės mokykla ( arch.„DO Architects“), konkurso 1-oji vieta

KLASĖS BE SIENŲ: Pilaitės mokyklos konkursą laimėjo„DO architects“ idėja

2019 liepos 221 KomentarasPILOTAS.LT

Vilniaus Pilaitės mokyklos konkursą laimėjo „Mokslo aikštės“ idėja plėtojanti „klasės be sienų“ koncepciją. Laimėjusio konkursinio projekto autoriams – sostinės architektų komandai UAB „DO architects“ –

Keliaujančios architektūros dirbtuvės

RAUDONAS ARCHITEKTŲ AUTOBUSIUKAS: Gudžiai, Darsūniškis, Gražiškiai, Vyžuonos, Pabiržė…

2019 liepos 12Be komentarųPILOTAS.LT

Savo šiemetinę kelionę pradėjusios „Keliaujančios architektūros dirbtuvės“ jau baigė misiją Varėnos rajone, Gudžių kaime ir persikėlė į Darsūniškį. Per 5 dirbtuvių dienas viešojoje kaimo erdvėje

Klaipėdos mokykla

NAUJA 650 VAIKŲ MOKYKLA: Klaipėdoje prasideda ilgai lauktos statybos

2019 birželio 203 KomentaraiPILOTAS.LT

Klaipėdoje prasideda naujos mokyklos statybos. Uostamiesčio šiaurinėje dalyje numatytos bendrojo ugdymo įstaigos apskritą mokomąjį ir stačiakampį sporto korpusus sujungs per gatvę permesta stiklinė galerija. Tai

Pilaitės mokyklos konkursas

NAUJA MOKYKLA PILAITĖJE: Architektūros konkurse varžosi 18 idėjų

2019 birželio 141 KomentarasPILOTAS.LT

Neseniai paaiškėjo, jog Pilaitės naujosios mokyklos architektūros idėjų konkurse varžosi 18 projektinių pasiūlymų. Konkurso nugalėtojus planuojama paskelbti liepos pabaigoje. Prizinis fondas – 30.000 eurų. Kaip

keliaujančios architektūros dirbtuvės

ATRINKO 7 MIESTELIUS: Architektūros savanorius kvietėsi 83 Lietuvos kampeliai

2019 birželio 7Be komentarųPILOTAS.LT

Keliaujančios architektūros dirbtuvės šiemet, kaip ir pernai, užsuks į 7 Lietuvos miestelius. Šįkart sulaukti keliaujančių architektūros savanorių komandų panoro net 83 šalies kampeliai. Po ilgų

Pilaitės mokykla

ŠIUOLAIKINĖ MOKYKLA PILAITĖJE: Paskelbtas architektūros idėjų konkursas

2019 kovo 29Be komentarųPILOTAS.LT

Sostinė susirūpino mokyklomis. Neseniai įkasta simbolinė kapsulė Pašilaičių „Gabijos“ mokyklos statybvietėje, o ką tik – paskelbtas atviras Pilaitės mokyklos architektūrinės idėjos konkursas. Prizinis fondas –

Klaipėdos futbolo mokykla

INJEKCIJA KLAIPĖDOS FUTBOLUI: Avarinę mokyklą rekonstruoti pradės vasarą

2019 kovo 28Be komentarųPILOTAS.LT

Ką tik Klaipėda žengė svarbų žingsnį apleistos Klaipėdos futbolo mokyklos Paryžiaus Komunos gatvėje gaivinimo link. Uostamiesčio Savivaldybės administracijos direktorius Saulius Budinas bei AB „Panevėžio statybos

Martin Biewenga

TOBULI NAMAI: Olandų architekto M.Biewenga paskaita ir filmas

2019 kovo 7Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje vyksta XXIV Architektūros fondo pokalbių ciklas, aptariantis įvairias meilės architektūrai ir architektūros siekio tapti mylima formas. Šiandien jį pratęs filmas „Voyage autour de la

Koolhaas Houselife

KOOLHAAS HOUSELIFE: Gyvenimas už šiuolaikinės architektūros šedevro durų

2019 vasario 19Be komentarųPILOTAS.LT

Prasidedantis 24-asis Architektūros pokalbių fondo ciklas pakvies kalbėtis apie meilę architektūrai ir architektūros siekį tapti mylima. Į šio ciklo programą įtrauktas filmas „Koolhaas Houselife“ atskleidžia,

Vytauto Didžiojo universitetas

TRYS TAPO VIENU: Užbaigtas 3 universitetų reorganizavimas

2019 sausio 3Be komentarųPILOTAS.LT

Šiandien LR Vyriausybės Spaudos centre oficialiai paskelbta apie Lietuvos edukologijos universiteto ir Aleksandro Stulginskio universiteto reorganizavimą ir prijungimą prie Vytauto Didžiojo universiteto. Nuo šiol trys

Švietimo architektūra

POKYČIŲ IŠŠŪKIAI: Tarptautinė konferencija apie švietimo architektūrą

2018 lapkričio 14Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Architektūros fakultetas kartu su Vilniaus miesto savivaldybe organizuoja tarptautinę konferenciją „Švietimo architektūra. Pokyčių iššūkiai“. Konferencijoje švietimo architektūros tyrimus ir projektavimo patirtis

Keičiant mąstyseną

KEIČIANT MĄSTYSENĄ: Urbanistikos klasiko paskaita ir paroda Vilniuje

2018 spalio 24Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje, Nacionalinėje dailės galerijoje atidaroma paroda „Keičiant mąstyseną. Jano Gehlo gyvenimas ir veikla“. Prieš parodos atidarymą moderniosios urbanistikos klasikas iš danijos Janas Gehlas pristatys viešą

Antistiklainiai

VISUOMENĖ IR MIESTAS: Pokalbis su architektu-ekspertu Jonu Jakaičiu

2018 spalio 162 KomentaraiPILOTAS.LT

Architektas-ekspertas prof. Jonas Jakaitis Vilniuje, Architektūros fondo paskaitoje diskutuos apie visuomenės aktyvumo miesto erdvinio formavimo procese problemą. Renginys nemokamas. Spalio 18 dieną (ketvirtadienį) 20 val.

mokyk_kl_181000_e01_xxx

MOKYKLA ŽENGS PER GATVĘ: Klaipėda statys naują vaikų ugdymo įstaigą

2018 spalio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Klaipėdos savivaldybė praneša, kad pagaliau suteiktas leidimas statyti naują modernią mokyklą, kuri turėtų patenkinti šiaurinėje miesto dalyje gyvenančių klaipėdiečių poreikius. Ko gero, tai bus tik

Ėjimas Vilniuje

MINTI DAUGIASLUOKSNIŠKUMĄ: Ėjimas Vilniuje su V.Červiakovu ir J.Marcišauskyte-Jurašiene

2018 rugsėjo 251 KomentarasPILOTAS.LT

Architektūros fondas rengia ėjimą Vilniuje su menininku Vitalijumi Červiakovu ir menotyrininke Jolanta Marcišauskyte-Jurašiene. Tai nėra išeinamoji paskaita ar ekskursija, o bandymas per jutiminę patirtį perteikti