Dolf Broekhuizen

D.BROEKHUIZENAS: „Lietuvos mokyklos nėra pasirengusios naujiems švietimo iššūkiams“

2018-01-12
PILOTAS.LT

Sausio 19 dieną Nacionalinėje dailės galerijoje, Vilniuje prasideda 22-asis Architektūros fondo architektūrinių pokalbių ciklas, kurio tema „Švietimo architektūra: bendruomenės ir inovacijos“. Šia proga mintimis apie švietimo architektūrą bei jos padėti Lietuvoje ir Olandijoje dalinasi vienas ciklo kuratorių architektūros istorikas Dolfas Broekhuizenas (Dolf Broekhuizen).

Jau 3 metus iš eilės kuravote kūrybines dirbtuves VGTU Architektūros fakultete drauge su vietiniais fakulteto dėstytojais. Jūs lankėtės ikimokyklinio, pradinio, pagrindinio ugdymo mokyklose ir gimnazijose, todėl manau susidarėte ganėtinai platų požiūrį į Lietuvos mokyklų edukacines erdves ir švietimo sistemą. Kaip vertintumėte esamą lietuvišką situaciją?
D.B.: Mokyklose, kuriose lankiausi Vilniuje bei jo apylinkėse, pastebėjau, kad jos yra pakankamai aprūpintos reikalinga įranga bei priemonėmis ir tenkina pagrindinius švietimo poreikius. Taigi sistema funkcionuoja, o visi vaikai turi galimybę eiti į mokyklą. Daugiausia mokyklų yra suprojektuotos tradicine maniera: su klasėmis palei koridorių. Neteko pastebėti, kad investicijos į mokyklų pastatus būtų naudojamos jų pritaikymui naujiems švietimo metodams (steigti daugiau individualių mokymosi vietų, kurti klasių grupes/klasterius). Nacionalinis vyriausybės tikslas parengti ir priimti ugdymo metodų atnaujinimo planą yra atliktas, tačiau praktiškai šis naujas siekis vis dar nėra įvykdytas visais aspektais, visose įmanomose situacijose. Pagrindinė priežastis dėl kurios investuojama į mokyklos pastatą yra jo fizinės būklės pagerinimas ir mokyklos techninės bazės tobulinimas. Mokyklos dar nėra tiek pasikeitusios ir pasirengusios, kad pilnai įvykdytų naujus švietimo iššūkius. Apmaudu, bet vaiko mokymosi laiko efektyvinimo priemonės nėra optimaliai išnaudojamas.
Galbūt yra bendrų (architektūrinių, edukacinių) problemų, kurias įžvelgėte tiek lietuviškose, tiek olandiškose mokyklose? Kaip galėtų ši situacija kisti?
D.B.:  Lietuvoje taip pat ir Nyderlanduose sudėtinga rasti papildomo finansavimo siekiant mokyklos pastato geresnio pritaikymo ugdymo reikmėms (daugiau individualių mokymosi erdvių, glaudesnio ryšio su bendruomene, didesnės popamokinės veiklos integracijos į švietimą). Nyderlandų mokyklų institutai (mokyklos taryba) individualiai bando rasti galimus fundavimo ar finansavimo būdus. Nyderlanduose mokyklos turi galimybę pinigus, skirtus techninės bazės tobulinimui, panaudoti ir gerinant architektūrinės erdvės panaudojimą.
Kita problema – kaip Lietuvoje, taip ir Nyderlanduose – yra mokyklų mažėjimas. Kai kurios mokyklos yra pastatytos užmiesčiuose, kur nėra pakankamai vaikų, kad mokykla tinkamai funkcionuotų, todėl  pastatas  lieka tuščias ir apleistas.
Architektūros [pokalbių] fondo 22-asis ciklas akcentuoja bendruomenių reikšmę. Kaip manote, kiek šis komponentas, mokyklos bendruomenė, svarbus ir turi įtakos gerinant mokyklų erdves ir aplinką?
D.B.: Jei mokykla gali turėti tam tikrų ryšių su bendruomene, tuomet atsiranda galimybė abipusiam tobulėjimui. Jei institucijos gali derinti erdvių ar įrangos naudojimą, jie gali dalytis ir finansavimu. Šis bendras turto panaudojimas bendruomenei suteikia specifinę galimybę: pavyzdžiui turėti biblioteką mažame kaime ar keliose kaimynystėse; kambario su kompiuterine įranga naudojimą dalinti dienos metu – vaikams, o vyresnio amžiaus žmonėms – vėlai vakare. Arba susirinkimų erdvę naudoti mokytojams pietų metu, o popiet – bendruomenės socializacijai. Tokiu būdu naudojantis šiomis funkcijomis, tobulinamos vaiko ir suaugusiųjų žmonių vystymosi galimybės. Bendruomenės gyvenimas gali būti turtingesnis, labiau susietas, o esamas stiprus socialinis tinklas taip pat turėtų geras prielaidas ateities problemoms spręsti. Didėjant supratimui apie bendruomenines mokyklas ir apie mokyklos pastato pokyčius, mokyklos pastatas turi būti pakeistas, kad atitiktų šiuos naujus poreikius. Kai kuriais atvejais tai reiškia, kad mokyklos pastato architektūra virstų iš monofunkcinės į daugiafunkcinę.
Galbūt turite savo viziją, kokiomis priemonėmis į projektavimo procesą reikėtų įtraukti visą mokyklos bendruomenę, ne tik vaikus ir mokytojus, bet ir mokinių tėvus, mokyklos administraciją? Taip, kad kiekvieno jų nuomonė būtų išgirsta architekto ir kaip architektas turėtų tvarkytis su turima informacija, ją reprodukuoti ir perkelti į realią situaciją?
D.B: Projektavimo proceso pradžioje gali vykti diskusijos ir kūrybinės dirbtuvės su naudotojų bendruomene. Šiam tikslui pasiekti yra naudojami keli kūrybinių dirbtuvių modeliai. Proceso metu vartotojai gali patirti ir suvokti, kad jie yra susiję, o iš dalies ir atsakingi už daromus sprendimus. Be to, dalyvaudami, jie taip pat vis labiau supranta, kad neįmanoma įgyvendinti visų skirtingų nuomonių. Galima turėti vieną mokytoją, kuris grupėje atstovautų mokyklos mokytojų bendruomenę ir šis mokytojo komandos atstovas prižiūrėtų projektavimo procesą (bendrautų su architektu, savivaldybe, projekto vystytojais). Komandai, visam kolektyvui, pateikiama informacija projektavimo metu. Jie kalba su vadovaujančia komanda apie jos pasirinkimus.
Mokykla keičiasi, keičiasi mokymo metodai, priemonės ir sistema. Ją dažnai keičia daugelis įvairiausių aplinkybių. Ar architektūrinė erdvė gali sudaryti pagrindą švietimo sistemos pokyčiams, mokymosi metodams?
D.B:
Architektūrinė erdvė gali suteikti vartotojams galimybes. Dažnai yra naudinga kurti konkretų sprendimą, tačiau jis neturi būti pernelyg specifiškas. Mokykla turi turėti ir bendrų savybių. Kadangi mokykla turi atitikti bendrus dienos poreikius, ji taip pat turi išlaikyti potencialą atitikti ir dar nežinomus ateities poreikius. Taigi, geriausias sprendimas – siekti dermės tarp bendrumų ir specifiškumų.

Dofas Broekhuizenas – architektūros istorikas, olandiškojo avangardo istorijos žinovas ir edukacijai skirtos architektūros raidos Nyderlanduose ekspertas, paskutinįjį dešimtmetį aktyviai tiria ugdymui skirtos architektūros pokyčius ir transformacijas, analizuoja kaitos priežastis ir perspektyvas. Dirba kviestiniu lektoriumi ir tyrėju Delft’o TU, rengia publikacijas, organizuoja parodas ir dalyvauja kituose projektuose. Jis jau ketvirtus metus iš eilės yra vienas VGTU Architektūros faukulteto organizuotų studentiškų kūrybinių dirbtuvių kuratorių, Jis taip pat, ir 15-ojo Architektūros fondo ciklo „Švietimo architektūra“ vienas iš kuratorių.

Parengta pagal Architektūros fondo informaciją.
Iliustracija: A.Gaižauskas.

sviet_ar_e03_xxx

Komentarai

  1. Ja, natuurlijk!

  2. tas jūsų domėjimasis švietimo architetūra – tai kažkokia meilė be atsako. ŠMM dzin tos jūsų godos ir nuolat palaikoma kovinė parengtis pulti projektuoti. O gal paprojektuokim, paieškokim naujų formų dar kur nors? Pvz. įkalinimo įstaigos nesikeičia nuo carinės imperijos laikų. Ligoninėse gulim kaip pirmojo pasaulinio karo laikais. Apie senelių namus net baisu pagalvoti, fu tfu tfu.

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

Vilkaviškio stotis

APIE ARCHITEKTŪRĄ: Atviras pasakojimų konkursas „Namai“

2020 spalio 21Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondo projektas „Aikštėje“ skelbia antrąjį atvirą pasakojimų apie architektūrą konkursą. Kviečiama kurti laisvos formos tekstus arba vizualinius pasakojimus tema „Namai“. Konkursas yra atviras visiems,

„Diemedžio“ mokykla (arch. M.Morkūnas)

TA PAČIA ARCHITEKTŪRINE KALBA: Vaikų darželį Pavilnyje papildys mokykla

2020 spalio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Šalia vaikų meninio ugdymo centro „Diemedis“ Pavilnio regioniniame parke įsikurs mokykla. Augalų centro „Multiflora“ teritorijoje plėtojamas projektas siekia pastatus kuo labiau integruoti į aplinką. Kaip

Jakų mokykla-darželis

PASTATYS ŽAIBU: Jakų mokyklos-darželio projekto įgyvendinimas tampa realybe

2020 rugsėjo 28Be komentarųPILOTAS.LT

Klaipėdos rajono savivaldybė pagaliau pasirašė sutartį dėl naujos mokyklos-darželio statybos Jakuose. Daugiau nei 2,2 mln. eurų kainuosianti įstaiga, planuojama, duris atvers jau kitų metų rudenį.

miesta_af_200900_e01_xxx

MENAS IR MIESTOVAIZDIS: Jasparo Joseph-Lesterio virtuali paskaita

2020 rugsėjo 8Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondo virtualioje paskaitoje dr. Jasparas Joseph-Lesteris (Jaspar Joseph-Lester) apžvelgs santykį tarp meno ir urbanistinių vietovaizdžių bei atsakys ar menas gali išpranašauti miesto gyvenimą. Menas geba ne

Česlovo Petraškevičiaus vila

NEATRASTAS PANEVĖŽYS: Prakalbins 15 išskirtinių Aukštaitijos sostinės namų

2020 rugsėjo 2Be komentarųPILOTAS.LT

Rugsėjo 12 ir 13 dienomis Panevėžyje vyks naujas architektūros projektas „Pastatai kalba“, kuris susipažinti iš arčiau pakvies net 15 išskirtinės architektūros pastatų.  Visos ekskursijos bei

DARBOVAIZDIS

DARBOVAIZDIS: Atviras eksperimentinės erdvės interjero vizijų konkursas

2020 birželio 19Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondas paskelbė atvirą eksperimentinės erdvės interjero vizijų konkursą, kuriame kviečia permąstyti darbo erdvės kaip kraštovaizdžio arba darbovaizdžio sampratą, ją interpretuoti ir įgyvendinti būsimoje Architektūros

Keliaujančios architektūros dirbtuvės

GRĮŽTAMOJO RYŠIO LINK: „Keliaujančios architektūros dirbtuvės“ imasi tyrimo

2020 gegužės 20Be komentarųPILOTAS.LT

Atsižvelgdami į Lietuvoje susiklosčiusią situaciją dėl COVID-19 viruso bei paskelbto karantino, „Keliaujančių architektūros dirbtuvių“ organizatoriai šiemet atsisako kelionės per mažuosius šalies miestelius bei imasi buvusių

Pastatai kalba

ARCHITEKTŪROS FONDAS: Panevėžio pastatus kalbins rugsėjį

2020 balandžio 29Be komentarųPILOTAS.LT

Gegužę Panevėžyje planuotas Architektūros fondo naujasis projektas „Pastatai kalba“ nukeliamas į rudenį. Tai – atviros architektūros savaitgaliai mažesniuose Lietuvos miestuose. Pirmasis miestas – Panevėžys. Architektūros

Architektūros fondas

TIEMS, KAM RŪPI: Architektūros fondas ieško naujo direktoriaus

2020 balandžio 9Be komentarųPILOTAS.LT

Užaugęs ir sutvirtėjęs Architektūros fondas ieško naujo direktoriaus. Tai ambicinga, plačiai veikianti tarptautiškai žinoma nevyriausybinė organizacija, kuriai rūpi ugdyti savo aplinkai neabejingus žmones. Architektūros fondas

koronavirusas

Į PAGALBĄ IŠ NAMŲ: Koronaviruso tyrimams reikia daugiau kompiuterinių raumenų

2020 kovo 27Be komentarųPILOTAS.LT

Fiziškai prisidėti prie koronaviruso tyrimų galima net ir nerūpestingai tūnant namuose karantino sąlygomis. Ir ne vien liekant namuose ir neplatinant viruso. Vašingtono universiteto medicinos mokyklos Sent

Hybrid Space Lab

HIBRIDINĖS ERDVĖS: E.Sikiaridi pokalbis apie urbanistinius ir erdvinius fenomenus

2020 vasario 27Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondo ciklą „Regeneracija [ir jos įtampos]“ kitą savaitę pratęs Elizabeth Sikiaridi. Daugiausia Vokietijoje dirbanti architektė urbanistė pokalbyje „Hibridinės erdvės“ aptars mūsų santykį su urbanistiniais

Londono skvotas

APIE REGENERACIJĄ ANGLIJOJE : Prasideda 27-asis architektūros fondo pokalbių ciklas

2020 vasario 19Be komentarųPILOTAS.LT

„Architektūros fondas“ kartu su strateginiu partneriu Lietuvos kultūros taryba rengia pokalbių ciklą „Regeneracija [ir jos įtampos]“. 12 renginių 5-iose Vilniaus erdvėse savaip pristatys ir analizuos

Mokyklos sporto salė Belgrade

KREPŠINIO FEDERACIJOS INICIATYVA: Modulinės sporto salės mokykloms

2020 vasario 6Be komentarųPILOTAS.LT

Siūloma prie mokyklų papildomai įrengti modulines sporto sales, kuriose, pasirinkę įvairias sporto šakas, sportuotų vaikai, ypač jaunesnio amžiaus. Tokią iniciatyvą šiandien pristatė Lietuvos krepšinio federacijos

Do architects

PAŽANGIAUSIA GIMNAZIJA: Konkursiniai „DO architects“ eskizai virsta techniniu projektu

2020 vasario 4Be komentarųPILOTAS.LT

Nuo birželį įvykusio Tolminkiemio gimnazijos architektūros idėjų konkurso praėjus daugiau nei pusei metų architektūriniai eskizai virsta detaliais brėžiniais. Pastato techninį projektą suplanuota baigti rengti dar

Panevėžys

PASTATAI KALBA: Architektūros fondui reikia pastatų mentorių Panevėžyje

2020 sausio 27Be komentarųPILOTAS.LT

Šį pavasarį Architektūros fondas pristatys naują projektą „Pastatai kalba“. Tai – atviros architektūros savaitgaliai mažesniuose Lietuvos miestuose. Projektą „Pastatai kalba“ formatas – gidų-savanorių vedamų ekskursijų

Little Haldens

NUOŠALUS SLĖNIS: Pokalbis su britų kraštovaizdžio architektūros specialistais

2019 gruodžio 11Be komentarųPILOTAS.LT

Rytoj įvyks penktasis 26ojo Architektūros [pokalbių] fondo ciklo „Tarp Pastatų: Kraštovaizdis, Viešoji Erdvė, Aplinka“ vakaras. Jame kraštovaizdžio architektai Jamesas Hamptonas ir Danielis Rea, kartu su

bendruomenės

BENDRUOMENIŲ ERDVĖS: Projektai „Miesto laboratorija“ ir „Šilainių sodai“

2019 gruodžio 3Be komentarųPILOTAS.LT

Tęsiasi 26-asis Architektūros [pokalbių] fondo ciklas „Tarp Pastatų“. Šiandien, 3-ajame ciklo pokalbyje „Bendruomenių erdvės“ Agnė Gaisrė ir Evelina Šimkutė pristatys du sėkmingus projektus – „Miesto

saulė ir jūra

APLINKA IR NUOSMŪKIS: Susitikimas su operos-performanso „Saulė ir jūra“ autorėmis

2019 lapkričio 25Be komentarųPILOTAS.LT

Menininkių Rugilės Barzdžiukaitės, Vaivos Grainytės ir Linos Lapelytės opera-performansas „Saulė ir jūra“ tapo Venecijos šiuolaikinio meno bienalės sensacija. Pagrindinio prizo – „Auksinio liūto“ – laimėjusio

Tarp pastatų

TARP PASTATŲ: Kraštovaizdžio architektūrai skirtas pokalbių ciklas

2019 lapkričio 18Be komentarųPILOTAS.LT

Už paviršutiniško techninio kraštovaizdžio ir viešųjų erdvių įvardijimo „sklypo sutvarkymu“ ir siauro šias erdves kuriančių veiklų apibūdinimo „želdynų projektavimu“ slepiasi daugybė turtingų ir sudėtingų aplinkų

Vaidas Petrulis

ARCHITEKTŪROS KRITIKA LIETUVOJE: Dr. Vaido Petrulio istorinis pjūvis

2019 spalio 285 KomentaraiPILOTAS.LT

Architektūros [pokalbių] ciklas „Gražu/negražu“ šį rudenį siūlė padiskutuoti architektūros kritikos tema. Paskutiniame šio ciklo pokalbyje kaunietis architektūros istorikas Vaidas Petrulis žada atlikti Lietuvos architektūros kritikos

Valéry Didelon

GALIAUSIAI – KRITIKA: Pokalbis su Paryžiaus žurnalo „Criticat“ redaktoriumi

2019 spalio 181 KomentarasPILOTAS.LT

Vieni ją aptarinėja, kiti jos reikalauja, o treti norėtų jos vengti. Ji – kritika. Žvelgiant iš architektų ir urbanistų perspektyvos, ji tikra linksmybių gadintoja. Nepaisant

Failed Architecture

PROJEKTAS „FAILED ARCHITECTURE“: Pokalbis apie naujas architektūros kritikos formas

2019 spalio 14Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvoje vieši jaunosios kartos architektūros kritikas ir miesto tyrėjas Markas Minkjanas (Mark Minkjan), kuris besidomintiems jau šį trečiadienį pristatys tinklaraščio „Failed Architecture“ projektą. Bus atskleista,

Catherine Slessor

ARCHITEKTŪROS KRITIKOS MIRTIS: Catherine Slessor pokalbis MO muziejuje

2019 spalio 93 KomentaraiPILOTAS.LT

Dėl nesibaigiančio vaizdų srauto internete, architektūra tampa vis beprasmiškesne, suprekinta ir suardyta, supaprastinta iki mažytės internetinės knygelės, kurią greitai verčiant, keičiasi ir juda paveikslėliai. Architektūros

Hidden architecture

PASAKOJIMAI IŠ ATEITIES: Atviras Architektūros fondo konkursas

2019 rugsėjo 13Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondo projektas „Aikštėje“ skelbia atvirą pasakojimų apie architektūrą konkursą. Konkurso organizatoriai kviečia kurti laisvos formos tekstinius arba vizualius pasakojimus tema „Pasakojimai iš ateities“. Konkurso

Krikščioniška mokykla

ŠIUOLAIKIŠKA IR RACIONALI: Pašilaičiuose pradeda veikti katalikiška mokykla

2019 rugsėjo 11Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje, Pašilaičiuose pradeda veikti nauja katalikiška mokykla. Vilniaus Arkivyskupijos užsakymu pagal firmos „2L Architektai“ projektą Medeinos gatvėje greičiau nei per metus ją pastatė rangos bendrovė