Dolf Broekhuizen

D.BROEKHUIZENAS: „Lietuvos mokyklos nėra pasirengusios naujiems švietimo iššūkiams“

2018-01-12
PILOTAS.LT

Sausio 19 dieną Nacionalinėje dailės galerijoje, Vilniuje prasideda 22-asis Architektūros fondo architektūrinių pokalbių ciklas, kurio tema „Švietimo architektūra: bendruomenės ir inovacijos“. Šia proga mintimis apie švietimo architektūrą bei jos padėti Lietuvoje ir Olandijoje dalinasi vienas ciklo kuratorių architektūros istorikas Dolfas Broekhuizenas (Dolf Broekhuizen).

Jau 3 metus iš eilės kuravote kūrybines dirbtuves VGTU Architektūros fakultete drauge su vietiniais fakulteto dėstytojais. Jūs lankėtės ikimokyklinio, pradinio, pagrindinio ugdymo mokyklose ir gimnazijose, todėl manau susidarėte ganėtinai platų požiūrį į Lietuvos mokyklų edukacines erdves ir švietimo sistemą. Kaip vertintumėte esamą lietuvišką situaciją?
D.B.: Mokyklose, kuriose lankiausi Vilniuje bei jo apylinkėse, pastebėjau, kad jos yra pakankamai aprūpintos reikalinga įranga bei priemonėmis ir tenkina pagrindinius švietimo poreikius. Taigi sistema funkcionuoja, o visi vaikai turi galimybę eiti į mokyklą. Daugiausia mokyklų yra suprojektuotos tradicine maniera: su klasėmis palei koridorių. Neteko pastebėti, kad investicijos į mokyklų pastatus būtų naudojamos jų pritaikymui naujiems švietimo metodams (steigti daugiau individualių mokymosi vietų, kurti klasių grupes/klasterius). Nacionalinis vyriausybės tikslas parengti ir priimti ugdymo metodų atnaujinimo planą yra atliktas, tačiau praktiškai šis naujas siekis vis dar nėra įvykdytas visais aspektais, visose įmanomose situacijose. Pagrindinė priežastis dėl kurios investuojama į mokyklos pastatą yra jo fizinės būklės pagerinimas ir mokyklos techninės bazės tobulinimas. Mokyklos dar nėra tiek pasikeitusios ir pasirengusios, kad pilnai įvykdytų naujus švietimo iššūkius. Apmaudu, bet vaiko mokymosi laiko efektyvinimo priemonės nėra optimaliai išnaudojamas.
Galbūt yra bendrų (architektūrinių, edukacinių) problemų, kurias įžvelgėte tiek lietuviškose, tiek olandiškose mokyklose? Kaip galėtų ši situacija kisti?
D.B.:  Lietuvoje taip pat ir Nyderlanduose sudėtinga rasti papildomo finansavimo siekiant mokyklos pastato geresnio pritaikymo ugdymo reikmėms (daugiau individualių mokymosi erdvių, glaudesnio ryšio su bendruomene, didesnės popamokinės veiklos integracijos į švietimą). Nyderlandų mokyklų institutai (mokyklos taryba) individualiai bando rasti galimus fundavimo ar finansavimo būdus. Nyderlanduose mokyklos turi galimybę pinigus, skirtus techninės bazės tobulinimui, panaudoti ir gerinant architektūrinės erdvės panaudojimą.
Kita problema – kaip Lietuvoje, taip ir Nyderlanduose – yra mokyklų mažėjimas. Kai kurios mokyklos yra pastatytos užmiesčiuose, kur nėra pakankamai vaikų, kad mokykla tinkamai funkcionuotų, todėl  pastatas  lieka tuščias ir apleistas.
Architektūros [pokalbių] fondo 22-asis ciklas akcentuoja bendruomenių reikšmę. Kaip manote, kiek šis komponentas, mokyklos bendruomenė, svarbus ir turi įtakos gerinant mokyklų erdves ir aplinką?
D.B.: Jei mokykla gali turėti tam tikrų ryšių su bendruomene, tuomet atsiranda galimybė abipusiam tobulėjimui. Jei institucijos gali derinti erdvių ar įrangos naudojimą, jie gali dalytis ir finansavimu. Šis bendras turto panaudojimas bendruomenei suteikia specifinę galimybę: pavyzdžiui turėti biblioteką mažame kaime ar keliose kaimynystėse; kambario su kompiuterine įranga naudojimą dalinti dienos metu – vaikams, o vyresnio amžiaus žmonėms – vėlai vakare. Arba susirinkimų erdvę naudoti mokytojams pietų metu, o popiet – bendruomenės socializacijai. Tokiu būdu naudojantis šiomis funkcijomis, tobulinamos vaiko ir suaugusiųjų žmonių vystymosi galimybės. Bendruomenės gyvenimas gali būti turtingesnis, labiau susietas, o esamas stiprus socialinis tinklas taip pat turėtų geras prielaidas ateities problemoms spręsti. Didėjant supratimui apie bendruomenines mokyklas ir apie mokyklos pastato pokyčius, mokyklos pastatas turi būti pakeistas, kad atitiktų šiuos naujus poreikius. Kai kuriais atvejais tai reiškia, kad mokyklos pastato architektūra virstų iš monofunkcinės į daugiafunkcinę.
Galbūt turite savo viziją, kokiomis priemonėmis į projektavimo procesą reikėtų įtraukti visą mokyklos bendruomenę, ne tik vaikus ir mokytojus, bet ir mokinių tėvus, mokyklos administraciją? Taip, kad kiekvieno jų nuomonė būtų išgirsta architekto ir kaip architektas turėtų tvarkytis su turima informacija, ją reprodukuoti ir perkelti į realią situaciją?
D.B: Projektavimo proceso pradžioje gali vykti diskusijos ir kūrybinės dirbtuvės su naudotojų bendruomene. Šiam tikslui pasiekti yra naudojami keli kūrybinių dirbtuvių modeliai. Proceso metu vartotojai gali patirti ir suvokti, kad jie yra susiję, o iš dalies ir atsakingi už daromus sprendimus. Be to, dalyvaudami, jie taip pat vis labiau supranta, kad neįmanoma įgyvendinti visų skirtingų nuomonių. Galima turėti vieną mokytoją, kuris grupėje atstovautų mokyklos mokytojų bendruomenę ir šis mokytojo komandos atstovas prižiūrėtų projektavimo procesą (bendrautų su architektu, savivaldybe, projekto vystytojais). Komandai, visam kolektyvui, pateikiama informacija projektavimo metu. Jie kalba su vadovaujančia komanda apie jos pasirinkimus.
Mokykla keičiasi, keičiasi mokymo metodai, priemonės ir sistema. Ją dažnai keičia daugelis įvairiausių aplinkybių. Ar architektūrinė erdvė gali sudaryti pagrindą švietimo sistemos pokyčiams, mokymosi metodams?
D.B:
Architektūrinė erdvė gali suteikti vartotojams galimybes. Dažnai yra naudinga kurti konkretų sprendimą, tačiau jis neturi būti pernelyg specifiškas. Mokykla turi turėti ir bendrų savybių. Kadangi mokykla turi atitikti bendrus dienos poreikius, ji taip pat turi išlaikyti potencialą atitikti ir dar nežinomus ateities poreikius. Taigi, geriausias sprendimas – siekti dermės tarp bendrumų ir specifiškumų.

Dofas Broekhuizenas – architektūros istorikas, olandiškojo avangardo istorijos žinovas ir edukacijai skirtos architektūros raidos Nyderlanduose ekspertas, paskutinįjį dešimtmetį aktyviai tiria ugdymui skirtos architektūros pokyčius ir transformacijas, analizuoja kaitos priežastis ir perspektyvas. Dirba kviestiniu lektoriumi ir tyrėju Delft’o TU, rengia publikacijas, organizuoja parodas ir dalyvauja kituose projektuose. Jis jau ketvirtus metus iš eilės yra vienas VGTU Architektūros faukulteto organizuotų studentiškų kūrybinių dirbtuvių kuratorių, Jis taip pat, ir 15-ojo Architektūros fondo ciklo „Švietimo architektūra“ vienas iš kuratorių.

Parengta pagal Architektūros fondo informaciją.
Iliustracija: A.Gaižauskas.

sviet_ar_e03_xxx

Komentarai

  1. Ja, natuurlijk!

  2. tas jūsų domėjimasis švietimo architetūra – tai kažkokia meilė be atsako. ŠMM dzin tos jūsų godos ir nuolat palaikoma kovinė parengtis pulti projektuoti. O gal paprojektuokim, paieškokim naujų formų dar kur nors? Pvz. įkalinimo įstaigos nesikeičia nuo carinės imperijos laikų. Ligoninėse gulim kaip pirmojo pasaulinio karo laikais. Apie senelių namus net baisu pagalvoti, fu tfu tfu.

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

AF forumas

4-ASIS ARCHITEKTŪROS FONDO FORUMAS: Apie transformuojančią architektūros galią

2023 lapkričio 24Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje vyks 4-asis Architektūros fondo forumas. Šiemet pranešėjai iš Lietuvos ir užsienio nagrinės architektūros užsakymą bei transformuojančią architektūros galią mūsų svajones, poreikius ir norus paverčiančią

mokyk_uk_231000_e02_xxx

ATEITIES MOKYKLA UKRAINOJE: Rengiama architektūros konkurso užduotis

2023 spalio 5Be komentarųPILOTAS.LT

Spalio 5 ir 6 dienomis Vilniuje architektūros ir švietimo ekspertai iš Ukrainos ir Lietuvos kartu su dalyviais iš valstybinių institucijų ir nevyriausybinių organizacijų renkasi į

Pastatai kalba

PRAKALBINO DRUSKININKŲ ARCHITEKTŪRĄ: Duris atvėrė 15 išskirtinių kurorto pastatų

2023 rugsėjo 27Be komentarųPILOTAS.LT

Ketvirtąjį kartą į mažesnius Lietuvos miestus sugrįžtantis atviros architektūros savaitgalis „Pastatai kalba“ šiemet traukė į Druskininkus – pušynais apsuptą mineralinio vandens kurortą, kuriame druskininkiečiams bei

Nemėžio gimnazija

12 NAUJŲ KLASIŲ: Vilniaus rajono Nemėžio gimnazijai – šiuolaikiškas priestatas

2023 rugsėjo 22Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus rajono Nemėžio šv. Rapolo Kalinausko gimnazijai planuojama pastatyti naują šiuolaikišką priestatą, kuriame bus daugiau erdvės priešmokyklinukams, ikimokyklinukams ir pradinukams. MOKOSI BEVEIK 700 MOKINIŲ Šiais

SODAS 2123

INOVATYVIOS STATYBINĖS MEDŽIAGOS: Nemokama architekto K. De Coomano paskaita

2023 rugsėjo 14Be komentarųPILOTAS.LT

Besidomintys architektūra, antradienio vakarą kviečiami į nemokamą architekto ir tyrėjo Keno De Coomano (Ken De Cooman) paskaitą „Prototipavimo architektūra“. Paskaita skirta architektams, urbanistams ir visiems,

eksperimentinė architektūra

KINTANTYS BŪVIAI: Kūrybinės dirbtuvės besidomintiems Vilniaus architektūra

2023 rugsėjo 4Be komentarųPILOTAS.LT

SODAS 2123 ir Architektūros fondas pakvietė architektus, urbanistus ir visus, besidominčius miestų erdvių pokyčiais į kūrybines dirbtuves „Kintantys būviai: miesto medžiagos ir jų trajektorijos“. Tai

Erudito licėjus

„ERUDITO LICĖJUS“ PASITINKA RUGSĖJĮ: Įrengtas grafito spalvos mokyklos korpusas

2023 rugpjūčio 31Be komentarųPILOTAS.LT

Pačiame Vilniaus centre erdviose ir moderniose patalpose veikiantis „Erudito Licėjus“ šiemet rugsėjo 1-ąją pasitinka atidarydamas naująjį korpusą. 6 aukštų „Erudito Licėjaus“ korpusas atidarytas šalia pirmojo

Erasmus+

GATVĖS MENO INICIATYVA ŠIAULIUOSE: M.Kopernikas skatina mokytis ir tobulėti

2023 rugpjūčio 28Be komentarųPILOTAS.LT

Vieno iš centrinėje Šiaulių miesto dalyje esančių namų siena nuo šiol vaizduoja mokslininką, atradėją Mikalojų Koperniką. „Erasmus+“ SIENA: pamatyk galimybę“ pavadintas kūrinys – dar viena

Verkių mokykla

GIMNAZIJOS VERKIUOSE KONKURSAS: Varžosi 13 architektūros idėjų

2023 rugpjūčio 25Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė ir Vilniaus vystymo kompanija balandžio surengė naujos gimnazijos Verkiuose architektūros konkursą, kuriame varžosi 13 projektinių idėjų. Gimnazija Verkiuose, M.Marcinkevičiaus g. 72 projektuojama

650 vietų progimnazija Pavilnionių g. 25, Vilniuje (arch. J.Bernotaitė, A.Ropolas, P.Vaitiekūnas; PV J.Šniepienė).

MOKSLO MIESTELIS: 650 vietų progimnazijos Vilniuje projekto pristatymas

2023 rugpjūčio 242 KomentaraiPILOTAS.LT

Naujosios Vilnios seniūnijos naujosios mokyklos projektinius pasiūlymus neseniai viešinęs ofisas iš Kauno „De Architectura“, rengia dar vienos mokymo įstaigos projekto pristatymą. Laimėjęs architektūros konkursą, Vilniaus

Ateities mokykla Ukrainoje

UŽ UKRAINOS ATEITĮ: Kvies architektus kurti Ateities mokyklos Ukrainoje koncepciją

2023 rugpjūčio 24Be komentarųPILOTAS.LT

Rugpjūčio 24-osios, Ukrainos nepriklausomybės dienos išvakarėse Lietuvoje nuspręsta padidinti paramą šios karo alinamos šalies švietimo ateičiai. Naujasis bendras Lietuvos ir Ukrainos projektas sieks suburti profesionalius Lietuvos,

Architektas Ignas Lukauskas

ARCHITEKTAS IGNAS LUKAUSKAS: „Gyvenamoji aplinka formuoja mus kaip asmenybes“ 

2023 rugpjūčio 22Be komentarųPILOTAS.LT

Rugsėjo 9 ir 10 dienomis vyks atviros architektūros savaitgalis „Pastatai kalba. Druskininkai“. Artėjant Architektūros fondo Druskininkuose organizuojamam pastarajam atviros architektūros renginiui, apie pasiruošimo darbus papasakojo vienas jo

Keliaujančios architektūros dirbtuvės

KELIAUJANČIOS ARCHITEKTŪROS DIRBTUVĖS: Pirmą kartą paskelbtas atviras kvietimas

2023 rugpjūčio 21Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondo projektas „Keliaujančios architektūros dirbtuvės“ baigia vasaros metu vykusį įprastų keliaujančių dirbtuvių sezoną ir skelbia atvirą kvietimą dviejų projektų Milašaičiuose ir Rudiliuose įgyvendinimui. Tai

De Architectura

MOKYKLA KAIP MIESTELIO CENTRAS: Pristatomas 950 vietų progimnazijos projektas

2023 rugpjūčio 4Be komentarųPILOTAS.LT

Naujosios Vilnios seniūnijoje, neužstatytame valstybiniame sklype planuojama statyti naują 3 aukštų progimnaziją su baseino priestatu. Projekto rengėjas – architektūrinį konkursą laimėjęs ofisas iš Kauno „De

Vila Krėvės-g. 4, Druskininkai. Foto: Norbert Tukaj.

KALBINS POILSIO ARCHITEKTŪRĄ: Architektūros savaitgalis rudenį atvyksta į Druskininkus

2023 liepos 12Be komentarųPILOTAS.LT

Rugsėjo 9 ir 10 dienomis vyksiančio atviros architektūros savaitgalio „Pastatai kalba. Druskininkai“ metu renginio organizatoriai kvies grybų pintinę trumpam padėti į šalį. Atsikvėpti ir pajusti

lauko klasė

DAR DAUGIAU LAUKO KLASIŲ: Naudosis per pusę sostinės mokyklų

2023 gegužės 16Be komentarųPILOTAS.LT

Pirmosiose 35 lauko klasėse sostinės mokyklos jau veda pamokas netradiciniuose kabinetuose su vaizdu į dangų ar žaliuojantį parką. Visiems sezonams pritaikytos lauko klasės atsiras dar

Mokyklos Verkiuose sklypas

GIMNAZIJA VERKIUOSE: Paskelbtas atviras architektūros idėjų konkursas

2023 balandžio 25Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus Vystymo kompanija organizuoja Verkių gimnazijos atvirą architektūros konkursą. Projektuojamos gimnazijos vieta – išskirtinė savo gamtine aplinka. Konkursas organizuojamas viešųjų pirkimų tvarka. Vilniaus Vystymo kompanija

darze_kl_230300_e02_xxx

STATYS VAIKAMS: Klaipėdos raj. Trušelių kaime planuojamas vaikų darželis-mokykla

2023 kovo 13Be komentarųPILOTAS.LT

Klaipėdos rajone, Trušelių kaime, pagal viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą už 13,97 mln. eurų bus statoma pagrindinė-vidurinė mokykla kartu su vaikų darželiu. Projektą finansuoja

SEB bankas

PATOGUMAS BŪTI: 9-tą kartą vyks atviros architektūros savaitgalis „Open House Vilnius“

2023 kovo 10Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje jau 9-tą kartą iš eilės vyks atviros architektūros savaitgalis „Open House Vilnius“, kurio ekskursijose apsilankyti kviečiama gegužės 13–14 dienomis. Šiemet duris atvers 60 išskirtinių

Open-House-Athens

OPEN HOUSE EUROPE: Architektūros fondas imasi ambicingo projekto

2023 kovo 1Be komentarųPILOTAS.LT

Kovo pradžia pažymės naujo tarptautinio bendradarbiavimo projekto „Open House Europe“ pradžią. Nauja iniciatyva skatins pažinti kokybišką Europos architektūrą. Siekdamos stiprinti „Open House“ idėją ir tobulinti

Mokslo paskirties pastatas Bajorų kel. 12 (arch. P.Džervus, L.Bogušas, G.Kairytė).

PROGIMNAZIJA BAJORŲ KELYJE: Verkių seniūnijoje suplanuota 900 vaikų mokykla

2023 sausio 17Be komentarųPILOTAS.LT

Sostinės Verkių seniūnijoje projektuojama nauja mokykla. Moderni ir šiuolaikinius poreikius atitinkanti progimnazija galės priimti daugiau kaip 900 moksleivių. MB „Urbanistinė architektūra“ rengiamo projekto viešas svarstymas įvyks paskutinę

LSMU Odontologijos fakultetas (arch. „Maspro“; PV – M.Mačiulis, PDV – G.Šliurpaitė, arch. R.Grencevičiūtė).

FAKULTETAS ODONTOLOGAMS: LSMU suplanavo mokslo paskirties pastato statybą

2023 sausio 16Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos sveikatos mokslų universitetas (LSMU) ruošiasi statyti naują mokslo paskirties pastatą – Odontologijos fakultetą. 4 aukštų statinys numatytas prie Kauno klinikų miestelio, LSMU bendrabučių pašonėje. Kauno

Kauno bienalė

VIENU ŠUORU: Lietuvos kultūros taryba paskirstė 1/4 metinio biudžeto

2022 gruodžio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos kultūros taryba (LKT) paskyrė 2023 m. strateginį finansavimą 40 kultūros ir meno organizacijų bei 29 renginiams. Paskirstyta daugiau kaip 5,8 mln. eurų. Tai sudaro

david basulto

„ARCHDAILY“ ĮKŪRĖJAS D.BASULTO: „Matau prasmę geriausios architektūros sklaidoje“

2022 lapkričio 24Be komentarųElena Paleckytė

Šiuo metu Berlyne gyvenantis architektas David Basulto yra lankomiausio pasaulyje architektūros portalo „ArchDaily“ įkūrėjas ir vyriausiasis redaktorius. Šiandien jis kalbės Architektūros fondo organizuojamo pokalbių ciklo

Vaidas Petrulis

APDOVANOJO ARCHITEKTŪROLOGĄ: Dr. V.Petruliui paskirta Kauno mokslo premija

2022 lapkričio 23Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno miestas kasmet skiria mokslo premijas už ilgametę aktyvią ir reikšmingą mokslinę veiklą, aukščiausius pasiekimus nacionaliniu ar tarptautiniu mastu, novatorišką mokslinę idėją ir jos įgyvendinimą