Dolf Broekhuizen

D.BROEKHUIZENAS: „Lietuvos mokyklos nėra pasirengusios naujiems švietimo iššūkiams“

2018-01-12
PILOTAS.LT

Sausio 19 dieną Nacionalinėje dailės galerijoje, Vilniuje prasideda 22-asis Architektūros fondo architektūrinių pokalbių ciklas, kurio tema „Švietimo architektūra: bendruomenės ir inovacijos“. Šia proga mintimis apie švietimo architektūrą bei jos padėti Lietuvoje ir Olandijoje dalinasi vienas ciklo kuratorių architektūros istorikas Dolfas Broekhuizenas (Dolf Broekhuizen).

Jau 3 metus iš eilės kuravote kūrybines dirbtuves VGTU Architektūros fakultete drauge su vietiniais fakulteto dėstytojais. Jūs lankėtės ikimokyklinio, pradinio, pagrindinio ugdymo mokyklose ir gimnazijose, todėl manau susidarėte ganėtinai platų požiūrį į Lietuvos mokyklų edukacines erdves ir švietimo sistemą. Kaip vertintumėte esamą lietuvišką situaciją?
D.B.: Mokyklose, kuriose lankiausi Vilniuje bei jo apylinkėse, pastebėjau, kad jos yra pakankamai aprūpintos reikalinga įranga bei priemonėmis ir tenkina pagrindinius švietimo poreikius. Taigi sistema funkcionuoja, o visi vaikai turi galimybę eiti į mokyklą. Daugiausia mokyklų yra suprojektuotos tradicine maniera: su klasėmis palei koridorių. Neteko pastebėti, kad investicijos į mokyklų pastatus būtų naudojamos jų pritaikymui naujiems švietimo metodams (steigti daugiau individualių mokymosi vietų, kurti klasių grupes/klasterius). Nacionalinis vyriausybės tikslas parengti ir priimti ugdymo metodų atnaujinimo planą yra atliktas, tačiau praktiškai šis naujas siekis vis dar nėra įvykdytas visais aspektais, visose įmanomose situacijose. Pagrindinė priežastis dėl kurios investuojama į mokyklos pastatą yra jo fizinės būklės pagerinimas ir mokyklos techninės bazės tobulinimas. Mokyklos dar nėra tiek pasikeitusios ir pasirengusios, kad pilnai įvykdytų naujus švietimo iššūkius. Apmaudu, bet vaiko mokymosi laiko efektyvinimo priemonės nėra optimaliai išnaudojamas.
Galbūt yra bendrų (architektūrinių, edukacinių) problemų, kurias įžvelgėte tiek lietuviškose, tiek olandiškose mokyklose? Kaip galėtų ši situacija kisti?
D.B.:  Lietuvoje taip pat ir Nyderlanduose sudėtinga rasti papildomo finansavimo siekiant mokyklos pastato geresnio pritaikymo ugdymo reikmėms (daugiau individualių mokymosi erdvių, glaudesnio ryšio su bendruomene, didesnės popamokinės veiklos integracijos į švietimą). Nyderlandų mokyklų institutai (mokyklos taryba) individualiai bando rasti galimus fundavimo ar finansavimo būdus. Nyderlanduose mokyklos turi galimybę pinigus, skirtus techninės bazės tobulinimui, panaudoti ir gerinant architektūrinės erdvės panaudojimą.
Kita problema – kaip Lietuvoje, taip ir Nyderlanduose – yra mokyklų mažėjimas. Kai kurios mokyklos yra pastatytos užmiesčiuose, kur nėra pakankamai vaikų, kad mokykla tinkamai funkcionuotų, todėl  pastatas  lieka tuščias ir apleistas.
Architektūros [pokalbių] fondo 22-asis ciklas akcentuoja bendruomenių reikšmę. Kaip manote, kiek šis komponentas, mokyklos bendruomenė, svarbus ir turi įtakos gerinant mokyklų erdves ir aplinką?
D.B.: Jei mokykla gali turėti tam tikrų ryšių su bendruomene, tuomet atsiranda galimybė abipusiam tobulėjimui. Jei institucijos gali derinti erdvių ar įrangos naudojimą, jie gali dalytis ir finansavimu. Šis bendras turto panaudojimas bendruomenei suteikia specifinę galimybę: pavyzdžiui turėti biblioteką mažame kaime ar keliose kaimynystėse; kambario su kompiuterine įranga naudojimą dalinti dienos metu – vaikams, o vyresnio amžiaus žmonėms – vėlai vakare. Arba susirinkimų erdvę naudoti mokytojams pietų metu, o popiet – bendruomenės socializacijai. Tokiu būdu naudojantis šiomis funkcijomis, tobulinamos vaiko ir suaugusiųjų žmonių vystymosi galimybės. Bendruomenės gyvenimas gali būti turtingesnis, labiau susietas, o esamas stiprus socialinis tinklas taip pat turėtų geras prielaidas ateities problemoms spręsti. Didėjant supratimui apie bendruomenines mokyklas ir apie mokyklos pastato pokyčius, mokyklos pastatas turi būti pakeistas, kad atitiktų šiuos naujus poreikius. Kai kuriais atvejais tai reiškia, kad mokyklos pastato architektūra virstų iš monofunkcinės į daugiafunkcinę.
Galbūt turite savo viziją, kokiomis priemonėmis į projektavimo procesą reikėtų įtraukti visą mokyklos bendruomenę, ne tik vaikus ir mokytojus, bet ir mokinių tėvus, mokyklos administraciją? Taip, kad kiekvieno jų nuomonė būtų išgirsta architekto ir kaip architektas turėtų tvarkytis su turima informacija, ją reprodukuoti ir perkelti į realią situaciją?
D.B: Projektavimo proceso pradžioje gali vykti diskusijos ir kūrybinės dirbtuvės su naudotojų bendruomene. Šiam tikslui pasiekti yra naudojami keli kūrybinių dirbtuvių modeliai. Proceso metu vartotojai gali patirti ir suvokti, kad jie yra susiję, o iš dalies ir atsakingi už daromus sprendimus. Be to, dalyvaudami, jie taip pat vis labiau supranta, kad neįmanoma įgyvendinti visų skirtingų nuomonių. Galima turėti vieną mokytoją, kuris grupėje atstovautų mokyklos mokytojų bendruomenę ir šis mokytojo komandos atstovas prižiūrėtų projektavimo procesą (bendrautų su architektu, savivaldybe, projekto vystytojais). Komandai, visam kolektyvui, pateikiama informacija projektavimo metu. Jie kalba su vadovaujančia komanda apie jos pasirinkimus.
Mokykla keičiasi, keičiasi mokymo metodai, priemonės ir sistema. Ją dažnai keičia daugelis įvairiausių aplinkybių. Ar architektūrinė erdvė gali sudaryti pagrindą švietimo sistemos pokyčiams, mokymosi metodams?
D.B:
Architektūrinė erdvė gali suteikti vartotojams galimybes. Dažnai yra naudinga kurti konkretų sprendimą, tačiau jis neturi būti pernelyg specifiškas. Mokykla turi turėti ir bendrų savybių. Kadangi mokykla turi atitikti bendrus dienos poreikius, ji taip pat turi išlaikyti potencialą atitikti ir dar nežinomus ateities poreikius. Taigi, geriausias sprendimas – siekti dermės tarp bendrumų ir specifiškumų.

Dofas Broekhuizenas – architektūros istorikas, olandiškojo avangardo istorijos žinovas ir edukacijai skirtos architektūros raidos Nyderlanduose ekspertas, paskutinįjį dešimtmetį aktyviai tiria ugdymui skirtos architektūros pokyčius ir transformacijas, analizuoja kaitos priežastis ir perspektyvas. Dirba kviestiniu lektoriumi ir tyrėju Delft’o TU, rengia publikacijas, organizuoja parodas ir dalyvauja kituose projektuose. Jis jau ketvirtus metus iš eilės yra vienas VGTU Architektūros faukulteto organizuotų studentiškų kūrybinių dirbtuvių kuratorių, Jis taip pat, ir 15-ojo Architektūros fondo ciklo „Švietimo architektūra“ vienas iš kuratorių.

Parengta pagal Architektūros fondo informaciją.
Iliustracija: A.Gaižauskas.

sviet_ar_e03_xxx

Komentarai

  1. Ja, natuurlijk!

  2. tas jūsų domėjimasis švietimo architetūra – tai kažkokia meilė be atsako. ŠMM dzin tos jūsų godos ir nuolat palaikoma kovinė parengtis pulti projektuoti. O gal paprojektuokim, paieškokim naujų formų dar kur nors? Pvz. įkalinimo įstaigos nesikeičia nuo carinės imperijos laikų. Ligoninėse gulim kaip pirmojo pasaulinio karo laikais. Apie senelių namus net baisu pagalvoti, fu tfu tfu.

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

kalne_vn_240900_e04_xxx

UGDYS KALNĖNŲ VAIKUS: Rengiamas valstybinio darželio ir pradinės mokyklos projekto pristatymas

2024 rugsėjo 30Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje, Kalnėnuose planuojamas naujas valstybinis darželis ir pradinė mokykla. Tai pirmasis valstybinis darželis ir mokykla šiame sparčiai išsiplėtusiame gyvenamajame rajone. Architektūros konkursą laimėjusi bendrovė „A2SM“

mokyk_do_240900_e01_xxx

LAUKTOS STATYBOS DOMEIKAVOJE: Pradeda kilti nauja pradinė mokykla

2024 rugsėjo 18Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno rajone, Domeikavoje prasidėjo ilgai lauktos naujos pradinės mokyklos statybos. Per artimiausius dvejus metus čia iškils modernus pradinio ugdymo reikmėms pritaikytas pastatas, skirtas 480 mokinių.

mokyk_uk_240900_tit_xxx

ATEITIES MOKYKLA UKRAINAI: Paskelbti tarptautinio architektūros konkurso laimėtojai

2024 rugsėjo 12Be komentarųPILOTAS.LT

Neseniai pasibaigė atviras tarptautinis architektūrinis konkursas „Ateities mokykla Ukrainai“. Pirmąją vietą tarptautinė konkurso žiuri skyrė Italijos architektų komandai „Scandurra Studio Architeturra srl“, bendradarbiavusiai su Ukrainos

Titulinė nuotrauka: Kūrybinių dirbtuvių Vilniaus universiteto botanikos sodo Vingio skyriuje akimirka. Foto: Lauryno Skeisgielos.

KINTANTYS BŪVIAI: Kviečia atrasti žiedinio dizaino principus architektūroje

2024 rugsėjo 5Be komentarųPILOTAS.LT

Pirmomis rugsėjo savaitėmis Architektūros fondas kviečia atrasti žiedinio dizaino principus ir jų taikymo galimybes architektūroje. Visi besidomintys kviečiami dalyvauti atviroje renginių serijoje, kurioje išsamiau bus

Vaikų darželis ir pradinė mokykla Kalnėnuose (projektuotojas - „A2SM“; SPV - A.Žukauskas, SPDV - A.Sasnauskas, arch. G.Prialgauskaitė).

NAMAS KALNĖNŲ VAIKAMS: Vaikų darželio ir mokyklos konkursą laimėjo „A2SM“

2024 liepos 261 KomentarasPILOTAS.LT

Išrinktas Vilniaus Kalnėnų rajono darželio ir pradinės mokyklos architektūrinio konkurso laimėtojas – UAB „A2SM“. Vilniaus miesto savivaldybė ir Vilniaus vystymo kompanija su juo neseniai pasirašė

gimna_vn_240700_e03_xxx

IT ARCHITEKTŪRINIS „PIRŠTAS“: Pakartotinas Verkių gimnazijos projekto pristatymas

2024 liepos 12Be komentarųPILOTAS.LT

Naujosios Verkių gimnazijos rengėjai organizuoja pakartotinį projektinių pasiūlymų viešą aptarimą. Gimnaziją it savotišką architektūrinį „pirštą“ aplinkoje projektuoja pernai architektūrinį konkursą laimėjusi ir projektinius pasiūlymus parengusi

taura_kl_240700_e01_xxx

PADIDĖS 11 KARTŲ: Klaipėdoje rekonstruojamas kuklus Tauralaukio progimnazijos korpusas

2024 liepos 5Be komentarųPILOTAS.LT

Pastačius naują mokyklą Tauralaukyje (arch. S.Plungė, G.Čičiurka, V.Janulis), senosios Tauralaukio progimnazijos teritorija Klaipėdos gatvėje netrukus ištuštės. Čia ruošiamasi rekonstrukcijos darbams – jau pasirašyta rangos darbų

mokyk_kl_240500_e02_xxx

TAURALAUKIO PROGIMNAZIJOS PREMJERA: Kolegų triūsą architektai vertino pirmieji

2024 gegužės 16Be komentarųPILOTAS.LT

Rugsėjo 1-ąją vaikų klegesio pagaliau žada prisipildyti ir Klaipėdos Tauralaukio progimnazija. Itin ilgai lauktas pastarasis uostamiesčio švietimo architektūros objektas pirmiausia buvo pristatytas Klaipėdos krašto architektams.

univer_vo_e01_xxx

MIES VAN DER ROHE PREMIJA 2024: Laimėjo novatoriškas studijų paviljonas Vokietijoje

2024 balandžio 26Be komentarųPILOTAS.LT

Mies van der Rohe fondas ir Europos Komisija išrinko 2024 metų Europos sąjungos  šiuolaikinės architektūros premijos (Mies van der Rohe apdovanojimų) nugalėtojus. Garbingos architektūros premijos

platformos-mentoriai-ewa-effiom-asm-archyvo-nuotr-oceane-ragoucy-v-franchi-nuotr-margarida-waco-u-cerjak-nuotr

EKSPERIMENTŲ PLATFORMA KVIEČIA: Vilniaus ir Paryžiaus miestų architektūros aktualijų tyrimai

2024 kovo 25Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondas kviečia dalyvauti jau 4-ąjį kartą organizuojamoje tarptautinėje mentorystės ir idėjų vystymo programoje, šiemet vyksiančioje tarp Vilniaus ir Paryžiaus. Įgyvendinti tyrimai ir projektai bus

slaug_kn_240300_e09_xxx

NAUJASIS LSMU FAKULTETAS: Šiuolaikiška slaugos studijų ir mokslo bazė

2024 kovo 6Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos sveikatos mokslų universitetas (LSMU) pasipildė nauju pastatu – Kauno klinikų teritorijoje ką tik baigtas įrengti modernus Slaugos fakultetas. Naujasis pastatas suteikė galimybę padalinius sukoncentruoti

mokyk_vn_240300_e01_xxx

PIRMOJI BALTIJOS ŠALYSE: Vilniaus mokykla įvertinta tarptautiniu tvarumo sertifikatu

2024 kovo 1Be komentarųPILOTAS.LT

AISV mokykla Vilniuje pirmoji Baltijos šalyse įvertinta tarptautiniu BREEAM tvarumo sertifikatu. Vertinimą atlikusios įmonių grupės „Be Live“ vadovo Dariaus Kvedaro įsitikinimu, mokyklų pastatai tvarumu neturėtų

240201_naujo-darzelio-mokyklos-konkursas-kalnenuose_rdgbra

PASKELBĖ ATVIRĄ KONKURSĄ: Reikia Kalnėnų vaikų darželio-mokyklos architektūros idėjų

2024 vasario 1Be komentarųPILOTAS.LT

Sostinė planuoja statyti naują vaikų darželį ir mokyklą. Vilniaus vystymo kompanija jau paskelbė atvirą konkursą ir pakvietė architektus teikti darželio ir pradinės mokyklos Kalnėnų gyvenvietėje idėjas.

Atviros architektūros savaitgalis

ŽMONĖS KURIANTYS MIESTĄ: 10-ojo atviros architektūros savaitgalio plakato konkursas

2024 sausio 19Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondas rengia 10-ąjį atviros architektūros savaitgalio plakato konkursą, kurio prizas – 1.000 Eur. Šių metų tema – „Žmonės kuriantys miestą“. Atviros architektūros savaitgalio plakato

Vaikų darželis Irpinėje

ATEITIES MOKYKLA UKRAINAI: Rengiama architektūros konkurso rinkos konsultacija

2024 sausio 8Be komentarųPILOTAS.LT

Centrinė projektų valdymo agentūra kartu su Lietuvos architektų sąjunga skelbia rinkos konsultaciją tarptautiniam atviram architektūriniam konkursui, kurio tikslas – išrinkti geriausią architektūrinį pasiūlymą projektui „Ukrainos

AF forumas

4-ASIS ARCHITEKTŪROS FONDO FORUMAS: Apie transformuojančią architektūros galią

2023 lapkričio 24Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje vyks 4-asis Architektūros fondo forumas. Šiemet pranešėjai iš Lietuvos ir užsienio nagrinės architektūros užsakymą bei transformuojančią architektūros galią mūsų svajones, poreikius ir norus paverčiančią

mokyk_uk_231000_e02_xxx

ATEITIES MOKYKLA UKRAINOJE: Rengiama architektūros konkurso užduotis

2023 spalio 5Be komentarųPILOTAS.LT

Spalio 5 ir 6 dienomis Vilniuje architektūros ir švietimo ekspertai iš Ukrainos ir Lietuvos kartu su dalyviais iš valstybinių institucijų ir nevyriausybinių organizacijų renkasi į

Pastatai kalba

PRAKALBINO DRUSKININKŲ ARCHITEKTŪRĄ: Duris atvėrė 15 išskirtinių kurorto pastatų

2023 rugsėjo 27Be komentarųPILOTAS.LT

Ketvirtąjį kartą į mažesnius Lietuvos miestus sugrįžtantis atviros architektūros savaitgalis „Pastatai kalba“ šiemet traukė į Druskininkus – pušynais apsuptą mineralinio vandens kurortą, kuriame druskininkiečiams bei

Nemėžio gimnazija

12 NAUJŲ KLASIŲ: Vilniaus rajono Nemėžio gimnazijai – šiuolaikiškas priestatas

2023 rugsėjo 22Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus rajono Nemėžio šv. Rapolo Kalinausko gimnazijai planuojama pastatyti naują šiuolaikišką priestatą, kuriame bus daugiau erdvės priešmokyklinukams, ikimokyklinukams ir pradinukams. MOKOSI BEVEIK 700 MOKINIŲ Šiais

SODAS 2123

INOVATYVIOS STATYBINĖS MEDŽIAGOS: Nemokama architekto K. De Coomano paskaita

2023 rugsėjo 14Be komentarųPILOTAS.LT

Besidomintys architektūra, antradienio vakarą kviečiami į nemokamą architekto ir tyrėjo Keno De Coomano (Ken De Cooman) paskaitą „Prototipavimo architektūra“. Paskaita skirta architektams, urbanistams ir visiems,

eksperimentinė architektūra

KINTANTYS BŪVIAI: Kūrybinės dirbtuvės besidomintiems Vilniaus architektūra

2023 rugsėjo 4Be komentarųPILOTAS.LT

SODAS 2123 ir Architektūros fondas pakvietė architektus, urbanistus ir visus, besidominčius miestų erdvių pokyčiais į kūrybines dirbtuves „Kintantys būviai: miesto medžiagos ir jų trajektorijos“. Tai

Erudito licėjus

„ERUDITO LICĖJUS“ PASITINKA RUGSĖJĮ: Įrengtas grafito spalvos mokyklos korpusas

2023 rugpjūčio 31Be komentarųPILOTAS.LT

Pačiame Vilniaus centre erdviose ir moderniose patalpose veikiantis „Erudito Licėjus“ šiemet rugsėjo 1-ąją pasitinka atidarydamas naująjį korpusą. 6 aukštų „Erudito Licėjaus“ korpusas atidarytas šalia pirmojo

Erasmus+

GATVĖS MENO INICIATYVA ŠIAULIUOSE: M.Kopernikas skatina mokytis ir tobulėti

2023 rugpjūčio 28Be komentarųPILOTAS.LT

Vieno iš centrinėje Šiaulių miesto dalyje esančių namų siena nuo šiol vaizduoja mokslininką, atradėją Mikalojų Koperniką. „Erasmus+“ SIENA: pamatyk galimybę“ pavadintas kūrinys – dar viena

Verkių mokykla

GIMNAZIJOS VERKIUOSE KONKURSAS: Varžosi 13 architektūros idėjų

2023 rugpjūčio 25Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė ir Vilniaus vystymo kompanija balandžio surengė naujos gimnazijos Verkiuose architektūros konkursą, kuriame varžosi 13 projektinių idėjų. Gimnazija Verkiuose, M.Marcinkevičiaus g. 72 projektuojama

650 vietų progimnazija Pavilnionių g. 25, Vilniuje (arch. J.Bernotaitė, A.Ropolas, P.Vaitiekūnas; PV J.Šniepienė).

MOKSLO MIESTELIS: 650 vietų progimnazijos Vilniuje projekto pristatymas

2023 rugpjūčio 242 KomentaraiPILOTAS.LT

Naujosios Vilnios seniūnijos naujosios mokyklos projektinius pasiūlymus neseniai viešinęs ofisas iš Kauno „De Architectura“, rengia dar vienos mokymo įstaigos projekto pristatymą. Laimėjęs architektūros konkursą, Vilniaus