Dolf Broekhuizen

D.BROEKHUIZENAS: „Lietuvos mokyklos nėra pasirengusios naujiems švietimo iššūkiams“

2018-01-12
PILOTAS.LT

Sausio 19 dieną Nacionalinėje dailės galerijoje, Vilniuje prasideda 22-asis Architektūros fondo architektūrinių pokalbių ciklas, kurio tema „Švietimo architektūra: bendruomenės ir inovacijos“. Šia proga mintimis apie švietimo architektūrą bei jos padėti Lietuvoje ir Olandijoje dalinasi vienas ciklo kuratorių architektūros istorikas Dolfas Broekhuizenas (Dolf Broekhuizen).

Jau 3 metus iš eilės kuravote kūrybines dirbtuves VGTU Architektūros fakultete drauge su vietiniais fakulteto dėstytojais. Jūs lankėtės ikimokyklinio, pradinio, pagrindinio ugdymo mokyklose ir gimnazijose, todėl manau susidarėte ganėtinai platų požiūrį į Lietuvos mokyklų edukacines erdves ir švietimo sistemą. Kaip vertintumėte esamą lietuvišką situaciją?
D.B.: Mokyklose, kuriose lankiausi Vilniuje bei jo apylinkėse, pastebėjau, kad jos yra pakankamai aprūpintos reikalinga įranga bei priemonėmis ir tenkina pagrindinius švietimo poreikius. Taigi sistema funkcionuoja, o visi vaikai turi galimybę eiti į mokyklą. Daugiausia mokyklų yra suprojektuotos tradicine maniera: su klasėmis palei koridorių. Neteko pastebėti, kad investicijos į mokyklų pastatus būtų naudojamos jų pritaikymui naujiems švietimo metodams (steigti daugiau individualių mokymosi vietų, kurti klasių grupes/klasterius). Nacionalinis vyriausybės tikslas parengti ir priimti ugdymo metodų atnaujinimo planą yra atliktas, tačiau praktiškai šis naujas siekis vis dar nėra įvykdytas visais aspektais, visose įmanomose situacijose. Pagrindinė priežastis dėl kurios investuojama į mokyklos pastatą yra jo fizinės būklės pagerinimas ir mokyklos techninės bazės tobulinimas. Mokyklos dar nėra tiek pasikeitusios ir pasirengusios, kad pilnai įvykdytų naujus švietimo iššūkius. Apmaudu, bet vaiko mokymosi laiko efektyvinimo priemonės nėra optimaliai išnaudojamas.
Galbūt yra bendrų (architektūrinių, edukacinių) problemų, kurias įžvelgėte tiek lietuviškose, tiek olandiškose mokyklose? Kaip galėtų ši situacija kisti?
D.B.:  Lietuvoje taip pat ir Nyderlanduose sudėtinga rasti papildomo finansavimo siekiant mokyklos pastato geresnio pritaikymo ugdymo reikmėms (daugiau individualių mokymosi erdvių, glaudesnio ryšio su bendruomene, didesnės popamokinės veiklos integracijos į švietimą). Nyderlandų mokyklų institutai (mokyklos taryba) individualiai bando rasti galimus fundavimo ar finansavimo būdus. Nyderlanduose mokyklos turi galimybę pinigus, skirtus techninės bazės tobulinimui, panaudoti ir gerinant architektūrinės erdvės panaudojimą.
Kita problema – kaip Lietuvoje, taip ir Nyderlanduose – yra mokyklų mažėjimas. Kai kurios mokyklos yra pastatytos užmiesčiuose, kur nėra pakankamai vaikų, kad mokykla tinkamai funkcionuotų, todėl  pastatas  lieka tuščias ir apleistas.
Architektūros [pokalbių] fondo 22-asis ciklas akcentuoja bendruomenių reikšmę. Kaip manote, kiek šis komponentas, mokyklos bendruomenė, svarbus ir turi įtakos gerinant mokyklų erdves ir aplinką?
D.B.: Jei mokykla gali turėti tam tikrų ryšių su bendruomene, tuomet atsiranda galimybė abipusiam tobulėjimui. Jei institucijos gali derinti erdvių ar įrangos naudojimą, jie gali dalytis ir finansavimu. Šis bendras turto panaudojimas bendruomenei suteikia specifinę galimybę: pavyzdžiui turėti biblioteką mažame kaime ar keliose kaimynystėse; kambario su kompiuterine įranga naudojimą dalinti dienos metu – vaikams, o vyresnio amžiaus žmonėms – vėlai vakare. Arba susirinkimų erdvę naudoti mokytojams pietų metu, o popiet – bendruomenės socializacijai. Tokiu būdu naudojantis šiomis funkcijomis, tobulinamos vaiko ir suaugusiųjų žmonių vystymosi galimybės. Bendruomenės gyvenimas gali būti turtingesnis, labiau susietas, o esamas stiprus socialinis tinklas taip pat turėtų geras prielaidas ateities problemoms spręsti. Didėjant supratimui apie bendruomenines mokyklas ir apie mokyklos pastato pokyčius, mokyklos pastatas turi būti pakeistas, kad atitiktų šiuos naujus poreikius. Kai kuriais atvejais tai reiškia, kad mokyklos pastato architektūra virstų iš monofunkcinės į daugiafunkcinę.
Galbūt turite savo viziją, kokiomis priemonėmis į projektavimo procesą reikėtų įtraukti visą mokyklos bendruomenę, ne tik vaikus ir mokytojus, bet ir mokinių tėvus, mokyklos administraciją? Taip, kad kiekvieno jų nuomonė būtų išgirsta architekto ir kaip architektas turėtų tvarkytis su turima informacija, ją reprodukuoti ir perkelti į realią situaciją?
D.B: Projektavimo proceso pradžioje gali vykti diskusijos ir kūrybinės dirbtuvės su naudotojų bendruomene. Šiam tikslui pasiekti yra naudojami keli kūrybinių dirbtuvių modeliai. Proceso metu vartotojai gali patirti ir suvokti, kad jie yra susiję, o iš dalies ir atsakingi už daromus sprendimus. Be to, dalyvaudami, jie taip pat vis labiau supranta, kad neįmanoma įgyvendinti visų skirtingų nuomonių. Galima turėti vieną mokytoją, kuris grupėje atstovautų mokyklos mokytojų bendruomenę ir šis mokytojo komandos atstovas prižiūrėtų projektavimo procesą (bendrautų su architektu, savivaldybe, projekto vystytojais). Komandai, visam kolektyvui, pateikiama informacija projektavimo metu. Jie kalba su vadovaujančia komanda apie jos pasirinkimus.
Mokykla keičiasi, keičiasi mokymo metodai, priemonės ir sistema. Ją dažnai keičia daugelis įvairiausių aplinkybių. Ar architektūrinė erdvė gali sudaryti pagrindą švietimo sistemos pokyčiams, mokymosi metodams?
D.B:
Architektūrinė erdvė gali suteikti vartotojams galimybes. Dažnai yra naudinga kurti konkretų sprendimą, tačiau jis neturi būti pernelyg specifiškas. Mokykla turi turėti ir bendrų savybių. Kadangi mokykla turi atitikti bendrus dienos poreikius, ji taip pat turi išlaikyti potencialą atitikti ir dar nežinomus ateities poreikius. Taigi, geriausias sprendimas – siekti dermės tarp bendrumų ir specifiškumų.

Dofas Broekhuizenas – architektūros istorikas, olandiškojo avangardo istorijos žinovas ir edukacijai skirtos architektūros raidos Nyderlanduose ekspertas, paskutinįjį dešimtmetį aktyviai tiria ugdymui skirtos architektūros pokyčius ir transformacijas, analizuoja kaitos priežastis ir perspektyvas. Dirba kviestiniu lektoriumi ir tyrėju Delft’o TU, rengia publikacijas, organizuoja parodas ir dalyvauja kituose projektuose. Jis jau ketvirtus metus iš eilės yra vienas VGTU Architektūros faukulteto organizuotų studentiškų kūrybinių dirbtuvių kuratorių, Jis taip pat, ir 15-ojo Architektūros fondo ciklo „Švietimo architektūra“ vienas iš kuratorių.

Parengta pagal Architektūros fondo informaciją.
Iliustracija: A.Gaižauskas.

sviet_ar_e03_xxx

Komentarai

  1. Ja, natuurlijk!

  2. tas jūsų domėjimasis švietimo architetūra – tai kažkokia meilė be atsako. ŠMM dzin tos jūsų godos ir nuolat palaikoma kovinė parengtis pulti projektuoti. O gal paprojektuokim, paieškokim naujų formų dar kur nors? Pvz. įkalinimo įstaigos nesikeičia nuo carinės imperijos laikų. Ligoninėse gulim kaip pirmojo pasaulinio karo laikais. Apie senelių namus net baisu pagalvoti, fu tfu tfu.

Susije straipsniai

david basulto

„ARCHDAILY“ ĮKŪRĖJAS D.BASULTO: „Matau prasmę geriausios architektūros sklaidoje“

2022 lapkričio 24Be komentarųElena Paleckytė

Šiuo metu Berlyne gyvenantis architektas David Basulto yra lankomiausio pasaulyje architektūros portalo „ArchDaily“ įkūrėjas ir vyriausiasis redaktorius. Šiandien jis kalbės Architektūros fondo organizuojamo pokalbių ciklo

Vaidas Petrulis

APDOVANOJO ARCHITEKTŪROLOGĄ: Dr. V.Petruliui paskirta Kauno mokslo premija

2022 lapkričio 23Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno miestas kasmet skiria mokslo premijas už ilgametę aktyvią ir reikšmingą mokslinę veiklą, aukščiausius pasiekimus nacionaliniu ar tarptautiniu mastu, novatorišką mokslinę idėją ir jos įgyvendinimą

david-basulto

MASTELĮ KEIČIANTI ARCHITEKTŪRA: Pokalbis su „ArchDaily“ portalo įkūrėju D.Basulto

2022 lapkričio 23Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondo projektas „A Pokalbiai“ tęsia savo 29-ąjį pokalbių ciklą „Puikioji klaida“. Šį ketvirtadienį – Čilės architekto, populiaraus portalo „ArchDaily“ įkūrėjo Davido Basulto (David Basulto)

ekologinis nuosmukis

PUIKIOJI KLAIDA: Architektūros kritiko H.Ibelingso pokalbis apie ekologinį nuosmukį

2022 lapkričio 8Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondo projektas „A Pokalbiai“ rengia 29-ąjį pokalbių ciklą, kuriame išskirtiniai pašnekovai siekia atsakyti kas yra puikioji klaida. Šį ketvirtadienį projekto akiratyje – architektūros istoriko

VDU Pedagogų rengimo centras. Foto: VDU.

REKONSTRAVO ATSAKINGAI: Kaune atveriamas VDU pedagogų rengimo centras

2022 lapkričio 7Be komentarųPILOTAS.LT

Šiandien Kaune duris iškilmingai atveria Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Pedagogų rengimo centras. Anot pastato rekonstrukcijos architektų Vytauto Juškaičio ir Tomo Dimavičiaus, atnaujinta fasado architektūrinė išraiška,

Chaimo Frenkelio vila

PRAKALBINS ŠIAULIŲ ARCHITEKTŪRĄ: Savaitgalį atsivers 15 išskirtinių Saulės miesto pastatų

2022 rugsėjo 20Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondas šį savaitgalį Šiauliuose rengia architektūros šventę. Atviros architektūros savaitgalio „Pastatai kalba. Šiauliai“ metu duris atvers net 15 išskirtinių Saulės miesto pastatų. ATVERS NE

Levelio Gimnazija.

MOKYSIS ERDVIAU IR MODERNIAU: Užbaigtas Joachimo Lelevelio gimnazijos priestatas

2022 rugsėjo 9Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus Joachimo Lelevelio gimnazija naujaisiais mokslo metais vaikus pasitiko erdvesnė ir modernesnė. Rekonstruojant pastatytas 2 aukštų priestatas su naujomis klasėmis ir sporto sale. ĮRENGTOS DVI

Tolminkiemio gimnazija

MODERNIAUSIA ŠALYJE: Pilaitėje baigiama statyti pavyzdinė gimnazija

2022 liepos 15Be komentarųPILOTAS.LT

Pilaitės mikrorajone baigiama statyti moderniausia šalyje ir penktoji po Nepriklausomybės atkūrimo mokykla Vilniuje. Tai iššūkis architektams bei proveržis sostinei švietimo srityje susiduriant su naujų mokyklų stygiumi.

Lazdynų mokyklos sporto aikštynas

MULTIFUNKCINIS LAZDYNŲ CENTRAS: Mokyklos sporto erdvės atnaujinamos iš pagrindų

2022 liepos 12Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus Lazdynų mokykloje bus atnaujinta lauko sporto erdvė ir įrengtas naujas multifunkcinis sporto centras su bėgimo takais, futbolo aikštėmis, universalia krepšinio, tinklinio ir kvadrato aikštele

Open House Vilnius 2022

PRASIDEDA „OPEN HOUSE VILNIUS“ Pagrindinė tema – iššūkius sprendžianti architektūra

2022 gegužės 26Be komentarųPILOTAS.LT

Jau šį savaitgalį vyks didžiausia Architektūros fondo organizuojama Vilniaus architektūros šventė – aštuntasis atviros architektūros savaitgalis „Open House Vilnius“. Šių metų renginio tema – iššūkius

Antanas Sutkus

FOTOMENO FESTIVALIO TAŠKAS: A.Sutkaus priminimas Ežerėlio mokiniams

2022 balandžio 19Be komentarųPILOTAS.LT

Fotomeno festivalis „Kaunas Photo“, pernai rudenį pabaigęs 18-ąją laidą, paskutinį jos akcento įgyvendinimą paliko 2022-ųjų pavasariui. Pasak šio festivalio vadovo ir idėjos autoriaus Mindaugo Kavaliausko,

darzeliai

ARCHITEKTAI VILNIAUS VAIKAMS: 2 vaikų darželių ir vienos mokyklos konkursai

2022 balandžio 8Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus vystymo kompanija pernai gruodį paskelbė 3 architektūros konkursus ugdymo įstaigoms projektuoti – 2 darželiams ir vienai mokyklai. Projektuotojai ką tik pateikė savo pasiūlymus, kaip galėtų atrodyti

Tolminkiemio gimnazija

NAUJI MOKYKLŲ STANDARTAI: Tolminkiemio gimnazija žada tapti bendruomenės centru

2022 vasario 182 KomentaraiPILOTAS.LT

Vilniaus Pilaitėje sparčiai kylanti Tolminkiemio gimnazija pasiryžusi šalyje nubrėžti naujus šiuolaikinių mokyklų standartus. Architektūriškai pavyzdinė mokykla suprojektuota taip, kad erdvėse mokiniai ir mokytojai laisvai bendrautų dienos

A Pokalbiai

A POKALBIAI: Startuoja pokalbių ciklas „Kur eina architektas?“

2022 vasario 9Be komentarųPILOTAS.LT

„Architektūros fondo“ iniciatyva Architektūros [pokalbių] fondas, gyvuojanti daugiau kaip dešimt metų, keičia savo pavadinimą ir kviečia į 28-tąjį pokalbių ciklą.  Naujojo ciklo – „Kur eina architektas?“ –

Merų iššūkis

LAIMĖJO PASAULINĮ MERŲ IŠŠŪKĮ: Vilniaus miestą pavers atvira mokykla

2022 sausio 203 KomentaraiPILOTAS.LT

Vilnius nurungė 600 pasaulio miestų ir laimėjo 1 mln. JAV dolerių Niujorko mero Maiklo Bloombergo (Michael Bloomberg) fondo „Bloomberg Philanthropies“ rengiamame 2021-2022 metų Pasauliniame merų

BSV mokykla

NAUJA MOKYKLA VILNIUJE: Miškadvario gatvėje statys privačią mokyklą

2022 sausio 3Be komentarųPILOTAS.LT

Privataus kapitalo fondų valdytojos „BaltCap“ fondas „BaltCap Infrastructure Fund“ (BInF) finansuos 6 milijonų eurų vertės privačios mokyklos projektą Vilniuje. Mokyklą projektuoja architektūros studija „2L architects“,

Baltijos jūra

VAKARŲ LIETUVA VIENIJASI: Ugdys ir plėtos jūrinę tapatybę

2021 gruodžio 21Be komentarųPILOTAS.LT

Vakarų Lietuvos regionas pirmą kartą parengė vieningą planą, kaip skatins švietimo ir mokslo plėtrą iki 2030-ųjų. Atskiras dėmesys jame skiriamas ir jūrinės kultūros plėtojimui bei

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ISTORINIS ĮVYKIS: VDA ir KTU kartu ugdys architektūros daktarus

2021 lapkričio 34 KomentaraiPILOTAS.LT

Lietuvos mokslo taryba suteikė Vilniaus dailės akademijai (VDA) teisę vykdyti jungtinę architektūros krypties meno doktorantūrą kartu su Kauno technologijos universitetu (KTU). Doktorantūros studijos architektūros kryptyje

Telšių meno mokykla

MENŲ MIESTAS: Meno studijoms Telšiuose – 90 metų

2021 spalio 281 KomentarasPILOTAS.LT

Meno studijoms Telšiuose – 90 metų. Ta proga Telšių menų inkubatoriuje organizuojamas Telšių amatų mokyklos jubiliejaus minėjimas-konferencija. IŠ PRADŽIŲ ĮKŪRĖ VALSTYBINĘ VIDURINĘ AMATŲ MOKYKLĄ Spalio

Architektūros fondo forumas

ARCHITEKTŪROS FONDO FORUMAS: Atviras kvietimas pranešimams ir pristatymams

2021 spalio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Antrą kartą vyksiantis Architektūros fondo forumas ir vėl kviečia architektūros lauke aktyviai veikiančius kūrėjus bei tyrėjus ir visus architektūros entuziastus į įkvepiantį ir turiningą susitikimą.

triukšmas

JAUTRUS MIESTAS: Triukšmas turi būti suprantamas kompleksiškai

2021 spalio 6Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondas baigia virtualių seminarų ir pokalbių ciklą „Svajonės apie nepertrūkstamą sąveiką“. Šiandien menininkė, rašytoja ir ksenologė dr. Adriana Knouf supažindins su triukšmo fenomenu. Spalio

Jautrus miestas

PROJEKTAS „JAUTRUS MIESTAS“: Ekskursija-žygis per Kauno neoaplinką

2021 rugsėjo 14Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondas pakvietė į neįprastą ekskursiją-žygį, kartu su menininke, keramike Ivana Králíková (Švedija/Čekija) ir kviestiniais botanikos bei dirvožemio ekologijos ekspertais. Žygis „Kask kur stovi: kelionė

Auska

KALBINS PALANGOS PASTATUS: Rugsėjį rengiamas atviros architektūros savaitgalis

2021 liepos 12Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros gidų komanda šiemet pristatė solidų ir iliustratyvų Palangai bei Šventajai skirtą leidinį. Augantį susidomėjimo pajūrio architektūra troškulį rugsėjį žada dar labiau apmalšinti ir atviros

M-LAB kapsulės įkasimas

TRŪKSTAMA GRANDIS: KTU įsibėgėja laboratorijų centro „M-Lab“ statybos

2021 birželio 30Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno technologijos universiteto miestelyje ką tik įkasta prototipavimo laboratorijų centro „M-Lab“ laiko kapsulė. Buvusioje „Kolegų“ kavinės vietoje jis duris turėtų atverti jau kitų metų pabaigoje. Darbo skelbimai

Linas Naujokaitis

DAUGIAU NEI PASTATAS: Prasideda Tarptautinės Amerikos mokyklos korpuso statybos

2021 birželio 21Be komentarųPILOTAS.LT

Prie Pavilnių parko pradedamos naujo modernaus Vilniuje įsikūrusios Tarptautinės Amerikos mokyklos (AISV) pastato statybos. Planuojama, kad šios ugdymo įstaigos moksleiviai lankyti pamokas naujoje mokykloje galės