Galų gale pavyko peržengti aukštą Nacionalinio M.K. Čiurlionio Muziejaus Kauno dailės galerijos slenkstį ir architektui. Jo vardas – Jurgis Rimvydas Palys. Ir jis yra pirmas, kurį MKČ įsileido į savo Perimetrinę Galeriją, kurioje ką tik spindėjo pati Yoko Ono.
Nuostabu, kad J.R. Palio paroda „Palio miestas: 7 tapatybės dimensijos“ vyksta NAI (Nacionalinio Architektūros Instituto) įkurtuvių Kauno Pašto rūmuose išvakarėse ir gali pasitarnauti neblogu veikiančiu – žvalgybiniu modeliu.
KAS YRA MIESTAS…?
Jurgis Rimvydas Palys: „Miestas yra civilizacijos koncentracija: čia tiršta, čia daug, čia įvairu. Mieste aktyviausia apykaita: juntama, girdima, teikianti galimybes. Malonumą ir pasididžiavimą taip pat“.
Architektas, profesorius Jurgis Rimvydas Palys daugiau nei 50 metų atkakliai nagrinėja amžinąją Miesto temą, siūlydamas savo įžvalgas, savo idėjas, savo sprendinius.
Miestas jam – pilietinis susitarimas, realizuojamas medžiagoje, praktikoje ir kultūroje.
Miestas jam – urbanistinis dienoraštis, atspindintis visuomenės gyvenseną ir veiklą.
Miestas jam – kolektyvinė raiška savo topografijoje – kūryba ir pragmatizmas viename.
Miestas jam – kolektyvinio intelekto materializacijos fenomenas – civilizacijos vaikas.
Miestas jam – svajonė ir amžinas siekis sukurti utopinį geresnio gyvenimo modelį Žemėje.
Parodos „Palio miestas: 7 tapatybės dimensijos“ tikslas – įvairiapusiškai pristatyti architektūros srityje J.R. Palio nuveiktus darbus ir futuristines vizijas bei atkreipti dėmesį į jo holistinį miesto suvokimą, į jo idealistinį kūrybinį metodą bei platų regos lauką.
J.R. Palio asmenybės pavyzdžiu piešiamas nuoseklaus, visuomeniško ir nenuilstančio architekto vaidmuo šiuolaikinio miesto formavime. Miesto, dažnai suvokiančio plėtrą vien per nekilnojamojo turto likvidumą, deja…
KAS YRA KAUNAS…?
Jurgis Rimvydas Palys: „Kaunas man – tarsi vandens lelijos žiedas tarp dviejų upių, išsiskleidęs harmoningai ir gražiai, kur žiedlapiai tankėja nuo pakraščių į vidurį, o pačiame centre – pati sodriausia spalva ir pilnas meilės branduolys, kuriam neatsispiria nė vienas elfas. Čia nėra jokių nudžiūvusių žiedlapių, tuščių tarpų ar kirmėlių išgraužtų vietų. Bandykime pasvajoti kartu…“
Energinga, aktyvi ir kūrybinga J.R. Palio asmenybė per keletą dešimtmečių dalyvavo kuriant beveik kiekvieną Kauno kampelį. Jei ne formalių užsakymų, tai bent jau visuomeninių eskizų būdu, teikiant kūrybines dovanas gimtajam miestui.
J.R. Palio aistra aktyviai diskutuoti apie miestą ir dalyvauti jį kuriant, siekiant geriausio rezultato – puikus įkvėpimo šaltinis kitiems architektams ir ypač jaunajai kartai.
J.R. Palys geriau nei kas nors kitas skaito smetoninio Kauno urbanistinius metatekstus, verčia juos į šiuolaikinio žmogaus kalbą ir stengiasi sugrąžinti jų turinį, jų esmę, jų prabą į nūdienos apyvartą. Nes J.R. Palys suvokia ir itin vertina 1920–1940 metų Kauno architektūrinę kalbą ir geną. Architektūrinę kultūrą, išmintį ir meistrystę.
Šios savo architektūrinės ideologijos J.R. Palys nuosekliai laikosi visą gyvenimą – ir sovietmečiu, ir audringais virsmo laikais, ir pragmatiškojo atsigavimo periodu.
J.R. Palys kantriai stiprina savo futuristiniais pasiūlymais bei projektais Kauno urbanistinį kūną genetiškai vertingiausia – tarpukarinės architektūros kraujo grupe.
Turbūt ne veltui su J.R. Palio nuostatomis solidarizuojasi ir UNESCO, pasiryžusi įtraukti 1920–1940 metų Kauno „optimizmo architektūrą“ į auksinį Pasaulio Paveldo Sąrašą.
KAS YRA PALIO MIESTAS…?
Palio miestas – matomas, girdimas ir nuolat veikiantis.
Palio miestas – protingas, logiškas, pagarbus, bet ne sausas.
Palio miestas – mylimas, sluoksniuotas, dizainiškas ir pilnas meno.
Palio mestas – pagarbus istorijai, dabarčiai ir kultūrai.
Palio miestas – tampriai ir abipusiai susijęs su upėmis ir gamta.
Palio miestas – solidarus, bendruomeniškas ir klausantis protingų.
Palio miestas – svetingas ir patogus įvairaus amžiaus ir visuomenės sluoksnių žmonėms.
Palio miestas – traukia, patinka, nostalgizuoja ir laukia grįžtančių.
Palio miestas – neskubėdamas auga, stiprina tapatybę ir galiausiai… tampa legenda.
7 AUTORINĖS PALIO DIMENSIJOS
Jau seniai pastebėjau, jog J.R. Paliui nepakanka įprastinės trimatės sistemos.
Todėl architektas, konstruodamas futuristines miesto vizijas ir urbanistines utopijas, pasitelkia sau 7 autorines dimensijas: 1_ Vietos kodas ir pagarba lokacijai. 2_ Urbanistinis audinys ir įvairovė. 3_ Kontekstualumas, darna ir klausa. 4_ Funkcijos, procesai ir santarvė. 5_ Zonavimas, tankis ir pauzės. 6_ Mastelis, proporcijos ir ritmas. 7_ Vizualumas, panoramiškumas ir vietoženkliai.
Personalinėje Jurgio Rimvydo Palio parodoje „Palio miestas: 7 tapatybės dimensijos“ Nacionalinio M.K. Čiurlionio muziejaus Kauno paveikslų galerijoje eksponuojama arti 100 architektūrinių eskizų, futuristinių pasiūlymų Kaunui bei Kėdainiams, Klaipėdai ir Kintams bei darbinių architektūrinių brėžinių. Taip pat eksponuojamos 42 machinos (lot. mašina), iš unikalios architekto J.R. Palio kolekcijos.
Nes miestas, jo architektūra – yra tarsi taurė, kurią užpildo žmonės ir machinos…
TRUMPAI APIE PARODOS AŠĮ
Jurgis Rimvydas Palys – neabejotinai vienas ryškiausių mūsų laikmečio Kauno paveldinio lauko architektų. Jo projektai pateko į Kauno ir Lietuvos šiuolaikinės architektūros Olimpą.
Architektas suprojektavo Vilniaus gatvės konversiją į pėsčiųjų gatvę bei gatvės dizaino elementus (su architekte R. Gudiene, 1986, Kaunas), bendrovės „Stumbras“ produkcijos sandėlius (1992, Kaunas), M.K. Čiurlionio tiltą per Nemuną (1990–2007, Kaunas) ir prietilčius, Vytauto Didžiojo (Aleksoto) tilto rekonstrukciją ir dizaino elementus (2006, Kaunas), „Europos“ viešbučio rekonstrukciją ir priestatus (su architektais I. Veilandiene, G. Keziu; 2000–2007, Kaunas), Sraigtasparnių bazę Dariaus ir Girėno oro uoste (su architekte I. Veilandiene, 2012, Kaunas), Kėdainių senamiesčio pėsčiųjų tiltą (su architekte I. Veilandiene, 2013) ir kitus reikšmingus architektūrinius objektus bei aibę koncepcinių pasiūlymų Kauno miestui.
J.R. Palys – ilgametis Vilniaus Dailės akademijos Kauno fakulteto dėstytojas, profesorius.
Jurgio Rimvydo Palio apdovanojimai už nuopelnus architektūrai:
1988 – TSRS Ministrų tarybos premija ir medalis už Vilniaus g. Kaune rekonstrukciją.
2005 – Kauno savivaldybės apdovanojimas už M. K. Čiurlionio tilto bei prietilčių ir prieigų prie Nemuno architektūrinius sprendimus.
2006 – Kauno savivaldybės apdovanojimas už Vytauto Didžiojo tilto rekonstrukcijos projektą.
2012 – Architektūros Riterio ordinas, Architektų sąjunga.
2016 – Kauno „Metų architekto“ diplomas, architektūrinis e-žurnalas Pilotas.LT.
2016 – Aplinkos ministerijos Architektūrinis apdovanojimas už Sraigtasparnių bazę Kaune.
2022 – kandidatas į „Architektų žiedą“, Lietuvos Architektų rūmų svarbiausiąjį apdovanojimą.
Apie projektą PALIO METAI
Paroda „Palio miestas: 7 tapatybės dimensijos“ yra sudėtinė projekto „Palio metai: 7 miesto dimensijos“ dalis. Projektą vysto architektūrinio e-žurnalo Pilotas.LT redakcija.
Projekto kuratorius: Audrys Karalius. Projekto vadovas: Almantas Bružas.
Projektą iš dalies remia ir finansuoja Lietuvos Kultūros Taryba. Taip pat projektą remia architektūriniai biurai DO ARCHITECTS, KANČO STUDIJA, ARCHISPEKTRAS, UNITECTUS, firmos ADMA ir BULTHAUPT bei architektūrinis e-žurnalas PILOTAS.LT.
Titulinė nuotrauka: Architektas, profesorius Jurgis Rimvydas Palys. Visos nuotraukos: Darius Petrulis.