Vilnius

PRADEDA NAUJĄ ETAPĄ: Vilnius pasitvirtino bendrąjį planą

2021-06-04
PILOTAS.LT

Sostinės Taryba bendru sutarimu patvirtino Vilniaus miesto bendrąjį planą (BP), pagal kurį miestas gyvens artimiausius 10–15 metų. Nurodoma, kad miestas bus patogesnis pėstiesiems ir dviratininkams, daugės žaliųjų plotų, o pastatų aukštis bei kokybė bus kontroliuojami griežčiau.

PLANAVIMO DOKUMENTĄ RENGĖ 5 METUS
Vilniaus bendrajame plane nugulė pagrindinės miesto strateginės kryptys: darnus judumas, patogūs gyvenamieji rajonai, pietinio Vilniaus plėtra. Tai reiškia, kad ateityje bus daug dėmesio skiriama kokybiškai architektūrai ir urbanistikai – architektūros taisyklių ir gatvių standartų įtvirtinimui. Taip pat bendrajame plane atsispindi „Miestas+“ programos principai – žaliųjų erdvių plėtra, gyvenamųjų rajonų modernizavimas, socialinės infrastruktūros plėtra. Daug dėmesio, kaip ir iki šiol, bus skiriama pėsčiųjų ir dviračių takų plėtrai, viešojo transporto ir dalinimosi ekonomikos plėtrai.
Savivaldybės įmonė „Vilniaus planas“ naują BP rengti pradėjo 2016 metais. Tuo metu jau buvo aišku, kad 2007 m. patvirtintas senasis BP nebeatitinka šiandienos poreikių – vis daugiau miestiečių renkantis būstą arčiau miesto centro, atsiradus naujų biurų, prekybos ir pramogų objektų poreikiui, pasikeitus miesto planavimą reglamentuojantiems teisės aktams ir praktiškai nebelikus detaliojo planavimo pasidarė būtina tiksliau ir aiškiau apibrėžti plėtros galimybes ir užstatymo rodiklius, tiksliai nurodyti želdynų ir socialinės infrastruktūros teritorijas.

3.300 REGLAMENTUOTŲ KVARTALŲ
„Kelerius pastaruosius metus miestą planavome sudėtingoje situacijoje, kai galiojo senasis, tik strategines miesto plėtros gaires nubrėžiantis bendrasis planas ir turėjome naujojo plano sprendinius, kur kas labiau atsižvelgiančius į konkrečių žmonių konkrečią gyvenamąją aplinką ir reikalaujančius aukštesnio urbanistinių sprendimų standarto, tad stengėmės juos taikyti žiūrėdami į ateitį, – sakė vyriausiasis miesto architektas Mindaugas Pakalnis. – Tuo ne visada buvo patenkinti NT plėtotojai, bet daugeliu atveju palaikė gyventojai, kuriuos gynėme nuo gyvenamosios aplinkos konteksto neatitinkančios naujos kaimynystės ar kitų šio laiko standartų neatitinkančių plėtros planų.“
Vietoj 18-os visam miestui taikomų apibendrintų funkcinių zonų jame atsiranda net 3.300 skirtingų kvartalų, kuriuose reglamentai nustatyti pagal ten vyraujančius rodiklius – aukštingumą, užstatymo tankį ir intensyvumą, konkrečioms teritorijoms būdingus užstatymo ir viešųjų erdvių formavimo principus. Tai padės geriau išsaugoti kiekvieno kvartalo savitumą ir jame susiklosčiusią gyvenseną. Tiksliau naujajame BP nurodytos ir želdynų bei socialinės infrastruktūros teritorijų ribos.

Skatinamas miesto dalių daugiafunkciškumas. Vilniaus miestas vis dar jaučia sovietinio planavimo pasekmes, kai vakarinėje miesto dalyje buvo statomi vien būstai, o darbo vietos kurtos centre ir pramonės rajonuose. Vilniui tapus paslaugų, žinių ir aukštųjų technologijų miestu, patogiau gyventi arti darbo vietos ir į jį vykti pėsčiomis ar viešuoju transportu. Todėl numatyta vakariniuose gyvenamuosiuose rajonuose plėtoti daugiau paslaugų ir darbo vietų, o miesto centrinėje dalyje – daugiau būsto.
Mažės skirtis tarp centro ir gyvenamųjų rajonų.  Daugiau gyventojų turės galimybę naudotis gyvenimo centre privalumais – toliau keisis Žirmūnai, Naujamiestis, Naujininkai, Savanorių pr. Šiuose rajonuose daugiau paslaugų ir infrastruktūros bus pėsčiomis pasiekiamu atstumu, atsiras daugiau pagal aukštus standartus sutvarkytų želdynų ir kitų viešųjų erdvių. Visi šie pokyčiai vyks toliau konvertuojant neefektyviai naudojamas degraduojančias gamybines teritorijas plėtrai patraukliose vietose. Vilniuje vis dar yra apie 500 ha tokių teritorijų.
Planuojama subalansuota miesto susisiekimo sistemų plėtra. Užbaigus magistralinių gatvių tinklo mieste formavimą gyvenamuose kvartaluose nebeliks tranzitinio eismo, ten bus galima pagal naująjį miesto gatvių standartą kurti gyvenamąsias gatves su lėtu eismu, pėsčiųjų takais ir alėjomis bei daugiau automobilių stovėjimo vietų.
Miestas bus toliau plėtojamas koncentruojant jį apie viešojo transporto linijas. Taip daugės gyventojų, galinčių viešuoju transportu pasiekti darbo ir paslaugų vietas, augant keleivių srautui atsiras galimybės diegti galingesnę viešojo transporto rūšį. Periferinėse zonose bus toliau plėtojami prie greitojo viešojo transporto privežantys maršrutai. BP numatyta tolesnė dviračių takų tinklo plėtra, siekiant, kad dviračiai būtų naudojami ne tik rekreaciniais, bet ir susisiekimo tikslais.
Detalesni ir tikslesni sprendiniai geresnei nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugai. Senajame BP Senamiesčio teritorijai nebuvo nustatyti jokie konkretūs užstatymo galimybes ribojantys reglamentai, tai reguliavo tik specialieji paveldosauginiai teisės aktai. Naujame BP reglamentuota užstatymo tipologija, intensyvumas, nustatytas vyraujantis ir didžiausias leistinas pastatų aukštis (metrais), kiti reglamentai. Naujojo BP sprendiniais siekiama išsaugoti tiek unikalų Vilniaus miestovaizdį, tiek didelę pastatų architektūrinės stilistikos bei parametrų įvairovę.
BP įtvirtintos ir žaliosios jungtys, ir gyvenamajai aplinkai svarbūs žalieji sprendimai. Vilnius buvo ir liks žalias miestas – 48 proc. miesto teritorijos sudaro želdynai ir miškai. Greta gyvenamųjų teritorijų esančius miesto miškus taip pat numatyta pritaikyti rekreacijai. BP akcentuojama miesto teritoriją kertanti žalioji jungtis, jungianti Bukčių mišką su Karoliniškių kraštovaizdžio draustiniu, Šeškinės šlaitais, Ozo draustiniu, per Jamonto parką link Vanaginės miškų ir Cedrono vaga link Verkių regioninio parko. Kompaktiškai užstatytoje miesto teritorijoje BP numato sukurti lokalių želdynų tinklą, užtikrinant jų pasiekiamumą 200–300 m atstumu nuo būsto ir didžiųjų miesto parkų sistemą taip, kad jie būtų ne toliau nei 2000 metrų atstumu.
Miesto žaliųjų teritorijų teritorijų tinklą sudarys miesto parkai, skverai, jungiami alėjų ir kitų žaliųjų jungčių. Želdynai BP yra tiksliai inventorizuoti, aiškios jų ribos ir plotai. Intensyviai naudojamus želdynus, šiandien esančius privačiuose sklypuose, numatyta išpirkti visuomenės poreikiams ar kitaip užtikrinti jų viešą naudojimą. Mieste tokių teritorijų yra apie 190 ha. Įvardinti ir smulkieji gamtinio karkaso elementai.
Tiksliau reglamentuojamas maksimalus užstatymo aukštis. Senasis BP beveik visame mieste buvo nustatęs 35 m maksimalų aukštį, o naujame įvesta foninio aukščio sąvoka, reikalaujanti, kad didžioji dalis kvartalo pastatų būtų 6–7 aukštų. Ir tik miesto pocentriuose galimi aukštesni statiniai. Bus tęsiama aukštybinių pastatų koncentracijos politika, neišbarstant jų po visą miestą.
Detaliau reglamentuotos prekybos centrų statybos galimybės. Iki šiol galiojęs BP leido centrinėje miesto dalyje statyti prekybos centrus iki 20.000 m², kitur jų statybos galimybės praktiškai nebuvo ribojamos. Naujas BP numato didesniųjų prekybos centrų statybos galimybę miesto pocentriuose, palei magistralines gatves. Gyvenamosiose teritorijose galės būti statomi mažesni, aplinkinės teritorijos aptarnavimui skirti prekybos centrai.
Daugiau tikslumo, lankstumo ir išmanumo reglamentuojant statybos galimybes. Naujas BP beveik visame mieste numato mažesnius užstatymo intensyvumo reglamentus, nei leido senasis planas. Mišriai naudojamose miesto teritorijose šie rodikliai priartinti prie gyvenamajai statybai būdingų rodiklių, taip užtikrinant ten kokybiškas gyvenimo sąlygas. Pastatų pirmuosiuose aukštuose reglamentavimu skatinama įrengti ne garažus, o patalpas paslaugoms ar socialinei veiklai, taip pat skatinamas požeminių garažų, naujų parkavimo vietų gatvėse įrengimas.
„Naujas bendrasis planas – didelės profesionalų komandos, savivaldybės įmonių ir administracijos, miesto politikų ir neabejingų miestiečių darbo rezultatas. Pirmųjų  svarstymų metu gauta apie 1200 pasiūlymų, paskutinio viešinimo metu – apie 330 miestiečių pasiūlymų. Visi jie padėjo padaryti planą geresnį, labiau atitinkantį miestiečių lūkesčius“, –  sakė vyriausiasis miesto architektas M. Pakalnis.
BP sprendiniai parengti remiantis naujausiais miesto raidą atspindinčiais statistiniais duomenimis, aktualiomis miesto raidos prognozėmis, realią padėtį atspindinčio miesto skaitmeninio 3D modelio duomenimis.
Parengta pagal Vilniaus savivaldybės informaciją.
Titulinė nuotrauka: ©PILOTAS.LT

Komentarai

  1. Keistas susižavėjimas, tas Vilniaus BP ,mano galva, nieko
    gero- tas miesto tankinimas prie gero neprives.

  2. Tai gal ir Pavilnio parko preigose esantys ploteliai liks neurbanizuojamomis teritorijomis, o ne bus prigrūsti gyv. namų?

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

pakal_po_231000_e01_xxx

URBANISTINĖ PLĖTRA KLAIPĖDOS REGIONE: Problemos, iššūkiai ir Vilniaus patirtis

2024 balandžio 18Be komentarųMindaugas Pakalnis

Praėjusią savaitę kartu su SSVA (Statybos sektoriaus vystymo agentūra) kolegomis lankėmės Klaipėdos rajone. Skaičiau pranešimą savivaldybės tarybos narių ir administracijos darbuotojų mokymuose teritorijų planavimo ir

Vilnius

VERTINS SU EKSPERTAIS: Pradedama Vilniaus bendrojo plano įgyvendinimo stebėsena

2024 sausio 8Be komentarųPILOTAS.LT

Nuo sausio mėnesio Vilniaus miesto savivaldybės specialistai analizuos, kaip praktiškai pritaikomas ir įgyvendinamas pagrindinis miesto teritorijų planavimo dokumentas – bendrasis miesto planas. Į stebėsenos procesą

ssva

IEŠKOMI URBANISTIKOS ASAI: Mindaugas Pakalnis buria kompetentingą urbanistų komandą

2023 gruodžio 22Be komentarųPILOTAS.LT

Statybos sektoriaus vystymo agentūra (SSVA) ieško urbanistikos asų. Urbanistikos specialistų laukiama neseniai įkurtame specialiame Urbanistikos padalinyje, kuriam vadovauja buvęs Vilniaus vyr. architektas Mindaugas Pakalnis. „Augančio

Mindaugas Pakalnis

SSVA PLANUOJA BŪSIMĄ VEIKLĄ: Teiks pagalbą miestų planavimo klausimais

2023 lapkričio 14Be komentarųPILOTAS.LT

Statybos sektoriaus vystymo agentūra (SSVA) teiks metodinę pagalbą savivaldybėms miestų planavimo klausimais. SSVA perduodamos Lietuvos bendrojo plano stebėsenos ir jo įgyvendinimo savivaldybių bendruosiuose planuose funkcijos

ukrai_po_231000_e01_xxx

SVEČIAS IŠ UKRAINOS: Bučos vyr. architektas domėjosi Vilniaus Paupio rajono patirtimi

2023 spalio 30Be komentarųPILOTAS.LT

Ukrainos Kyjivo srities Bučos vyriausiasis architektas Vadimas Naumovas neseniai lankėsi Vilniuje. Statybos sektoriaus vystymo agentūros (SSVA) atstovai svečią supažindino su sostinės urbanistine plėtra, aprodė vieną

pakal_po_231000_e01_xxx

BE DARBO NEUŽTRUKO: Mindaugas Pakalnis imasi naujo urbanistinio iššūkio

2023 spalio 18Be komentarųPILOTAS.LT

Kiek daugiau nei prieš porą mėnesių sostinės vyriausiojo architekto postą palikęs Mindaugas Pakalnis ilgai be darbo neišbuvo. 5 metus itin karštame Vilniaus savivaldybės poste išsilaikęs ir

svenc_pr_230900_e01_xxx

25-OSIOS „ZAVIŠINĖS“: Geriausiu 2022-ųjų rekreaciniu kūriniu paskelbė Svencelės uostą

2023 rugsėjo 22Be komentarųPILOTAS.LT

Šiemet rugsėjo 15 ir 16 dienomis jau 25 kartą architektai Nidoje rinkosi į architekto A.Zavišos fondo renginį – „Zavišines“ . Šurmulivo architektų forumas, buvo skaitomi

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KARŠTOS KĖDĖS KONKURSAS: Vilniaus miesto savivaldybė ieško vyr. architekto

2023 rugsėjo 11 KomentarasPILOTAS.LT

Neseniai vyriausiojo architekto postą palikus Mindaugui Pakalniui, atsilaisvino viena pačių karščiausių kėdžių Vilniaus savivaldybėje. Sostinės administracija iššūkio nebijančių konkurso dalyvių nekantriai lauks iki rugsėjo 14

pakal_po_230800_e01_xxx

MINDAUGAS PAKALNIS TRAUKIASI: Atsistatydino vyriausiasis Vilniaus architektas

2023 rugpjūčio 1Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus urbanistikos ir architektūros pasaulį šįryt persmelkė žinia, jog bendru šalių sutarimu nuo rugpjūčio 7 Vilniaus miesto savivaldybę palieka vyriausiasis Vilniaus architektas Mindaugas Pakalnis su

Nukirstas ąžuolas

VANDALIZMAS VILNIAUS CENTRE: Nukirtusiems šimtametį ąžuolą – bekompromisis atsakas

2023 gegužės 22Be komentarųPILOTAS.LT

Prieš porą dienų Vilniaus centre barbariškai be leidimo nukirtus vietos dvasią kūrusį sveiką šimtametį ąžuolą, netruko sureaguoti ne vien pilietiškai nusiteikę eiliniai vilniečiai, bet ir

lazdy_pr_230200e01_xxx

SAVIVALDYBĖ TURI TEISĘ: Teismas patvirtino užstatymo intensyvumo reguliavimo teisėtumą

2023 vasario 8Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus apygardos administracinis teismas neseniai patvirtino, kad Vilniaus miesto savivaldybė buvo teisi, nepritardama įmonės UAB „Rinvest“ planams Lazdynėliuose pasiekti Bendrajame plane nustatytą maksimalų užstatymo intensyvumą

Vilniaus dangoraižiai

REIKALAUS KOKYBIŠKOS ARCHITEKTŪROS: Vilnius pasitvirtino pastatų standartą

2022 gruodžio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Sostinės savivaldybė pasitvirtino pastatų standartą, kurį taikys visiems Vilniaus miesto savivaldybės ir jos įstaigų naujiems, rekonstruojamiems ir remontuojamiems pastatams ir patalpoms. Siekiama, kad tiek išorėje,

Konarskio g.

SKANDALAS VILNIUJE: Naujamiestyje iškilo per didelis „Vingio apartamentų“ daugiabutis

2022 liepos 18Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė parodė principingumą bei kreipėsi į Valstybinę teritorijų planavimo ir statybos inspekciją (VTPSI), prašydama įvertinti daugiabučio Naujamiestyje, S.Konarskio g. 6A, teisėtumą. Bendrovės „Vingio

pakal_po_210900_e01_xxx

DĖL ARCHITEKTŪROS KONKURSŲ: Diskusiją pradeda Mindaugas Pakalnis

2022 sausio 182 KomentaraiPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė ir Lietuvos architektų rūmai (LAR) inicijuoja diskusiją dėl architektūros konkursų. Pirmas diskusijos renginys – Vilniaus miesto vyriausiojo architekto Mindaugo Pakalnio šios problematikos

Paupys

SĖKMĖS ISTORIJA VILNIUJE: Susuktas filmas apie Vilniaus Paupio rajoną

2021 gruodžio 22Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos architektų sąjunga (LAS) metus užbaigia 7-uoju filmu iš serijos „Architektūra iš arti“. Šiame filme pristatomas buvusioje pramoninėje teritorijoje, Vilniaus senamiestyje įsikūręs naujasis Paupio rajonas

pakal_po_210900_e01_xxx

PATVIRTINO KANDIDATŪRĄ: M.Pakalnis siūlomas „Auksinės krivūlės riterio“ apdovanojimui

2021 rugsėjo 162 KomentaraiPILOTAS.LT

Mindaugo Pakalnio, vyriausiojo miesto architekto, kandidatūra teikiama „Auksinės krivūlės riterio“ apdovanojimui. Šios Lietuvos savivaldybių asociacijos skiriamo apdovanojimo kandidatūros siūlymui jau pritarė Vilniaus miesto taryba. Miesto

„313 architects“

DERYBOS BAIGĖSI: Duotas leidimas LIDL parduotuvei Nemenčinės plente

2021 rugpjūčio 20Be komentarųPILOTAS.LT

Po ilgų derybų Vilniaus miesto savivaldybė galiausiai išdavė leidimą statyti naują LIDL parduotuvę Nemenčinės pl. 15. Palyginti su pirminiu šio prekybos centro planu, sumažėjo statinio

Vilnius

PRADEDA NAUJĄ ETAPĄ: Vilnius pasitvirtino bendrąjį planą

2021 birželio 42 KomentaraiPILOTAS.LT

Sostinės Taryba bendru sutarimu patvirtino Vilniaus miesto bendrąjį planą (BP), pagal kurį miestas gyvens artimiausius 10–15 metų. Nurodoma, kad miestas bus patogesnis pėstiesiems ir dviratininkams,

Vilnius

PASUKO PATIKIMIAUSIU KELIU: Vilnius pasirinko architektūros konkursus

2021 balandžio 226 KomentaraiPILOTAS.LT

Vilniaus miesto taryba po svarstymo komitetuose pritarė siūlymui papildyti ir patikslinti sąrašą objektų, kurių architektūrinėms idėjoms įvertinti privaloma skelbti projektų konkursus. Taip įtvirtinta sostinės Vyriausiojo

Pavilnio prekybos centras

PREKYBOS CENTRAS PAVILNYJE: Po kompromisinių sprendimų pritarta

2021 balandžio 2Be komentarųPILOTAS.LT

Po atliktų korekcijų vyriausiojo Vilniaus miesto architekto skyrius  pritarė prekybos centro Džiaugsmo gatvėje projektiniams pasiūlymams. Projektas buvo kelis kartus taisytas atsižvelgiant į Pavilnio bendruomenės bei savivaldybės

Žinia

BUS DAUGIAU KONKURSŲ: Savivaldybės architektūros projektams – aukštesni reikalavimai

2021 balandžio 13 KomentaraiPILOTAS.LT

Vilniaus miesto taryba vakar priėmė svarstymui komitetuose siūlymą papildyti ir patikslinti sąrašą objektų, kurių architektūrinėms idėjoms įvertinti privaloma skelbti projektų konkursus. Aukštesni reikalavimai šiuo atveju

Vilniaus stoties rajonas

GAIVINS STOTIES RAJONĄ: Ruošiamas tarptautinis architektūros idėjų konkursas

2021 sausio 12Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus Stoties rajonas ruošiasi keisti savo veidą bei atsiverti vilniečiams. Tai padaryti sostinė žada remdamasis geraisiais kitų Europos šalių pavyzdžiais. GAMYBINĘ TERITORIJĄ PAKEIS MIESTAS Kaip

Prekybos centras Džiaugsmo gatvėje

NEPRITARĖ PAVILNIO PREKYBCENTRIUI: Projektą privalės patobulinti

2021 sausio 7Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė grąžino korekcijoms Pavilnyje, Džiaugsmo gatvėje, planuojamo prekybos centro projektą. Pasak sostinės vyriausiojo architekto Mindaugo Pakalnio, toks projektas būtų tikęs nebent prieš 10-metį.

Kaltinėnai

PRECEDENTAS VILNIUJE: Savivaldybė apgynė Kalnėnus nuo 5-aukščio

2020 gruodžio 17Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybe Kalnėnų gyventojus apsaugojo nuo 5-aaukščio daugiabučio statybos Gurių gatvėje ir taip apgynė viešąjį interesą. Jautrioje gamtinėje situacijoje prie Pavilnių regioninio parko dominuoja

Alberto tiltas (arch. A. Neniškis, A.Baldišiūtė, G.T.Gylytė, S.Daugėlienė, I.Uogintas; PV J.Petkevičius)

ALBERTO TILTAS: Sostinės savivaldybė pritarė naujo pėsčiųjų tilto projektui

2020 gruodžio 31 KomentarasPILOTAS.LT

Prieš metus architektūrinės idėjos konkursą laimėjusi „Alberto tilto“ kūrėjų komanda baigė dar vieną etapą – Vilniaus miesto savivaldybės Vyriausiojo architekto skyrius pritarė pėsčiųjų tilto tarp