Vilnius

PRADEDA NAUJĄ ETAPĄ: Vilnius pasitvirtino bendrąjį planą

2021-06-04
PILOTAS.LT

Sostinės Taryba bendru sutarimu patvirtino Vilniaus miesto bendrąjį planą (BP), pagal kurį miestas gyvens artimiausius 10–15 metų. Nurodoma, kad miestas bus patogesnis pėstiesiems ir dviratininkams, daugės žaliųjų plotų, o pastatų aukštis bei kokybė bus kontroliuojami griežčiau.

PLANAVIMO DOKUMENTĄ RENGĖ 5 METUS
Vilniaus bendrajame plane nugulė pagrindinės miesto strateginės kryptys: darnus judumas, patogūs gyvenamieji rajonai, pietinio Vilniaus plėtra. Tai reiškia, kad ateityje bus daug dėmesio skiriama kokybiškai architektūrai ir urbanistikai – architektūros taisyklių ir gatvių standartų įtvirtinimui. Taip pat bendrajame plane atsispindi „Miestas+“ programos principai – žaliųjų erdvių plėtra, gyvenamųjų rajonų modernizavimas, socialinės infrastruktūros plėtra. Daug dėmesio, kaip ir iki šiol, bus skiriama pėsčiųjų ir dviračių takų plėtrai, viešojo transporto ir dalinimosi ekonomikos plėtrai.
Savivaldybės įmonė „Vilniaus planas“ naują BP rengti pradėjo 2016 metais. Tuo metu jau buvo aišku, kad 2007 m. patvirtintas senasis BP nebeatitinka šiandienos poreikių – vis daugiau miestiečių renkantis būstą arčiau miesto centro, atsiradus naujų biurų, prekybos ir pramogų objektų poreikiui, pasikeitus miesto planavimą reglamentuojantiems teisės aktams ir praktiškai nebelikus detaliojo planavimo pasidarė būtina tiksliau ir aiškiau apibrėžti plėtros galimybes ir užstatymo rodiklius, tiksliai nurodyti želdynų ir socialinės infrastruktūros teritorijas.

3.300 REGLAMENTUOTŲ KVARTALŲ
„Kelerius pastaruosius metus miestą planavome sudėtingoje situacijoje, kai galiojo senasis, tik strategines miesto plėtros gaires nubrėžiantis bendrasis planas ir turėjome naujojo plano sprendinius, kur kas labiau atsižvelgiančius į konkrečių žmonių konkrečią gyvenamąją aplinką ir reikalaujančius aukštesnio urbanistinių sprendimų standarto, tad stengėmės juos taikyti žiūrėdami į ateitį, – sakė vyriausiasis miesto architektas Mindaugas Pakalnis. – Tuo ne visada buvo patenkinti NT plėtotojai, bet daugeliu atveju palaikė gyventojai, kuriuos gynėme nuo gyvenamosios aplinkos konteksto neatitinkančios naujos kaimynystės ar kitų šio laiko standartų neatitinkančių plėtros planų.“
Vietoj 18-os visam miestui taikomų apibendrintų funkcinių zonų jame atsiranda net 3.300 skirtingų kvartalų, kuriuose reglamentai nustatyti pagal ten vyraujančius rodiklius – aukštingumą, užstatymo tankį ir intensyvumą, konkrečioms teritorijoms būdingus užstatymo ir viešųjų erdvių formavimo principus. Tai padės geriau išsaugoti kiekvieno kvartalo savitumą ir jame susiklosčiusią gyvenseną. Tiksliau naujajame BP nurodytos ir želdynų bei socialinės infrastruktūros teritorijų ribos.

Skatinamas miesto dalių daugiafunkciškumas. Vilniaus miestas vis dar jaučia sovietinio planavimo pasekmes, kai vakarinėje miesto dalyje buvo statomi vien būstai, o darbo vietos kurtos centre ir pramonės rajonuose. Vilniui tapus paslaugų, žinių ir aukštųjų technologijų miestu, patogiau gyventi arti darbo vietos ir į jį vykti pėsčiomis ar viešuoju transportu. Todėl numatyta vakariniuose gyvenamuosiuose rajonuose plėtoti daugiau paslaugų ir darbo vietų, o miesto centrinėje dalyje – daugiau būsto.
Mažės skirtis tarp centro ir gyvenamųjų rajonų.  Daugiau gyventojų turės galimybę naudotis gyvenimo centre privalumais – toliau keisis Žirmūnai, Naujamiestis, Naujininkai, Savanorių pr. Šiuose rajonuose daugiau paslaugų ir infrastruktūros bus pėsčiomis pasiekiamu atstumu, atsiras daugiau pagal aukštus standartus sutvarkytų želdynų ir kitų viešųjų erdvių. Visi šie pokyčiai vyks toliau konvertuojant neefektyviai naudojamas degraduojančias gamybines teritorijas plėtrai patraukliose vietose. Vilniuje vis dar yra apie 500 ha tokių teritorijų.
Planuojama subalansuota miesto susisiekimo sistemų plėtra. Užbaigus magistralinių gatvių tinklo mieste formavimą gyvenamuose kvartaluose nebeliks tranzitinio eismo, ten bus galima pagal naująjį miesto gatvių standartą kurti gyvenamąsias gatves su lėtu eismu, pėsčiųjų takais ir alėjomis bei daugiau automobilių stovėjimo vietų.
Miestas bus toliau plėtojamas koncentruojant jį apie viešojo transporto linijas. Taip daugės gyventojų, galinčių viešuoju transportu pasiekti darbo ir paslaugų vietas, augant keleivių srautui atsiras galimybės diegti galingesnę viešojo transporto rūšį. Periferinėse zonose bus toliau plėtojami prie greitojo viešojo transporto privežantys maršrutai. BP numatyta tolesnė dviračių takų tinklo plėtra, siekiant, kad dviračiai būtų naudojami ne tik rekreaciniais, bet ir susisiekimo tikslais.
Detalesni ir tikslesni sprendiniai geresnei nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugai. Senajame BP Senamiesčio teritorijai nebuvo nustatyti jokie konkretūs užstatymo galimybes ribojantys reglamentai, tai reguliavo tik specialieji paveldosauginiai teisės aktai. Naujame BP reglamentuota užstatymo tipologija, intensyvumas, nustatytas vyraujantis ir didžiausias leistinas pastatų aukštis (metrais), kiti reglamentai. Naujojo BP sprendiniais siekiama išsaugoti tiek unikalų Vilniaus miestovaizdį, tiek didelę pastatų architektūrinės stilistikos bei parametrų įvairovę.
BP įtvirtintos ir žaliosios jungtys, ir gyvenamajai aplinkai svarbūs žalieji sprendimai. Vilnius buvo ir liks žalias miestas – 48 proc. miesto teritorijos sudaro želdynai ir miškai. Greta gyvenamųjų teritorijų esančius miesto miškus taip pat numatyta pritaikyti rekreacijai. BP akcentuojama miesto teritoriją kertanti žalioji jungtis, jungianti Bukčių mišką su Karoliniškių kraštovaizdžio draustiniu, Šeškinės šlaitais, Ozo draustiniu, per Jamonto parką link Vanaginės miškų ir Cedrono vaga link Verkių regioninio parko. Kompaktiškai užstatytoje miesto teritorijoje BP numato sukurti lokalių želdynų tinklą, užtikrinant jų pasiekiamumą 200–300 m atstumu nuo būsto ir didžiųjų miesto parkų sistemą taip, kad jie būtų ne toliau nei 2000 metrų atstumu.
Miesto žaliųjų teritorijų teritorijų tinklą sudarys miesto parkai, skverai, jungiami alėjų ir kitų žaliųjų jungčių. Želdynai BP yra tiksliai inventorizuoti, aiškios jų ribos ir plotai. Intensyviai naudojamus želdynus, šiandien esančius privačiuose sklypuose, numatyta išpirkti visuomenės poreikiams ar kitaip užtikrinti jų viešą naudojimą. Mieste tokių teritorijų yra apie 190 ha. Įvardinti ir smulkieji gamtinio karkaso elementai.
Tiksliau reglamentuojamas maksimalus užstatymo aukštis. Senasis BP beveik visame mieste buvo nustatęs 35 m maksimalų aukštį, o naujame įvesta foninio aukščio sąvoka, reikalaujanti, kad didžioji dalis kvartalo pastatų būtų 6–7 aukštų. Ir tik miesto pocentriuose galimi aukštesni statiniai. Bus tęsiama aukštybinių pastatų koncentracijos politika, neišbarstant jų po visą miestą.
Detaliau reglamentuotos prekybos centrų statybos galimybės. Iki šiol galiojęs BP leido centrinėje miesto dalyje statyti prekybos centrus iki 20.000 m², kitur jų statybos galimybės praktiškai nebuvo ribojamos. Naujas BP numato didesniųjų prekybos centrų statybos galimybę miesto pocentriuose, palei magistralines gatves. Gyvenamosiose teritorijose galės būti statomi mažesni, aplinkinės teritorijos aptarnavimui skirti prekybos centrai.
Daugiau tikslumo, lankstumo ir išmanumo reglamentuojant statybos galimybes. Naujas BP beveik visame mieste numato mažesnius užstatymo intensyvumo reglamentus, nei leido senasis planas. Mišriai naudojamose miesto teritorijose šie rodikliai priartinti prie gyvenamajai statybai būdingų rodiklių, taip užtikrinant ten kokybiškas gyvenimo sąlygas. Pastatų pirmuosiuose aukštuose reglamentavimu skatinama įrengti ne garažus, o patalpas paslaugoms ar socialinei veiklai, taip pat skatinamas požeminių garažų, naujų parkavimo vietų gatvėse įrengimas.
„Naujas bendrasis planas – didelės profesionalų komandos, savivaldybės įmonių ir administracijos, miesto politikų ir neabejingų miestiečių darbo rezultatas. Pirmųjų  svarstymų metu gauta apie 1200 pasiūlymų, paskutinio viešinimo metu – apie 330 miestiečių pasiūlymų. Visi jie padėjo padaryti planą geresnį, labiau atitinkantį miestiečių lūkesčius“, –  sakė vyriausiasis miesto architektas M. Pakalnis.
BP sprendiniai parengti remiantis naujausiais miesto raidą atspindinčiais statistiniais duomenimis, aktualiomis miesto raidos prognozėmis, realią padėtį atspindinčio miesto skaitmeninio 3D modelio duomenimis.
Parengta pagal Vilniaus savivaldybės informaciją.
Titulinė nuotrauka: ©PILOTAS.LT

Komentarai

  1. Keistas susižavėjimas, tas Vilniaus BP ,mano galva, nieko
    gero- tas miesto tankinimas prie gero neprives.

  2. Tai gal ir Pavilnio parko preigose esantys ploteliai liks neurbanizuojamomis teritorijomis, o ne bus prigrūsti gyv. namų?

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

Nukirstas ąžuolas

VANDALIZMAS VILNIAUS CENTRE: Nukirtusiems šimtametį ąžuolą – bekompromisis atsakas

2023 gegužės 22Be komentarųPILOTAS.LT

Prieš porą dienų Vilniaus centre barbariškai be leidimo nukirtus vietos dvasią kūrusį sveiką šimtametį ąžuolą, netruko sureaguoti ne vien pilietiškai nusiteikę eiliniai vilniečiai, bet ir

lazdy_pr_230200e01_xxx

SAVIVALDYBĖ TURI TEISĘ: Teismas patvirtino užstatymo intensyvumo reguliavimo teisėtumą

2023 vasario 8Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus apygardos administracinis teismas neseniai patvirtino, kad Vilniaus miesto savivaldybė buvo teisi, nepritardama įmonės UAB „Rinvest“ planams Lazdynėliuose pasiekti Bendrajame plane nustatytą maksimalų užstatymo intensyvumą

Vilniaus dangoraižiai

REIKALAUS KOKYBIŠKOS ARCHITEKTŪROS: Vilnius pasitvirtino pastatų standartą

2022 gruodžio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Sostinės savivaldybė pasitvirtino pastatų standartą, kurį taikys visiems Vilniaus miesto savivaldybės ir jos įstaigų naujiems, rekonstruojamiems ir remontuojamiems pastatams ir patalpoms. Siekiama, kad tiek išorėje,

Konarskio g.

SKANDALAS VILNIUJE: Naujamiestyje iškilo per didelis „Vingio apartamentų“ daugiabutis

2022 liepos 18Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė parodė principingumą bei kreipėsi į Valstybinę teritorijų planavimo ir statybos inspekciją (VTPSI), prašydama įvertinti daugiabučio Naujamiestyje, S.Konarskio g. 6A, teisėtumą. Bendrovės „Vingio

pakal_po_210900_e01_xxx

DĖL ARCHITEKTŪROS KONKURSŲ: Diskusiją pradeda Mindaugas Pakalnis

2022 sausio 182 KomentaraiPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė ir Lietuvos architektų rūmai (LAR) inicijuoja diskusiją dėl architektūros konkursų. Pirmas diskusijos renginys – Vilniaus miesto vyriausiojo architekto Mindaugo Pakalnio šios problematikos

Paupys

SĖKMĖS ISTORIJA VILNIUJE: Susuktas filmas apie Vilniaus Paupio rajoną

2021 gruodžio 22Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos architektų sąjunga (LAS) metus užbaigia 7-uoju filmu iš serijos „Architektūra iš arti“. Šiame filme pristatomas buvusioje pramoninėje teritorijoje, Vilniaus senamiestyje įsikūręs naujasis Paupio rajonas

pakal_po_210900_e01_xxx

PATVIRTINO KANDIDATŪRĄ: M.Pakalnis siūlomas „Auksinės krivūlės riterio“ apdovanojimui

2021 rugsėjo 162 KomentaraiPILOTAS.LT

Mindaugo Pakalnio, vyriausiojo miesto architekto, kandidatūra teikiama „Auksinės krivūlės riterio“ apdovanojimui. Šios Lietuvos savivaldybių asociacijos skiriamo apdovanojimo kandidatūros siūlymui jau pritarė Vilniaus miesto taryba. Miesto

„313 architects“

DERYBOS BAIGĖSI: Duotas leidimas LIDL parduotuvei Nemenčinės plente

2021 rugpjūčio 20Be komentarųPILOTAS.LT

Po ilgų derybų Vilniaus miesto savivaldybė galiausiai išdavė leidimą statyti naują LIDL parduotuvę Nemenčinės pl. 15. Palyginti su pirminiu šio prekybos centro planu, sumažėjo statinio

Vilnius

PRADEDA NAUJĄ ETAPĄ: Vilnius pasitvirtino bendrąjį planą

2021 birželio 42 KomentaraiPILOTAS.LT

Sostinės Taryba bendru sutarimu patvirtino Vilniaus miesto bendrąjį planą (BP), pagal kurį miestas gyvens artimiausius 10–15 metų. Nurodoma, kad miestas bus patogesnis pėstiesiems ir dviratininkams,

Vilnius

PASUKO PATIKIMIAUSIU KELIU: Vilnius pasirinko architektūros konkursus

2021 balandžio 226 KomentaraiPILOTAS.LT

Vilniaus miesto taryba po svarstymo komitetuose pritarė siūlymui papildyti ir patikslinti sąrašą objektų, kurių architektūrinėms idėjoms įvertinti privaloma skelbti projektų konkursus. Taip įtvirtinta sostinės Vyriausiojo

Pavilnio prekybos centras

PREKYBOS CENTRAS PAVILNYJE: Po kompromisinių sprendimų pritarta

2021 balandžio 2Be komentarųPILOTAS.LT

Po atliktų korekcijų vyriausiojo Vilniaus miesto architekto skyrius  pritarė prekybos centro Džiaugsmo gatvėje projektiniams pasiūlymams. Projektas buvo kelis kartus taisytas atsižvelgiant į Pavilnio bendruomenės bei savivaldybės

Žinia

BUS DAUGIAU KONKURSŲ: Savivaldybės architektūros projektams – aukštesni reikalavimai

2021 balandžio 13 KomentaraiPILOTAS.LT

Vilniaus miesto taryba vakar priėmė svarstymui komitetuose siūlymą papildyti ir patikslinti sąrašą objektų, kurių architektūrinėms idėjoms įvertinti privaloma skelbti projektų konkursus. Aukštesni reikalavimai šiuo atveju

Vilniaus stoties rajonas

GAIVINS STOTIES RAJONĄ: Ruošiamas tarptautinis architektūros idėjų konkursas

2021 sausio 12Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus Stoties rajonas ruošiasi keisti savo veidą bei atsiverti vilniečiams. Tai padaryti sostinė žada remdamasis geraisiais kitų Europos šalių pavyzdžiais. GAMYBINĘ TERITORIJĄ PAKEIS MIESTAS Kaip

Prekybos centras Džiaugsmo gatvėje

NEPRITARĖ PAVILNIO PREKYBCENTRIUI: Projektą privalės patobulinti

2021 sausio 7Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė grąžino korekcijoms Pavilnyje, Džiaugsmo gatvėje, planuojamo prekybos centro projektą. Pasak sostinės vyriausiojo architekto Mindaugo Pakalnio, toks projektas būtų tikęs nebent prieš 10-metį.

Kaltinėnai

PRECEDENTAS VILNIUJE: Savivaldybė apgynė Kalnėnus nuo 5-aukščio

2020 gruodžio 17Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybe Kalnėnų gyventojus apsaugojo nuo 5-aaukščio daugiabučio statybos Gurių gatvėje ir taip apgynė viešąjį interesą. Jautrioje gamtinėje situacijoje prie Pavilnių regioninio parko dominuoja

Alberto tiltas (arch. A. Neniškis, A.Baldišiūtė, G.T.Gylytė, S.Daugėlienė, I.Uogintas; PV J.Petkevičius)

ALBERTO TILTAS: Sostinės savivaldybė pritarė naujo pėsčiųjų tilto projektui

2020 gruodžio 31 KomentarasPILOTAS.LT

Prieš metus architektūrinės idėjos konkursą laimėjusi „Alberto tilto“ kūrėjų komanda baigė dar vieną etapą – Vilniaus miesto savivaldybės Vyriausiojo architekto skyrius pritarė pėsčiųjų tilto tarp

24 butų gyvenamasis namas su požemine automobilių stovėjimo aikštele (arch. G.Čaikauskas, J.Lasys)

ANTRAS BANDYMAS: Viešinamas 24 butų gyvenamojo namo Užupyje projektas

2020 lapkričio 27Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybės Vyriausiojo architekto skyrius prieš kelerius metus nepritarė daugiabučių komplekso Kreivajame skersgatvyje 7, Užupyje projektiniams pasiūlymams. Architekto Gintaro Čaikausko grupės parengto naujojo užstatymo

Vilnius

TVARESNEI PLĖTRAI: Vilnius paskelbė 10 urbanistikos ir architektūrs taisyklių

2020 lapkričio 193 KomentaraiPILOTAS.LT

  Vilniaus miesto savivaldybė paskelbė Vilniaus urbanistikos ir architektūros 10 taisyklių. Tikimasi, kad šie principai taps aiškiomis gairėmis plėtotojams, projektuotojams bei juos stebinčiai visuomenei. Pasak vyriausiojo

Trakų Vokės daugiabučiai

KVADRATŲ INVAZIJA: Tarp privačių namų Trakų Vokėje bruka daugiabučius

2020 balandžio 291 KomentarasPILOTAS.LT

Vilniaus vyriausiojo miesto architekto skyrius ką tik nepritarė UAB „Architectura Humana“ projektiniams pasiūlymams Trakų Vokės individualių namų kvartale statyti daugiabučius namus. Visgi galimybė Vaidagų gatvėje

Lietuva 2030

VIRTUALUS FORUMAS: Lietuvos Respublikos teritorijos bendrasis planas

2020 balandžio 27Be komentarųPILOTAS.LT

Šį ketvirtadienį kviečiamas 8-asis forumas, skirtas rengiamam naujam Lietuvos Respublikos teritorijos bendrajam planui. Kaip jau tampa įprasta karantino šalyje metu, šįsyk forumas įvyks nuotoliniu būdu.

Kablys

KULTŪRA YRA VERTYBĖ: Susirūpinta „Kablio“ kultūrinės veiklos išsaugojimu

2020 vasario 19Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus vyriausiojo architekto skyrius kreipėsi į miesto nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo tarybą, kad ši įvertintų, ar „Kablio“ vardu žinomame pastate nuo pat pastatymo vykusi ir

Klaipėdos uosto bendrojo plano sprendiniai

KLAIPĖDOS ARCHITEKTŲ KLUBAS: Klaipėdos uosto bendrasis planas ir iššūkiai

2019 gruodžio 11Be komentarųPILOTAS.LT

Gruodžio viduryje Klaipėdos architektūros kūrėjai rinksis Architektų klube. Architektai Romas Gailius ir Edmundas Benetis jame kolegoms papasakos apie Klaipėdos uosto bendrąjį planą bei šio iššūkius.

Lietuva 2050

KOKIU KELIU EISIME? Lietuvos Respublikos teritorijos bendrojo plano forumas

2019 rugsėjo 20Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje rengiamas VII Lietuvos Respublikos teritorijos bendrojo plano forumas „Lietuvos teritorija 2050 m. Kokiu keliu eisime?“. Tai taip pat bus ir viešoji konsultacija, kurios metu

Vilnius

SUPROJEKTAVO ATEITĮ: Vilniaus  bendrasis planas jau  finišo tiesiojoje

2019 rugsėjo 183 KomentaraiPILOTAS.LT

Po daugiau nei 3 metus vykusių rengimo ir derinimo darbų Vilniaus miesto savivaldybės teritorijos bendrasis planas jau finišo tiesiojoje – jam pritarė visos institucijos. Gavus

Klaipėdos bendrasis planas

KLAIPĖDOS RAT: Sprendimas dalinti uostamiestį į dvi dalis – klaidingas

2019 liepos 171 KomentarasPILOTAS.LT

Klaipėdos regioninė architektūros taryba (RAT) išnagrinėjo preliminarius Klaipėdos miesto bendrojo plano keitimo sprendinius ir pateikė platų sąrašą rekomendacijų jo rengėjams. Visgi labiausiai kliuvo klaidingas pirminis