Kas atsitiko, kad šimtus metų iš upių gyvenęs miestas ėmė jų nekęsti ir atsitverti neįveikiamomis betono sienomis bei daugiajuostėmis automagistralėmis ir ūkinėmis tvoromis?
Kodėl sovietmečiu prasidėjusi melioratyvinė krantų fortifikacija vis nesitraukia iš Kauno kankinimo įrankių arsenalo?
Kodėl Kaunas iš paskutiniųjų stengiasi sunaikinti kiekvieną žalią-mėlyną oazę, kad pailiustruotų savo paaugliškas “didelio miesto” ambicijas?
Kodėl nevertinamas konkrečios vietos identitetas ir esama aplinkos kokybė, tačiau skubama ją unifikuotai išeuroremontinti, suniveliuoti ir įsisavinti amžinai “degančiomis” subsidijomis?
Kodėl svarbiose ir jautriausiose miesto vietose landšaftą projektuoja architektūriniai beraščiai, sąmatininkai ar komunalininkai?
SKUBOTAS IR PAVIRŠUTINIŠKAS PROJEKTAS AUKSINĖJE VIETOJE
Suprantama – niekas neatsakys į šiuos klausimus, nes Kauno meras į klausimus neatsakinėja. Mero projektai yra jo atsakymai.
Naujausias Kauno savivaldybės projektas – Šančių krantinė – “Nemuno krantinės Kauno m. sav. rekonstravimo projektiniai pasiūlymai”. Statinys, aišku, neypatingas. Nesvarbu, kad rekonstruojant pailgėja nuo 0,4 iki beveik 3,5 km. (Kaune viskas auga…) Projektuoja kauniečiams savo cinizmu neblogai pažįstama UAB „Simper“ (PV Nerijus Jakulis, PV asist. Rytis Batavičius). Projekte architekto nėra. Tiesiog nėra ir taškas.
Projektas sukaltas žaibiškai (PP rengimo užduotis patvirtinta tik 2019.03.19.), nes nesismulkinta.
Vizualios medžiagos nėra, nes nesismulkinta.
Esamo konteksto tyrimų apskritai nėra, nes nesismulkinta.
Nemuno kranto pjūvių ar bandymų gatvę kaip nors komponuoti, derinti prie urbanistinio konteksto ir landšafto nėra, nes nesismulkinta.
Už tai yra kataloginis dviejų juostų gatvės pjūvis, neturintis nieko bendro su Šančių kontekstu ir ilgas norminių dokumentų sąrašas (31 poz.).
Ciniška, tačiau net projektuojamos krantinės trasa nepažymėta miesto plane. Pateiktos tik apgailėtinos kokybės fragmentiški skiautiniai, kuriuos pavadinti projektiniais sprendiniais apskritai savigarba neleidžia.
KODĖL KRANTINĖS PROJEKTO TIKSLAI IR PASKIRTIS NUTYLIMI?
Ko savivaldybė siekia šiuo projektu, kuris net savo paskirties, nurodytos Projekto rengimo užduotyje neatitinka – statytojo (Kauno savivaldybės) sumanymo ir sprendinių idėja elementariausiai nėra išreikšta.
Dar daugiau – neįvardinta ne tik projekto idėja, bet ir koks nors apčiuopiamas tikslas statyti naują gatvę-krantinę ramioje, žalioje ir miestiečių seniai pamėgtoje Nemuno pakrantėje.
Be to nutylėtas projektuojamos gatvės-krantinės poreikis bei funkcinis pagrindimas. Taip pat – tokio statinio prognozuojama nauda ir praradimai. Jau nekalbant ape tai, kad daugelyje vietų tokių parametrų (plotis 15 metrų) gatvė Šančių kontekste tiesiog netilptų tarp esamo užstatymo (tvorų) ir Nemuno šlaito, kas iššauktų skausmingą inžinerinį pakrantės pertvarkymą…
Apmaudžiausia tai, kad panašu nei Kauno savivaldybė, nei projektuotojai nesuvokia, jog skėtinė Šančių gatvelių sistema, pasibaigianti akligatviais ties Nemuno krantu – būtent ir yra žaliojo-mėlynojo gamtos karkaso saugiklis, užkertantis kelią masyvioms infrastruktūrinėms intervencijoms ir garantuojantis lėtą eismą (pėsčiųjų ir dviračių) ir ramybę. Tą jau seniai įvertino visas Kaunas! Ypač – sportuojantis, dviratuojantis arba turintis vaikų. Tokią vertybę greta miesto centro sunaikinti – būtų tikras urbanistinis nusikaltimas.
ŠANČIAI NEKETINA TYLĖTI
Šioje vietoje derėtų dėti tašką. Galbūt labai panašų į keiksmažodį. Nes tokie nepagrįsti, nemotyvuoti ir neprofesionalūs, atsiprašant, projektai – yra pati vulgariausia nepagarba ir pasityčiojimas iš savo miesto ir miestiečių. Belieka kliautis, kad, išauginę ne vieną dešimtį žymių ir atsparių žmonių, Šančiai netylės ir nesitaikstys su šiurkščia projektine intervencija ir nepraras žalio upės kranto, kur dar galima įbristi į Nemuną ir išgirsti jo srovę be automobilinio anturažo…
airis
( 2019-05-04 )
man tai tas proletariskas rajonas tikrai klaikus ,ir nepyksta ten gyvenanntys zmogystos ,,,suprantu ir tuos rajono gyventojus neisgalincius iseiti i padoresne vieta ,juk tam reik lesu ,,,laikykites kiek galit -mes su jumis
vilnietis
( 2019-05-03 )
1 v vilniaus taborui,2v z sanciams ,,,,pavydziu
gerbėjai
( 2019-05-03 )
Birute, kam jumi tos vaikiškos kaukės?
snamiescio gyventojas
( 2019-05-03 )
pagal rajonu grozi ir patoguma Lietuvoje 1 vieta aisku vilniaus taborui ,,,2 vieta jam ant kulku lipa z,,sanciai , s
gerbėjai
( 2019-05-03 )
Birute, kam jumi tos vaikiškos kaukės?
nemiga
( 2019-05-03 )
Gatvės logika yra visai paprasta. Proletariški Šančiai su savo mažais sklypukais, namukais ir siauromis gatvelėmis, komercinės vertės neturi. Nors miesto centras ir visai arti. Tačiau Nemuno krantas su Jiesios ir Napoleono kalno panorama yra auksinis. Pasidaryti sklypų savivaldybės berniukai moka nuo seno. Bet va reikia prabangios gatvės, kad butai gerai parsiduotų. Tai ir darom privačią gatvę, privačiam reikalui už visuomenės lėšas. Tik su tais neįgaliaisiais ir paplūdymiais truputį perlenkta. Nespėjo karibietiškų vizulkių pasidaryt. Užimti rimtais projektais penki Audėjaičio berniukai, o naujų nesekasi rasti.
birute
( 2019-05-03 )
tsanciai tai pilkas darbininkiskas bei nusenusiu pensininku rajonas ,,giriantiems si siukslyna patarciau rudens vakara pereit krantu gatvelem ,,,idomu kiek parsinesit dantu burnoje .
gerbejai
( 2019-05-03 )
Miela Birute, mes jūsų jau pasigedome. Kur buvote dingusi, klaviatūros katunskyte…?
XX KRANTAS
( 2019-05-02 )
Nojui ir Kaunieciui patarciau nekomentuoti ne i tema. Straipsnis apie konkretu krantines projekta, o ne apie Sanciu tvarkyma apskritai. Nors zinoma su tokiu blokiniu mastymu jums gal ir skirtumo nera.
Mano jau trecia karta gyvena Sanciuose ir mums labai cia patinka. O labiausiai patinka gamtine aplinka ir nuostabus Nemuno vaizdai.
Bet kokia gatve sita idile sunaikins akimirksniu. Todel mes kitaip cia mastome, negu jus kokiuose nors Silainiuose.
nojus pabeges is sanciu
( 2019-05-02 )
realiai ziurint tai sancius jau senai reikejo pradet tvarkyt,,as ten gyvenau 20 m tai prisiminimai labai prasti,,,sanciai man labai primena pietu amerikos lusnynus ,,,,sanciuose tik kareiviniu kompleksa vertinu teigiamai ,,,
kaunietis
( 2019-05-02 )
z sanciai tai klaikiausias ]raj, mieste,,, ten atvykus atrodo kad atvykai i klaikia vieta ,kur senai sustojo laikas…tos krantu gatveles tai nusenusiu ir laiko tekmes nesuvokianciu zmoniu irstva ,kuriems jau senai nebereikia jokiu permainu,,,,gal pagaliau miestas iveiks cia lusnu oaze ir toliau vyks miestro pletra
asfalto mašina
( 2019-05-01 )
gatvė buvo jau senų seniausiai suplanuota ir visi gerai žinojo, kad ateis ta diena, bet jie mat prisistatė ten vis tiek tvorų, medžių ir dabar nepatenkinti…. Gal aplamai tuos Šančius reik nugriauti ir pastatyti normalų rajoną.
nepasiduokit
( 2019-05-01 )
nepasiduokite, jus esate miesto seimininkai, o ne matijosaitis. Musu valdziai tik visus miskus iskirsti ir miestus isbetonuoti.
architektas
( 2019-04-30 )
A.Steponavičiaus urbanistinės įžvalgos remiasi, deja, jau seniai pelėsiais apaugusiu sovietmečiu.
Pirma – Kaunas jau nrprojektuojamas į pusės milijono miestą.
Antra – Rusų kariuomenė pasitrsukė išnkarinio miestelio ir Šančių gatvių spindulinė kraujotaka beveik atkurta, nepaisant savivaldubininkų sabotažo.
Trečia – laisvoj Lietuvoj vertybe tapo gamta ir upė, o ne betoninės krantinės ir mašinų valdžia.
Tegyvuoja Šančių žmogus kaip prioritetas!
Alvydas Steponavičius
( 2019-05-01 )
Džiaugiuosi Nerijau, pagaliau radęs teisingų minčių ilgametėje tavo ,,savivaldubės“ karjeroje. Karaliaus žargono naudojimas rodo kad mylmeras bus įspyręs tamistos šiknelėn. Puiku – miestas išsiilgęs normalaus urbanistinio valdymo.
Irena Januleviciene
( 2019-05-01 )
Saunuolis Nerijau!
Suprantu tendencija, kad upe butu pasiekiama visiems, taciau butent Sanciuose tai puikiai veikia netgi nesant gaves, atskiriancios gyvenamaja zona nuo upes. Tai unikalus pavyzdys, kad skersinis akligatviu tinklas puikiai atlieka ta funkcija (kadangi atstumas tarp prospekto ir upes labai nedidelis).
Kalbant apie transporto kamscius Juozapaviciau prospekte, juos imanoma butu sumazinti irengiant papildomas posukiu juostas ties sankryzomis. Taip pat dvieju-triju skersiniu gatviu irengimas tarp Juozapaviciaus prospekto ir Vokieciu gatves per buvusio karinio miestelio teritorija atstatytu isardyta Sanciu kraujotaka. Siu sprendimu puikiai pakatu Zemuju Sanciu aptarnavimui, tranzitui ir gamta mylinciu miestieciu patekimui i zaliasias Sanciu erdves prie Nemuno.
Neardykit unikalios Zemuju Sanciu paupio zonos!
a.k.
( 2019-05-02 )
Irena Janulevičienei belieka tik pritarti.
Išsamus ir profesionalus problemos apibudinimas ir išaiškinimas.
Šančiškė
( 2019-04-30 )
Ačiū autoriams už puikų straipsnį, taikliai nušviečiantį nūdienes Ž. Šančių problemas: vadinamąją kelio, o tuo pačiu, — ir Nemuno pakrantės nuo Panemunės ir Geležinkelio tiltų „rekonstrukciją“ Tikiuosi, kad bendromis žurnalistų ir patriotiškai nusiteikusių šančiškių pajėgomis neleisime sudarkyti gražaus ir unikalaus mūsų gamtovaizdžio.
LINKAS NETEISINGAS !!
( 2019-04-30 )
LINKAS Į PROJEKTĄ TEKSTE NETEISINGAS ABEJOSE VIETOSE< PRAŠOM PAPILDYKIT :
Naujausias Kauno savivaldybės projektas – Šančių krantinė – “Nemuno krantinės Kauno m. sav. rekonstravimo projektiniai pasiūlymai”. Statinys, aišku, neypatingas.
Anonimas
( 2019-04-30 )
Šančiśkiai jėga. Ačiū visiems Kauniečiams kurie mus palaiko.
Alvydas Steponavičius
( 2019-04-30 )
ŠANČIŲ TRIGRAŠIAI.
Savo archyve radau 1983 m. Ž. Šančių projektą. Buvau (ir esu) įsimylėjęs į šį ypatingą kapitalizmo epochos kareivinių ir darbininkijos rajoną. Juosiamą pasakiškos Nemuno kilpos. Išauginusios architektus A. Miškinį J. Vanagą. V. Stauską, bokso žvaigždę A. Šociką.
Tai įkišiu ir savo liežuvį į numatomos Nemuno krantinės diskusiją. Labai tikiu – ne trigrašį (nelendant į nesuprantamą sritį).
Krantinės miestų planavime – būdingos. Netgi neišvengiamos, nes čia dominuoja viešasis interesas. Jos atlieka privalomo visų miestelėnų priėjimo prie vandens telkinio vaidmenį. Netgi, kur privataus sklypo tvoros ribojasi su vandeniu, reikalaujamas praėjimas visiems. Nors sklypvaldžiams atrodo kitaip. Brangiai, arba istoriškai paveldėjus savą krantelį norisi turėti savo pliažiuką su pirtele, erdvę savoms šventėms, uostelį su tiltuku. Kaimo sodybose tai įmanoma. Mieste – ne. Nors Kaune, dominuojant verslui ir jo architektūros patarnautojams – daug bjaurių pavyzdžių Nėries, Lampėdžių karjero, Nevėžio, Kauno marių pakrantėse. Gal neprileiskime prie Nemuno?
Planuodamas Ž. Šančių gyvenamają dalį pamačiau, jog urbanistiškai sutvarkyti supersiaurų Krantų gatvelių tinklą neįmanoma. Sovietmečiu, neįgaleję buldozeriuoti kvartalėlius, politikai nutarė ekranizuoti nuo upės daugiaaukščiais ir užraugti urbanistinį palikimą ateičiai. Ir ką? Gimė savotiška Ž. Šančių respublika. Nenorinti keisti įprasto gyvenimo būdo. Reikia branginti tradicijas, bet elgtis profesionaliai. Būtinas susisiekimo kraujotakos pagerinimas. Krantinės įrengimas – puikus ,,šuntas“, neprognozuojantis tranzito, bet užtikrinantis gyvybę kvartalėlių modernizavimui.
Mieli šančiškiai, paukščių maitintojai, šašlykų kepėjai, pliažuojantys ir vaikščiojantys, pasijuskite gyvi miestelėnai, pasinaudokite krantinės galimybėmis. Nepralošite – garantuoju…
Tomas
( 2019-05-06 )
jus bent buvot sanciuose?
Alvydas Steponavičius
( 2019-04-30 )
Mačiau V. Mesingą. sudurnindavo žmones panašiai. Bet Šančiuose – rekordas.
Kodėl :)
( 2019-04-30 )
Čia ne straipsnis, o kažkokia rauda 🙂
Siūlyčiau paieškoti sinonimų žodžiui “kodėl”, nes jis šiame tekste tiek kartų panaudotas, kad net vemti verčia.
Tūlas
( 2019-04-30 )
vemkit, juk tai geriausia ką mokate
mi
( 2019-04-30 )
bukagalviskos urbanistikos recidyvas
Kaunas. Zaliakalnis
( 2019-04-30 )
Labai geras straipsnis! Aciu zurnalistam. Netylekit ur toliau. O jei mylimeras negirdes musu-toks gatves vis tiek nebus, ateisiu i budejima ir statysim barikadas, kad nei viena duobe nebutu iskasta tuo tikslu!!!!