Lietuvos architektų sąjungos Vilniaus skyriaus Architektūros ir urbanistikos ekspertų taryboje (VAUET) neseniai buvo apsvarstyti 3 klausimai. Bene svarbiausias iš jų – Vilniaus oro uosto keleivių terminalų rekonstravimo ir statybos projekto projektiniai pasiūlymai, kuriems taryba nutarė nepritarti.
Redakcijos pastaba: pernai įsigaliojęs Architektūros įstatymas numato, jog svarbių visuomenei projektų architektūrinė kokybė – ekspertuojama ir nustatoma Regioninėse architektūros tarybose, kurios veikia pagal įstatymo reglamentus ir įgaliojimus. LAS Vilniaus skyriaus sudaryta archtaryba (VAUET) veikia kaip neformalus kolegų klubas.
SUKRITIKAVO PROJEKTAVIMO FRAGMENTAIS PRAKTIKĄ
Transporto paskirties pastatų (Vilniaus oro uosto keleivių terminalų) rekonstravimo ir statybos projekto projektinius pasiūlymus tarybai pristatė projekto autorius architektas Artūras Asauskas. Recenzavo – architektas Saulius Mikštas.
Dauguma VAUET ekspertų pasisakė, kad būtina turėti kompleksišką Vilniaus aerouosto viziją. Nors tai nėra vien architektūriniai klausimai, tačiau, neišsprendus plėtros koncepcijos, būtų ydinga priimti konkrečius sprendimus atskiriems fragmentams. Juo labiau, kad susiklosčiusi situacija yra be galo sudėtinga: anksčiau numatytą ašinę aerouosto struktūrą reikia įkorporuoti į naujos, linijinės plėtros kompoziciją, suderinti architektūrinę įvairios stilistikos raišką ir paminklotvarkos reikalavimus, spręsti gretimų nuosavybių, ribojančių harmoningą plėtrą, klausimus.
Dauguma ekspertų nepritarė pateiktiems išvykimo terminalo pasiūlymams. Recenzijoje bei ekspertų pasisakymuose buvo išreikštos pastabos ir pasiūlymai:
paieškoti įdomesnių sprendinių, formuojant prieigas – parkavimo, autobusų judėjimo sprendiniai, dengtas stoginė peronas; su tuo susijęs įėjimo į terminalą vietos ir architektūrinės raiškos parinkimo klausimas;
planiniuose sprendiniuose akcentuoti linijinės plėtros kryptį, formuojant bendrąsias vidaus erdves, statmenas esamų statinių ašinės kompozicijos krypčiai;
architektūrinė raiška turėtų atitikti semantinę viso statinių komplekso, „miesto vartų“, prasmę; projektuojamas terminalas turi rasti savo vietą kompozicinėse viso komplekso sąsajose; siūloma, jei to reiktų, peržiūrėti esamų paminklinių statinių vertingąsias savybes;
tolimesnėje projektavimo eigoje sprendiniuose įvertinti pasisakymuose pareikštas pastabas ir pasiūlymus.
„VIVULSKIO MILINEI“ PRITARĖ VIENBALSIAI
Lietuvos Sąjūdžio Vilniaus skyriaus tarybos prašymu, VAUET taip pat svarstė Atminties ženklo 1940-1945 m. sušaudytos Vyriausybės nariams klausimą. Šio ženklo projektus pristatė Lietuvos architektų sąjungos pirmininkė Rūta Leitanaitė, tačiau ekspertai pasisakė, kad pateiktos medžiagos nepakanka, kad būtų galima suformuoti nuomonę apie meninę sprendinių vertę. O ir VAUET nesvarsto anonimiškai, be autorių pristatymo, pateikiamų klausimų: būtina įvertinti architektūriškai, urbanistiškai ir idėjiškai jau suformuotos erdvės – Nepriklausomybės aikštės – autorių nuomonę apie pateikiamus projektus.
Skulptūros – horeljefo „Vivulskio milinė“ sukūrimo ir sumontavimo ant pastato Užupio g. 5 fasado projektinius pasiūlymus VAUET pristatė Algirdas Umbrasas (idėjos autorius A.Maruška). Ekspertai vienbalsiai pritarė žymaus Vilniaus architekto A.Vivulskio atminimo ženklui, pateiktam per žmogiškų savybių simbolį – nepatetišką jo milinės įvaizdį.
Parengta pagal Lietuvos architektų sąjungos informaciją.
Titulinis pav.: Vilniaus oro uosto keleivių terminalų rekonstravimo ir statybos projekto projektiniai pasiūlymai (arch. A.Asauskas).

Horeljefas „Vivulskio milinė“ (A.Maruška, A.Umbrasas).
ubagynas
( 2018-08-10 )
Vilniaus oro uostui seniai nesiseka su architektūra. Architektūrinio mąstymo ubagynas – lipdo špokinyčią prie špokinyčios, kiekvienas vis kitokią, prikemša į vidų daugybę išraitytų koridorių, nėra erdvės, o tik beprasmiškos dekoracijos.