Laisvės monumento Lukiškių aikštėje konkursas visiems atsibodo. 17 metų trunkantis „Laisvės“ įpaminklinimas Vilniuje apsivėlė nesibaigiančio kūrybinio ir biurokratinio nuovargio dulkėmis, skepsiu ir nepasitikėjimu savimi, savo tauta. Tačiau konkursinis Lukiškių maratonas iš naujo aktualizavo ir keletą esminių klausimų, kurie seniai buvo padėti į nacionalinį depozitą. Ar lietuvių tautai vis dar aktuali laisvė? Kokį turinį lietuvis girdi žodyje „Laisvė“? Kaip jis suvokia tautos laisvę šiandien, XXI amžiuje? Kurioje vertybių piramidės vietoje lietuvis mato laisvę ir ar sugeba ją įpaminklinti…?
MINISTERIJA STABDO LAISVĖS „PIRKIMO“ PROCEDŪRĄ
Ką tik Kultūros ministerija aplinkraščiu slapta informavo (viešai prieinamos informacijos kol kas nėra), jog „Lietuvos laisvės kovotojų atminimo įamžinimo Lukiškių aikštėje Vilniuje meninės idėjos projektų vertinimo komisija, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 94 straipsnio 2 dalimi, sustabdo pirkimo procedūras, kol bus išnagrinėtos pretenzijos ir priimtas sprendimas“.
Komisijos pirmininkas Darius Mažintas išskirtinai lakoniškas. Panašu, kad komisija užmynė ant rimto juridinio grėblio ir jai teko pasirinkti bendravimui apie Laisvės monumento konkursą sausą ir nelaisvą teisininkų žodieną. Tai neturėtų stebinti, ypač, prisiminus Kultūros ministerijos neregėtai chaotiškai organizuoto konkurso parodomąjį juridinį reiklumą – 14 projektų išmesti iš konkurso pačią pirmą dieną.
Dėl Laisvės monumento konkurso, portalo PILOTAS.LT žiniomis, Kultūros ministerija gavo aibę protestų, tačiau nemato reikalo dėl jų viešai pasiaiškinti ir išdėstyti savosios pozicijos. Apsiribojama sausais juridiniais atsišaudymais pareiškėjams. Tačiau vieną pretenziją suvirškinti ministerijos klerkams sekasi itin sunkiai.
„LAUREATAI“ TRENIRAVOSI KITUOSE KONKURSUOSE
“Skulptūros ir vitražo centro“ valdybos pirmininkas, skulptorius Kęstutis Musteikis nusiuntė ministrui Š.Biručiui laišką, kuriame teigia: „konkursas buvo slaptas, todėl mūsų supratimu jame negalėjo dalyvauti pretendentai anksčiau publikuoti, ar dalyvavę anstesniuose konkursuose kūriniai“. Skulptorius primena ministrui, jog jo klerkai pirmą vietą paskyrė projektui "Tautos dvasia" (autoriai: Vidmantas Gylikis, Vytenis Hansell, Ramunė Švedaitė), nors ši skulptūrinė kompozicija jau yra dalyvavusi 2008-ųjų konkurse Žvėryno rajonui Vilniuje papuošti bei konkurse prie M.Mažvydo bibliotekos.
Be to, skulptorius K.Musteikis primena ministrui, jog antroji vieta Laisvės monumento konkurse paskirta projektui „Šviesa“ (autoriai: Kęstutis Antanėlis, Dalius Regelskis, Gintautas Tiškus), tačiau ši skulptūrinė kompozicija, kaip visi pamena, jau yra dalyvavusi 2008 m. balandžio mėn. Lukiškių aikštės konkurse, eksponuota Taikomosios dailės muziejuje, publikuota žiniasklaidoje su autorių pavardėmis.
MINISTRAS – UŽ „SEKONDHENDINĘ“ LAISVĘ
Kiekvienam, nors šiek tiek nutuokiančiam kūrybinius reikalus, akivaizdu – abiem atvejais pažeistas ir autorių anonimiškumas, ir esminis konkurso reikalavimas – kūrinio originalumas (pirmasis dublis, pirmoji publikacija). Ką apie tai mano Kultūros ministerija, apsijuosusi teisininkų ir ekspertų gynybiniais žiedais, kol kas, deja, nėra žinoma…
Beje, po Lietuvos radijo laidos liepos 27-ąją, kai kultūros ministras Šarūnas Birutis leido sau eilinį kartą nusišnekėti, postringaudamas, esą nieko nematąs blogo, jog konkurse dalyvavo ir jį laimėjo (!) skulptūros projektas, prieš tai dalyvavęs kituose konkursuose, teko rimtai suabejoti ne tik ministro kultūrine kompetencija, bet ir sveika nuovoka apskritai.
Anot ministro, „sekondhendinė“ produkcija kuo puikiausiai gali reprezentuoti didžiausią tautos vertybę – Laisvę…
Kaip tuomet „kultūros ministras“, visa jo „kultūros ministerija“ ir „Laisvės viešųjų pirkimų komisija“ su „ekspertais“ galėtų paaiškinti šio akibrokšto absurdišką santykį su pagrindiniu konkursinių projektų vertinimo kriterijumi: „meninės idėjos originalumas ir aktualumas“…?
LAISVĖS DEAKTUALIZAVIMAS
Tiesą sakant, pats metas pripažinti, kad pirmąją vietą gavęs projektas „Tautos dvasia“ neatitinka abiejų kriterijų – jis nei originalus, nei aktualus.
Dvasingas, romantiškas ir absoliučiai universalus V.Gylikio komandos dekoratyvinės plastikos kūrinys turi šiuo konkrečiu atveju vieną akivaizdų trūkumą – jis nėra aktualus Lietuvos laisvės kovų kontekste.
Ši skulptūra neturi jokių atpažįstamų ženklų, simbolių, energetinio užtaiso, kad galėtų būti tapatinama būtent su lietuvių tauta ir būtent su laisvės kovomis.
Ji tokia lipšni, visam pasauliui draugiška ir nieko nesakanti, kad galėtų būti pastatyta bet kurios jūros pakrantėje, žydinčioje pievoje ar kitoje gamtinėje aplinkoje.
Skulptūra „Tautos dvasia“, drįstu teigti, dėl savo konformistinės, neįvietintos ir anemiškos plastinės kalbos, neatliepia (išskyrus pavadinimą) skelbtojo konkurso tikslo – „atrinkti geriausią, įtaigų, lengvai identifikuojamą, visuotinai priimtą, tautos dvasią ir kovotojų už Lietuvos laisvę atminimą įprasminantį skulptūrinės kompozicijos projektą Lukiškių aikštei Vilniuje“ – nes neatsako į pagrindinę konkurso temą.
Bet čia, turbūt, jau ne Kultūros ministerijos, o jos konkurso ekspertų problema, kurie, matyt, ėmė ir užmiršo, ko susirinko…
Viršelyje – fragmentas iš Algirdo Griškevičiaus ciklo "Zodiakas".
7
( 2013-08-10 )
1 vieta – „Tauta dvesia“
jaunas
( 2013-08-07 )
teko padeti kolegoms prie projekto sitam konkurse, tai galiu pasakyti, kad visi ministerijos darbuotojai, su kuriais teko bendrauti, atvirai rode savo nusistatyma pries konkursa. ir visaip demonstravo savo panieka ir net pasaipa konkurso dalyviams. mazdaug kazkokie durneliai cia lenda su savo problemomis ir trukdo ministerijai rimtus darbus dirbti. jautemes, kaip isiprase i rumus labdaros rinkti.
to alvyc
( 2013-08-06 )
prisipazinsiu, jusu nuomone keista, taciau joje daug tiesos. neskanios gal, bet atspindincios realybe. gal tikrai mes darome kazka, nes kazkas nori sitaip daryti, bet visi darantieji jauciasi, kaip suvaryti i didziojo spalio demonstracija studentai.
alvyc
( 2013-08-06 )
Norima greitai suformuoti ir užbaigti vienos centrinių Vilniaus aikščių-Lukiškių architektūrinį vaizdą.Tačiau tai tęsiasi jau trečią dešimtmetį.Kodėl?
1.Visuomenė nepriima nesąmonių.Idėja kažką pažymėti viešojoje erdvėje turi būti išryškėjusi ir priimta to meto vadovų.Didieji Lietuvos kunigaikščiai pasielgtų vienaip,caras,gubernatorius,Pilsudskis,pirmasis sekretorius ,prezidentas kitaip.Tačiau jų sprendimuose konsoliduotųsi visuomenės opinija.Tai jų istorinė prerogatyva.
2.Demokratija čia tik trukdo.Visiems tinkantis variantas gali būti tik absurdas.
3.Urbanistikoje dažnai geriausias variantas palikti teritoriją,kol paaiškės jos sprendimas.
4.Dabar,pagal visuomenės mentalitetą aikštės erdvę galima būtų išnaudoti,universaliems,poreikiams:poilsiui,Haidparkui,blusturgiui,atrakcionams,plėšrūnų cirko palapinei,,,Wudstokui”
jura
( 2013-08-05 )
absurdas, kai pirma vieta laisves kovu aikstei atiduodama dviem infantiliausiems projektams – uz architektura „ramybei“, o uz skulptura „paukstytei“. abu yra verti vienas kito – du projektai apie nieka.
mnmn
( 2013-08-05 )
pritariu autoriui. gylikio projektas neatsako i tema.
NB
( 2013-08-05 )
ministerijai pirmiausia reikia pastatyti paminkla uz absoliucia nekompetencija, nepagarba temai ir autoriams, ir uz visuomenes nuomones niekinima.
r
( 2013-08-05 )
Laivės aikštė yra – prie Seimo, kur vyko šių dienų laisvės sąjūdžio svarbiausi įvykiai. Ten ir barikadų liekanos jau eksponuojamos. „Laisvės“ skulptūra gal tiktų Seimo prieigose.
Lukiškių aikštę gal derėtų tvarkyti tiesiog kaip žaliąją miesto aikštę, atsisakant praeityje dirbtinai užbrėžto šios aikštės idealoginio sureikšminimo.
Jokūbas
( 2013-08-05 )
1 ir 2 vietas laimėjo tipiniai projektai (kaip Alytaus namukai) kurie bet kokiu tiražu gali būti statomi, arba ne, bet kur. Prizines vietas būtina padoriai ir prieinamai išeksponuoti ir galima surengti referendumą telefonu renkant prizinį mokestį nuo 10 iki 20 l. aišku reikėtų kontroliuoti, kad nebūtų 2 skambučių iš 1 abonento.
Mauzeris
( 2013-08-05 )
Paminklas aliuminei šakutei atminti…
cinamono bandelė
( 2013-08-05 )
…juokas pro ašaras…
Laimikis.lt
( 2013-08-05 )
Jau vien Lukiškių aikštės, kaip pagrindinės šalies reprezentacinės vietos, vizija kelia nemažai klausimų, į kuriuos paprastai atsakoma, apeliuojant į pagarbą istorijai.
Bandant rekonstruoti argumentus už vienintelės žalios Vilniaus aikštės pavertimą pagrindine reprezentacine aikšte, pasirodo, kad kertinis istorinis įvykis, kuris sieja aikštę su Laisve yra 1863 m. sukilimo vadų egzekucija. Šiam įvykiui atminti aikštėje jau buvo įrengtas ąžuolinis kryžius.
Kokios funkcijos paliekamos Katedros, Prezidentūros, Rotušės, Kudirkos aikštėms valstybinių švenčių minėjimus perkeliant į Lukiškių aikštę – neaišku.
Architektūrinis projektas „Ramybė“ irgi kelia nemažai klausimų – ypač po jo autoriaus komentarų, kurie parodo, kad metus viešai eksponuojamas projektas neatspindi autoriaus sumanymo. Jeigu vis dėlto tikėti vizualizacija, idėja išgrįsti aikštę neturi istorinio pagrindimo ir apriboja miestiečių judėjimą šioje aikštėje. O idėja suvaryti miestiečius į rekreacinę zoną po liepomis prasilenkia su kasdiene naudojimosi šia aikšte praktika (niekas savo noru po liepomis neina, nesunku atspėti, kodėl).
Paskutinio konkurso organizatorių nuostata, kad visuomenė neturi dalyvauti sprendžiant viešosios erdvės likimą virto itin prastu konkurso organizavimu: visuomenė nebuvo tinkamai informuojama apie konkurso eigą, projektų eksponavimo maniera buvo geriausias būdas juos paslėpti. Skulptoriai jau buvo pasisakę apie gėdingas eksponavimo sąlygas.
Ekspertų komisija – taip, buvo infantili, mat turėjo kvestionuoti pačias konkurso sąlygas, kuriose paminklas apibrėžiamas kaip „dieną ir naktį matomas objektas iš patvarių medžiagų, su integruota ugnimi arba jos simboliu, nacionaliniais simboliais ir nežinomojo partizano kapu“.
Turint omenyje klaikiai suformuluotas konkurso sąlygas komisija išrinko ne patį baisiausią monumentą.