images_straipsniu_foto_4303_tit_3_ledones

LAIVŲ AVARIJA NERYJE://PAMOKA LAIVYBOS ATEIČIAI AR PRETEKSTAS ISTERIJAI?

Antradienį patvinusia Nerimi plaukiantys ledai nuplėšė ties Baltuoju tiltu žiemai prišvartuotą baržą-restoraną ir grupę laivų bei sukūrė puikią progą parketinei isterijai apie laivavimo beprasmybę, nemokšas upeivius ir vėjais paleistą ugniagesių-gelbėtojų triūsą.

Žinoma, galima daug ir ilgai kalbėti, kad mes ne saulėtoje Italijoje, kad mūsų laivai ne taip stilingai žiba, kaip Amsterdame, ir, aišku, mūsų plaukiojantys restoranai neprilygsta Aker bryginiams…

ŠALIGATVINIS MENTALITETAS IR NULINĖ LAIVYBA

Galima upes skeptiškiausio “ar aš nesakiau” kisieliaus išlieti ant retų ir negausių Lietuvos akvaurbanistų gretų, vis dar bandančių pralaužti šaligatvinio gyvenimo mieste inerciją ir sugrąžinti laivybą miestams.

Neslėpkim, vis daugiau Lietuvos laivų savininkų ne tik registruoja, bet ir laiko laivus Švedijos, Latvijos ar Šiltų Kraštų uostuose, nes Lietuva jų paprasčiausiai nemyli. Šaligatvinis mentalitetas tėvynės kabinetuose tiek įsišaknijęs, kad vietoje elementarių sąlygų laivavimui sudarymo, apsiribojama atvirutinėmis vizualizacijomis, skirtomis apdainuoti “atgaivinsimoms upėms” ir gerėjančiam “gyvenimui mieste”. Beje, besibučiuojančių ant kranto tuose “marinistiniuose” paveikslėliuose paprastai būna triskart daugiau nei laivų jų upėse.

Beje, kažkodėl šaligatvinės ideologijos klausimu Vilnius ir Kaunas sutaria idealiai. Abu dipolio galai uoliai išpažįsta nulinę laivybą praktikoje…

Kaip žinia, ugniagesiai-gelbėtojai ižo “pavogtą” laivų grupę sulaikė ir pritvirtino prie kranto. Nuostolių tiek barža-restoranas, tiek laivai patyrė nemažai. Žmonės, kaip pranešama, nenukentėjo.

Žiniasklaidoje ūžia diskusija: to ir reikėjo tikėtis; seniai šitą sakiau; kas apmokės gelbėtojų darbą; kokias skirti baudas laivų savininkams; oi, kiek dabar kainuos remontas; vieną kartą reikia baigti; neleisti; uždrausti…!

Ką apie tai mano žinomas fotomenininkas Saulius Paukštys, prikišęs savo laiku nagus ir prie minėto laivo-restorano, ir prie laivybos Vilniaus mieste apskritai. Kokias mintis pavasarinė avarija Neryje kelia žmogui, dėl laivybos numynusius visus įmanomus slenksčius sostinėje…?

S.PAUKŠTYS: NERIS IŠ VILNIAUS LAUKIA NE POPIERINIŲ ŽINGSNIŲ

Apžvelkime Neries situaciją Vilniuje. Na, gal ne nuo nepriklausomos Lietuvos paskelbimo, bet tikrai jau gerus penkioliką metų, upės tema – itin mėgiamas koziris bet kurios pakraipos valdžios rankose.
– Atgaivinsime upę.
– Įpūsime upei gyvenimo.
– Miestiečiai pajus Neries poeziją.
Tokie ir panašūs šūkiai, ir dar daugybė popierinių projektų buvo kiekvienos Vilniaus valdžios arsenale. Kai kurios valdžios tik kalbėjo, kai kurios pradėjo kažkokius žygius gyvenimui upėje ir aplink upę vystyti. Net ir prašmatnios vizualizacijos atsirado prieš pastaruosius savivaldybės rinkimus…

Tačiau nė viena sostinės valdžia neturėjo rišlios Neries vystymo strategijos. Nė viena miesto valdžia nesuprato, o jei ir suprato – tai neakcentavo, kad gyvybės Neryje pagridas – laivyba ir laivai. Jų kokybiškas judėjimas, visavertis laivybos ir miesto piliečių santykis. Pagaliau – infrastruktūra, užtikrinanti pilnavertį laivų funkcionavimą, aptarnavimą ir saugojimą.

Būtent infrastruktūros nebuvimas ir tapo vakarykštės laivų katastrofos Neryje priežastimi.

Taip, dabartinė Vilniaus valdžia ėmėsi Neries tvarkymo darbų. Bet kaip dažnai būna su mūsų valdžia – po ilgų pasiruošimų – ėmėsi statyti namą nuo stogo. Kelių šimtų metrų išgrįstos krantinės statybai išleisti milijonai eurų gal ir pradžiugino dviratininkų akis, bet laivyba, laivybos infrastruktūra ir vėl nesulaukė nė cento.

Užmirštas, užakęs ir krūmais apaugęs, vietinių girtuoklių orgijomis garsėjantis senasis Žiemos uostas Žirmūnuose, kažkada iškastas dar lenkiškos Vilniaus valdžios, taip ir liko užmirštas, kol tapo beveik nefunkcionalus.

Jo rekonstrukcija vis atidedama atsišaudant tai nesuformuotu sklypu, tai rekreacine zona, tai dar kažkokiais būtais nebūtais dalykais. Dumblu užneštame kanale šiaip ne taip įsigudrina nuo žiemos pasislėpti plokščiadugnis garlaivis, bet kiek didesnis laivynas tiesiog fiziškai ten sutilpti nebegali.

Tai ir lieka tuomet upeiviams tikėtis, kad stichija, ledonešis bus gailestingas laivams. Šį kartą ledonešis buvo negailėstingas.
Nežinia, ar po vakarykštės katastrofos laivyba Vilniuje atsigaus…

Tai ir neišaiškės tol, kol laivybos problemos ir upės gyvybė Vilniaus valdžiai ims rūpėti labiau, nei paradinis krantinių blizginimas Gedimino kalno papėdėje už milijonus eurų…

Komentarai

  1. jeigu miesto valdzia nebutu padariusi parkingu ir nuokalneje priverstos nakvoti masinos nuriedetu nuo kalno – koks kiltu masinis triuksmas. demonstracijos, mero langu dauzymas.
    o dabar? nuskriaude transporto mazumas ir tylu. niekas tu upeiviu net neuzjaucia.

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

dokas_kl_170800_e01_xxx

REMONTUOS IR DIDŽIAUSIUS: Link Klaipėdos pajudėjo 11.000 tonų dokas-milžinas

2017 rugpjūčio 10Be komentarųPILOTAS.LT

11.000 tonų sveriantis plaukiojantis dokas neseniai pradėjo savo kelionę iš Juodkalnijos Klaipėdos link. Didžiausias Baltijos šalyse tokio tipo statinys leis remontuoti maksimalių parametrų bei įvairius

regat_kl_170700_e01_xxx

Į KLAIPĖDĄ SUGRĮŽTA BURĖS: Laukiama didingų burlaivių ir jūrų kadetų

2017 liepos 20Be komentarųPILOTAS.LT

Liepos pabaigoje Klaipėda pražys burėmis –į uostamiestį atplauks dešimtys burlaivių iš įvairių pasaulio šalių. Čia 4-ąjį kartą vyks regata „The Tall Ships Races 2017“, kuria

SIKON XXIX

SIKON XXIX MIESTO UPĖ: Architektūros studentų konkursas skelbia pradžią

2017 birželio 7Be komentarųPILOTAS.LT

Seniausią tradiciją Rytų Europoje turintis Architektūros studentų idėjų konkursas SIKON imasi sunkiai įveikiamos lietuviui temos – upė mieste. Metinis entuziastingų būsimųjų architektų idėjų turnyras nuo

Klaipėdos uostas

LAIVINGAS KLAIPĖDOS SAVAITGALIS: Du laivų paradai ir kultūriniai akcentai

2017 gegužės 18Be komentarųPILOTAS.LT

Savaitgalį Klaipėdoje ūkaus laivai – jau 8-ąjį kartą vyks Klaipėdos laivų paradas. Vyks įvairūs kultūriniai renginiai. Viena didžiausių šių metų naujienų – ne vienas, bet

National Geographic Orion

PRASIDĖJO LAIVYBOS SEZONAS: Pažadėtas rekordinis užsienio turistų derlius

2017 balandžio 27Be komentarųPILOTAS.LT

Klaipėdoje prasidėjo laivybos sezonas. Apie tai simboliškai pranešė neseniai į uostą atplaukęs kruizinis laivas „National Geographic Orion“. Šiemet uostamiestis žada sulaukti rekordinio tiek kruizinių laivų,

tunel_no_170300_e06_xxx

PIRMASIS TUNELIS LAIVAMS: Norvegai uždegė žalią šviesą 100-mečio projektui

2017 kovo 91 KomentarasPILOTAS.LT

Norvegijos vyriausybė pritarė pirmojo pasaulyje laivų tunelio statybai. Dėl šio Norvegijos vakarinėje pakrantėje projektuojamo tunelio buvo diskutuojama daugiau nei šimtmetį. Neįprastą inžinerinį statinį projektuoja žinoma

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

NERINGA SKATINS BURIAVIMĄ: Pristatyti didžiuliai infrastruktūros plėtros planai

2017 vasario 10Be komentarųPILOTAS.LT

Nidos uostas pernai pasipildė naujais pontonais. Tačiau plėtojant laivybą Neringa vien tuo apsiriboti neketina. Kurorto savivaldybės mero Dariaus Jasaičio ką tik pristatytuose planuose – pietinio

laiva_ne_060700_e02_bra

BURLAIVIŲ ISTORIJOS: Apie kurėnų atkūrimą ir nuotykius pasaulio vandenyse

2017 vasario 6Be komentarųPILOTAS.LT

Legendinėje Palangos viloje „Anapilis“ neseniai įsikūrusiame Palangos kurorto muziejuje rengiamuose susitikimuose pasakojamos jūrų istorijos. Šį ketvirtadienį čia bus galima sužinoti Kuršių marių laivų – kurėnų

images_pulsas_foto_4835_nemun_kn_110900_e01_bra

KAUNAS PRIE(BE) UPIŲ://INICIATYVOS „TẽKA“ DISKUSIJA KAUNO MENININKŲ NAMUOSE

Artėjant metui, kai Nemune užsidarys navigacijos sezonas, o Neris pasidengs ledu, krantinių atgimimo iniciatyva „TẽKA“ ir Kauno menininkų namai rengia diskusiją apie miestą, upes ir

images_phocagallery_4596_kelta_uper_1606_4596_kelta_vn_160600_e04_xxx

EKOLOGIŠKAI PER NERĮ://KELTO „UPERIS“ PROJEKTUI PASKIRTA 1-OJI VIETA IR 17.000 EURŲ

Prieš kelerius metus grupė iniciatyvininkų subrandino ekologiško kelto per Nerį idėją. Ši idėja pagaliau įgauna pagrindą – Kultūros taryba finansuojamų projektų sąraše keltui „Uperis“ skyrė

images_pulsas_foto_4598_laiva_kl_160100_e01_xxx

EKSKURSIJOS PO UOSTĄ://VISĄ VASARĄ KLAIPĖDOJE NEMOKAMAI PLUKDYS LAIVU

Klaipėdos uostas visą vasarą rengs nemokamas pažintines ekskursijas laivu po uostą. Jau 8 metus organizuojamose  ekskursijose iš viso yra sudalyvavę  40.000 žmonių. Ekskursijos – nemokamos!

images_pulsas_foto_4514_laiva_kl_090800_e01_bra

7-ASIS LAIVŲ PARADAS://KLAIPĖDA ATKELIA VASAROS VARTUS

Jau septintąjį kartą Klaipėdoje vartus į vasarą atkels ryškiausias pavasario renginys – „Laivų paradas“. Europos jūros dienai skirta šventė, uostamiesčio gyventojus ir svečius sukvies į

images_straipsniu_foto_4404_marve_pr_160300_e01_xxx

KROVININĖ LAIVYBA UPĖMIS://IEŠKOMA MARVELĖS PRIEPLAUKOS KONCESININKO

Susisiekimo ministerija, siekdama aktyvinti krovininę laivybą vidaus vandens keliais, paskelbė koncesininko atrankos konkursą projektui „Nemuno uostų (prieplaukų) išvystymas“ įgyvendinti. Su konkurso laimėtoju numatoma pasirašyti 25

images_straipsniu_foto_4303_tit_3_ledones

LAIVŲ AVARIJA NERYJE://PAMOKA LAIVYBOS ATEIČIAI AR PRETEKSTAS ISTERIJAI?

Antradienį patvinusia Nerimi plaukiantys ledai nuplėšė ties Baltuoju tiltu žiemai prišvartuotą baržą-restoraną ir grupę laivų bei sukūrė puikią progą parketinei isterijai apie laivavimo beprasmybę, nemokšas

images_phocagallery_4285_avena_laiv_1601_4285_tit3_laivas_avenas_16

MOTORINĖ JACHTA “REI”://DIZAINERIO LUKO AVĖNO INSTRUMENTAS UPĖMS MASAŽUOTI

Jeigu reikėtųrasti temą, kurios garbei perpiltas didžiausias kiekis tuščio vandens,- neabejotinai tai būtų laivyba Lietuvos vidaus vandenyse. Galbūt todėl kiekvienas, net ir menkiausias, konkretus krustelėjimas

images_pulsas_foto_4049_laiva_it_140700_e01_bra

BAIGĖSI REKORDINIS SEZONAS://KLAIPĖDĄ APLANKĖ PER 60.000 KELEIVIŲ

Klaipėdos uoste ką tik oficialiai pasibaigė kruizinis sezonas, kuris šįkart buvo rekordinis. Šio sezono metu sulaukta 51 laivo ir net 60.202 keleivių. Tiek daug keleivių

images_phocagallery_3995_kaspa_damb_1508_3995_tit-3_arena_nemune famb_15

UPEIVIŲ SOSTINĖS AMNEZIJA:// NEGI KAUNAS VISAI UŽMIRŠ SAVO LAIVYBINĘ KILMĘ?

Dešiniajame Nemuno ir Neries santakos krante kylant grėsmingo aukščio dambai, nerimas dėl tokio statinio logikos, funkcionalumo ir bent kiek padorios dermės su Kauno pilies, senamiesčio

images_phocagallery_3886_Svento Reikalo sala_3886_tit-2_sala okup (92)

ŠVENTO REIKALO SALA:// HUMANITARINĖ OKUPACIJA LIEPOS 1 ATGRĘŽĖ KAUNĄ Į VANDENĮ

Liepos 1-ąją, minint Tarptautinę Architektų dieną, Kaune įvyko humanitarinė okupacija. Grupė architektų ir menininkų užėmė bevardę niekieno salą Neries upėje ir paskelbė salos nepriklausomybę, suteikdami

images_phocagallery_3872_Kauno LAS pas mera__tit-3_santaka statybu

ARCHITEKTAI NEBUVO IŠGIRSTI:// KAUNO MERAS PATENKINTAS STATYBOMIS SANTAKOJE

Kauno architektai, sunerimę dėl sparčių ir miglotų statybų Nemuno ir Neries santakoje, aplankė naująjį miesto merą Visvaldą Matijošaitį, siekdami atkreipti mero ir atsakingų Kauno miesto

images_pulsas_foto_3834_baida_kv_150600_e01_xxx

Į VILNIŲ KITU KAMPU://ARCHITEKTŲ BAIDARIŲ ŽYGIS VILNELE IR NERIMI

Lietuvos architektai liepos 1-ąją tradiciškai paminės profesinę dieną. Šia proga Lietuvos architektų sąjunga kartu su kompanija „Ergolain“ kitą savaitę Vilniuje rengia baidarių žygį, kuris turėtų

images_pulsas_foto_3827_burla_kl_090800_e01_bra

BALTIJOS DIDŽIŲJŲ REGATA://LAIVŲ PARADAS, ĮGULŲ VARŽYBOS, PILIES DŽIAZAS

Savaitgalį į Lietuvos pajūrį sugrįžta tarptautinė didžiųjų burlaivių regata „Baltic Tall Ships Regatta 2015“. Iš viso šių metų regatoje dalyvauja 21 burlaivis, iš kurių 9

images_pulsas_foto_3824_laiva_kl_150600_e01_xxx

KONTEINERINIS GIGANTAS://Į KLAIPĖDOS UOSTĄ ĮPLAUKĖ 325 M ILGIO LAIVAS

Šiandien į Klaipėdos uostą įplaukė laivas, kurio ilgis siekia Vilniaus televizijos bokšto aukštį. Beveik 325 metrų ilgio konteinervežis „MSC Charleston“ įėjo į Klaipėdos uosto istoriją

images_straipsniu_foto_3823_Titulines_tit-A3_15.04.24_krantas Kn fKAA

ŽEMSIURBIAI ATSITRAUKĖ:// STATYBOS KAUNO SANTAKOJE NURIMO, MANEVRAI PRASIDĖJO

Po kelių portalo PILOTAS.LT straipsnių apie akvaurbanistiškai destruktyvias YIT „Kausta“ statybas dešiniajame Nemuno ir Neries santakos krante – pastebimi pirmieji manevravimo ženklai. Žemsiurbė iš Neries

images_phocagallery_3806_A_galerija_3806_tit-1_ damba-X

ATVIRAS LAIŠKAS:// YIT „KAUSTA“ VADOVUI K.VANAGUI DĖL STATYBOS KAUNO SANTAKOJE

Ponas YIT „Kausta“ generalinis direktoriau Kęstuti Vanagai, malonu, kad skaitote mūsų portalą PILOTAS.LT ir radote laiko susipažinti su mano rašiniu Parduotas krantas:Kauno santakos ateitis gula

images_phocagallery_3799_R.Palys. Damba_2_3799_tit-3_Palys damba

DVIVEIDIS KAUNAS: KODĖL MIESTAS SUKA NUGARĄ NEMUNUI IR NERIAI?

2015 gegužės 255 KomentaraiRimvydas Palys

Perskaičius "Pilote" straipsnį "Parduotas krantas" apėmė šiurpas. Net ne šiurpas, o baisus įtūžis ir neviltis. Pasirodo Kauną apėmęs kažkoks pragaištingas dviveidiškumas: vieną kalbame, o elgiamės visai