1-bienale-venecijoje_plakatas

PASAULIO GELBĖJIMO SCENARIJAI: Venecijos architektūros bienalė (I dalis)

2025-10-16
Rūta Leitanaitė

19-oji Venecijos architektūros bienalė eina į pabaigą. Po pirmojo informacinės perkrovos šoko per bienalės atidarymą gegužę (kuratorius Carlo Ratti tikrai ambicingai įvertino savo auditorijos galias suvirškinti milžinišką žinių ir idėjų kiekį per trumpą laiką) – per vasaros mėnesius įspūdžiai susiguli, išvados susikristalizuoja, ir jau galima bandyti apibendrinti: tai ko gi vertingo galime pasimokyti?

ATSISPINDI INOVATYVIAUSIOS PASAULIO ARCHITEKTŪROS IDĖJOS
Bet pirmiausia – trumpa atmintinė, apie ką mes čia. Venecijos architektūros bienalė – tai didžiulė pasaulinė architektūros ekspozicija, kurioje spindi inovatyviausios pasaulio architektūros idėjos. Norite sužinoti, kuo gyvena architektūra įvairiuose pasaulio kampeliuose, skirtinguose kontekstuose? Kokie specifiniai, ir kokie bendri visiems klausimai sprendžiami architektūros biuruose, universitetuose, miestuose? Kokie naujausi architektūriniai išradimai ir vardai padeda pasauliui spręsti problemas? Turite atvykti į bienalę. O dar geriau – joje dalyvauti. Tai – tikriausiai bet kurio architekto svajonė.

Bienalė, kaip sako pavadinimas, vyksta kas dvejus metus – atidaroma pavasarį, gegužę, ir trunka 7 mėnesius, beveik iki gruodžio. Kiekviena bienalė turi pagrindinį kuratorių. Juo skiriamas pasaulyje žinomas architektas, ateinantis į bienalę su savo tema ir vizija, kaip tą temą atskleisti. Tai kuratorius daro: a) organizuodamas pagrindinę parodą Arsenalėje (kur kviečia savo projektus ir idėjas pristatyti atrinktus architektus, biurus, komandas, autorius) b) perduodamas idėjas nacionalinių paviljonų organizatoriams, kurie kuratoriaus užduotą temą šalių paviljonuose atspindi pagal savo supratimą. Šiemet bienalės „dirigento batuta“ buo patikėta italų architektui Carlo Ratti, kuris užsimojo ne per kukliai.

GELBĖKITE!
Venecijos architektūros bienalė jau kelis leidimus stengiasi ne tik rodyti architektūros meninius atradimus, bet įjungti architektūrą į pasaulinių aktualijų sritį, suteikiant jai svarbos ir veikimo galios. Kitaip nėra prasmės – architektūra turi prisidėti prie geresnio, teisingesnio, tvaresnio pasaulio kūrimo. O pasaulis dega. Ir tiesiogine, ir perkeltine prasme. Taip dramatiškai mums pademonstruoja (sakyčiau, net baugindamas) Carlo Ratti, tuoj pat kviesdamas architektūrą atliepti klimato kaitos, socialinių griūčių sukeltas krizes įvairiose pasaulio vietose ir Žemės planetoje apskritai. Kad išsigelbėtume, turime panaudoti bendrą intelektą, kuris slypi ne tik žmogaus smegenyse, teigia architektas, tyrėjas, mokslininkas ir filosofas Carlo Ratti, savo kuruojamai bienalei suteikęs simbolinį keturaukštį pavadinimą „Intelligens. Natural. Artificial. Collective“. Įžangoje C.Ratti kviečia: „Adaptacijos laikais architektūra turi imtis lyderystės su optimizmu. Ji privalo remtis įvairiais žinių šaltiniais – gamtiniais, dirbtiniais, kolektyviniais. Adaptacijos laiakis architektūra turi apimti skirtingas kartas ir sujungti skirtingas disciplinas – nuo mokslų iki menų. Adaptacijos laikais architektūra turi pergalvoti autorystę ir tapti labiau įtraukia bei mokytis iš mokslo“.
Taigi, kaip (ar) pasaulį išgelbės architektūra? C.Ratti ir 756 jo atrinktos (po atviro kvietimo) architektūros komandos ir autoriai bando atsakyti itin koncentruota paroda, suspausta Arsenalės pastato flange. Viskas prasideda ne nuo atsakymo, o nuo klausimo ir provokacijos: tai įžanginės instaliacijos, į kurias žvalus ir gerai nusiteikęs, naiviai per pusdienį apžiūrėti bienalę planuojantis žiūrovas įsiurbiamas nuo pirmos tamsios minutės. Pirmiausia atsidūręs alsinančio drėgno karščio ir tamsos karalystėje, kurioje ūžia pakabinti ventiliatoriai, aplinkoje (instaliacija „The third paradise perspective / Trečioji rojaus perspektyva“, aut. Fondazione Pistoletto Cittadellarte) lankytojas pajunta kasdienio komforto kainą: patinka patogiai ilsėtis vėsiame bute, kai lauke deginanti saulė? Patinka mėgautis šilta „hygge“, kai lauke spigina šaltis? O kaip, jeigu pajaustum karštį, kurį į planetą išmeta tavo kondicionieriai? Išsivadavus iš nepatogaus fiziškai kambario, laukia ne ką mažiau slegianti žinutė: „The other side of the hill / Kita kalvos pusė “ instaliacijoje (aut. B.Colomina, R.Kolter, P.Urquiola, G.West, M.Wigley) vaizduojamas eksponentinis žmonių skaičiaus augimas per amžius baigiasi stačiai į lubas šaunančia siena, už kurios…žmonijos nebėra, o neartikuliuoto debesies forma būvį perima tie, nuo kurių viskas prasidėjo – paprasčiausios gyvybės formos. Ir tada prasideda autorinių instaliacijų kaleidoskopas.

The third paradise perspective / Trečioji rojaus perspektyva, aut. Fondazione Pistoletto Cittadellarte. Foto: Rūtos Leitanaitės.

The third paradise perspective / Trečioji rojaus perspektyva, aut. Fondazione Pistoletto Cittadellarte. Foto: Rūtos Leitanaitės.

The other side of the hill / Kita kalvos pusė, aut. B. Colomina, R. Kolter, P. Urquiola, G. West, M. Wigley. Foto: Rūtos Leitanaitės.

The other side of the hill / Kita kalvos pusė, aut. B.Colomina, R.Kolter, P.Urquiola, G.West, M.Wigley. Foto: Rūtos Leitanaitės.

ARCHITEKTAS AR ROBOTAS?
Per vasarą teko skaityti tikrai nemažai burbėjimų ar net aštrių kritikos šūksnių, adresuotų C.Ratti, kad profesionalus kuratorius nekuria tokių nežmoniškų apimčių, kad tarp chaotiškos gausos pasimeta ir pagrindinė mintis, kad su tokia bienale ne-į-ma-no-ma! Kritikai teisūs. Tikrai nepatogu, tikrai per daug, tikrai per mažai (fiziškai) vietos matytis tiems, kurie verti ryškesnių rampos šviesų (pvz., Ukrainos nevyriausybininkų „ReThink“ ekspozicija „Circularity on the edge / Antrinis panaudojimas ribos zonoje“, demonstruojanti realiai vykstančią praktiką dronais skenuoti karo griuvėsius, įvertinti ir sugrupuoti griuvėsių elementus ir sukurti katalogą, kaip juos galima panaudoti naujai statybai). Bet kas sakė, kad turi būti patogu ir malonu? Kaltintas dėl per mažai selektyvios atrankos, C.Ratti suteikė sceną visiems, kurie, jo nuomone, svarbiau, įdomiau atliepia krizės temą. Net jeigu turinys gerokai nutolęs nuo tradicinio supratimo, kas yra architektūra.

Kalbančių, grojančių ar sapnuojančių robotų ekspozicijos ir performansai sulaukia bene daugiausia lankytojų (ne architektų) dėmesio, o architektai ironiškai (bet negaliu negirdėti nerimo jų balsuose) klausia: „Tai dabar jau robotai už mus viską darys?“ Visko gal ir nedarys, bet kai ką jau daro, ir gerai, kad daro, nes tą gali daryti tiksliai, dideliu greičiu ir mastu: bienalėje gausu pavyzdžių apie gamyklose robotų gaminamus statybinius elementus iš medžio, betono, metalo; arba robotus, vykdančius statybos ar net apdailos (parodos „hitu“ tapęs BIG grupės instaliacija „Ancient future / Senovės ateitis“, kurioje realiu laiku medžio kolonas dekoratyviai raižo du meistrai iš Butano ir roboto ranka) darbus. Labiau architektus neramina kiti pavyzdžiai: L.Ortegos, E.Romero, J.Capomaggi ir N.Brullet instaliacija „Recycling intelligences / Perdirbant intelektą“ demonstruoja apie 100 socialinio būsto plano variantų, kuriuos galima sugrupuoti pagal įvairius kriterijus – šeimos sudėtį, kvadratinius metrus; dalis jų paimta iš anksčiau vykusių architektūrinių konkursų projektų, dalis – pagal tuos pavyzdžius sukurti paties DI, ir visi jie rūšiuojami, o gal ir keičiami DI.

Kartu ir kelia šypseną: architektūros pasaulio žvaigždės Japonijos architekto Kengo Kuma instaliacija „Domino 3.0“ sukurta dirbtiniam intelektui „sušėrus“ potencialiai audros sutraiškytų medžių liekanų 3D skenuotą medžiagą, iš kurios, įvertinęs kiekvieno elemento konstrukcines ir fizines savybes, DI sukūrė priedangą primenančią struktūrą. Iš kreivų šakalių, liekanų suręsto statinio estetinė išraiška juokina, tačiau juokiasi tas, kas juokiasi paskutinis – galbūt kitoje bienalėje pamatysime panašiu principu sukurtą padorų pastatą, kur Kengo Kuma-san pasirašys kaip bendraautorius su DI…

Circularity on the edge / Antrinis panaudojimas ribos zonoje, aut. ReThink, Ukraina. Foto: Rūtos Leitanaitės.

Circularity on the edge / Antrinis panaudojimas ribos zonoje, aut. ReThink, Ukraina. Foto: Rūtos Leitanaitės.

Ancient future: bridging Buthan‘s tradition and innovation / Senovės ateitis: sujungiant Butano tradicijas ir inovacijas“, aut. Bjarke Ingels Group, L. Ghinitoiu, A. Mori. Foto: Rūtos Leitanaitės.

Ancient future: bridging Buthan‘s tradition and innovation / Senovės ateitis: sujungiant Butano tradicijas ir inovacijas“, aut. Bjarke Ingels Group, L.Ghinitoiu, A.Mori. Foto: Rūtos Leitanaitės.

Recycling intelligences / Perdirbant intelektą, aut. L. Ortega, E. Romero, J. Capomaggi ir N. Brullet. Foto: Rūtos Leitanaitės.

Recycling intelligences / Perdirbant intelektą, aut. L.Ortega, E.Romero, J.Capomaggi ir N.Brullet. Foto: Rūtos Leitanaitės.

Domino 3.0: Generated living structure / Domino 3.0: Sugeneruota gyva struktūra“ , aut. KUMA LAB, Tokijo universitetas. Foto: Rūtos Leitanaitės.

Domino 3.0: Generated living structure / Domino 3.0: Sugeneruota gyva struktūra“ , aut. KUMA LAB, Tokijo universitetas. Foto: Rūtos Leitanaitės.

Vis dėlto technologijos toli gražu nėra vienintėlis architektūros sąjungininkas planuojant geresnę pasaulio ateitį. Dviejose parodos dalyse „Natural / Natūralu“ ir „Collective / Bendra“ atsigręžiama į praeitį ir net į tai, kas egzistuoja tūkstantmečius nuo tada, kai žmonijos nė kvapo nebuvo.

(Tęsinys rytoj)
Remia: Lietuvos kultūros taryba.
Titulinė nuotrauka: Rūtos Leitanaitės.

lkt_lt_juodas

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

tilta_it_251100_tit_bra

ATGAIVINO UNIKALIĄ TRADICIJĄ: Venecijiečiai nutiesė „valčių“ tiltą į Mirusiųjų salą

2025 lapkričio 5Be komentarųAlmantas Bružas

Kanalų išvagotoje Venecijoje per Vėlines pėsčiomis galima pamatyti daugiau. Mat po daugybės metų pertraukos venecijiečiai atgaivino savo unikalią tradiciją specialiai lapkričio 1-ąjai nutiesti plūduriuojantį tiltą

Foto: Rūta Leitanaitė.

KAIP (NE)KALBĖTI APIE ARCHITEKTŪRĄ: Venecijos architektūros bienalė (IV dalis)

2025 spalio 241 KomentarasRūta Leitanaitė

Kas yra Venecijos architektūros bienalės turinys – architektūra ar menas, performansas? Šis nebenaujas klausimas ir kaltinimas, kad Venecijos architektūros bienalė savo kalba pernelyg supanašėjusi su

Austrijos nacionalinis paviljonas „Agency for better living / Įgalinimas gerensiam gyvenimui“, kuratoriai S. Pollak, M. Obrist, L. Romito. Foto: Rūtos Leitanaitės.

TVARIAI, ŽMONĖMS: Venecijos architektūros bienalė (III dalis)

2025 spalio 21Be komentarųRūta Leitanaitė

Naujai atrandamoms tradicinėms statybinėms medžiagoms ir technologijoms bienalėje skirta itin daug dėmesio, ypatingai atsigręžiant į tradicinę, į simbiozę su gamta orientuotą statybą, natūralias, lokalias statybines

8-germany-2

GAMTA MUMS PADĖS: Venecijos architektūros bienalė (II dalis)

2025 spalio 17Be komentarųRūta Leitanaitė

Modernizmo dešimtmečiais puoselėję žmogaus ir gamtos priešpriešą ir pirmojo dominavimą pastarosios atžvilgiu, besistengę kuo labiau atskirti gamą nuo miesto, steriliai laikyti dirbtinius paviršius, prisidirbome. Šiandien

1-bienale-venecijoje_plakatas

PASAULIO GELBĖJIMO SCENARIJAI: Venecijos architektūros bienalė (I dalis)

2025 spalio 16Be komentarųRūta Leitanaitė

19-oji Venecijos architektūros bienalė eina į pabaigą. Po pirmojo informacinės perkrovos šoko per bienalės atidarymą gegužę (kuratorius Carlo Ratti tikrai ambicingai įvertino savo auditorijos galias

pavil_lt_250900_e02_xxx

ATEITIES ARCHITEKTŪRA: Lietuvos inicijuotas simpoziumas Venecijos architektūros bienalėje

2025 rugsėjo 17Be komentarųPILOTAS.LT

Venecijos architektūros bienalėje Lietuva inicijuoja tarptautinį simpoziumą „Archi / Tree / tecture“. Tarp pranešėjų – tarptautiniai architektūros autoritetai: Lietuvos paviljono kuratorius Gintaras Balčytis, Carl Bäckstrand („White Arkitekter“,

pavil_it_250700_e01_xxx

„PECHA KUCHA“ LIETUVOS PAVILJONE: Venecijos bažnyčia laukia lietuvių architektų

2025 liepos 31Be komentarųPILOTAS.LT

Bažnyčioje Chiesa Santa Maria dei Derelitti, Venecijoje nuo gegužės mėnesio veikia Lietuvos nacionalinis paviljonas „Archi / tree / tecture“. Rugsėjo pabaigoje čia numatytas „Pecha Kucha“

misko_pn_250500_e02_xxx

„STASYS MUSEUM“ METINĖS: Atidaromas „venecijietiškas“ Vaikų miško paviljonas

2025 gegužės 28Be komentarųPILOTAS.LT

Šį šeštadienį, gegužės 31 dieną „Stasys Museum“ mini pirmąsias veiklos metines ir kviečia lankytojus į „Vaikų miško paviljono“ atidarymą. Iš pradžių sumanytas ir pristatytas kaip

pavil_ve_250500_e01_xxx

KARŠTOS NAUJIENOS IŠ VENECIJOS: Dalinasi Lietuvos paviljono autorių kolektyvas

2025 gegužės 26Be komentarųPILOTAS.LT

Gegužės 8 dieną bažnyčioje Chiesa Santa Maria dei Derelitti, Venecijoje iškilmingai atidarytas Lietuvos nacionalinis paviljonas „Archi / tree / tecture“. Kauno architektų palėpėje – karščiausi

pavil_lt_250400_01_xxx

LIETUVOS PAVILJONO IŠLYDĖTUVĖS: Pirmasis renginys laikinoje NAI būstinėje

2025 balandžio 151 KomentarasPILOTAS.LT

PILOTAS.LT jau skelbė apie Lietuvos paviljono atidarymą 19-oje Venecijos architektūros bienalėje (La Biennale di Venezia). Balandžio 24 dieną Nacionalinio architektūros instituto laikinoje būstinėje, Kaune įvyks

pavil_lt_250300_e01_xxx

LIETUVOS PAVILJONO ATIDARYMAS: Gegužę pradeda veikti Venecijos architektūros bienalė

2025 kovo 28Be komentarųPILOTAS.LT

Gegužės 10 dieną oficialiai pradeda veikti 19-osios Venecijos architektūros bienalės (La Biennale di Venezia) parodos. Lietuvos paviljono atidarymas čia numatytas gegužės 8 dieną. Gegužės 8

pavil_lt_250300_e01_xxx

APIE GALIMYBES ĮSITRAUKTI: Nuotolinis renginys architektūros studentams ir dėstytojams

2025 kovo 21Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos architektų sąjunga organizuoja Lietuvos aukštųjų architektūros mokyklų dėstytojams ir studentams skirtą nuotolinį renginį, kuriame bus pristatytas Venecijos architektūros bienalės paviljonas ir tarptautinė platforma „Laboratory

6_graphics_tab2024_-courtesy-of-tab2024

LAUKO INSTALIACIJA TALINE: TAB 2024 konkurse iš pradžių atrinks 10 komandų

2024 gegužės 2Be komentarųPILOTAS.LT

Talino architektūros bienalė (TAB 2024) rengia architektūros instaliacijos konkursą „Šiai situacijai“. Pirmajame lauko instaliacijos vizijų konkurso etape bus atrinkta 10 kūrybinių komandų. SVARSTYS LAIMĖJUSIO SUMANYMO

Lietuvos paviljonas Venecijoje

LIETUVIŠKAS UŽDEGIMAS VENECIJOJE: Atidarytas Lietuvos nacionalinis paviljonas

2024 balandžio 23Be komentarųPILOTAS.LT

Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje Lietuvos nacionaliniame paviljone atidaryta Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos meninio dueto „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės (1933–2007) paroda „Uždegimas“ (angl.

Carlo Ratti

NUŽYMĖS ARCHITEKTŪRINES GAIRES: 2025-ųjų architektūros parodą Venecijoje kuruos Carlo Ratti

2024 sausio 9Be komentarųPILOTAS.LT

Venecijos architektūros bienalės 19-ąją tarptautinę architektūros parodą kuruos žinomas italų architektas, inžinierius ir pedagogas Carlo Ratti. 2025-ųjų Architektūros paroda Venecijoje turėtų būti atidaryta gegužės mėnesį

Prie autobusų stoties besiglaudžianti viešoji erdvė Vilkaviškyje tampa svarbia susitikimų ir renginių vieta. Foto: V.Girdausko

MEDŽIŲ ARCHITEKTŪRA: 19-oje Venecijos architektūros bienalėje Lietuvą atstovaus LAS projektas

2023 gruodžio 181 KomentarasPILOTAS.LT

Lietuvos kultūros tarybos sprendimu 2025-aisiais, 19-oje Venecijos architektūros bienalėje Lietuvai atstovaus Lietuvos architektų sąjungos projektas „Medžių Architektūra: iš vietos šaknų virsta“. Jo komisare bus architektūrologė,

Vaiku miško paviljono atidarymas. Foto: Rasos Juškevičiūtės.

LIETUVA PRISISTATO VENECIJOJE: Architektūros bienalėje atidarytas Vaikų miško paviljonas

2023 gegužės 19Be komentarųPILOTAS.LT

Venecijos architektūros bienalėje atidarytas „Vaikų miško paviljonas“, šiemet atstovaujantis Lietuvai šioje tarptautinėje architektūros parodoje. Priešais Venecijos Arsenalą įsikūręs paviljonas bus atviras lankytojams nuo gegužės iki

Planeta iš žmonių

PLANETA IŠ ŽMONIŲ: Venecijai kurtas lietuvių projektas pristatomas Vilniuje

2023 balandžio 24Be komentarųPILOTAS.LT

Prieš dvejus metus 17-oje Venecijos architektūros bienalėje didelio susidomėjimo sulaukęs menininko Julijono Urbono projektas „Planeta iš žmonių“ pristatomas Vilniuje. Atstovavęs Lietuvai prestižiniame renginyje, dabar kūrinys

Pakui Hardware, Marija Teresė Rožanskaitė

VENECIJOJE ATSTOVAUS TRIO: Pasirinko „Pakui Hardware“ ir M.T.Rožanskaitės projektą

2022 gruodžio 21Be komentarųPILOTAS.LT

2024 metais vyksiančios Venecijos meno bienalės Lietuvos nacionaliniame paviljone bus pristatytas bendras šiuolaikinio meno kūrėjų dueto „Pakui Hardware“ (Neringa Černiauskaitė ir Ugnius Gelguda) bei dailininkės

Future Food Deal

ATEITIES MAISTO KURSAS: Atviras Talino architektūros bienalės konkursas

2022 kovo 28Be komentarųPILOTAS.LT

Talino architektūros bienalė 2022 (TAB 2022) paskelbė atvirą kvietimą jauniems ir kylantiems architektams, dizaineriams ir mąstytojams dalyvauti konkurse „Future Food Deal“. Tai iššūkis iš naujo

Rusijos paviljonas Venecijoje.

RUSIJOS PAVILJONAS NEATSIDARYS: Menininkai atsisako eksponuotis Venecijoje

2022 vasario 28Be komentarųPILOTAS.LT

Po neišprovokuotos brolžudiškos karinės invazijos į Ukrainą šiemet neatsidarys Rusijos paviljonas Venecijos bienalėje. Atsisako šių metų rusų parodą organizuoti ir lietuvis Raimundas Malašauskas, žinantis sovietinio

Venecijos bienalė

KONKURSAS VYKS IŠ NAUJO: Vienintelės nacionalinio paviljono paraiškos nefinansuos

2022 vasario 9Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos kultūros taryba nusprendė nefinansuoti pernai skelbtam konkursui pateiktos vienintelės Nacionalinio paviljono Venecijos architektūros bienalėje paraiškos. Paviljono konkursas vyks iš naujo. Pernai Lietuvos kultūros tarybos (LKT)

Lietuvos paviljonas (autorius J.Urbonas, kuratorius J.Boelen, komisarė J.Reklaitė) 17-oje Venecijos architektūros bienalėje. Foto: ©PILOTAS.LT.

NACIONALINIS PAVILJONAS VENECIJOJE: Lietuvos kultūros taryba laukia paraiškų

2021 lapkričio 29Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos kultūros taryba (LKT) laukia kultūros ir meno organizacijų paraiškų Nacionalinio paviljono Venecijos architektūros bienalėje 2023 metų finansavimo konkursui. Kaip praneša LTT, pasirengti įgyvendinti Lietuvos

TAB 2022

SOVIETINIO MIKRORAJONO PERMĄSTYMAS: Paskelbta TAB 2022 Vizijos konkurso tema

2021 lapkričio 26Be komentarųPILOTAS.LT

Talino architektūros bienalė TAB 2022 ką tik paskelbė atvirą Vizijos konkursą. Tai vienas pagrindinių tradicinių bienalės akcentų, kurio pagrindinis dėmesys šįkart skiriamas Talino sovietinio mikrorajono permąstymui

Lietuvos paviljonas (autorius J.Urbonas, kuratorius J.Boelen, komisarė J.Reklaitė) 17-oje Venecijos architektūros bienalėje. Foto: ©PILOTAS.LT.

LIETUVOS PAVILJONO VENECIJOJE KURATORIUS: „Architektūrą matau kaip procesą“

2021 lapkričio 15Be komentarųJogintė Bučinskaitė

Vienas ryškiausių šių metų Europos šiuolaikinės architektūros renginių – XVII Venecijos architektūros bienalė – sparčiai artėja prie pabaigos. Šia dingstimi į klausimus apie architektūrą, intriguojančias vizionieriškas