Vilnius Connect

FUNKCIONALUMAS AR GELŽKELIO OPERA? Vilniaus stoties konversijos klausimas

2021-04-09
Andrius Ropolas

Paskelbtas architektūrinis konkursas esmingai pertvarkyti Vilniaus geležinkelio stoties rajoną. Konkursas didelis, tarptautinis, daug dėmesio ir potencialo tikimasi daug. Kartu atsiranda ir spekuliacijų šia tema.

Štai VILNIUS CONNECT kalbina architektą Antaną Dagelį, kuris sako: „dabar stočių pastatai daromi ikoniški, išskirtiniai, prilygstantys muziejams ar operos teatrams“. Ir dar Dagelis sako, kad tikisi, jog „naujasis pastatas sukurs kultūrinę vertę Vilniaus miestui ir bus įspūdingesnis nei būsimi Rygos ir Talino stočių kompleksai“.

JUDRIAUSIOS PASAULIO STOTIES PATIRTIS
Taip, kai kur būtent taip ir vyksta – statomi įspūdingos architektūros stočių kompleksai. Tačiau iš esmės tai yra nesąmonė – nes kam reikalingas operos teatras su traukiniu viduje?
Pasižiūrėkime į labiausiai pažangius stočių pavyzdžius – Japoniją.
Traukinių stotys ten yra metabolistiniai, nuolat perstatomi beveidžiai prekybos centrai (na, nebent senstelėjusi Kijoto stotis (1997 m.) yra gerokai „operinė”, bet ji visai iš kito laiko).
Pavyzdžiui Shinjuku stotis Tokijuje, didžiausia gelžkelio stotis pasaulyje (1 km ilgio, 5 lygiai, 3,6 mln. keleivių kasdien) – yra knibždantis skruzdėlynas kur architektūra yra visiškai nesvarbi. Svarbiausia čia – betarpiška miesto srautų integracija į stotį ir keliautojo atvedimas iš miesto į traukinį ar iš traukinio į autobusą.
Shinjuku geležinkelio stotis Tokijuje buvo pastatyta „auksiniais” 1960-aisiais, kai ekonomikai kylant, Japonija pasistatė daugybę esminių transporto mazgų. Dauguma jų yra labai pragmatiški, tikslūs, o estetika dažniausiai diktuojama saugumo ir funkcijos.

_ Judriausia pasaulio stotis – Tokijo Shinjuku – yra nulinio fasado transporto mazgas: 1 km ilgio, 5 lygių, 3,6 mln. keleivių pralaidumo. Foto: kadras iš filmo, žiūr. straipsnyje.

Judriausia pasaulio stotis – Tokijo Shinjuku – yra nulinio fasado transporto mazgas: 1 km ilgio, 5 lygių, 3,6 mln. keleivių pralaidumo. Foto: kadras iš filmo, žiūr. straipsnyje.

_ Judriausia pasaulio stotis – Tokijo Shinjuku – yra nulinio fasado transporto mazgas: 1 km ilgio, 5 lygių, 3,6 mln. keleivių pralaidumo. Foto: kadras iš filmo, žiūr. straipsnyje.

Judriausia pasaulio stotis – Tokijo Shinjuku – yra nulinio fasado transporto mazgas: 1 km ilgio, 5 lygių, 3,6 mln. keleivių pralaidumo. Foto: kadras iš filmo, žiūr. straipsnyje.

JAPONIŠKAS „LOW EGO“ AR ĮVAIZDŽIO SUREIKŠMINIMAS
Prieš septynerius metus, kai Japonijoje studijavau architektūrą, teko užduotis galvoti apie metro stočių ir miesto ryšį. Man, europiečiui, iškart kilo mintis, kad metro stotis reikia padaryti gražesnes, didingesnes, na, kaip Europoje. Tačiau mano profesorius iškart paklausė: „Kodėl?“.
Ir tikrai, kodėl reikėtų skirti tiek daug energijos pastatui, kur žmogus neužsibūna ir kas iš esmės tėra tik dar vienas papildomas trikdis kelionėje?
Besitęsiantis Japonijos infrastruktūros plėtimas ir atnaujinimas laikosi senai užduoto tono – prioritetas funkcijai, srautams, o estetinės pastangos minimalios. Pavyzdžiui, prie naujausios Tokijaus Tsukuba Express linijos pastatyta Kashiwanoha metro stotis yra visiškai santūri, primenanti ištemptą ir jau plyštantį audinį, nors jos architektas Makoto Sei Watanabe žinomas kaip keisčiausių, ryškiausių kompiuterinių/parametrinių pastatų autorius.

MODERNI STOTIS – MECHANIZMAS, O NE DIZAINAS
Panašiai yra ir su autobusų stotimis. Tiek geležinkelio, tiek autobusų stotį šiandien iš esmės sudaro nedidelis info centras/bilietų kasa, kurią dažniausiai atstoja – tiesiog interaktyvus ekranas.
Visa kita yra komercija, kuriai dideli žmonių srautai yra patrauklūs. Pačiai stočiai erdvės nebereikia…
Studentiškais laikais Belgijoje esu analizavęs centrinę Briuselio traukinių stotį ir konstatavęs, kad ji kaip pastatas yra nebereikalinga, nes šiaip ar taip viskas vyksta po žeme – bilietai parduodami be gyvo pardavėjo įsikišimo. Nusiperki virtualiai bilietą, ateini tiksliu laiku, sėdi į traukinį ir važiuoji. Tam operos rūmai nereikalingi.
Identiškas principas galioja ir autobusams. Kai Kaune statė naująją autobusų stotį (realiai tai naują prekybos centrą), stotis porai metų buvo iškelta ant gatvės šalia “Akropolio”.
Ir ji visai gerai veikė. O “Akropolis”, kaip mane patikino jo vadovė, labai džiaugėsi tokia kaimynyste.

RAIL BALTICA VĖŽĖ KAUNE, NAUJA STOTIS – VILNIUJE
Tikiu, kad ir Vilniaus gyventojams bei lankytojams reikia ne ikoniško milijonus kainuojančio pastato, bet efektyviai veikiančios sistemos.
Kuo betarpiškiau iš autobuso, bolto ar dviračio galėsime peršokti į traukinį, tuo bus geriau.
Pastato architektūrinė išmonė neturi tam jokios įtakos ir visiškai jokios reikšmės.
Visgi netikiu, kad Vilniaus stoties konkurse bus sugebėta atsispirti beprasmiškam ikoniškumui…
Turbūt vienintelė situacija, kai ikoniškumas būtų pateisinamas – jeigu Vilniaus stotis būtų didelis tranzito mazgas.
Pavyzdžiui, kaip Hong Kongo, Singapūro ar Londono oro uostai. Tokiose erdvėse žmonės ilgai užsibūna laukdami kitų skrydžių, ten egzistuoja atskiras pasaulis su savo viešbučiais, restoranais, parduotuvėmis, dušais ir kitomis kasdienėmis paslaugomis. Tuomet galima pateisinti įspūdį darančią, gerai nuteikiančią erdvę.
Tačiau Vilniaus geležinkelio stotis nėra ir nebus toks tranzito mazgas, kuriame reikėtų laukti kitos krypties traukinio ištisas valandas ir iš kurios žmonės negalėtų lengvai išeiti į greta esantį miesto centrą užkąsti, pailsėti ar apsipirkti.
Be to, jei teisingai atsimenu, pagrindinė Rail Baltica vėžė eina per Kauną, bet grandiozinės geležinkelio stoties konkursas rengiamas Vilniuje… Sounds like much success.
Titulinė nuotrauka: Vilnius Connect

_ Japonai geležinkelio stotims kelia maksimalius funkcionalumo ir saugumo reikalavimus ir minimalius įvaizdinius. Foto: A.Ropolas

_ Japonai geležinkelio stotims kelia maksimalius funkcionalumo ir saugumo reikalavimus ir minimalius įvaizdinius. Foto: A.Ropolas

Andrius Ropolas pripažįsta, kad studijuojant architektūrą Tokijuje teko perkrauti požiūrį į tai, kas yra svarbu ir tai, kas ne. Foto: A.Ropolas

Andrius Ropolas pripažįsta, kad studijuojant architektūrą Tokijuje teko perkrauti požiūrį į tai, kas yra svarbu ir tai, kas ne. Foto: A.Ropolas

 

Komentarai

  1. Manau, autoriaus teorijas lengvai paneigiai išraiškinga Tadao Ando stočių Tokijuje architektūra:
    https://matcha-jp.com/en/1536

  2. Manau,straipsnio autoriaus teorijas paneigia šios Tadao Ando suprojektuotos išraiškingos architektūros stotys Tokijuje:
    Shibuya stoties kompleksas Tokijuje:
    https://www.japanvisitor.com/japan-city-guides/japan-stations/shibuya-station
    Kaminoge stotis Tokijuje:
    https://matcha-jp.com/en/1536

  3. Teisingai pastebėta- Rail Baltica vėžė eina per Kauną, bet stoties konkursas rengiamas Vilniuje….

  4. ponas K turbūt neskaitė straipsnio.
    jeigu būtų skaitęs, neabejotinai pastebėtų, kad A.R. straipsnyje polemizuoja su konkurso skelbėjų firmos Vilnius Connect reklaminįo filmo teiginiais https://www.facebook.com/watch/?v=469829987622201

    • Man pasirodė, kad ten pašnekovo nuomonė.

  5. pagaliau uzkabinta esme

    • Straipsnio autorius kritikuoja ikoniškumą, tačiau kol nėra pasibaigęs darbų pateikimo terminas konkursui – nelabai yra pagrindo nei taip teigi, nei kitaip. Galų gale klausimas, kas tas ikoniškumas Vilniaus kontekste, gal ikoniškumas ir konceptualumas gali būti ir nieko nedaryme, kaip tarkim Lacaton Vassal viename, šiemet neretai aptartame darbe.

      Konkursas dar tik vyksta, tad būtent teisingus klausimus reikėtų darbais, labai teisingos kritinės mintys – bet, matyt, vertėtų jas į konkursinį darbą nukreipti 🙂

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

Zaha Hadid Architects

ANTRASIS BANDYMAS: Geležinkelio stoties konkurse pirmauja „Zaha Hadid Architects“ idėja

2021 rugsėjo 236 KomentaraiPILOTAS.LT

Ką tik paaiškėjo Vilniaus geležinkelio stoties ir aikštės prie jos konkurso lyderis. Daugiausia vertinimo komisijos palaikymo susilaukė „Zaha Hadid Architects“ idėja. Kaip ką tik pranešė

Vilniaus geležinkelio stotis

VILNIAUS GELEŽINKELIO STOTIS: Konkursui pateikti 33 projektiniai pasiūlymai

2021 birželio 8Be komentarųPILOTAS.LT

„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) kartu su Vilniaus miesto savivaldybe praneša – žengtas dar vienas svarbus žingsnis Vilniaus stoties rajono atgimimo link. Tarptautiniam architektūros idėjų konkursui iš

Vilnius Connect

FUNKCIONALUMAS AR GELŽKELIO OPERA? Vilniaus stoties konversijos klausimas

2021 balandžio 98 KomentaraiAndrius Ropolas

Paskelbtas architektūrinis konkursas esmingai pertvarkyti Vilniaus geležinkelio stoties rajoną. Konkursas didelis, tarptautinis, daug dėmesio ir potencialo tikimasi daug. Kartu atsiranda ir spekuliacijų šia tema. Štai

New Eliel

HELSINKIO KONKURSAS: Geležinkelio stoties prieigas gvildena 5 komandos

2021 balandžio 75 KomentaraiPILOTAS.LT

Baltijos regione iš pagrindų atnaujinti geležinkelio stoties aplinkines teritorijas greitu laiku planuoja ne vien Vilnius, neseniai paskelbęs tarptautinį architektūros idėjų konkursą. Jau įsibėgėjo ir Helsinkio

stoti_ko_210300_e01_xxx

SKELBIAMAS TARPTAUTINIS KONKURSAS: Vilniui reikia ikoniškos geležinkelio stoties idėjų

2021 kovo 48 KomentaraiPILOTAS.LT

Stoties rajoną iš esmės pertvarkyti ketinantis Vilnius, kartu su „Lietuvos geležinkeliais“ (LTG), ką tik paskelbė tarptautinį architektūros konkursą geriausiam pasiūlymui atrinkti. Tokio kompleksiškumo konkursas, kai

Vilnius Connetc

GELEŽINKELIO STOTIES DETALUSIS: Ruošiama pristatyti visuomenei

2021 vasario 241 KomentarasPILOTAS.LT

Kaip skelbia Vilniaus miesto savivaldybė, kovo mėnesį visuomenei bus pristatytas daugiau kaip 30 ha teritorijos tarp Panerių, Geležinkelio, Stoties ir Seinų gatvių detalusis planas. Šiuo

Vilniaus stoties rajonas

GAIVINS STOTIES RAJONĄ: Ruošiamas tarptautinis architektūros idėjų konkursas

2021 sausio 12Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus Stoties rajonas ruošiasi keisti savo veidą bei atsiverti vilniečiams. Tai padaryti sostinė žada remdamasis geraisiais kitų Europos šalių pavyzdžiais. GAMYBINĘ TERITORIJĄ PAKEIS MIESTAS Kaip

Klaipėdos geležinkelio stoties diskusija

INTERAKTYVI DISKUSIJA: Apie Klaipėdos geležinkelio stoties fasado remonto sprendinius

2020 lapkričio 9Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos architektų sąjungos Klaipėdos apskrities organizacija rengia viešą interaktyvią diskusiją apie Klaipėdos geležinkelio stoties fasado remonto sprendinius. Lapkričio 17 dieną (antradienį) 15 val. įvyks neformali

Vilniaus stoties teritorija

STOTIES TERITORIJOS KONCEPCIJA: Rengiamasi aptarti viešai

2020 spalio 8Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė ir savivaldybės įmonė „Vilniaus planas“ pakvietė visuomenę susipažinti su Geležinkelio stoties ir aplinkinės teritorijos detaliojo plano koncepcija. Pagal ją bus toliau rengiami

Morfai

PASKUTINIS KELEIVIS: Skubantis Morfai kūrinys Kauno geležinkelio perone

2019 gruodžio 19Be komentarųPILOTAS.LT

Traukiniais iš Kauno išvykstančius ar atvykstančius į Kauną nuo šiol pasitinka „Paskutinis keleivis“. Tai žinomo gatvės menininko Morfai (Timotiejus Norvila) naujausias kūrinys, įkvėptas geležinkelio stoties

Vilniaus geležinkelio stotis

PROJEKTAS „VILNIUS CONNECT“: Teritorijos plėtros koncepcijų viešas pristatymas-diskusija

2019 lapkričio 19Be komentarųPILOTAS.LT

Rengiamas „Vilnius Connect“ teritorijos plėtros koncepcijų viešas pristatymas-diskusija su Vilniaus miesto savivaldybės atstovais, detaliojo plano rengėjais, projekto partneriais ir suinteresuotomis grupėmis Šiuo metu rengiamas Vilniaus

Edmundas Frykas

STOTYS – TRAUKOS CENTRAI: Gaivins 13 svarbiausių geležinkelio stočių

2019 spalio 1Be komentarųPILOTAS.LT

Bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ pradeda įgyvendinti projektą „Stotys – traukos centrai“. Jį įgyvendinus, 13 svarbiausių šalies mastu geležinkelio stočių turėtų pavirsti šiuolaikiškomis viešosiomis laisvalaikio bei darbo

„Vilnius Connect“  kūrybinės dirbtuvės

SOSTINĖS STOTIES RAJONAS: „Vilnius Connect“ kūrybinių dirbtuvių rezultatai ir rekomendacijos

2019 rugsėjo 27Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos architektų sąjungoje neseniai buvo pristatyti AB „Lietuvos geležinkeliai“ inicijuotų stoties rajono pertvarkos architektūrinių – urbanistinių kūrybinių dirbtuvių rezultatai – ekspertų rekomendacijos. Tai pirmas žingsnis

Vilniaus geležinkelio stotis

GELEŽINKELIO STOTIES TERITORIJA: Kūrybinių dirbtuvių rezultatų pristatymas

2019 rugsėjo 20Be komentarųPILOTAS.LT

Rugsėjo viduryje Vilniaus Geležinkelių muziejuje įvyko kūrybinės dirbtuvės, kuriose buvo generuojamos Vilniaus geležinkelio stoties teritorijos pertvarkos idėjos. Rugsėjo 24 dieną su šių dirbtuvių rezultatais bus

Vilniaus geležinkelio stotis

„VILNIUS CONNECT“ PROJEKTAS: Kūrybinėms dirbtuvėms – per 30 specialistų pajėgos

2019 rugsėjo 10Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos architektų sąjunga baigė formuoti Vilniaus geležinkelio stoties teritorijos pertvarkos tarptautinių dirbtuvių komandas, kurios rugsėjo 16-18 dienomis ieškos geriausių idėjų Vilniaus geležinkelio stoties teritorijos projektui

Vilniaus geležinkelio stotis

RENKAMOS „VILNIUS CONNECT“ IDĖJOS: Organizuojamos kūrybinės dirbtuvės

2019 rugpjūčio 19Be komentarųPILOTAS.LT

AB „Lietuvos geležinkeliai“, bendradarbiaudami su Lietuvos architektų sąjunga bei Vilniaus miesto savivaldybe, inicijuoja urbanistines-architektūrines kūrybines dirbtuves. Dirbtuvės skirtos išgryninti Vilniaus geležinkelio stoties teritorijos pertvarkos idėjas.

disku_vn_190530_e01_xxx

NAUJININKŲ BENDRUOMENĖ NUOGĄSTAUJA: Naujos stoties vizija – vien komercinis projektas

2019 birželio 101 KomentarasPILOTAS.LT

PILOTAS.LT gegužės pabaigoje skelbė apie Naujininkų bendruomenės rengiamą diskusiją apie naujos Vilniaus autobusų stoties kitoje geležinkelio bėgių pusėje projektą. Pastaroji „Vilniaus geležinkelių“ ir sostinės savivaldybės

Naujininkų autobusų stotis

NAUJA AUTOBUSŲ STOTIS: Diskusija su bendruomene apie Naujininkų plėtros projektą

2019 gegužės 291 KomentarasPILOTAS.LT

Kalbų apie Vilniaus stoties rajono gaivinimą fone vis garsiau užsimenama apie naujos autobusų stoties Naujininkuose projektą. Tačiau šis projektas kelia nerimą vietos gyventojams – perkėlus

Ulemiste terminal

ESTAI PERSPĖJA: „Rail Baltica“ terminalo Ulemistėje konkursas – rizikingas

2019 gegužės 29Be komentarųPILOTAS.LT

Estijos architektų asociacija (EAL) įspėja architektus dėl rizikos dalyvauti kompanijos „Rail Baltica Estonia“ rengiamame tarptautiniame geležinkelio terminalo architektūros konkurse. Pasak EAL, Ulemistės „Rail Baltica“ terminalo prie Talino

Depas

VILNIAUS GALERIJŲ SAVAITGALIS’18: Satelitinė paroda Lentvario garvežių remonto ceche

2018 rugsėjo 3Be komentarųPILOTAS.LT

Antrą kartą rengiama satelitinė Vilniaus galerijų savaitgalio ‘18 paroda „Depas / Depot“ išsiplės ne tik į XIX a. Lentvario garvežių remonto cechą, bet ir į

Zaha Hadid

ITALIJOS PLĖTROS PAMATAS: Virš geležinkelio bėgių banguoja Z.Hadid stotis

2017 birželio 16Be komentarųPILOTAS.LT

Jau daugiau nei metai nebėra netikėtai pasaulį palikusios žymios XXI amžiaus pradžios architektės Zaha‘os Hadid. Tačiau Patriko Schumacherio vadovaujamas kolektyvas „Zaha Hadid Architects“ vieną po

white_pr_170100_e02_xxx

MEDINĖ MIESTO SVETAINĖ: Švedų atsakymas stotis kergiantiems su prekybcentriais

Medinę architektūrą propaguojantis švedų kolektyvas „White Arkitekter“, Vekšės mieste laimėjo vietos architektūros vietoženklio konkursą. Pagal švedų sumanymą, naujas statinys geležinkelio stotį apjungs ne su prekybcentriu,