PILOTAS.LT gegužės pabaigoje skelbė apie Naujininkų bendruomenės rengiamą diskusiją apie naujos Vilniaus autobusų stoties kitoje geležinkelio bėgių pusėje projektą. Pastaroji „Vilniaus geležinkelių“ ir sostinės savivaldybės atsietai nuo bendruomenės plėtojama idėja vietos gyventojams kelią vis didesnį susirūpinimą, kurio nepajėgė numalšinti nei susitikimas su „Lietuvos geležinkelių“ atstovais, nei 2 valandas trukusi bendruomenės diskusija.
SAVIVALDYBĖS ATSTOVAI DISKUSIJOJE NEPASIRODĖ
Naujininkų gyventojai vis laukdami, kada jiems bus pristatytas naujasis projektas, kuriuo jau metai kaip giriasi „Lietuvos geležinkeliai“ ir Vilniaus miesto savivaldybė, patys nusprendė surengti diskusiją, pasikviesdami ne tik šalia esančių rajonų bendruomenes, visuomenės veikėjus, kuriems rūpi miesto ateitis, jo plėtra, žaliosios zonos, paveldo išsaugojimas, bet ir ekspertus – architektus, urbanistus, aplinkosaugininkus, sveikos gyvensenos specialistus, dviratininkus. Visi kartu aiškinosi stoties rajono atnaujinimo urbanistines subtilybes, kaip pasiekti konsensuso tarp verslo ir bendruomenės, darnos. Naujininkų bendruomenei paskelbus apie šią diskusiją ir pradėjus žiniasklaidai domėtis situacija, „Lietuvos geležinkeliai“ suskubo patys padaryti susitikimą, nors iki tol kartu padaryti bendro renginio su bendruomene jie niekaip nesutiko.
Vilniečiai nuogąstauja, kad „Vilnius Connect“ projektas tai tik verslo projektas, bijo naujų statybų ir taip apstatytoje vietoje, oro taršos, triukšmo, kamščių, avaringumo ir kt., o labiausia – kad žmonės yra palikti nuošalyje, kad viskas daroma jiems už akių.
Vilniaus Naujininkų rajone gyvena apie 37 000 gyventojų. Gegužės 30 dieną surengtoje diskusijoje dalyvavo per 100 šio rajono bei stotį supančių Naujamiesčio, Senamiesčio ir Stoties rajono gyventojų. Į susitikimą buvo kviesti ir Vilniaus savivaldybės atstovai, deja, nė vienas iš jų nepasirodė. Diskusija truko 2 valandas.
PROJEKTAS RENGIAMAS ATVIRKŠČIAI
„Darni įmonė ne ta įmonė, kuri dalina paramą, o ta kuri kalbasi su miestiečiais, juos girdi, įvertina jų nuomonę, įtraukia ir nepalieka nuošalyje, – taip „Lietuvos geležinkelius“ apibūdino darnaus vystymosi nepriklausoma ekspertė Audronė Alijošiutė-Paulauskienė 2019 metų gegužės 30 d. vykusioje Naujininkų gyventojų diskusijoje apie naujos stoties statybas Vilniuje.
Urbanistas Donatas Baltrušaitis teigė, kad minėtas projektas pripažintas regioninės svarbos objektu ir pirmiausiai turi būti atlikti urbanistiniai tyrimai, numatyta urbanistinė vizija ir tik po to daromas detalusis planas. „O dabar viskas daroma atvirkščiai. Ar miestą formuoja jo pastatai ir aplinka, ar gyventojai ir jų idėjos?“ – susirūpinęs Naujininkų bendruomenės nuogąstavimais retoriškai klausė ekspertas. Naujininkų gyventojas Žemartas Budrys, dirbantis darnaus judumo, bendruomenių įtraukimo ir infrastruktūros įveiklinimo srityse, pristatė savivaldybės įmonės „Vilniaus planas“ pateiktą juodraštinį detalųjį planą, kuriame nesimato „Lietuvos geležinkelių“ atstovės Julijos Abromavičienės nuolat akcentuojamos sinergijos tarp skirtingų transporto rūšių, 8 susisiekimo galimybių iš geležinkelio stoties, viešųjų poilsio erdvių, trijų mikrorajonų sujungimo. Iš tiesų pateiktame variante daugiausiai dėmesio skiriama automobilių transporto srautams, daugiaaukštės statybos komerciniams pastatams ir autobusų stoties iškėlimui į Naujininkų mikrorajono pusę. Ž.Budrys atkreipia dėmesį, kad reikia siekti kokybės, o ne tik ekonominės naudos, atsižvelgti į čia jau gyvenančius žmones ir skirti daugiau erdvės pėstiesiems, dviratininkams, o ne automobiliams, tausoti gamtą ir jau dabar įvertinti globalinio atšilimo problematiką.
PRIVALU ATSIŽVELGTI Į APLINKOSAUGĄ BEI BENDRUOMENĘ
Darniąja miestų architektūra besidomintis architektas Justas Ingelevičius teigė, kad savivaldybės įmonės juodraštiniame detaliajame plane matyti ne Naujinininkų mikrorajono sujungimas su kitais rajonais, o jo dar didesnis atskyrimas intensyvaus judėjimo gatvėmis. Architektas siūlo padaryti kvartalą, kuris atitiktų geros kokybiškos architektūros ir urbanistikos keliamus reikalavimus.
Darnaus vystymosi nepriklausoma ekspertė A.Alijošiutė-Paulauskienė akcentavo, kad visų pirma „Lietuvos geležinkeliai“ yra įmonė, kuri yra aiškiai įsivardijusi kaip atsakingas verslas, akcentuoja socialinę atsakomybę: tai yra didelį dėmesį skiria ne tik savo darbuotojams, bet ir santykiams su vietine bendruomene, aplinkos saugumui. Jos nuomone, ši situacija, kai pokalbis su bendruomene apie planus vyksta tik dabar, yra nesusipratimas. Ji palinkėjo „Lietuvos geležinkeliams“ su bendruomene bendrauti taip, kaip „Rail Network“ Jungtinėje Karalystėje: visi, kurie gyvena 500 metrų nuo geležinkelio yra jų bendruomenė, t. y. įmonės dalis ir kitaip negali būti. Ekspertė tikisi, kad „Lietuvos geležinkeliai“ elgsis būtent taip, kaip ir deklaruoja ir pažymi, kad darnumas yra susijęs ne tik su tuo, jog yra įvertinami ekonominiai tikslai, bet turi būti įvertinti ir aplinkosauginiai bei bendruomenės tikslai.
NAUJININKŲ BENDRUOMENĖ PASIRENGUSI PRISIDĖTI
Naujininkų gyventojai turėjo daug klausimų, buvo teikiami pasiūlymai dėl autobusų stoties ir net paties geležinkelio vizijos. Vieno inžinieriaus Naujamiesčio gyventojo įsitikinimu, rajonų abipus geležinkelio nepavyks „sukonektinti“ jei nebus mažo arba nulinio užstatymo erdvių, kurių nekerta geležinkelis. Anot jo svarbu kiekvienas laiptas, kiekviena kliūtis sudaranti sunkumų pėsčiojo judėjimui. Kada tokių kliūčių bus išvengta ilgo perimetro atkarpoje, kuomet pėsčiasis net netyčia, neplanuodamas galės užklysti iš Naujamiesčio/Senamiesčio į Naujininkus ir atvirkščiai.
Iš renginyje buvusių Naujininkų gyventojų užduodamų klausimų ir pasvarstymų matyti, kad jiems nesuvokiamas sprendimas Naujininkų pusėje statyti autobusų stotį. Jie tikisi įsiklausymo, glaudaus, skaidraus bendradarbiavimo su Vilniaus savivaldybės atstovais, „Lietuvos geležinkeliai“ ir „Vilniaus planas“ darbuotojais dėl „Vilnius Connect“ projekto. Aktyvi bendruomenė nusiteikusi ne tik teikti siūlymus, kaip to prašo „Vilnius Connect“ atstovai viešoje erdvėje, bet ir realiai dalyvauti šio projekto kūrime.
Parengta pagal Naujininkų bendruomenės informaciją.
Alfa
( 2019-06-10 )
Tik susipykę su protu žmonės gali „matyti viziją“ (haliucinacijos) statyti naują autobusų stotį Naujininkų pusėje; visi šie projektai – grynos nesąmonės. Tik sklypai, statybos ir pelnas rūpi bet kokia kaina. Ostapo Benderio „Maskva – Vasiukai“