Jau daugiau nei metai nebėra netikėtai pasaulį palikusios žymios XXI amžiaus pradžios architektės Zaha‘os Hadid. Tačiau Patriko Schumacherio vadovaujamas kolektyvas „Zaha Hadid Architects“ vieną po kito toliau kepa jos projektuotus dekonstruktyvistinės architektūros objektus. Vienas didžiausių iš jų – įspūdinga Neapolio Afragola geležinkelio stotis, kuri žada tapti svarbiu Italijos pietinio regiono ekonominės plėtros veiksniu.
Neapolyje ką tik iškilmingai atidaryta greitojo traukinio stotis – pirmasis Afragola geležinkelio terminalo etapas.Naujuosius Pietų Italijos geležinkelio vartus atidarė pats Italijos ministras pirmininkas Paolo Gentiloni‘s.
Afragola geležinkelio stotis suprojektuota kaip svarbus geležinkelio persėdimų mazgas, kuriame susikerta 4 greitosios tarpmiestinės linijos, 3 tarpregioninės linijos ir vietos priemiestinė linija. Šia vietos transporto infrastruktūrai itin svarbią stotį numatyta užbaigti iki 2022-ųjų. Ji padės 15 mln. Pietų Italijos gyventojų sujungti su nacionaliniu bei visos Europos geležinkelio tinklu. Būtent per ją keleiviai ir kroviniai iš Europos ir Šiaurės Italijos pasieks Pietų Italijos uostus.
Firmos „Zaha Hadid Architects“ kolektyvas Afragola stotį projektavo kaip viešąjį jungtį tarp abiejų geležinkelio pusių. Įprastas perėjimas virš bėgių tapo ilgio stotimi iš kurios lengva pasiekti apačioje esančias platformas. Pagal autorių sumanymą, keleiviai iš abiejų stoties pusių susitinka stoties centriniame atrijuje su kavinėmis ir restoranais.
Stoties konstruktyvo pagrindas suprojektuotas iš gelžbetonio ant kurio įrengtos plieno konstrukcijos. Būtent šie akinančiai baltu Corianu apdailinti 200 individualios formos špantai yra įstiklinto stogo trapecinės formos vestibiulio pagrindinis akcentas. Sudėtingos lenktos gelžbetoninės dalies formos čia išgautos pasitelkus kompiuterinį modeliavimą bei specialią technologiją, sukurtą Romoje statant šiuolaikinio meno muziejų MAXXI. Beje, išilgai 450 metrų ilgio vingiuoto kelio įrengta vestibiulio erdvė suprojektuota pagal tvarios architektūros principus.
Pasak P.Gentiloni‘o, naujoji Afragolos stotis yra pamatas visos infrastruktūros plėtros programos, kuri skatina šalies pietinės dalies ekonominę plėtrą. Ko gero, ji turėtų tapti ir vienu iš pagrindinių Italijos transporto infrastruktūros simbolių.
Parengta pagal „Zaha Hadid Architects“ informaciją.
Foto: Jacopo Spilimbergo.