Šiandien Vilniuje prasideda 13-asis prancūzų kino festivalis „Žiemos ekranai“, kuris šįkart svečiuosis dešimtyje Lietuvos miestų. Tai yra vienas svarbiausių prancūzų kino festivalių Baltijos šalyse, kasmet į šalies kino sales sukviečiantis tūkstančius prancūziško kino mylėtojų.
ATIDARO IŠANKSTINĖ PREMJERA
Prancūzų kino festivalis „Žiemos ekranai“ šiemet vyks nuo sausio 25-osios iki – vasario 4-osios Vilniuje, nuo vasario 1-osios iki –11-osios Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Palangoje, Varėnoje, Gargžduose, Ukmergėje, Plungėje. Jo repertuarą sudaro 5 programos: pagrindinė festivalio programa „Svečias kasdienybėje”, pristatanti naujausias prancūzų režisierių kino juostas, ekscentriškojo kino perfekcionisto J.P.Melville’io filmų retrospektyva, filmų programa, skirta aktorės J.Moreau atminimui pagerbti, Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečiui paminėti dedikuota restauruotų, retai rodomų kino juostų speciali programa bei kino juostos mažiesiems žiūrovams.
Festivalį atidarys R.Gary autobiografinio romano „Aušros pažadas“ ekranizacijos išankstinė premjera, kurią pristatys filmo režisierius E.Barbier. Rašytojas R.Gary gimė Vilniuje 1914 m. ir čia gyveno iki 1928-ųjų, todėl šio šedevru laikomo romano adaptacija kine yra ne tik proga pamatyti to meto Vilnių, bet ir paminėti Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo šimtmetį.“ – praneša Prancūzų instituto Lietuvoje direktorius J.M.Sani.
AUTENTIŠKU ŽVILGSNIU Į SUPANTĮ PASAULĮ
Pagrindinės programos filmai išsiskiria labai savitu režisierių požiūriu į supantį pasaulį: tiriamas įdomus, kitoniškas žmogaus santykis su juo. Programos pavadinimas „Svečias kasdienybėje“ pabrėžia režisierių žvilgsnio autentiškumą, o žiūrovas kviečiamas kitaip, nepažįstamu būdu, patirti ir savo būtį.
Pagrindinėje programoje bus parodytas naujausias M.Amalrico filmas „Barbara“ (Barbara, 2017) – netradicinė biografinė juosta apie garsiąją Prancūzijos dainininkę. Taip pat žiūrovai galės pamatyti S.Bozono šiuolaikinę „Daktaro Džekilo ir Pono Haido“ interpretaciją filme „Ponia Haid“ (Madame Hyde, 2017) su puikiu aktorių I.Huppert ir R.Duris duetu.
Programos filmuose įvairiai vaizduojamas susidūrimas su kitu, su kitokiu: A.Barraud juostoje „Menininko portretas“ (Le Dos rouge, 2015), kurią festivalyje pristatys pats režisierius, nagrinėjamas monstriškumas dailėje ir savo paties esybėje, o visuomenėje įsigalėję stereotipiniai nusistatymai apnuoginami menininko ir režisieriaus N.Beloufa satyriniame trileryje „Occidental“ (Occidental, 2016) – tai Paryžiaus viešbutis, kuriame ką tik apsistojusiai ekscentriškai italų porelei (vaid. P.Hamy ir I.Chender) metami keisti ir nepagrįsti kaltinimai.
Programoje taip pat bus galima pamatyti ir „Auksinės kameros“ apdovanojimą pelniusią, rimtai juokauti mokančios, debiutuojančios režisierės L.Serraille paryžietišką komediją „Sveiki atvykę į Monparnasą“ (Jeune femme, 2017), apie jaunos merginos pastangas savarankiškai susikurti gyvenimą iš naujo.
Dar viena festivalio viešnia – fotografė ir režisierė V.Massadian „Žiemos ekranuose“ pristatys savo filmą „Mila“ (Milla, 2017) – jautrų pasakojimą apie stebuklingą jaunystę ir tapsmą suaugusiu.
J.P.MELVILLE IR MOREAU RETROSPEKTYVOS
Pernai buvo minimos režisieriaus J.P.Melville’io 100-osios gimimo metinės. Šia proga jo filmų retrospektyva buvo parodyta daugiau kaip 20 miestų įvairiausiose šalyse. J.P.Melville’is šiandien laikomas nenuneigiamai vienu svarbiausių noir kino žanro kūrėju, įkvėpusių tokius režisierius kaip M. Scorsese, Q.Tarantino, J.Woo.
J.P.Melville’io kūrybą ir jo filmų personažus suformavo karo išgyvenimai – ten patirta brolystė, asketiškumas, šalia vienas kito žengiantys gėris ir blogis, kaltės ir nekaltumo ribos, akistata su mirtimi.
Retrospektyvoje bus galima pamatyti ankstyvuosius režisieriaus filmus – trumpametražį debiutą „Klouno gyvenimas“ (24 heures de la vie d’un clown, 1946), filmus „Jūros tylėjimas“ (Le Silence de la mer, 1947), „Bobas Lošėjas“ (Bob le Flambeur, 1955). Pastaroji juosta padarė didelę įtaką Naujosios bangos režisieriams. Taip pat ir vėlesnius filmus.
Festivalio metu įvyks fotografo A.Perlsteino, dirbusio Melville’io filmavimų aikštelėse, fotografijų parodos atidarymas. Joje įamžintos svarbios 8-ojo dešimtmečio kino, muzikos, literatūros pasaulio asmenybės.
Dar vienas ypatingas žvilgsnis festivalyje skiriamas prancūzų aktorei J.Moreau, išėjusiai anapilin praėjusių metų liepą. Prancūzų kino ir prancūziško gyvenimo būdo ikona tapusi aktorė į kino ekranus įnešė jolie-laide – nestandartišką grožį. „Žiemos ekranai“ kvies dar kartą išvysti prancūzų kino legendos sukurtus vaidmenis F.Truffaut filme „Žiulis ir Džimas“ ir L.Malle’io juostoje „Liftas į ešafotą“ (Ascenseur pour échafaud, 1957). Programoje bus galima pamatyti ir makabrišką L.Buñuelio juostą „Kambarinės dienoraštis“ (Le Journal d’une femme de chambre, 1964, rež. L. Bunuel), kurioje J.Moreau atlieka pastabios tarnaitės Selestinos vaidmenį bei detektyvinį F.Truffaut filmą „Nuotaka juodais drabužiais“ (Mariée était en noir, 1967). Taip pat žiūrovai galės pamatyti J.Dayan juostą „Ta meilė“ (Cet amour-là, 2001), kurioje Jeanne Moreau suvaidina savo gerą draugę, rašytoją M.Duras, išgyvenančią paskutinę savo meilės istoriją su žymiai už ją jaunesniu studentu.
XX A. VIZUALIOSIOS KULTŪROS RAIDA KINE
Kviesdamas kartu švęsti Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetį, Prancūzų institutas Lietuvoje kino festivalyje „Žiemos ekranai“ pristatys ir specialią programą „Amžiaus kronikos“. Joje – nepelnytai mažai mažai žinomų režisierių filmai, šmaikščiai liudijantys praėjusio šimtmečio vizualiosios kultūros raidą.
Programoje bus galima pamatyti neseniai restauruotą režisierės N.Vedrès iš archyvų sumontuotą juostą „Paryžius, 1900-ieji“ (Paris 1900, 1948), kurioje vaizduojama paryžiečių kasdienybė belle époque laikotarpiu. Taip pat programoje pristatomi Naujosios bangos režisieriaus J.Rozier filmai: šilta, atsisveikinimo liūdesiu nuspalvinta juosta „Sudie, riešutėli“ (Adieu Philippine, 1962), pasakojanti apie televizijoje dirbančio techniko atostogas su dviem merginomis prieš išvykstant į tarnybą Alžyro kare, bei trumpametražės juostos „Paparacai“ (Paparazzi, 1963) ir „Bardot ir Godard“ (Bardot et Godard, 1963), sukurti J.L.Godardo filmo „Panieka“ filmavimų metu Kaprio saloje. Programoje bus galima pamatyti ir pirmąjį J.Rozier’o trumpametražį filmą „Vėl į mokyklą“ (La Rentrée des classes, 1955), kuriame vaidmenis atlieka vietiniai mažo Provanso regiono miestelio gyventojai. „Amžiaus kronikas” baigia viena smagiausių jos juostų – režisieriaus Luco Moullet juosta „Alkazaro kėdės“ (Les Sièges de l’Alcazar, 1989) apie du kino kritikus, negalinčius būti kartu dėl nesutampančio skonio kinui.
NEPAMIRŠ VAIKŲ IR PAAUGLIŲ
Šių metų „Žiemos ekranai“ jaunuosius kino žiūrovus pakviesi pamatyti 2 prancūzų animacinius filmus: režisieriaus J.R.Girerdo filmą „Varlių pranašystė“ (La Prophétie des grenouilles, 2001) apie gyvūnus, mėsėdžius ir žolėdžius, turėsiančius išmokti sugyventi kartu viename laive, bei vyresnio amžiaus vaikams ir animacijos mėgėjams skirtą režisieriaus S.Laudenbacho juostą „Mergaitė be rankų“ (La Jeune fille sans mains, 2016), sukurtą brolių Grimų pasakos motyvais, kurioje be galo paveikiais piešiniais vaizduojama gėrio ir blogio kova, o taip pat ir stebuklingas žmogaus ryšys su gamta.
Parengta pagal „Žiemos ekranai“ informaciją.