Nacionalinėje dailės galerijoje atidaromoje parodoje „Nebaigti reikalai. Apie meninę komunikaciją paštu“ eksponuojami kūriniai ir artefaktai liudija, kokiais įvairiais tikslais menininkai naudojo paštą. Jis svarbus kaip komunikacijos priemonė ir meno kūrinio tapsmo būdas. Naudotas labai asmeniniais tikslais ir lokaliai, taip pat tarptautiniams judėjimams sklisti ir jiems pasiekti, kai kiti komunikavimo būdai buvo neprieinami. Pasitelktas tradiciniams meno kūriniams perduoti ir eksperimentinei kūrybai inspiruoti…
TARSI SALĖJE NUSILEIDUSI KOMETA
Kovo 22 dieną (penktadienį) 18 val. Nacionalinėje dailės galerijoje atidaroma paroda „Nebaigti reikalai. Apie meninę komunikaciją paštu“. Tai paroda apie meninę komunikaciją paštu, apie siuntėją ir adresatą arba jo nebuvimą, apie pradėtą ir ne visada baigtą mintį, apie žaismingą pasipriešinimą sistemoms, socialinių tinklų užuomazgas sovietmečiu ir galų gale apie susidūrusias kometas.
Menininkai: V.Ajauskas, A.Andriuškevičius, V.Antanavičius, J.Arrak, K.Bogdanas, J.Budraitis, S.Chlebinskas, Coolturistės, A.Cukermanas, K.Dereškevičius, G.Didelytė, Fluxus, M.Gapševičius ir kt. Parodos kuratorės: D.Gambickaitė, A.Kisarauskaitė, I.Pleikienė. Parodos architektas R.Narkus.
Ekspozicija, pradedama trumpais ekskursais į tarpukarį, atspindi staigų meninės korespondencijos išpopuliarėjimą XX a. 7-ojo dešimtmečio pradžioje ir tęsiasi iki šiomis dienomis tebevykstančių su paštu vienaip ar kitaip susijusių meno projektų.
Parodoje svarbų vaidmenį atlieka menininko R.Narkaus sukurta architektūra, tarsi kometa „nusileidusi“ NDG salėje ir duodanti impulsą permąstyti XX a. antrosios pusės menininkų eksperimentų sąsajas su šiuolaikiniu menu, jų reikšmes ir teikiamas inspiracijas.
SVARBI REPREZENTACIJOS PRIEMONĖ
Kometa – dažnai dailininkų atvirukuose pasitaikantis motyvas. Parodos kontekste ji tampa talpia metafora: sisteminių ribų perskrodimo, netikėto susidūrimo, trumpalaikio įspūdingo žybtelėjimo, kartais efemeriško, kartais atnešančio sunkius ilgalaikius padarinius.
Žvelgiant į naujamečių sveikinimų gausą, matant, kiek reikėjo laiko pagaminti nedideliems, bet itin sudėtingiems grafikos kūriniams, fotografijoms, koliažams ar piešiniams, galima suvokti šio komunikacinio tinklo svarbą ir jo mastą. Naujamečiai atvirukai, atvirlaiškiai naudoti kaip neoficialioji, todėl dar svarbesnė savęs reprezentavimo priemonė, menininko gabumų, jo išradingumo įrodymas. Paroda atspindi Lietuvos dailininkų ryšius su įvairių šalių kolekcininkais, tarptautinių parodų rengėjais, išeivija. 8-ajame dešimtmetyje Lietuvos menininkai įsitraukia į Fluxus judėjimą. Vėliau pašto menas šakojasi į įvairiausius reiškinius, apima eksperimentinę kūrybą.
Partneriai: Jono Meko vizualiųjų menų centras, A. ir P. Galaunių namai-muziejus, Lietuvos literatūros ir meno archyvas, Mo muziejus.
Projektą iš dalies finansavo: Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos kultūros ministerija. Rėmėjai: UAB Exterus, lrytas.lt. Organizatorius LDM, NDG
Parengta pagal Nacionalinės dailės galerijos informaciją.
Pav.: Naujametinis sveikinimas, R.P.Vaitiekūnas, 1986 m.