Jungtiniai Arabų Emyratai jau bene dešimtmetį bando priblokšti įspūdingais nekilnojamo turto projektais – dirbtinėmis poilsio salomis, dangų siekiančiais bokštais, milžiniškais prekybos centrais, prabanga trykštančiais viešbučiais. Tačiau greta šių pastangų sukurti pasaulinį komercijos bei turizmo centrą pamažu išryškėjo ambicijos turėti ir kultūrinės traukos centrą. Būtent tam greta Abu Dabio statomoje Sadijato (Saadiyat) saloje kuriamas įspūdingas kultūros rajonas, kurio muziejus projektuoti patikėta pasaulinio garso architektams, Pritzkerio architektūrinės premijos laureatams – Frankui Gehry, Normanui Fosteriui, Jeanui Nouveliui ir Zahai Hadid.
PROJEKTUOJA PRITZKERIO PREMIJOS LAUREATŲ KOMANDA
Arabai įsitikinę, kad vos puskilometris nuo kranto Abu Dabyje esanti Sadijato sala greitai taps išskirtine ne vien Artimuosiuose Rytuose, bet ir visame pasaulyje. Joje intensyviai kuriamas Kultūros rajonas turėtų padėti realizuoti dar vieną ambicingą strateginę arabų idėją – paversti Abu Dabį svarbiu pasaulio kultūros centru. Pagrindinis vaidmuo čia numatytas 4 įspūdingų gabaritų bei išskirtinės architektūros meno įstaigoms – garsiųjų „Louvro“ ir „Guggenheimo“ muziejų filialams, Abu Dabio nacionaliniam muziejui „Zayed“, Scenos menų centrui. Netoliese taip pat statomas Islamo meno muziejus. Arabai ypač didelį dėmesį skiria ne tik muziejų architektūrai, bet ir jų įvaizdžiui. Suprojektuoti visus šiuos prestižinius kultūros ir meno objektus jie patikėjo pripažintiems pasaulio architektūros meistrams – F.Gehry’iui (JAV), N.Fosteriui (Didžioji Britanija), J.Nouveliui (Prancūzija), Z.Hadid (Irakas, Didžioji Britanija) ir I.M.Pei (Kinija, JAV). Tokios Pritzkerio premijos laureatų architektūrinės komandos, ko gero, nepavyko surinkti niekam daugiau pasaulyje.
APIE ARCHITEKTŪRĄ IŠ PIRMŲ LŪPŲ
Visų Sadijato salos muziejų projektų pristatymas susilaukė didelio atgarsio tiek vietos visuomenėje, tiek ir pasaulio architektų bendruomenėje. Su muziejų architektūrinėmis idėjomis iš pirmų lūpų taip pat galima susipažinti ir žurnalo „The New York Times“ interneto svetainėje, kur jas dėsto patys projekto autoriai. Tai kuriamo kultūros ir meno centro svarbi įvaizdžio dalis. Išaiškėja, kad architekto F.Gehry’io Sadijato saloje projektuojamas „Guggenheimo“ muziejus bus net 12 kartų didesnis nei jo garsusis vyresnysis Niujorko „brolis“. Projekto autorius čia „gyvai“ išdėsto savo panaudotą intuityvaus projektavimo metodą. Nacionalinį muziejų „Zayed“ projektuojantis architektas N.Fosteris pasakoja apie istoriją, kaip orientyrą karštame klimate kuriant tvarią architektūrą. Architekto J.Nouvelio projektuojamo „Louvro“ filialo pagrindinis architektūros akcentas – milžiniškas kupolas, o Dohoje projektuojamo Nacionalinį Kataro muziejaus formos idėją jis esą "pasiskolinęs" vietos smėlio rožių. Islamo meno muziejaus architektas I.M.Pei potencialiems jo lankytojams bei visiems besidomintiems architektūra dėsto apie architektūrai parinktas paprastas geometrines formas bei projektą įtakojusią vietos saulę.
PASTATYS PER KELERIUS METUS
Ne mažiau drąsus ir architektės Z.Hadid Scenos menų centro projektas. Šiame Sadijato salos pastate įsikurs muzikos salė, operos namai, dramos teatras, eksperimentinių vaidinimų erdvė bei Scenos menų akademija.
Arabai žada, kad visą šią Abu Dabio architektūros, kultūros ir meno industrijos mašiną jau po kelerių metų galėsime aplankyti ir įvertinti patys.
Architektas F.Gehry’is pasakoja apie savo „Guggenheimo“ muziejaus projektą (video).
Architektas N.Fosteris pasakoja apie Nacionalinio muziejaus „Zayed“ projektą (video).
Architektas J.Nouvelis pasakoja apie „Louvro“ muziejaus projektą (video).
Architektas I.M.Pei pasakoja apie savo Islamo meno muziejaus projektą (video).
O.U.
( 2011-03-23 )
Labai įdomu.
Tie arabai su savo Abu Dabiu – geriausias pavyzdys, kad ne visiems pinigų gausa atima gebėjimą normaliai, progresyviai mąstyti, ko nepasakysi apie mūsų tautiečius.