Pastaruoju metu vis minimas tautinio identiteto klausimas. Matyt, todėl, kad supratimui, kas esame, iškilusi nemaža grėsmė. Teisė būti kitokiam jau tampa prabanga, savotiška privilegija. Nejučia pastebime, kad ją iš mūsų kai kas nori atimti.
Laisvieji menininkai Nomeda ir Gediminas Urbonai, keliantys opų neapgalvotos privatizacijos, kultūrinės niveliacijos ir naujo tipo vartotojiškos prievartos klausimą, prie „Lietuvos“ kino teatro įsteigė „Pro-testo” laboratoriją.
Nomeda: Diskutuoti apie praradimus su pažįstamais pradėjome dar pernai. Va baseinas nugriautas… Visiems gerai. Paskutinis kino teatras parduotas… Niekas nereaguoja. Lyg būtų viskas gerai. Susidūrėme su ŠMC parodos „Populizmas“ kuratoriumi. Nusprendėme, kad kino teatras „Lietuva“ yra puiki vieta atlikti tam tikrai analizei, kad žmonės galėtų čia ateiti ir išreikšti savo mintis. Viskas sutapo. „Populizmo” paroda atidaryta tuo pačiu metu kaip „Kino pavasaris”…
Gediminas: Iš pradžių manėme, kad „Pro-testo” laboratorija kaip įvykis galės gyvuoti „Lietuvos“ kino teatre dvi savaites, ir niekas nesitikėjo, kad tai užtruks. Galbūt netgi nebuvom tam pasiruošę.
Projektas sulaukė palaikymo reakcijų, ypač festivalio metu. Žavėjo tam tikra bendra gera dvasia, neįtikėtinas vieningumo jausmas, puiki atmosfera – daug žmonių ėjo, prašė informacijos, dėjo parašus už „Lietuvą“.
Po to atėjo kita fazė – suvokėme, kad reikia dirbti nuolat…
Nomeda: Lyg kiekvieną savaitgalį reiktų eiti į „Baltijos kelią”…
Neapsiribojom „Lietuva“. Tai tapo savotišku protesto diskursu, kuriame „Lietuva“ įgijo simbolinę prasmę.
Gediminas: Pasakyti „Mes už „Lietuvą“ yra gana populistiška. Tačiau šis protesto projektas nėra populistinis – tai greičiau jau populizmo kritika.
Protestai tiesiog praplėtė diskursus nuo „Lietuvos“ iki pamąstymo apie tai, kas yra viešoji erdvė. Erdvė – ne tik kaip architektūrinė erdvė, bet ir kaip kitokios mados, kitokio kino, maisto, muzikos erdvė. Viso to, kas nepasiduoda komercializacijai. Tiesiog kito gyvenimo būdo erdvė, kurios negalima privatizuoti…
Daugelis protestą supranta konvencionaliai – einam piketuot su plakatais. Mes pabandėme protestuoti kitaip. Pavyzdžiui, „VIP turgus” – teatralizuotas „Monopolio” principais paremtas žaidimas, kuriame gali įsigyti paskutinius „dar šventus” miesto objektus. Veiksmo formatas – nei pilietinė, politinė, nei meninė akcija. Tiesiog žaidimas. O jis turi nemažai užvedančios ironijos ir aš manau, kad būtent tokių įvairių formatų peržaidimas mūsų laboratorijoje yra įdomiausias.
Galime kalbėti, kad ateina daugiau ar mažiau žmonių, bet sėkmė ne tai, o įvairių formatų kaita: pokalbių šou formatas, gatvės formatas, oponuojantis tokiam rimtam ir nuobodžiam solidžių „galvų” formatui. Taip pat spontaniški koncertai, grojimai gatvėje. Būtent gatvės gyvenimo akcentavimas, manau, yra viena sėkmių, nes visos represinės struktūros bando iš tos gatvės išvalyti „apnašas”, kad jos netrukdytu ramiam ir solidžiam procesui…
Spaudoje pasirodė būsimo daugiabučio vietoj “Lietuvos” kino teatro nuotraukos. Ar nenusvyra rankos?
Gediminas: A.Nasvyčio ir „VP Market’o” projekte “Lietuvos” kino teatrui numatyta gal 10–15 proc. Savaime aišku, kad šis kąsnelis siūlomas kaip kompromisas, siekiant imituoti sklypo paskirtį visuomeninei ir kultūrinei veiklai, mainais norint gauti piliečių, miesto ir valstybės institucijų pritarimą statyboms. Visų pirma, neskaidri pati „VP Market’o” keliama sąlyga: “Kino teatras bus išsaugotas, jei atsiras finansavimas iš savivaldybės”. Kitaip tariant, privačioje valdoje privatus kino teatras tenkins sinefilų poreikius, tik jeigu už jį bus mokama tokia kaina, kuri patenkintų komercinio ploto nuomą rinkos kainomis.
Nomeda: Reiktų grįžti prie erdvės identiteto. Šis kino teatras vadinasi “Lietuva” ir tai reiškia daugiau nei vien tik kinas. Tai tas pats, kas kalbėti apie Nacionalinę filharmoniją, Nacionalinį operos ir baleto teatrą, Nacionalinį dailės muziejų, Nacionalinį dramos teatrą ar Šiuolaikinio meno centrą. “Lietuvai” iš esmės būtinas Nacionalinio kino centro statusas.
Gediminas: “Lietuvoje” rengiami tarptautiniai kino festivaliai neabejotinai yra nacionalinės, tarptautinės svarbos renginiai, kurie, sunaikinus “Lietuvą” ar iš esmės pakeitus jos parametrus, tiesiog išnyktų. Juk tokie renginiai yra dalis kultūrinio paveldo, kuris sukuriamas dirbant metų metus ir į kurį jau investuota begalės resursų. Todėl “Lietuvos” sunaikinimas būtų milžiniškas Nacionalinis Nuostolis.
Iš tikrųjų būtina reikalauti iš savivaldybės išlaikyti Vilniuje TOKIĄ salę, nes mažesnė tiesiog netiks festivalinio pobūdžio renginiams. Tokia salė, beje, praverčia rengiant ir didesnius profesionalių atlikėjų meno projektus, ji nekartą buvo panaudota bendriems Filharmonijos ar Operos ir baleto teatro projektams.
Beje, juk mes kalbame apie Europos kultūros sostinę ir, savaime aišku, turime jau dabar galvoti apie 2009-aisiais vyksiančius kino ir medijų kultūros renginius. Dabar bendrame kultūros peizaže šalia muzikos, teatro ir našlaitės dailės visai neliko vietos nei kinui, nei medijų kultūrai. Tai rodo mūsų siaubingą atsilikimą – net ir toje pačioje postsovietinėje erdvėje. Ką jau ten kalbėti apie Šiaurės šalis ar Vakarų Europą…
Nomeda, Gediminas: Mūsų manymu, “Lietuvoje” galėtų sėkmingai koegzistuoti ir plėtotis tradicinio kino ir naujų kino formų, naujų medijų, elektroninio meno ir naujųjų technologijų kultūros operatoriai. “Lietuva” jau dabar bendruomenei reiškia žymiai daugiau nei tik kino filmų rodymo vietą. Visu pirma, tai pilietinis, visuomeninis centras, kuriame verda diskusijos, kuriame pasireiškia žmonių kūrybinė vizija.
Žodžiu, kino teatras jau tapęs reiškiniu ir visuomenine erdve, kurioje žmonės aktyviai dalyvauja kurdami… „Pro-testo” laboratorijos ir kino teatro “Lietuva” bendradarbiavimas pastaraisiais mėnesiais tai akivaizdžiai parodė.
Beje, šioje istorijoje – svarbus akcentas. Rugpjūčio 23 dieną (nuo 20 val.) įvyks TV tiltas Oslas–Vilnius, į kurį urbanistikos ir architektūros ekspertai pakviesti aptarti viešosios erdvės modelių ir pasiginčyti.
Beje, tą pačią rugpjūčio 23 dieną sukaks lygiai 16 metų „Baltijos keliui”. Bus gera proga prisiminti tą solidarumą už laisvę. Įdomu, kiek ateis žmonių…
Dėkoju už pokalbį.
Kalbėjosi Julija Kšivickaitė
STATYBŲ PILOTAS 10(124) 2005 08 18