images_straipsniu_foto_3540_Vilnius pasiilgo upes_tit

VILNIUS VĖL PASIILGO UPĖS://TRUMPA AKVAURBANISTINĖS MEILĖS IŠKLOTINĖ

Vilnius pasiilgo upės. Tiesiog ėmė ir vieną dieną visas šis ilgesys ištryško į eterį, užtvindė žiniasklaidą ir net iki LTV „Panoramos“ atvilnijo. Kadangi tai nėra „pirmas kartas“, tad galime imti ir padaryti trumpą šios meilės istorijos išklotinę.

Vilnius su Neries upe santykiauja jau senokai, tačiau Vilnelei įtekėti į miesto gyvenimą sekasi kur kas sklandžiau nei Neriai. Galbūt dėl to, jog ties Vilnele gyvena „dailioškininkai“, jos pakrantėje galima rasti vieną kitą barą bei visokių spalvingų gyventojų.

Nerį deja sovietai kažkada nukanalizavo ir įrėminę betoninėmis krantinėmis iš jos padarė utilitarų griovį. Beje, šitoks technokratiškas mąstymas ir visame pasaulyje buvo nesvetimas XX amžiaus antroje pusėje.

Marco Vermeulen man pasakojo, kad ir olandai kadaise vandenį bandė pakinkyti, o dabar mokosi ant jo nekinkyto joti. Gyvenimas juos pamokė, kad griežta aplinkos kontrolė visgi nėra tokia efektyvi kaip mokėjimas gyventi įsiklausant į pačios gamtos diktuojamas taisykles.

PRIE NERIES ĖJO JAU BROLIAI NASVYČIAI

Neries ir miesto atskirtį mažinti siūlyta dar tebestatant viešbutį "Lietuva" (apie 1970). Pievos ties Baltuoju tiltu vietoje broliai Nasvyčiai piešė įlanką apie kurią knygoje "Architektai Algimantas ir Vytautas Nasvyčiai" yra užsiminęs A.Mačiulis. Dešiniojo kranto vertikalės atsispindėdamos vandenyje turėjo kurti miesto prie vandens įspūdį greičiausiai pasiskolintą iš kokio plačiosios tėvynės didmiesčio. Deja, iš šios vizijos beliko tik įlankos žiočių užuomazgos betono krantinėje priešais NDG.

Beje, vienu metu Nasvyčių eskizuose pasirodė ir "Kreivasis" transporto tiltas, kertantis Nerį į vakarus nuo Baltojo savo brolio.

NERIS, KAIP MIESTO AŠIS, PASKELBTA, BET NEPANAUDOTA

2004-aisiais įvyko idėjinis architektūrinis – urbanistinis konkursas "Upė, kaip miesto ašis", kurį paskelbė Vilniaus miesto plėtros departamentas, o organizavo Lietuvos Architektų sąjunga. Kas ten dalyvavo ir kuo viskas baigėsi nežinau, nes tuo metu dar net studijų nebuvau dorai pradėjęs.

Pamenu, tik R.Paleko pasiūlymą su jau minėtu "Kreivuoju tiltu“ ir Nasvyčių idėjas tęsiančia sala žalios pievos vietoje. Buvo ten ir plastiškas "landmarkas" patupdytas pakrantėje.

Tiek vieta, tiek jos ateitis atrodė visai kitaip nei šiandien, todėl ir konkurso idėjos per dešimtmetį moraliai paseno, o žmonės tą tuščią žalią lauką netikėtai ėmė ir pamėgo tokį koks jis yra (Tarkim, Jekaterina Lavrinec ten nevieną „Burbuliatorių“ yra surengusi). 

Beje, ir pats R.Palekas naujose Dešiniojo kranto vizijose po poros metų nebesiūlė nei "Kreivojo tilto“, nei salos, nei statinio pievos viduryje – tik žalią parterį susipynusį su miestietišku viršutinės terasos gyvenimu.

Tačiau 2008-aisiais savo "landmarką" toje vietoje nupiešė Zaha Hadid ir netruko užsitraukti vietos architektų nemalonę.

Jei atmintis nemeluoja, buvo ir dar vienos kūrybinės dirbtuvės, kuriose iškilūs architektai siūlė Neryje žaisti krepšinį, o varžybas stebėti nuo upės šlaitų. Ir žinoma – visokias rekreacijas su relaksacijom koncentruoti aplinkui. Manau, kad Andrė Baldišiūtė galėtų tiksliau apie tuos siūlymus papasakoti. 

PAKRANTĖMS REIKIA STRATEGIJOS, BET NE BLIZGUČIŲ

Verta pastebėti, jog impulsyvus dėmesys upei sugrįžta kas kelerius metus ir, man regis, yra susijęs tiek su gamtos virsmais, tiek ir politinio gyvenimo ciklais.

Pavasarį visi užsimano susikibę už rankučių pasivaikščioti pakrante ir tada upę baisingai pamilsta. „Kultflux“ iniciatyva net keletą metų buvo susirūpinusi kultūros stygiumi paupyje ir tada šiuo rūpesčiu persismelkė Lietuvos dizaino forumas. 2009 metais jie drauge suorganizavo diskusiją "Gyvenimas ant vandens“ kurioje dalyvavo savivaldybės atstovai, keli arch-grandai ir visokie žali trečiakursiai kaip aš. Iš visų susirinkusių vos vienas kitas atskyrė pelus nuo grūdų, o kiti pasiplojo vieni kitiems, pasižiūrėjo į spalvotus paveiksliukus ir išsiskirstė.

Mano pranešimas buvo apie tai, kad sugalvoti virtinę pakrantės funkcijų galima greitai, tačiau žymiai svarbiau yra atrasti strategiją kaip jas visas sujungti į vientisą funkcionalų organizmą, kuris būtų tampriai sukibęs su miestu.

Kadangi mane aplanko noro išsikalbėti bangos, aš šį pristatymą vėliau pakartojau Kaune, o jo video ištrauka vis dar mėtosi internetuose. Nuo tada mano požiūris mažai tepasikeitė: pakrantės funkcijų yra daug ir įvairių, jas realizuoti galima skirtingais metodais, bet visa tai bus bergždžias darbas jei nebus galvojama apie visumą. Svarbu tiek kompozicinė visuma, tiek ir urbanistinė strategija, nes priešingu atveju turėsime tą pačia upę apibarstytą pavieniais blizgučiais nesuformuojančiais stiprių traukos taškų ir vieningai funkcionuojančio organizmo.

PO 2009 UPĖ DINGO IŠ STRATEGŲ AKIRAČIO

Ar Vilniuje buvo ieškota upės strategijos? Panašu, kad taip. 2009 metų pabaigoje savivaldybėje įvyko konferencija "Vanduo ir gyvenimas mieste" po kurios buvo pasirašinėjamos rezoliucijos ir žadama nesustoti. Tačiau viskas aprimo ir tik dizaineris Vytautas Puzeras retsykiais pralinksmindavo pakrantę viena kita ryškiaspalve kėdute. Dar paupyje atsirado trys neblogos skulptūros, o po tiltais pakibo virtinė prastesnių.

Bet šiaip jau, po 2009-ųjų susidomėjimas upės tema nuslūgo taip pat smarkiai kaip ir ekonomistų optimizmas. Pasak savivaldybės strategės Rūtos Matonienės, "detalieji planai pagyvinti Neries krantinę buvo pradėti rengti dar 2008 metais, bet nebuvo aišku, ką ten daryti, nebuvo idėjų, todėl planavimo darbai sustojo".

2012 UPĘ PRISIMINĖM GODŽIAI IR GAUSIAI

Ramybė baigėsi 2012-2013 metais, kuomet kaip iš gausybės rago pasipylė meilės upei apraiškos. Ryškiausiai žybtelėjo neformalūs V.Ozarinsko, S.Paukščio ir S.Pilinkaus siūlymai pakrantėje statyti terasas ir plūduriuojančius namus. Savivaldybėje pasakota, kad šių idėjų pagrindu pradėti rengti detalieji planai, o vėliau bus skelbiamas konkursas.

Konkurso nesulaukėme, bet įvyko kūrybinės dirbtuvės „Tegyvuoja upė!“. Dar vienas renginys ir dar viena šūsnis pasiūlymų panašių į tuos kurie buvo siūlyti prieš dvejus, trejus ar penketą metų.

Tuo pat metu Vilniaus meras Artūras Zuokas socialiniuose tinkluose pradėjo skelbti pakrantės gaivinimo "teazerius" su šokančiais fontanais ir žiuželinio pirmuonio formos scenomis.

Tiesa, dar buvo Paulius Zavišos iniciatyva kurti pėsčiųjų ir dviračių trasą nuo Žvėryno iki Lazdynų. Beje, Paulius šią iniciatyvą toliau tęsia jau su politiniu užnugariu. Pernai į upės gelbėtojų klubą stojo ir „a2sm“ architektai, kuriems pavyko realizuoti visai neblogą Barclays paupio terasėlę, o architektas Justinas Dūdėnas Valakampiuose, prie Ruperto Menų inkubatoriaus įtaisė originalų keltą.

KARTOJASI IDĖJOS, KARTOJASI IR TRŪKUMAI

Neseniai pasirodę "Vilniaus plano" akvaurbanistiniai projektai prifarširuoti tokių pačių funkcijų, kurios ore sklando jau gerą dešimtmetį (krantinės terasavimas, vandens transportas, scena ant vandens, amfiteatrai, komercinės ir visuomeninės patalpos krantinėje arba virš jos ir t.t.). Tačiau pristatymuose apie strategiją beveik nešnekama. Vienas toks pristatymas vyko lapkričio 26 d. "Gėlių paviljone". Susirinkusi publika pažėrė projekto autoriams nemažai nepatogių klausimų, bet tada ir dabar demonstruojamos pakrantės vizijos nepakito ir pastabų greičiausiai niekas neišgirdo.

KOL KAS EINAMA PAS UPĘ LENGVIAUSIU KELIU

Pakrantės yra opi tema, todėl natūralu, kad ji pirmiausiai išnaudojama politinei reklamai. Aš lyg ir turėčiau džiaugtis, kad upė ir vėl sulaukė dėmesio lavinos, bet, deja, taip nėra. Kodėl?

Niekam nėra ir nebuvo paslaptis, kad paupyje gali atsirasti daugybė funkcijų. Apie tai kalbama seniai. Tačiau kur ir kokios funkcijos atsiras, yra rimtas klausimas į kurį dar niekas deramai neatsakė. Taip pat liko neaišku, kas bus atsakingas už visos pakrantės estetiką ir apgins savo kūrinį visuomenės akyse? Taigi, problemas matau dvi.

1. Lengviausia ką galima padaryti – pasiūlyti pakrantės blizgučių: scenų ant vandens, upės tramvajų ar šokančių fontanų. Žinau, kad tai lengva, nes pats jų nesunkiai esu prigalvojęs. Žymiai sunkiau yra parengti išsamią strategiją kurioje atsispindėtų siūlomų funkcijų ryšiai su aplinkinėmis teritorijomis, erdvinis scenarijus, traukos taškų analizė ir t.t. Dabar visur minima tik tai, kad buvo išanalizuota esamų krantinės konstrukcijų būklė ir kokybiškų dviračių takų poreikiai.

2. Saldūs vaizdeliai kuriais bandoma papirkti miestiečius, sukuria apgaulingą iliuziją, kad įgyvendinus projektą, pakrantė atrodys būtent taip. Deja, tai, ką matome vizualizacijose yra beveidis, banalus dizainas kuris taip pat puikiai atrodytų ir kokiame nors Kinijos didmiestyje. Jei techninis projektas jau įsisiūbavo, tai kokiais kriterijais vadovaujantis buvo pasirinkta būtent tokia paupio išraiška ir kas jos autorius? 

LATVIŠKOS PAMOKOS IR LIETUVIŠKOS MISTIKOS

Beje, latviai jau turi patirties realizuodami krantinių tvarkymą Rygoje. Galbūt sunkumo akimirką vertėtų pasiklausti kaimynų, kokias klaidas darė ir kokias pamokas išmoko?

Latviai diskusijas apie pakrantes pradėjo prieš gerą dešimtmetį, o per paskutinius penkis metus surengė (pasak Artis Zvirgzdiņš) apie 10 kūrybinių dirbtuvių ir konkursų, kurių dalis buvo tarptautiniai. Įdomu ir tai, kad dauguma šių vizijų apėmė ne tik Dauguvos paupį, bet ir gretimo Spikeri kvartalo regeneraciją ir pastatų konversiją. 2013 dienos šviesą išvydęs Dauguvos krantinės ruožo pertvarkymo rezultatas gali daug ko išmokyti vilniečius.

Šį kartą plačiau neminėsiu Vilnelės pakrančių kūrybinių dirbtuvių, Lietuvos ir Japonijos studentų bendrų projektų bei urbanistinių projektų, skirtų ne tik pakrantėms, bet visam dešiniajam Neries krantui. Žinoma, šios temos taip pat laukia savo revizijos, o aktualiausia iš jų – kaip nesunaikinti žaliosios pievos prie Baltojo tilto? Spauda skelbė, kad privatus 7 arų sklypas pievoje jau suformuotas. Panašu, kad Zahos Hadid muziejaus ten neįtilps, bet ar neatsiras jo vietoje koks kitas „patogus“ objektas? Ir ar neuždusins pievos naujas tiltas per Nerį, kurį savo vizijose iki šiol piešia miesto planuotojai..?

Komentarai

  1. gaila, kad ir vel Neris isisavinama tik rinkimu sviesoje

  2. Kažkaip liko nepaminėti Libeskindo ir Fukso landmarkai.

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

Kėdainių vytinė

KĖDAINIAI GAIVINA LAIVYBĄ: Pristatys LDK pavyzdžio medinę vytinę

2019 birželio 61 KomentarasPILOTAS.LT

Medinį tiltą (arch. R.Palys) neseniai pasistatę Kėdainiai, siūlo prisiminti Lietuvos didžiosios kunigaikštystės (LDK) laikų laivybą mediniais laivais. Šeštadienį naujojoje prieplaukoje bus pristatyta neseniai čia į

Laivas "Raketa"

DAR VIENAS UPEIVIŲ BANDYMAS: Nemuno vandenis vėl skros istorinė „Raketa“

2019 gegužės 23Be komentarųPILOTAS.LT

Kone 8 metus krante „ilsėjęsis“ keleivinis kateris „Raketa“ nuo šiandien Kaune vėl bortais plaką vandenį. Planuojama, kad reguliarios kelionės iš Laikinosios sostinės į Nidą prasidės

Užvingio salos tiltas

UŽVINGIO SALOS TILTAS: Konkursą laimėjusio projekto viešas pristatymas

2019 balandžio 30Be komentarųPILOTAS.LT

PILOTAS.LT skelbė, kad pėsčiųjų tilto per Neries upę Vilniuje nuo Vingio parko iki „Litexpo“ teritorijos architektūrinį projekto konkursą laimėjo jaunų architektų komanda KILD su inžinierių

Tilto per Nerį konkursas

VILNIUS RENKASI TILTĄ: Idėjų lauke grumiasi 16 architektūrinių koncepcijų

2019 vasario 152 KomentaraiPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė ir Lietuvos architektų sąjunga rengia pėsčiųjų tilto per Neries upę konkursą. Neseniai paaiškėjo, kad dėl jo 20.000 eurų prizinio fondo bei sutarties

Neris

IRKLAVIMO BAZIŲ VARŽYBOS: Vilnius – planuoja, Kaunas – jau stato

2019 vasario 14Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus savivaldybė ką tik atšaukė viešąjį aukcioną – nutarė nebeparduoti savivaldybės įmonės UAB „Grinda“ nekilnojamojo turto Neries pakrantėje. Ji jau kreipėsi į LR Vyriausybę dėl

Mireya Samper

ISLANDIŠKAS AKCENTAS: Europos parko ekspoziciją papildė M.Samper instaliacija

2018 gruodžio 17Be komentarųPILOTAS.LT

Europos parko ekspoziciją papildė Islandijos menininkės Mirėjos Samper (Mireya Samper) instaliacija. Autorė naujo kūrinio įgyvendinimą Europos parke laiko išskirtine galimybe sukurti simbolinį Islandijos kultūros ženklą

Tilto per Nerį konkursas

ŽENGS PER NERĮ: Paskelbtas pėsčiųjų tilto Vilniuje architektūros konkursas

2018 gruodžio 112 KomentaraiPILOTAS.LT

Po 15 metų pertraukos Vilnius vėl planuoja naują tiltą – kartu su Lietuvos architektų sąjunga (LAS) paskelbė atvirą pėsčiųjų tilto per Neries upę architektūros projekto

vanduo

SAUGOS IR PO VANDENIU: Institucijos vienija jėgas dėl povandeninio paveldo

2018 lapkričio 29Be komentarųPILOTAS.LT

4 Lietuvos institucijos suplanavo pasirašyti tarpinstitucinę bendradarbiavimo sutartį dėl Povandeninio kultūros paveldo apsaugos. Tai atitinka UNESCO Povandeninio kultūros paveldo apsaugos konvencijos esminę nuostatą – saugoti

Dešinys krantas

VILNIAUS DEŠINYSIS KRANTAS: Krantinę atnaujins iki kitų metų pabaigos

2018 rugsėjo 17Be komentarųPILOTAS.LT

Daugiau nei 40 metų nerekonstruota Neries krantinė jau baigiama atnaujinti. Prieš porą metų sutvarkius žemutinę krantinės dalį, rekonstrukcijos pagaliau sulaukė ir šlaitai, viršutinė krantinės terasa

„V&A Dundee“

ŠKOTAI PRIŠVARTAVO MUZIEJŲ: Dandžio krantinėje atidaromas K.Kumos „V&A Dundee“

Škotijos Dandžio miesto krantinėje iškilmingai atidaromas pirmasis šios šalies dizaino muziejus – „V&A Dundee“. Kone 10 metų škotų lauktą ir planuotą statinį čia „prišvartavo“ žinomas japonų

Uperis

„UPERIO“ SĖKMĖ: Ekologiškiems keltams parinktos dar 5 Vilniaus vietos

2018 rugpjūčio 27Be komentarųPILOTAS.LT

Savo pirmąjį vasaros sezoną Vilniuje baigia ekologiškas upės srovės keltas „Uperis“. Šį švytuoklinį keltą per pirmąjį veiklos sezoną jau išbandė beveik 3.000 vilniečių bei miesto

Jachta "Lietuva"

ŠIMTMEČIO ODISĖJA: Legendinė jachta „Lietuva“ vėl kelia bures

2018 birželio 19Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 100-osioms metinėms paminėti, VšĮ „Klaipėdos šventės“ įgyvendina projektą – šimtmečio odisėją. Jos laivu pasirinkta legendinė jachta „Lietuva“, kuri 1989 metais iškėlusi trispalvę

Didieji burlaiviai

SUGRĮŠ DIDIEJI BURLAIVIAI: Klaipėdoje startuos 2021-ųjų regata

2018 birželio 13Be komentarųPILOTAS.LT

2021-ųjų vasarą į Klaipėdą vėl suplauks didieji burlaiviai. Tarptautinė buriavimo mokymo organizacija (angl. Sail Training International) neseniai patvirtino, kad Klaipėdai suteikiama teisė priimti regatos „The

Fjordenhus

ĮSIBRIDO Į FIORDĄ: Danų menininkas O.Eliassonas suka į architektūrą

2018 birželio 122 KomentaraiPILOTAS.LT

Danijoje ką tik atidarytas į fiordą „įsibridęs“ namas, nustatantis naują miesto santykį su vandeniu. Šį statinį su savo architektūrinę komanda suprojektavo žinomas danų menininkas ir

Juodkrantės mažųjų laivų marina

IT ŽVEJŲ NAMAS SU KOPA: Naujoji Juodkrantės jachtų prieplaukos marina

2018 birželio 14 KomentaraiPILOTAS.LT

Naujoji Juodkrantės uosto mažųjų laivų (jachtų) prieplaukos marina projektuojama į šiaurę nuo esamos keleivinių laivų prieplaukos. Tai tarsi keleivinių laivų prieplaukos dydžio sala su žvejų

Laivų paradas

9-ASIS LAIVŲ PARADAS: Šventinis Klaipėdos savaitgalis su daugybe iniciatyvų

2018 gegužės 7Be komentarųPILOTAS.LT

Jau 9-ąjį kartą uostamiestyje rengiamas bene ryškiausias klaipėdietiško pavasario akcentas – „Laivų paradas“. 3 dienų šventinį savaitgalį papildys daugybė iniciatyvų – sporto metus pristatantis Vandens

Laivyba

PRAILGINO NAVIGACIJOS SEZONĄ: Šiemet laivyba truks 10 dienų ilgiau

2018 balandžio 13Be komentarųPILOTAS.LT

Navigacijos sezonas šiemet svarbiausiuose valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliuose prasidės balandžio 16 dieną. Tai 10-čia dienų anksčiau nei įprastai. 199 DIENŲ SEZONAS Navigacijos sezonas šiemet

Šarūnas Leonavičius

VĖJAS RĖJOSE: Jūrų platybes raižę burlaiviai Š.Leonavičiaus kūriniuose

2018 balandžio 13Be komentarųPILOTAS.LT

Žinomas dailininkas Šarūnas Leonavičius taip pat yra buriuotojas. Pastaroji patirtis jam ypač pravertė kuriant iliustracijas Jūrų muziejaus knygai „Vėjas rėjose. Burlaivių epochos atspindžiai Lietuvoje“. Šios

_tit_11-06-11_svent-uosto-atidar-fkaa-112

PLANUOJA UOSTO PRIKĖLIMĄ: Šventosios jūrų uostą perima Palangos savivaldybė

2018 kovo 263 KomentaraiPILOTAS.LT

Uosto funkcijas praradęs Šventosios uostas, nūnai atlieka vien ramaus pajūrio kurorto misiją. Tačiau šią situaciją planuojama jau greitu laiku pakeisti – Šventosios jūrų uosto žemę

Klaipėdos jūrų uostas

REKONSTRUOS UOSTO MOLUS: Galės įplaukti didžiausi Baltijos jūros laivai

2018 vasario 28Be komentarųPILOTAS.LT

Klaipėdos jūrų uosto molai bus rekonstruojami neilginant jų ir nekeičiant planinės padėties. Atmetusi maksimalią alternatyvą, tokiai pietinio ir šiaurinio bangolaužių rekonstrukcijai pritarė Klaipėdos uosto plėtojimo

Juodkrantės uostas

JUODKRANTĖS UOSTAS VIS REALESNIS: Pritarta projektiniams pasiūlymams

2018 vasario 5Be komentarųPILOTAS.LT

Neringos savivaldybė keleivinių laivų ir turistinių jachtų uostą Juodkrantėje pradėjo planuoti dar prieš 10-metį. G.Janulytės-Bernotienės studijos parengtiems šio uosto projektiniams pasiūlymams ką tik pritarė Neringos

Jūrų muziejus

AKVARIUMO EKSPOZICIJA ATSIVERIA Užbaigta jūrų muziejaus rekonstrukcija

2017 gruodžio 5Be komentarųPILOTAS.LT

Savaitgalį Lietuvos jūrų muziejuje surengtas specialus renginys „Forto fantomas“ ne tik atvėrė ilgai lankytojų lauktą objektą, bet ir užbaigė Klaipėdos, kaip Lietuvos Kultūros sostinės metus.

Vestre fiordo parkas

TARP KRANTO IR VANDENS: Daniškas fjordo parkas siūlo scenarijus ir patirtis

2017 lapkričio 231 KomentarasPILOTAS.LT

Pagal danų firmos ADEPT projektą Alborge ką tik įrengtas Vestre fjordo parkas. Tai rekreacinis pažintinis statinys, kuris ne tik išeksponuoja didžiausią Danijos fjordą, bet ir

Laivų avarijos Baltijoje

BALTIJOS LAIVININKYSTĖ: Aptars laivų avarijų įtaką istorijai ir uostams

2017 lapkričio 9Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos jūrų muziejus organizuoja tarptautinę konferenciją „Laivas audroje. Istorinis Baltijos jūros kontekstas“. Renginys siekia įvertinti iki šiol neišvengiamų laivų avarijų įtaką Baltijos jūros laivininkystės ir

Povandeninis restoranas

MARINISTINĖ INTRIGA: Norvegijoje kuriamas pirmas povandeninis restoranas

2017 spalio 23Be komentarųPILOTAS.LT

Labiausiai į pietus nutolusiame savo šalies taške norvegai paruošė marinistinę intrigą – pirmą pasaulyje povandeninį restoraną. Žinomos norvegų architektūrinės firmos „Snøhetta“ prie Baly kaimelio projektuojamas