Lietuvos dailininkų sąjungos (LDS) galerijoje „Arka“ atidaroma tekstilininkės Virginijos Kirvelienės personalinė paroda „Gatviraščiai“. Ekspozicija transformuoja urbanistinės infrastruktūros elementus į konceptualius tekstilės kūrinius.
SUTELKIA DĖMESĮ Į MIESTO ELEMENTUS
Balandžio 4 dieną (penktadienį) 18 val. galerijoje „Arka“ (Aušros Vartų g. 7, Vilnius) įvyks tekstilininkės Virginijos Kirvelienės personalinės parodos „Gatviraščiai“ atidarymas.
Kasdienybės archeologija tampa pagrindiniu V.Kirvelienės kūrybinės praktikos objektu naujoje jos parodoje. Menininkė nukreipia žiūrovo dėmesį į nepastebimus miesto elementus – šulinių dangčius ir šaligatvių tekstūras, kurie funkcionuoja kaip diskretūs, tačiau esminiai urbanistinės infrastruktūros komponentai. Šie objektai, tarnaujantys kaip vandentiekio, kanalizacijos, telekomunikacijų ir šiluminių trasų žymekliai, menininkės kūrybinėje praktikoje transformuojasi į kultūrinę refleksiją, kvestionuojančią materialumo, istorinės atminties ir miesto ritmo aspektus.
Parodos koncepcija remiasi paradoksaliu medžiagiškumo kontrastu – sunkūs ketiniai industrijos objektai persikūnija į efemeriškus tekstilės ir popieriaus atspaudus. Šis transformacijos procesas suteikia kūriniams daugiasluoksnę semantiką, kur atsispindi ne tik fizinė forma, bet ir laikinumo dimensija. „Dangčių paviršiai man atsiskleidžia kaip savotiški laiko dokumentai, kuriuose galima įžvelgti istorinius sluoksnius ir miesto metamorfozes,“ – teigia V.Kirvelienė. „Atspaudų technika man leidžia užfiksuoti ne tik materialią formą, bet ir perteikti nematomą energetinį lauką, suformuotą nesuskaičiuojamų žingsnių ritmo“.
KVESTIONUOJA ILGALAIKIŠKUMO IR EFERMIŠKUMO DICHOTOMIJĄ
Ekspozicijoje išryškėja metodologinė menininkės prieiga, jungianti tradicinę tekstilės praktiką su konceptualia intervencija į viešąsias erdves. Dangčiuose esančios informacinės struktūros – datos, numeracijos, gamybos vietos – parodoje funkcionuoja kaip archyvinė medžiaga, atskleisdama industrializacijos procesų ir miesto raidos naratyvus. Trapus medvilnės ir popieriaus pluoštų materialumas kūriniuose sąveikauja su ketaus tvirtumu, sukurdamas dialektinį santykį, kuris kvestionuoja ilgalaikiškumo ir efemeriškumo dichotomiją.
Paroda „Gatviraščiai” įsiterpia į aktualų šiuolaikinio meno diskursą apie urbanistinių erdvių patirtį, infrastruktūros estetiką ir nematomų miesto elementų reikšmę kolektyvinėje sąmonėje. V.Kirvelienės meniniai tyrimai siūlo rekontekstualizuoti kasdienius objektus, transformuojant juos į estetinę bei filosofinę dimensiją.
Virginija Kirvelienė – tekstilės menininkė, pedagogė, Vilniaus dailės akademijos docentė, aktyviai dalyvaujanti Lietuvos ir tarptautinėje meno scenoje nuo 1985 metų. Jos kūrybinei praktikai būdingas medžiagos, erdvės ir konteksto tyrinėjimas, derinant tradicines tekstilės technikas su eksperimentinėmis formomis. Menininkės darbai eksponuoti reikšmingose parodose Lietuvoje, Vokietijoje, Lenkijoje, Danijoje, Japonijoje ir kitose šalyse. Kirvelienės kūriniams charakteringa konceptuali prieiga, socialinis jautrumas ir materialumo refleksija.
Paroda galerijoje „Arka” veiks iki balandžio 27 dienos.
Paroda yra Lietuvos dailininkų sąjungos 90-mečio programos dalis.
Parengta pagal Lietuvos dailininkų sąjungos informaciją.
Titulinis pav.: Juodas šaligatvio tekstūros I atspaudas, V.Kirvelienė, 2023 m.