Kauno miesto savivaldybė kreipėsi į Susisiekimo ministeriją prašydama inicijuoti Nemuno aukštupio įtraukimą į Transeuropinį transporto tinklą (TEN-T). Tai paspartintų ambicingo projekto – šliuzo per Kauno hidroelektrinės (KHE) užtvanką – idėjos įgyvendinimą ir suteiktų galimybę ateityje Vakarų Europos miestus pasiekti nauju tarptautiniu vandens keliu.
Šiuo metu Transeuropiniam transporto tinklui yra priskirtas vidaus vandens kelias Nemuno žemupiu, kuris jungia Kauną ir Klaipėdą. Prie TEN-T prijungta nauja atkarpa Baltarusijos ir Lenkijos kryptimi leistų Laikinajai sostinei tikėtis europinės paramos bei planuoti tolesnius žingsnius. „Kauno savivaldybė jau dabar pasirengusi pradėti planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimą, projektinių pasiūlymų parengimą ir kitas reikalingas procedūras“, – tikina Kauno savivaldybės administracijos direktorius Vilius Šiliauskas.
Daugiau kaip 60 metų veikianti KHE iki šiol yra kliūtis nenutrūkstamai laivybai ir žuvų migracijai Nemune dėl 20 metrų aukščio užtvankos. Iniciatyvos ėmęsis Kaunas ilgus metus neliestą klausimą dėl šliuzo įrengimo dar pavasario pradžioje pradėjo spręsti bendradarbiaudamas su Valstybine vidaus vandens kelių direkcija (VVKD). Su aplinkosaugininkais konsultuotasi dėl galimybės įrengti žuvitakį. Tokia ambicija yra pažymėta Kauno miesto bendrajame plane. Šis sprendinys buvo taip pat buvo įtrauktas ir į hidroelektrinės statybų projektą, tačiau liko neįgyvendintas.
Šiais metais istorinį Nemuno tvarkymo projektą pradėjusi VVKD maždaug 225 kilometrų ilgio upėje dėmesį skirs hidrotechniniams statiniams – vagą reguliuos apie 500 pastatytų naujų ar atnaujintų bunų. VVKD sutvarkyti atkarpą iki pat Kauno hidroelektrinės planuoja per porą metų.
VVKD teigimu, šliuzo įrengimas Kauno hidroelektrinėje galėtų kainuoti nuo 50 iki 70 milijonų eurų.
Parengta pagal Kauno savivaldybės informaciją.
Titulinė nuotrauka: Kauno savivaldybės.