Bene prieš dešimtmetį Šventojoje prasidėjęs prieškrizinis statybų bumas tapo nevykusiu brutaliu jaukaus Lietuvos pajūrio miestelio plėtros projektu. Paroda „Naujieji Vasiukai“ – jaunosios kartos menininko Martyno Černiausko šio kurorto šiandienos fotodokumentacija.
SKRYDŽIAI Į KOSMOSĄ – 2040-AISIAIS
Sausio 8 dieną (antradienį) 17 val. Vilniaus rotušėje (Didžioji g. 31) įvyks M.Černiausko parodos „Naujieji Vasiukai“ atidarymas. Parodos kuratorė – M.Jurkevičiūtė. „Skrydžiai į kosmosą iš „Naujųjų Vasiukų“ – jau 2040 metais!“, – ironizuojama parodos anonse.
Paroda siekia užfiksuoti šiandieninį Šventosios miestelio vaizdą. Dabartinės Šventosios veidą sudaro pastatų įvairovė: čia pinasi seni, išklypę mediniai nameliai, nauji ištaigingi stikliniai pastatų kompleksai ir pastatai vaiduokliai, anuomet greitai iškilę, bet jau keletą metų saugomi vien gamtos prieglobsčio.
Fotodokumentacijoje susikoncentruojama ties 2007 metais prasidėjusio projekto „Jūros namai“ palikimu. „Jūros namai“ anuomet išsikėlė tikslą pastatyti 22 daugiabučių kompleksą. Namai buvo statomi tarp Baltijos jūros ir Šventosios upės krantų, šalimais planuota įrengti ir jachtų uostelį. Projektą tikėtasi užbaigti 2009 metų pabaigoje (jachtų uostelį 2013 m.), tačiau, prasidėjus pasaulinei finansinei krizei, jis buvo sustabdytas ir pastatyti, bet neįrengti namai beveik dešimtmetį neliečiami stovėjo gamtos prieglobstyje. 2016 metų pabaigoje pastatų kompleksą perpirko kita NT bendrovė. Naujas vardas (projektas pervadintas „Jūros panorama“) ir nauji siekiai žadėjo greitus rezultatus (vos per porą metų įrengti net 8 daugiabučius). Šiuo metu liko tik neveikianti „Jūros panoramos“ internetinė svetainė ir pora apsauginių, prižiūrinčių apleistus pastatus. Kaip atskleidžia fotodokumentacija, progreso nematyti ir vizualiai. Prie pastatų komplekso 2018 m. balandžio mėnesį nedirbo nei įranga, nei žmonės – daugiabučiai stovėjo užkonservuoti.
IT LEGENDINIAME ROMANE „DVYLIKA KĖDŽIŲ“
Atsitiktinumas ar ne, tačiau šalia pastatų komplekso jau virš dešimtmečio planuojama įrengti laivybos uostą. Abiejų iniciatyvų pasisekimas panašus. Tai dar ilgiau užsitęsęs ir dar daugiau klausimų sukėlęs projektas, už kurį atsakinga ne įmonė, o valstybė. Dar 1989 m. pasirodė pirmieji uosto projektai, tačiau dėl nesutarimų tarp Palangos miesto savivaldybės ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos, jokie planai nebuvo įgyvendinti. Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą 2004 metais, buvo imtasi prašymų statybos lėšoms gauti. 2011 metais dalinai atidarytas uostas dėl netinkamo projekto per keletą dienų buvo užneštas smėliu ir vėl uždarytas. Dabar Europos Sąjunga atsisako finansuoti kelintą kartą atnaujinamą projektą. Uosto statuso keitimas iš valstybinio į municipalinį šiuo metu nagrinėjamas Seime. Parodą fotografas pavadino skambiu „Naujųjų Vasiukų“ pavadinimu, pateikdamas aliuziją į legendinį Iljos Ilfo ir Jevgenijaus Petrovo romaną „Dvylika kėdžių“ ir ten kuriamą utopiją. Į kontekstą įtraukiant ir fiasko virtusį Šventosios uosto projektą, menininkas skatina atkreipti dėmesį į urbanizacijos plėtrą gamtos sąskaita bei netvarius miesto planavimo sprendimus. Nepaisant patrauklių dokumentuoto komplekso vizijų, projektas įstrigęs laike jau daugiau kaip dešimtmetį. Paradoksalu, tačiau vos per 100 metrų nuo „Jūros panoramos“ jau kyla naujas, šiek tiek mažesnis kompleksas. Net išlaikant optimizmą ir tikintis, jog šviesiai ateičiai „užkonservuotą“ projektą pavyks prikelti kelintam gyvenimui, iškyla klausimas – kas čia apsistos? Ar sovietiniais, „Nakvynė 5 eurai“ reliktais padabintai Šventajai ir toliau kursime utopinę ateitį su baseinais ant stogo, stikliniais 9-aukščiais ir 29 metus rengiamais kruiziniais terminalais?
Vilniaus rotušėje parodą „Naujieji Vasiukai“ galima aplankyti nuo sausio 3 iki sausio 23 dienos. Įėjimas laisvas.
Parengta pagal Vilniaus rotušės informaciją.
Nuotrauka: „Naujieji Vasiukai“, M.Černiauskas