Kaip praneša LR susisiekimo ministerija, galimybe investuoti į Klaipėdos išorinio giliavandenio uosto statybas susidomėjo viena didžiausių Kinijos transporto infrastruktūros projektavimo ir statybų įmonė „China Communications Construction Company Ltd.“ (CCCC) bei jos tarptautines investicijas vykdanti įmonė „CCCC International Holding Limited“. Manoma, kad giliavandenis uostas žymiai praplėstų Klaipėdos uosto galimybes.
DOKUMENTACIJĄ PARENGS PER 2-3 METUS
Prognozuojama, kad apie 2020–2030 m. dabartinio Klaipėdos uosto pajėgumai bus visiškai išnaudoti. Siekiant didinti uosto konkurencingumą, pradedama svarstyti išorinio giliavandenio uosto statybų galimybė. Parengti šio uosto techninę dokumentaciją planuojama per artimiausius 2–3 metus. Viceministro S.Girdausko teigimu, jei nuspręstume jį statyti, turime būti išsirinkę investuotoją, kuris užtikrintų papildomą krovinių srautą, nesudarydamas konkurencijos jau dirbančioms krovos kompanijoms, ir veiktų kaip uosto operatorius.
Klaipėdos išorinis giliavandenis uostas – šiauriausias neužšąlantis Baltijos jūros uostas – būtų kuriamas strategiškai patogioje vietoje, kuri turi potencialo tapti Rytų–Vakarų transporto koridoriaus vartais į Rusijos, NVS, Skandinavijos ir kitas Europos šalis. Šiuo metu uosto statybai numatomos dvi galimos vietos – šalia Būtingės arba Melnragėje, uostą praplečiant į jūros pusę. Parenkant vietą, žadama atsižvelgti į Klaipėdos regiono gyventojų interesus.
APTARNAUTŲ TRANZITINIUS KROVINIUS
Uosto svarbą didina nuolat augantis krovinių srautas tarp Europos ir Tolimųjų Rytų. Naujasis uostas būtų geopolitiškai patogioje vietoje ir galėtų aptarnauti tranzitinius krovinius. Pastaruoju metu stiprėja bendradarbiavimas su Kinija, didelės viltys siejamos su šios šalies krovinių tranzitu.
Numatoma, kad išorinis giliavandenis uostas galėtų priimti „Baltmax“ tipo laivus, kuriems reikalingas 18 m gylis. Statant šį uostą būtų kuriama šiuolaikiška, patogi infrastruktūra, tiesiami privažiavimo keliai ir geležinkeliai.
Beje, 2009 metais Vyriausybės sprendimu išorinio giliavandenio uosto projektas įtrauktas į 10-ies Lietuvos strategiškai svarbių projektų, kuriems tikslinga pritraukti privatų kapitalą, sąrašą. Pernai Klaipėdos uoste buvo perkrauta 35,2 mln. tonų krovinių – tai maždaug dvigubai daugiau nei 1999 metais.
VYKDOMI KITI STAMBŪS PROJEKTAI
Pastaruoju metu Klaipėdos uostui modernizuoti vykdomi stambūs projektai – baigtas uosto laivybos kanalo gilinimas ir platinimas, o artimiausiu metu planuojama gilinti ir pietinę uosto dalį ties Malkų įlanka. Taip pat kuriamas bendrovės „Mediterranean Shipping Company“ (MSC) konteinerių paskirstymo centras, baigiamas statyti naujas keleivinių ir krovininių keltų terminalas, statomas suskystintų gamtinių dujų terminalas, šalia uosto kuriamas Baltijos logistikos centras. Ekspertų vertinimais, įgyvendinus šiuos projektus maksimali uosto krova galėtų siekti apie 64 mln. tonų per metus. Planuojamas giliavandenis uostas dar labiau praplėstų Klaipėdos uosto galimybes.
Parengta pagal LR Susisiekimo ministerijos informaciją.