Šiandien LNDM Radvilų rūmų dailės muziejuje atidaroma Kazimiero Brazdžiūno vieno kūrinio paroda „Žalgirio mūšio projektas“. Parodoje siekiama atskleisti naują, kitokį žvilgsnį į Žalgirio mūšį ir reaktualizuoti jį kaip visuomeninio ir tarptautinio bendrumo simbolį dabartinės geopolitinės įtampos fone.
ATGIMĖ ĮKVĖPTAS ŽALGIRIO MITOLOGIJOS
Vasario 6 dieną (ketvirtadienį) 18 val. LNDM Radvilų rūmų dailės muziejuje (Vilniaus g. 24, Vilnius) įvyks jaunosios kartos tapytojo K.Brazdžiūno vieno kūrinio parodos „Žalgirio mūšio projektas“ atidarymas. Vinilinę plokštelę „Žalgirio mūšio projektas“ renginio metu pristatys didžėjus „Cyber“. Šis kultūrinis bendradarbiavimas simboliškai pratęsia bendrumo idėją ir kartu prisideda prie jos platesnės sklaidos tarp klubinės muzikos gerbėjų.
Žalgirio mūšis ir jo interpretacija Lenkijos dailininko Jano Matejkos įspūdingo formato paveiksle (1878) yra tapę nacionalinio išdidumo ženklais, inspiravusiais ne vieną vėlesnį reiškinį ar kūrinį (iškalbingas, gyvenimiškas pavyzdys – „Žalgirio“ pavadinimo suteikimas sporto komandoms). Lietuvišką Žalgirio mūšio sceną yra sukūręs Šarūnas Sauka (1987), vėliau (2006) audiovizualinę instaliaciją šia tema sukūrė ir menininkas Ugnius Gelguda. „Dabartinės geopolitinės įtampos fone kyla naujų grėsmių ar, veikiau, nuolatinė baimė ir nerimas, todėl tarsi natūraliai grįžta Žalgirio ilgesys. Tad, pastaraisiais metais matant neramumą už savų sienų, norisi iš naujo perrašyti Žalgirio mūšį, papasakoti jį dabartyje“, – teigia K.Brazdžiūnas.
K.Brazdžiūno kuriamas „Žalgirio mūšis“ atgimė savitai įkvėptas ir paties Žalgirio mitologijos, ir savo pirmtakų, ir dabartinių aktualijų. Kūrinio dydis tapatus Jano Matejkos drobei (426×987 cm). Rezultatas – monumentalus ir ekspresyvus ekrano tipo paveikslas, kuriame žvilgsnis gali klaidžioti, pasiklysti ir vėl atrasti pasakojimo linijas.
VIZUALINĘ DALĮ LYDI MUZIKINĖ
Pasitelkdamas postprodukciją kaip kūrybinę strategiją, menininkas ant įspūdingo dydžio drobės perkelia šiandieninę mūšio interpretaciją. Siužeto pagrindu tampa gatvės mūšių vaizdai, išgauti naudojant dirbtinio intelekto vaizdų generavimo įrankį. Kaip leitmotyvas naudojama žalia spalva, kuri turi aiškią nuorodą į Žalgirį, green screen (žaliąjį foną, naudojamą kino industrijoje), gamtą. Paveikslas veikia ne tik kaip įvairiausioms sąsajoms ir interpretacijoms atviras kultūrinių, istorinių, politinių, socialinių nuorodų tinklas, bet ir kaip pakitusios vaizdų kultūros, vaizdų (per)produkcijos, vartojimo ir vertinimo įrodymas. Kūrinys tampa ir savotišku istorinio įvykio monumentu bei jo pirmavaizdžio omažu, ir dabarties žmogaus kompleksiškos, daugiabriaunės tapatybės liudijimu.
Vizualinę projekto dalį lydi garsinė, muzikinė dalis – Žalgiriui dedikuota vinilinė plokštelė su Lietuvos ir Lenkijos šiuolaikinės elektroninės muzikos kūriniais. Muzikines Žalgirio interpretacijas projektui sukūrė: „Dzuma“ (PL), „Porosty“ (PL), „Çâline with C“ (LT), Patricia Kokett (LT), Eivydas K (LT), „Circus Operandi“ (LT), Tadan (LT) ir „Chicago Bullies“ (PL).
Paroda lankoma Radvilų rūmų dailės muziejaus darbo metu. Paroda lankytojų lauks iki kovo 2 ienos.
Projekto organizatorius – „The Rooster Gallery“, Projekto partneris – LDNM „Radvilų rūmų dailės muziejus“, Projektą finansuoja – „Lietuvos kultūros taryba. Projekto rėmėjai: „Darnu Group“, „Vilniaus verslo parkas“, „Color shop“, Vilnius Tamošaitis, „Dramblio ausys“, „Vilniaus miesto savivaldybė“.
Kazimieras Brazdžiūnas (g. 1991) – jaunosios kartos tapytojas. 2018 m. baigė tapybos magistrantūros studijas Vilniaus dailės akademijoje. Nuo 2016 m. dalyvauja grupinėse parodose, surengė personalinių parodų įvairiuose Lietuvos miestuose. Kūryba pristatyta tarptautinėse šiuolaikinio meno mugėse „Enter“, „Taf“, „ArtVilnius“, kituose šiuolaikinio meno projektuose. 2018 m. įkūrė jaunosios tapybos platformą „Kontr-argumentas“, kuruoja šiuolaikinės tapybos parodas, skelbia dailės kritikos straipsnius kultūrinėje spaudoje. Menininko darbai pateko į konkurso „Jaunojo tapytojo prizas“ finalininkų geriausiųjų trejetuką, jo drobių įtraukta į MO muziejaus, „Noewe Foundation“ kolekcijas. Pastebimas augantis užsienio kuratorių dėmesys šio tapytojo kūrybai byloja apie spartų jo karjeros augimą. „Žalgirio mūšio projektas“ žymi intensyvų ir produktyvų K. Brazdžiūno kūrybinį periodą.
Rengdama projektą, galerija „The Rooster Gallery“ bendradarbiavo su nekilnojamojo turto plėtros bendrove „Darnu Group“, kuri idėjai įgyvendinti pasiūlė savo statomo komplekso „Vilniaus verslo parkas“ erdves.
Parengta pagal „The Rooster Gallery“ informaciją.