Kanuose 77-ąjį kartą vyksta tarptautinis Kanų filmų festivalis bei viena svarbiausių kino mugių Europoje „Marché du Film“. Greta daugybės kitų filmų šiemet čia pristatomas ir Aušros Lukošiūnienės trumpametražis „Juoda“, skirtas anksti mus palikusio architekto konceptualisto Valdo Ozarinsko Ozės kūrybai.
KŪRYBIŠKAI ŽVELGIA Į ARCHITEKTO VIZIONIERIŠKĄ KŪRYBINĮ LAUKĄ
Kanų kino festivalio trumpametražių filmų mugėje „Short Film Corner | Rendez-vous Industry“, vykstančioje „Marché du Film“ rodomas A.Lukošiūnienės trumpametražis filmas „Juoda“ (rež. A.Lukošiūnienė). „Juodà. Tokia buvo architekto, talentingo vizionieriaus Valdo Ozarinsko finalinio kūrybos etapo materija, įprasminusi didžiąją jo kūrybinio lauko dalį. Ten susiprojektavo ir visų kitų etapų spalvos, apranga, objektai, neįgyvendinti projektai bei (ne)sėkmės, tai filtras, per kurį galime matyti daugiau prasmės nei spalvų“, – pasakoja filmo režisierė.
Dokumentinis filmas „Juoda“ plačiai auditorijai pristato charizmatiškos Lietuvos meno scenos asmenybės, vienintelio Lietuvos architekto-vizionieriaus, V.Ozarinsko (Ozės) kūrybą. Filmo kūrėjų komanda siekė ne tik atskleisti anksti mirusio talentingo kūrėjo pasaulėvaizdį, bet ir sukurti tokį trumpametražinį filmą, kuris pats savaime būtų atskiras vizualaus meno, kinematografo, kūrinys. Tuo siekiama jungiant kūrybinės biografijos, mokslinės dokumentikos ir mokslinės fantastikos žanrus, pasitelkiant nechronologinę siužetinę liniją, skiriant ypatingą dėmesį vizualiems sprendimams, taupiai naudojant verbaliką, eksperimentuojant su garsu.
Pradėjus paskutine Ozės paroda („Filtrai“, 2014), iš archyvinių kadrų bei specialiai filmuotų scenų punktyru brėžiamas nepagražintas originalaus kūrėjo ir epochos portretas.
FILMAS IŠKELIA NETIKĖTĄ HIPOTEZĘ
Filme iškeliama netikėta hipotezė – galbūt publiką gluminęs, nepatogus „juodasis“ Ozės kūrybos etapas, trukęs gerą dešimtmetį, nėra vien kūrėjo nusivylimo savimi, kitais ir pasauliu išraiška.
Vizionieriai dažnai pralenkia laiką. Šiuolaikinis mokslas teigia, kad 70 procentų Visatos sudaro „tamsioji medžiaga“, kurią galima apskaičiuoti esant, tačiau mokslininkai vis dar neturi instrumentų ir įžvalgų, kokiais fizikiniais ar cheminiais terminais ją apibrėžti. Galbūt Ozės juodieji kūriniai yra asmeninis kūrėjo visatą užpildančios tamsiosios medžiagos tyrimas?
„Pabaiga dažnai tampa naujų dalykų pradžia. O juoda gali pasirodyti esanti ne tik juoda. Žvelgti tiek į savo gelmes, tiek į kosmines platybes baisu. Atsidurti ties pažinimo, galimybių, gyvybės slenksčiu baisu. Tačiau žmonija neturi kito kelio, jeigu nori išlikti ir vystytis“, – samprotauja filmo kūrybinė grupė.
Filmo „Juoda“ trukmė – 20 min., filmavimo formatas – 4K, filmo kalba – lietuvių. bendras filmo biudžetas – 43.000 eur, filmo prodiuserė – Aušra Lukošiūnienė, scenarijaus autorės Rita Karklytė ir Aušra Lukošiūnienė, režisierė – Aušra Lukošiūnienė, operatoriai Kristina Sereikaitė ir Nojus Drąsutis.
Parengta pagal „Vėgėlė films“ ir PILOTAS.LT informaciją.