Japonai architektus vertina ir gerbia. Gerbia ne tik jau mirusius, bet ir šiuolaikinius ir net tuos, į kuriuos kiek iš aukšto žiūri kolegos. Tokia pagarba spinduliuoja Tokijo nacionaliniame meno centre neseniai atidaryta paroda, itin išsamiai pristatanti architekto Tadao Ando kūrybą. Čia tarp 200 įvairių eksponatų rodomas tikro dydžio Šviesos bažnyčios maketas, pristatoma iš dalies atkurta architekto studija ir t.t.
Japonų architektas Tadao Ando – gyva Tekančios saulės šalies architektūros legenda. 1941 metais Osakoje gimęs japonų architektūros kūrėjas projektuoti išmoko savarankiškai, prieš tai aplankęs garsiausių XX amžiaus pradžios ir vidurio architektų – Le Corbusier, Louiso Kahno, Ludwigo Mies van der Rohe, Franko Lloydo Wrighto ir kitų projektuotus pastatus. Gan kritiškai kolegų iš Japonijos vertinamas buvęs boksininkas, tačiau gana greitai užsitarnavo architektūrinės visuomenės pagarbą visame pasaulyje. Pastebėta, kad jo paprastų formų, tačiau itin subtili ir japoniška kultūra persismelkusi architektūra suvokėjui gali sukelti haikų efektą. Jo architektūros formos, erdvės, šviesa geba sužadinti suvokėjo jausmus, panardinti jį į gilesnius apmąstymus. Minimalistinę architektūros kalbą kone tobulai įvaldęs kūrėjas itin plačiai naudojo betoną, kuris jo architektūros darbuose atrodo tarsi būtų ne sunki ir grubi, bet subtili besvorė statybinė medžiaga. Jau pusę amžiaus trunkanti architekto kūryba yra įvertinta Alvaro Aalto medaliu (1985 m.), Prancūzijos architektūros Aukso medaliu (1989), Ptritzkerio architektūros premija (1995), Japonijos imperatoriška premija (1996), Kareliškosios britų architektų sąjungos (RIBA) Aukso medaliu (1997), Amerikos architektų sąjungos (AIA) Aukso medaliu (1998), Tarptautinės architektų sąjungos (UIA) Aukso medaliu (2005) ir daugeliu kitų garbingų įvairių pasaulio šalių architektūros bei kultūros apdovanojimų.
Paroda „Tadao Ando: Endeavors“ (liet. „Tadao Ando: Pastangos“) pristato 200 architekto gyvenimo bei darbo eksponatų. Tai populiariausių architekto darbų nuotraukos, eskizai, brėžiniai. Tarp jų – Azuma namas („Row House“, 1976), Vandens bažnyčia (1988), Šviesos bažnyčia (1989) ir kt. Parodą pradeda T.Ando gyvenimo apžvalga, kurioje trumpai pristatomas architekto gyvenimas iki jam tampant architektu bei kaip jis paniro į architektūros karalystę. Kiekviena parodos ekspozicijos dalis atveria skirtingus architekto kūrybos aspektus – šviesos naudojimą, erdvių kūrimą, gamtos integravimą, įsitraukimą į socialines iniciatyvas. Galiausiai atskleidžiama T.Ando aistra dirbti su esamą architektūra – pristatomi jo restauraciniai projektai, tarp kurių – šiuolaikinio meno muziejus Punta della Dogana Venecijoje (Italija).
Paroda „Tadao Ando: Endeavors“ – bene geriausia proga pabandyti perprasti T.Ando kūrybos esmę. Tokijo nacionaliniame meno centre ji veiks iki gruodžio 18 dienos.
Parengta pagal Tokijo nacionalinio meno centro informaciją.
Nuotrauka: Nobuyoshi Araki.