Ką tik pasibaigusi meno mugė „ArtVilnius‘16“, atrodo, visus skeptikus pribaigė – septintas kartas įtvirtino pirmosios Baltijos šalyse tarptautinės meno mugės gravitacijos jėgą ir mastelį. Be to, didžiai malonia „ArtVilnius“ staigmena šiemet tapo – geriausios galerijos titulo skyrimas jaunai architektūros galerijai “Nulinis laipsnis”.
Atsigręžus į 2009-tuosius, kai gimė vienas Vilniaus – Europos kultūros sostinės projektų, ArtVilnius, atmename, kad meno mugė iš karto tapo vienu ryškiausių kultūrinių renginių Baltijos regione. Nuo tada „ArtVilnius“ kasmet auga, atskleisdama vis naujas lietuviško ir užsienio meno erdves. Žinant regiono kontekstą ir kultūrinę konkurenciją, tai didelis mugės vadovės Dianos Stomienės komandos pasiekimas. Neabejotinai svarus šiuo atveju yra ir mugės „ArtVilnius“ architektų brigados, vadovaujamos Roko Kilčiausko, elegantiškas grojimas erdvėmis, suteikiantis grandioziniam ekspoziciniam plotui juntamą harmoniją ir kultūrinę dimensiją.
Visgi nepamenu, kad per šešeris metus ArtVilnius’16 poligone būčiau aptikęs bent vieną architektūros galeriją. Natūralu – Lietuvoje jų niekada nebuvo, o ir pasaulyje nėra daug. Be to, architektų cecho kultūrinė izoliacija yra gana paplitęs reiškinys ne tik Lietuvoje. Todėl architektūros galerijos „Nulinis laipsnis“ debiutą šiųmetinėje meno mugėje vertinu, kaip ovacijų vertą įžūlią drąsą.
Juolab, kad vos antrus metus veikianti architektūros galerija „Nulinis laipsnis“ išdrįso žengtį į ryškią „ArtVilnius‘16“ sceną su minimalistine architekto Sauliaus Slavinsko fotografija, kol kas žinoma tik siauram estetų ratui. Tačiau spėčiau, kad būtent autsaideriški S.Slavinsko fotodarbai, metaforiškas galerijos ekspozicijos interjeras (arch. T.Grunskis) ir konceptualiai švari galerijos veikla kasdienybėje – supynė tą vientisą kultūrinį grynuolį, kuris negalėjo nenusiskinti Naujienos titulo.
Ekspozicijos kuratorius Tomas Grunskis mato architektūrinėje S.Slavinsko fotografijoje esmę, kurios negožia vizualiniai triukšmai ir madinga formos bižuterija.
T.Grunskis: Sauliaus Slavinsko, architekto, momentinio vaizdo menininko, filtras yra ekstremaliai supaprastintas beveik iki prigimtinio – ontinio lygmens. Norėdamas pamatyti architektūros esmę ir apvalyti ją nuo įvaizdžio triukšmo, jis atsisako bet kokio vizualinio priedo, priemonės ar papildinio. Menininkas persikelia į radikalią analoginio vaizdo plotmę – pinhole foto technologiją, kurią pritaikydamas parodo mums kitokias architektūrinės tikrovės mikroprojekcijas. Kadaise buvusi kultūrinio proveržio impulsu,pinhole (camera obscura) fotografija šiandien yra tapusi kultūrine alternatyva ir vaizdo egzistencine filosofija, supaprastinta, bet nesuprimityvinta žiūra į aplinką. Ji stumia žiūrovą ir menininką sutelkties momento ir suspausto laiko pojūčio kryptimi. Link ribinio būvio, kurį mentaliai peržengus architektūra tampa matoma kaip absoliuti erdvė, absoliuti forma ir gryna prasmė. Saulius Slavinskas savo vaizdo fundamentalizmu išryškina jos magišką universalumą ir parodo jį mums apvalytą nuo kasdienybės dulkių. Jam Architektūra nėra nei graži, nei negraži. Jam ji arba yra, arba jos nėra.
Verta priminti, kad konceptualios architektūros galerija "Nulinis laipsnis" yra skirta nekomercinės architektūros kultūros sklaidai ir jos idėjų komunikavimui Lietuvoje bei užsienyje. Galerijos veikla aktualizuoja ir reprezentuoja tą architektūros kultūros pusę, kuri mūsų dienomis yra beveik nebematoma ir egzistuoja ant išnykimo ribos,“- teigia galerijos kuratorius, architektas, vadovas, gidas ir durininkas dr.Tomas Grunskis.
Gali būti, kad išlaikyti tyrą minties ir formos religinį grynumą architektūros galerijai „Nulinis laipsnis“ padeda būtent viena neatsitiktinė aplinkybė: galerija veikia švento Stepono gatvėje 14 (Vilnius), amžinatilsį Valdo Ozarinsko (1961-2014) dirbtuvėje…
Be architektūros galerijos „Nulinis laipsnis“, pripažintos geriausia galerija, meno mugė ArtVilnius’16 šiemet išskyrė ir apdovanojo geriausią skulptūrą/instaliaciją „[Nu]žudyti dėl taikos“ (Severija Inčirauskaitė–Kriaunevičienė, VDA galerija „Artifex“). Geriausia „ArtVilnius‘16“ užsienio galerija antrą kartą tapo „Y galerija“ iš Baltarusijos (Minskas). Lenkė Zuzanna Janin buvo pripažinta geriausia „ArtVilnius‘16“ menininke (galerija „local_30“). Geriausia jaunąja menininka (iki 35 m.) pripažinta Beatričė Mockevičiūtė (VDA galerija „5 Malūnai“). Jaunajai menininkei mugės mecenatas advokatų kontoros „Cobalt“ įteikė 1000 eurų premiją.
Žiūrovų simpatijų prizai atiteko galerijai iš Vokietijos „Ulf Larsson“ ir menininkui Linui Blažiūniui (VDA galerija „Akademija“).
Meno mugės „ArtVilnius‘16“ nugalėtojus išrinko vertinimo komisija: menotyrininkai Ernestas Parulskis ir Virginijus Kinčinaitis bei menininkas, tyrėjas, Vilniaus dailės akademijos prorektorius Julijonas Urbonas.
Anot organizatorių, septintojoje šiuolaikinėje tarptautinio meno mugėje „ArtVilnius’16“ dalyvavo 60 galerijų iš 12 pasaulio šalių. Oficiali „ArtVilnius’16“ viešnia – Lenkija pristatė 12 šalies meno galerijų ir institucijų.
Cininas
( 2016-06-19 )
Architektūros arba yra arba nėra. Šiuo atveju – nėra.
redaktoris
( 2016-06-17 )
Ilgiau žvilgsnį laikykite. Ilgiau nei 3 sekundes, kaip įprasta. Rasite. Norėčiau…
Klausimai
( 2016-06-17 )
Rizikuoju prisišaukti škvalą iš redaktoriaus , bet kur čia achitektūra? Interjeras? Architektūrinės (?)fotografijos?