Pagal Lietuvoje galiojančią Viešųjų pirkimų praktiką, kiekvieną durų išradėją, pabandžiusį valstybinei įstaigai pasiūlyti savos produkcijos, pirmiausiai apspistų psichiatrai. Greičiausiai todėl „uždarytas temas“ bombarduojantys išradimai dėl viso pikto vyksta toliau nuo Lietuvos respublikos administracinių sienų – neseniai absoliučiai naujo tipo durys buvo išrastos Vienoje.
Tas „neseniai“ – yra 1997-ieji. Tačiau tuomet austrų menininkas Klemensas Torggleris savo kūrinį eksponavo modernaus meno parodoje, kaip abstrakčią kinetinę kompoziciją, visiškai nesukdamas galvos dėl išradimo komercializavimo.
Spėčiau, kad visiškai naujo tipo duris galėjo išrasti būtent menininkas, nes, greičiausiai, jis sau nekėlė jokių utilitarių tikslų, kaip patobulinti duris, sugalvojant kažkokį iš esmės naują architektūrinį elementą. Išlaisvinta vaizduotė ir eksperimentatoriaus talentas būtent ir atvedė K.Torgglerį prie išradimo durų.
K.Torggleris yra sakęs, kad tiesiog žaidė su judančiomis plokštumomis ir pastebėjo tam tikrų netikėtų dviejų plokštumų judėjimo erdvėje dėsningumų. Žymiai vėliau menininkui toptelėjo mintis, kad jo plokštės juda tarsi nuo pirmykščio žmogaus urvo angos nuridenamas „durų“ akmuo.
Prasidėjo ilgi žaidimai su plokštumomis, judesių tyrinėjimai, konstravimai… Atrasta įvairių besisukančių apie horizontalią ašį dviejų kvadratų durų variantų. Visų pirma – Dviejų Įstrižainių durys, kurios atrodo taip paprastai ir „valstietiškai“, jog pirmiausiai stebina… kodėl nebuvo išrastos dar universaliųjų Renesanso konstruktorių. Vėliau sekė elegantiškos, bet žymiai sudėtingesnės durys su Epitrochoidinės Kreivės kreipiančiąja ir ratuku, judančiu ja.
Galiausiai pernai, prieš pat Kalėdas, Klemensas Torggleris baigė savo išradimų seriją nuostabiausiu „brangakmeniu“ eksperimentinių durų serijoje – Keturių Trikampių durimis, kurias nutarė pavadinti „Evoliucijos durimis“. Tai dviem kryptimis judančių, tarpusavyje lanksčiai sujungtų, trikampių „įkvadratinta“ struktūra, galinti tapti tikra puošmena pasaulio kinetinių kompozicijų galerijoje.
Norėtųsi tikėti, kad būtent po „Evoliucijos durų“ publikacijos, sumažės skeptikų, kurie ilgą laiką Klemenso Torgglerio išradimus bandė devalvuoti iki įprastų slankiųjų durų modifikavimo. Ambicingas austrų menininkas (beje, 1983 baigęs Vienos taikomųjų menų akademiją) įrodė ir sau, ir pasauliui, kad kūrybinė mintis, jos laisvas, nevaržomas ir drąsus polėkis – būtent ir yra kiekvieno išradimo priežastis.
Viršuje: Klemenso Torgglerio eskizas
to to myndis
( 2014-02-01 )
pirma su zodziu „mylimiausia“ i galva sovusi asociacija yra kreditke, o su „savisauga“ kontracepcija“? ka cia ir bepridursi.
to myndis
( 2014-02-01 )
jusu kontraceptine savisauga daro ispudi. isivaizduoju jusu kancias, kai i bankomato nasrus kisate savo mylimiausia kreditine kortele.
myndis
( 2014-01-31 )
narai, tik nenusvaik ir saugok galunes. neviskas kas atrodo netiketai ir ispudingai yra funkcionalu. durys ne performancas, jos turi funkcionuot patogiai ir nieko nezalodamos.
naras
( 2014-01-31 )
daugiau tokiu publikaciju! pasaulis yra nuostabus!
myndis
( 2014-01-31 )
giljotina. ta dvieju istrizainiu sistema matosi kad pats autorius labai jau atsargiai, saugodamas pirstelius, stumdo.