Balandžio 6 dieną Šiuolaikinio meno centre (ŠMC), Vilniuje atidaroma paroda „Galimas modernizmas“, tirianti Lietuvos modernios architektūros kūrimo sovietmečiu ribas. Objektu čia pasirinkti ryškiausi pirmosios pokario kartos Lietuvos architektai – Vytautas Brėdikis, Nijolė Bučiūtė, Vytautas Edmundas Čekanauskas, Algimantas Mačiulis, Algimantas ir Vytautas Nasvyčiai, Justinas Šeibokas – ir jų kūrybos laukas.
ĮTAKOJO MENO BEI KULTŪROS INSTITUCIJŲ TAPATYBĘ
Lietuvos architektų V.Brėdikio, N.Bučiūtės, V.E.Čekanausko, A.Mačiulio, A. ir V. Nasvyčių, J.Šeiboko savarankiško kūrybinio kelio pradžia sutapo su Chruščiovinio atšilimo kultūros politikoje pradžia ir išskirtine situacija, susiklosčiusia architektūros srityje. Natūralus prieškario modernizmo idėjų tęstinumas buvo nutrūkęs, o įdiegta Stalinistinio neoistorizmo stilistika architektūroje nebeatitiko sistemos tikslų. Daliai vyresniųjų kolegų baigiantis karui pasitraukus į Vakarus ir vykstant sparčiai urbanizacijai, vietinių projektuotojų poreikis buvo stipriai išaugęs. Šios aplinkybės lėmė, kad architektūros atnaujinimo siekiantiems jauniems architektams atsivėrė neeilinės galimybės projektuoti visuomeninius pastatus, išsiskiriančius meniškumu tipinės masinės statybos fone. Šių architektų kūryba ne tik įtakojo XX a. antros pusės Lietuvos architektūros tendencijas, bet ir nacionalinių meno bei kultūros institucijų tapatybę. Sovietmečiu Vilniuje iškilę ir iki šiol funkcionuojantys teatrai, parodų rūmai, kultūros centrai, tokie kaip Dailės parodų rūmai (dabar ŠMC), Operos ir baleto teatras, Nacionalinis dramos teatras ir nemažai kitų, tapo juos projektavusių architektų kūrybos aukštumas ir modernios kultūros formas reprezentuojančiais pastatais.
NAGRINĖJAMOS NACIONALINIO TAPATUMO PRIEŠPRIEŠOS IR DERMĖS
Balandžio 6 dieną (penktadienį) 18 val. ŠMC atidaromoje parodoje „Galimas modernizmas“ nagrinėjamos naujumo ir nacionalinio tapatumo priešpriešos ir dermės sovietmečio Lietuvos architektūroje, kvestionuojama kūrėjų vieta totalitarinėje sistemoje, gilinamasi į jų sąsajas ir santykius su politine galia. Taip pat dokumentuojami architektų įkvėpimo ir įtakų šaltiniai, informacijos gavimo ir naudojimo principai. Žodis „galimas“ projekto pavadinime nurodo abejojimą, kaip atviro ir kritiško tyrimo pagrindą, leistinumą, nes nagrinėjama valstybės užsakyta, suderinta, institucionalizuota kūryba, taip pat galią, nes dėmesys koncentruojamas į reprezentacinę architektūrą, kurios atsiradimą lemia politinis klimatas. Tiek į Lietuvos architektūros lauką, tiek ir atskirų autorių kūrybą žvelgiama kaip į daugialypį fenomeną, kuriam būdingi realumo ir fiktyvumo, vidaus ir išorės, atvaizdo ir erdvės, estetikos ir ideologijos sąsajų, inversijų, mutacijų paradoksai. Retrospekcija šioje parodoje yra priemonė stebėti šiandieninius save stebinčius praeities atvaizdus.
Parodos autorius – A.Novickas, kuratoriai – A.Novickas ir J.Reklaitė. Parodą remia Kultūros rėmimo fondas. Parodos partneris – Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga.
Paroda „Galimas modernizmas“ ŠMC veiks iki gegužės 20 dienos.
Parengta pagal Šiuolaikinio meno centro informaciją.
taip
( 2012-04-11 )
Tai, ką pamačiau ŠMC per minėtos parodos atidaryma, buvo GĖDA !
Kažkodėl vokiečių ekspozicija gretimoje salėje nepriminė „šiuolaikinio meno projekto“. O jei tai “ šiuolaikinio meno projekto “ pavyzdys, tai, jis- apgailėtinas
nueikit
( 2012-04-07 )
Tikrai taip, SMC isplatintame aprasyme viskas pakankamai painiai surasyta ir tai nelabai atspindi parodos turini. Bet niekur nera parasyta „PIRMOSIOS POKARIO KARTOS LIETUVOS ARCHITEKTŲ PARODA“.
Rem. to nueikit
( 2012-04-07 )
Perskaitykite sraipsnį iki galo:
„Paroda „Galimas modernizmas“ ŠMC veiks iki gegužės 20 dienos.
Parengta pagal Šiuolaikinio meno centro informaciją.“
Išvada-Pilotas niekur nedėliojo akcentų,juos antraštėje tikriausiai sudėliojo parodos rengėjai („Tyrimo objektu pasirinkti ryškiausi pirmosios pokario kartos Lietuvos ( gal reikėjo rašyti-Vilniaus? (Rem.))architektai –žiūr.http://architektusajunga.lt/anonsai/paroda-smc-galimas-modernizmas).
Mano nuomone,rengiant tokias parodas,reikėtų konsultuotis su šios srities profesionalais,pavyzdžiui su gerb. Morta Baužiene.
nueikit
( 2012-04-07 )
Atidaryme aiskiai sake, kad sita paroda yra „siuolaikinio meno projektas“, kad orientuotasi i Vilniu ir t.t. Jokie minetu architektu objektai ten apskritai nera eksponuojami, greiciau tik informacijos fragmentai apie juos. Paroda sudaro trys kuriniai apjungti i viena erdvine instaliacija. Viskas. Piloto antraste kiek skamboka ir nevisai ten sudeda akcentus kur reiketu.
pritariu REM
( 2012-04-06 )
Kaip galima nesugebeti suskaiciuoti iki 30? Kiek gi tu vertingu ankstyvojo modernizmo projektu belike? Neprofesionalu ir nekorektiska kitu autoriu atzvilgiu. Bent jau atsiprasyti galerija galetu uz toki netakta „uzmirstu“ architektu.
Rem.
( 2012-04-06 )
Arch.V.Dičiaus KPI miestelis,“Buitis“, arch.Sprindžio Miestprojektas ir Pramprojektas, arch.Jakučiūnienės ir Jakučiūno „Trys mergelės“, arch.Zabulionio politšvietimo namai Kaune, arch.Eigirdo restoranas „Vasara“, arch.Dineikos Dviračių gamyklos sporto salė Šiauliuose,arch. Lėcko poilsio namai „Žilvinas“ Palangoje -etapiniai lietuviško pokarinio modernizmo darbai,kurie,kaip suprantu,parodoje nebus eksponuojami?
ribotumas
( 2012-04-06 )
suprask – modernizmas buvo tik vilniuje.
absurdo teatras.
kuratoriai turetu atsiprasyti kaunieciu diciaus ir jakuciunienes bei palangiskio cepio. baisus netaktas.
ju architektura daugeliu atveju buvo modernesne ir grynesne nei cia isvardintu vilnieciu.
provincialu.
JPN
( 2012-04-05 )
Manau,be ryškiausio lietuviškojo neofunkcionalizmo atstovo architekto Vytauto Dičiaus kūrybos paroda tik fragmentiškai atspindi pokario Lietuvos architektūrą.