images_phocagallery_580_Venecijos_Bienale_e_580_Venecijos_bienale_1012_eV

ŽMONĖS SUSITIKS ARCHITEKTŪROJE//XII VENECIJOS ARCHITEKTŪROS BIENALĖ

 

Anot pranešimų spaudai, 12-oji Venecijos architektūros bienalė su 170 000 lankytojų tapo labiausiai lankomu Venecijos festivalių renginiu. Galbūt maloniausia tai išgirsti kuratorei, šiųmetinės Pritzkero architektūros premijos laureatei, japonų architektei Kazuo Sejima, kurios pasiūlyta tema – “Žmonės susitinka architektūroje”  (People meet in architecture) turėjo pabrėžti  architektūros komunikacinę misiją ir vertę.

Lyginant su ankstesnėmis parodomis teigiama, kad šiųmetinės Bienalės tema labiau „žemiška“, turinys – ne toks ekstravagantiškas. Taip pat pabrėžiama, kad kuratorė – moteris, ne europietė ir, beje, praktikuojanti architektė.

Kazuo Sejima sudaryta programa iš beveik  50 dalyvių ir panašaus skaičiaus nacionalinių paviljonų užpildė nuolatines parodų buveines – Giardini ir Arsenale bei mieste (ir už jo ribų) išslapstytus paviljonus. Tokios apimtys neišvengiamai lemia itin margą autorių, temų ir eksponavimo formų rinkinį. Ekspozicinės taktikos ir materijos įvairavo nuo eklektiškų ir perkrautų iki santūrių ir minimalistinių, nuo abstrakčių iki pedantiškų, nuo aukštųjų technologijų iki rankų darbo.

PASIVAIKŠČIOJIMAI DEBESYSE SU RANKŲ DARBO UŽUOMINOMIS

Įpareigojo ir kai kurios ekspozicinės erdvės,- užpildyti gigantiškas amfiladines buvusio virvių fabriko Arsenale erdves gali tapti tikru iššūkiu. Būtent ten ir buvo išdėstytos išoriškai efektingiausios ekspozicijos. Ispanų architektas Antón García-Abril ir jo Ensamble Studio sumontavo balansuojančią kompoziciją iš savo projektuose dažnai eksploatuojamų tiltinių sijų. Japonų architektė Tetsuo Kondo su vokiečių inžinierių grupės Transsolar pagalba pasiūlė „pasivaikščiojimą debesyse“: instaliacijoje Cloudscapes ažūriniais tilteliais buvo galima pakilti į garais užpildytą palubę.

Kai kurios ekspozicijos buvo beveik nenufotografuojamos: japonų architektas Junya Ishigami sukonstravo praktiškai nematomą namo maketą, jo tūrį “piešė” erdvėje ištemptos anglies pluošto vielos. Panašiai efemeriška buvo ir danų menininko Olafur Eliasson instaliacija su stroboskopų blykstėmis nušviestomis vandens čiurkšlėmis.

Rankdarbių mėgėjai dziaugėsi japonų kolektyvo Atelier Bow-Wow rūpestingai atliktais namų maketais (japonišku masteliu 1:20), ir ypatingai detaliais brėžiniais. Architektų / meistrų iš Indijos Studio Mumbai Architects salė priminė staiga apleistas dirbtuves su visais paliktais įrankiais, medžiagomis, detalėmis, pabrėžiančiais rankų darbo svarbą besivystančioje šalyje.

JO DIDENYBĖ MAKETAS GRĮŽTA Į ARCHITEKTŪRĄ

Turbut populiariausiu, „realiu“ architektūros proceso elementu išlieka maketai, jie buvo tiražuojami ir išdidinami iki įspūdingų mastelių. Čempionas – namo maketas Japonijos paviljone, pagamintas masteliu berods 1:3. Kruopštūs tiltų maketai iliustravo Šveicarijos paviljono temą – „Landšaftas ir statiniai“, reprezentavo šveicarų Valerio Olgiati, Christian Kerez, japonų Sou Fujimoto, Toyo Ito kūrybą, sudarė estiškos ekspozicijos pagrindą.

Skirta vietos ir seniausiam architektūrinės saviraiškos elementui – piešiniui: juos galima buvo užtikti Vokietijos ekspozicijoje, viena Didžiosios Britanijos ekspozicijos temų buvo archyviniai XIX amžiaus meno kritiko James Ruskin Venecijos eskizai, o Vengrija piešiniui ir pieštukams skyrė apskritai visą savo paviljoną.

Moderniausias technologijas atstovavo 3d filmai: didmiesčiai ir dykumos Australijos paviljone, režisieriaus Wim Wenders nufilmuotas parodos kuratorės firmos SANAA suprojektuotas Rolex mokymo centras Šveicarijoje, Kopenhagos ateities vizijos Danijos paviljone.

Bandymas įtraukti lankytoją buvo juntamas Šiaurės šalių paviljone, kuris, šalia Norvegijos, Švedijos, Suomijos viešųjų erdvių projektų ekspozicijos, buvo nuolatinio workshopo vieta. Didžiosios Britanijos paviljone sukonstruota tiksli 2012 metų olimpinio stadiono Londone tribūnos fragmento kopija buvo skirta paskaitoms, susitikimams, vaikų piešimo pamokoms ir t.t. Berlyno Raumlabor ir Plastique Fantastique atvežė savo pripučiamą virtuvę ir visą parodos teritoriją aprūpino mediniais krėslais.

NUNEŠIOTI PAVIRŠIAI IR PAKRANČIŲ URBANIZACIJA

Verbalinį Bienalės kontekstą įgarsino kuratoriaus Hans Ulrich Obrist filmuotų interviu salė su parodoje dalyvaujančiais architektais ir meninkais bei atskira salė, skirta architektūros originalui britui Cedric Price.

Tikra „lietuviška“ nuobodulio estetika triumfavo Belgijos paviljone eksponuojamuose nunešiotuose paviršiuose, nučiupinėtuose turėkluose, nuvaikščiotuose linoleumuose.

Ne vieną valandą galėjo užimti “perskaitymas” eksponuojamo tyrimo, arba vadinamojo research, kantriam lankytojui siūlančio kalną informacijos, schemų ir dokumentų. Tokių, kaip Singapūro paviljone pateikiamas salos pjūvio maketą palydinti gausybė lentelių su lyginamosiomis schemomis ir statistika, nusakančiomis dabartinę miesto urbanistinę situaciją arba Izraelio paviljone pristatyta unikalaus urbanistinio darinio, kibucų, istorija.

Bahreino karalystės paviljono pagrindine tema tapo žmogaus santykis su vandeniu. Žaibiškai urbanizuojamos pakrantės išstūmė tradicinius žvejų verslus, kurių artefaktai – mediniai nameliai ant vandens išlikdami svarbia vietos gyventojų kolektyvinės atminties dalimi, buvo priversti persikelti toliau nuo miestų plėtros, kol keli jų su visais kilimais ir užuolaidomis rado vietą kitame,- Venecijos, archipelage.

LAIKO CHAOSAS IR CHAOSO LAIKAS

Provokacijų tradiciškai netrūko OMA/AMO/Rem Koolhaas sekcijoje CRONOCHAOS (chronologinis chaosas?), skirtoje paveldui. Išskaičiavę, kad šiuo metu įvairiais reglamentais saugoma apie 4 proc. pasaulio statinių, o saugomų statinių amžius susitraukė iki minimumo, autoriai demonstravo paveldosaugos institucionalizavimo raidą iliustruodami ją nuotraukomis, istoriniais dokumentais ir reliktais: nuo senovinio stalelio iš Ermitažo muziejaus Sankt Peterburge iki didziulės oranžinės pagalvės/ baldo is chrestomatinio gyvenamojo namo Bordo mieste, 3 metai po realizacijos paskelbto paminklu. Galima teigti, kad tema nesistengia derintis prie Bienalės koncepcijos, bet autorius galima suprasti: šiuo metu tik lėšų stygius gali išgelbėti OMA suprojektuotą ir 1987 metais pastatytą šokio teatrą Hagoje, kurį numatyta nugriauti, jo vietoje paskelbtas tarptautinis konkursas ir išrinkti nugalėtojai.

Apvaikščiojus Giardini sodų galą paaiškėja vienintelė „tikra“ ir „funkcionali“ Bienalės realizacija parodoje – savamokslis olandų landšafto architektas Piet Oudolf įkurdino poetišką natūralistinį rudeninio žydėjimo augalų sodą…

 

XXII VENECIJOS ARCHITEKTŪROS BIENALĖS APDOVANOJIMAI

Aukso liūtas už gyvenimo pasiekimus – Rem Koolhaas (Olandija)

Aukso liūtas In memoriam – Kazuo Shinohara (Japonija)

Aukso liūtas geriausiam nacionaliniam paviljonui – Bahreino karalystė

Aukso liūtas už geriausią ekspoziciją – junya.ishigami + associates (Japonija)

Sidabro liūtas perspektyviam jaunajam dalyviui – OFFICE Kersten Geers David Van Severen + Bas Princen (Belgija / Olandija)

Specialios premijos: Amateur Architecture Studio (Kinija), Studio Mumbai (Indija), Piet Oudolf (Olandija)

 

©pilotas.lt (Martyno Mankaus ir Dariaus Spranaičio nuotraukos)

Komentarai

  1. Straipsnis- puikumėlis. Jauties taip, tarsi pats ten būvotum. Ačiū straipsnio autoriui – labai įdomu, nors nieko ir neišmanau apie architektūrą, tik žinau, kad man nepatinka “kosmonautika“. Sėkmės jums.

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

Vita Zaman grįžo į Kauną ne tuščiomis. Personalinė paroda „Antras gyvenimas“ pakvies prisiminti fatališką „dukrą paklydėlę“. Foto: Vincas Čygas

VITA ZAMAN: Į Kauną iš Los Andželo grįžta su paroda „Antras gyvenimas“

2022 rugpjūčio 26Be komentarųDeimantė Bulbenkaitė

Kiekvienas sugrįžimas į Kauną yra svarbus. Juolab, talentingas, kultūrinis, Žaliakalnietiškas. „Gyventi ir kurti Lietuvoje yra prabanga“ – sako Vita Zaman. Po septynerių metų Los Andžele

Algis Griškevičius

PRIEBLANDOS ZONOJE: A.Griškevičiaus įtaigios tapybinės istorijos ir skulptūrinis objektas

2022 rugpjūčio 24Be komentarųPILOTAS.LT

Dailininkų sąjungos galerijoje, Vilniuje atidaroma žinomo menininko Algio Griškevičiaus kūrybos paroda, kurioje bus rodomi per pastaruosius 5 metus sukurti paveikslai ir įspūdingų apimčių skulptūrinis objektas.

Kęstutis Lupeikis

RAUDONOS SAULĖS: Personalizuota architekto K.Lupeikio objektų ir tapybos paroda

2022 liepos 19Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje atidaroma architekto ir dailininko Kęstučio Lupeikio objektų ir tapybos paroda „Raudonos saulės“. Menininkas atskleidžia savo personalizuotą santykį su saule, jos simbolika ir vizualika. Liepos

Maksim Žuk

GEROS NAUJIENOS KASDIEN: Maksimo Žuko personalinė kūrybos paroda LAS būstinėje

2022 liepos 18Be komentarųPILOTAS.LT

Šiandien Lietuvos architektų sąjungoje (LAS), Vilniuje atidaroma Maksimo Žuko personalinė kūrybos paroda „Good News Everyday“. Projektas remiasi kasdieninių įvykių ir patirčių fiksavimu spontaniškų skaitmeninių piešinių

antanas mončys

VEIDAI IR DVASIOS: Antano Mončio jubiliejui skirta paroda

2021 lapkričio 23Be komentarųPILOTAS.LT

Vytauto Kasiulio dailės muziejuje, Vilniuje atidaroma paroda „Veidai ir dvasios“, kurios pavadinimą padiktavo Antano Mončio (1921‒1993) kūrinių motyvai ir neblėstanti dailininko nostalgija paliktai gimtajai Žemaitijai,

Jonas Mekas

UNIKALI NDG PARODA: Jonas Mekas ir Niujorko avangardas

2021 lapkričio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Nacionalinėje dailės galerijoje atidaroma tarptautinė paroda „Jonas Mekas ir Niujorko avangardas“, pristatanti Jono Meko filmus, jo intelektinį ir organizacinį darbą, puoselėjant nepriklausomą kiną, bei jo

Kauno grafikos bienalė

ŠVIESOS PRIGIMTIS: Kauno tarptautinė grafikos bienalė Vilniaus rotušėje

2021 spalio 5Be komentarųPILOTAS.LT

Nuo šiandien Vilniaus rotušėje pristatoma 4-oji Kauno tarptautinės grafikos bienalė „Šviesos prigimtis“. Įėjimas laisvas. ALTERNATYVIOS REGIMO PASAULIO VERSIJOS Spalio 5 dieną (antradienį) 18 val. Vilniaus

Vytautas Tallat-Kelpša

SKULPTŪRA IR TAPYBA: Panevėžyje – V.Tallat-Kelpšos personalinė retrospektyvinė paroda

2021 rugsėjo 8Be komentarųPILOTAS.LT

Panevėžio miesto dailės galerijoje atidaryta Vytauto Tallat-Kelpšos personalinė retrospektyvinė skulptūros ir tapybos paroda, skirta menininko 65-mečiui. Labiau žinomas kaip didelės apimties skulptūrų autorius, V.Tallat-Kelpša daugiau

Raumlaborberlino

VENECIJOS ARCHITEKTŪROS BIENALĖ: Įteikti Auksinio liūto apdovanojimai

2021 rugpjūčio 31Be komentarųPILOTAS.LT

Vakar Venecijoje įvykusioje iškilmingoje ceremonijoje paskelbti XVII tarptautinės architektūros bienalės parodos „Kaip mes gyvensime kartu?“ laureatai bei geriausi nacionaliniai paviljonai. Įteikti prestižiniai Auksinio liūto apdovanojimai.

N.Poškutė-Jukumienė

VILNIUS 2020: VIII tarptautinė emalio bienalė

2021 kovo 12Be komentarųPILOTAS.LT

Galerija „Meno Niša“ pakvietė į aštuntosios tarptautinės emalio bienalės „Vilnius 2020“ dalyvių parodą. Parodoje lankytojai galės pamatyti 30-ies menininkų emalio darbus – juvelyrikos, metalo ir

Kazys Varnelis

LIETUVOS NACIONALINIS MUZIEJUS: 3 virtualūs parodų atidarymai

2021 vasario 23Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos nacionalinis muziejus pakvietė į virtualius naujausių parodų atidarymus, o atlaisvinus karantino sąlygas tiksi lankytojus pakviesti apžiūrėti jas gyvai. Tarp atidaromų parodų – tarptautinio pripažinimo

Gamtos kabinetai

„KENKĖJŲ“ INVAZIJA: Vilniaus rotušėje Aurelijos Maknytės paroda „Gamtos kabinetai“

2020 rugsėjo 14Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto rotušėje atidaroma Aurelijos Maknytės paroda „Gamtos kabinetai“. „Kenkėjų“ invazija į centrinį miesto statinį turėtų pabrėžti žinojimo, galios santykių ir estetikos reliatyvumą. Rugsėjo 22

Manifesta 13

MANIFESTA 13: Baltijos šalių meno projektas „Roots to Routes“ Marselyje

2020 rugpjūčio 26Be komentarųPILOTAS.LT

Marselyje prasideda Europos meno bienalė „Manifesta 13“, kurios paralelinių renginių programoje – Baltijos šalių meno projektas „Roots to Routes“. Jį sudaro dvi parodos, performansai, video

Naršyti po paviršius

VIRTUALUS TURAS: 7 VDA studenčių paroda „Naršyti po paviršius“

2020 gegužės 22Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus dailės akademijos (VDA) parodų erdvė „5 Malūnai“ šiandien 16 val. pristato virtualią parodą „Naršyti po paviršius“. Tai virtualus turas po septynių VDA magistrantūros studenčių

Kjerringøy žemės meno bienalė

ŽEMĖS MENAS NORVEGIJOJE: Atrenkami menininkai 2021 m. Kjerringøy bienalei

2020 gegužės 12Be komentarųPILOTAS.LT

Menininkai iš Baltijos ir Šiaurės šalių bei visų Arkties regionų yra kviečiami teikti paraiškas bei pritaikyti konkrečiai vietai skirtus žemės meno projektus. Kjerringøy žemės meno

Agilė Mažonaitė

FOTOPROJEKTAS „LAISVĖ“: A.Mažonaitės paroda apie Laisvės al. architektūrinę renovaciją

2020 sausio 10Be komentarųPILOTAS.LT

Šiandien galerijoje „Meno parkas“, Kaune atidaroma Agilės Mažonaitės paroda „Laisvė“. Tai fotoprojektas apie architektūrinę renovaciją, lyg viso žmogaus gyvenimo kelio alegoriją, atspindinčią nepertraukiamus pokyčius, sociumo

Eimunto Nekrošiaus meno fortas

PASKUTINIEJI: Vilniuje atidaroma Eimunto Nekrošiaus teatrui skirta paroda

2019 lapkričio 22Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje jau vyksta renginių ciklas „Eimuntas Nekrošius. Paskutinieji“. Vienas  ciklo pagrindinių akcentų – šiandien Nacionalinėje dailės galerijoje (NDG) atidaroma šio neseniai mus palikusio didžiojo režisieriaus teatrui skirta

Vyrų pasaulis

VYRŲ PASAULIS: Karo fenomeną tyrinėjanti K.Grigaliūno meno paroda

2019 lapkričio 11Be komentarųPILOTAS.LT

Sostinės galerijoje „Meno Niša“ atidaroma Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato, grafiko, tapytojo Kęstučio Grigaliūno parodą „Vyrų pasaulis arba Pokalbiai mėnesienoje“. Tai meninė istorija apie

Kauno grafikos bienalė

GROŽIS 2019: 3-osios Kauno tarptautinės grafikos bienalės paroda

2019 spalio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus M.Žilinsko dailės galerijoje atidaroma 3-osios Kauno tarptautinės grafikos bienalės paroda „Grožis“ . Bienalės tikslas, atsiribojant nuo primityvaus ir įprasto supratimo, atskleisti

medus_sk_191000_e02_xxx

MEDUS IR VANILĖ: Grafikės G.Grendaitės ir skulptoriaus T.Vosyliaus kūrybos paroda Dusetose

2019 spalio 10Be komentarųPILOTAS.LT

Grafikė Greta Grendaitė ir skulptorius Tomas Vosylius (duetas „Legal Art Lovers“) pristato savo 4-ąją bendrą parodą. Nors menininkai kuria skirtingomis raiškos priemonėmis, jų kūryba subtiliai

12-oji Kauno bienalė

KITOKIA KELIONĖ: Prasideda Kauno bienalė „Po išvykimo | prieš atvykstant“

2019 birželio 3Be komentarųPILOTAS.LT

26 menininkų iš viso pasaulio kūriniai, tyrinėjimai ir instaliacijos Kauno geležinkelio stotyje, Kauno paveikslų galerijoje ir įvairiose kitose antrojo šalies miesto vietose kviečia į patirčių

Eglė Colucci

EGLĖ COLUCCI: Argentinietiška movida Laikinosios sostinės modernizme

2019 sausio 30Be komentarųLeokadijus Joneikis

Šiandien tapytoja Eglė Colucci labiau žinoma Argentinoje, nei Lietuvoje, tačiau pastaruoju metu ji vis dažniau pastebima gimtąjame Kaune – paroda „Kauno kontekstai“ Galerijoje Urbana Kauno

Jörg Heiser

MENAS PAVOJUJE: Prof. J.Heiserio paskaita globalaus dešinėjimo akivaizdoje

2018 lapkričio 161 KomentarasPILOTAS.LT

Pastaraisiais metais aktyvėja dešiniųjų populistų ir neoliberalios ekonomikos spaudimas, su kuriuo vis dažniau susiduria šiuolaikinis menas ir institucijos. Apie tai išsamiai bus kalbama prof. Jorgo

Evaldas Pauza

SU MEILE: Skulptoriaus Evaldo Pauzos paroda Kaune

2018 spalio 26Be komentarųPILOTAS.LT

Šiandien Kauno paveikslų galerijoje atidaroma skulptoriaus Evaldo Pauzos paroda „Su meile“. Parodoje, inspiruotoje tarpukario istorijų ir gyvenimo būdo, skirtoje Nepriklausomybės šimtmečiui, eksponuojami paskutiniųjų metų kūriniai.

12 Kauno bienalė

PASIRUOŠĘ NUSTEBINTI: Kauno bienalė keičia laiką ir darbo metodą

2018 spalio 21 KomentarasPILOTAS.LT

12-oji Kauno bienalė į parodas kvies jau kitų metų vasarą bei imsis kelionės ir tarpinės būsenos temos. Pranešama, kad šįkart keičiamas ne vien šio vieno