VESTUVĖS ATIDEDAMOS // EILINIAM VILNIAUS BANDYMUI SUSIJUNGTI SU NERIMI NEPRITARTA

Tarp dviejų Vilniaus tiltų – Geležinio Vilko ir Žaliojo – dešiniajame Neries upės krante plytinti teritorija jau keletą dešimtmečių yra viena labiausiai architektų, urbanistų kūrybines ambicijas dilginančių sostinės zonų Sovietmečiu teritoriją suvokus kaip platformą tuometinio „naujojo Vilniaus“ ekspozicijai, po nepriklausomybės atkūrimo ją bandoma paversti„tarpininku“, kuris „suženytų“miestą su upe.

DEŠINĮ KRANTĄ GLOSTĖ NE VIENAS

Reprezentacinėje vietoje pradėjus formuotis urbanistinei kalvai, vertikalėmis blizgančio naujojo miesto centro parteriui tarp Konstitucijos prospekto ir Neries vystyti pastaraisiais metais taip pat pateikta idėjų. Besiruošiant tarptautiniam Kanų festivaliui prieš 5 metus buvo suorganizuotas idėjinis konkursas. Jame svarbiausiu tikslu įvardiję upės ir miesto funkcinį bei vizualinį susiėjimą, architektai siūlė urbanizuojant pakrantę išlaikyti rekreacinius atributus. G.Čaikausko grupė projektu „Šviesos upė“ padidino pakrantės užstatymo intensyvumą bei funkcionalumą, taip siekdama sustiprinti sostinės įvaizdį.

Vėliau R.Paleko studijos ir norvegų firmos „Snohetta“ projektas (2005 m.) propagavo gamtinio paupio charakterio ir „kietos“, urbanizuotos naujojo centro morfologijos sąjungą, kurioje vandenį su miestu sietų žalieji „pleištai“.

Savo dešiniojo kranto versiją Vilniaus miesto tarybai neseniai pateikė ir SĮ „Vilniaus planas“. Architektai M.Grabauskas, S.Motieka, A.Kazlaitė, A.Alūzienė teritorijos, ribojamos Neries upės, Geležinio Vilko, Konstitucijos ir Kalvarijų gatvių, plėtros koncepcijoje bando integruoti Nerį į miesto struktūrą, sukurti zonoje naują miesto prie vandens charakterį.

DANGORAIŽIŲ KOMPOZICIJOJE RIMTOS KLAIDOS

Pradėję nuo platesnio konteksto, apimančio panerį ir urbanistinę Šnipiškių kalvą, analizės, autoriai griežtai supeikė šiandienines urbanistines tendencijas dešiniajame krante. Pasak jų, tarp kompaktiško kvartalinio Šnipiškių ir reprezentacinio socrealistinio užstatymo palei Konstitucijos prospektą morfotipų atsiradę pavieniai, laisvo planavimo principu išdėstyti pastatai su vertikaliais akcentais suardė komunikacinius ir vizualinius teritorijos ryšius, deformavo urbanistinį audinį, hipertrofavo kvartalų parametrus. Be to, jau pastatytų vertikalių kompozicija stokoja ir urbanistinės motyvacijos.

Įvertinę šiuo metu greta upės ir Šnipiškėse rengiamus detaliuosius planus, „Vilniaus plano“ architektai teigia, jog juose siūloma nepagrįstai didinti urbanistinės kalvos aukštingumą, nors ją veikiau derėtų ne aukštinti, o tankinti. Kalvos kraštuose planuojamos atskiros vertikalės esą griautų pačios kalvos, kaip tolygiai nuo centro žemėjančios sudėtinės formos, koncepciją. Be to, įsiterpdamos į žaliąjį Šeškinės šlaitų siluetą, vertikalės iškraipytų miesto identitetą. Senvagėje numatytas 7 aukštų tankus užstatymas esą taip pat prieštaraująs idėjai saugomoje aplinkoje prioritetą atiduoti gamtai ir apsiriboti taškiniu užstatymu.

Be to, pasak urbanisto Sauliaus Motiekos, iki šiol beveik nė vienu teritorijoje rengtu detaliuoju planu nenagrinėti platesnio konteksto galimi užstatymo principai ir to pasekmės.

URBANISTINĖ TVARKA IŠGELBĖTŲ KRANTĄ

Autorių teigimu, nagrinėjamos miesto dalies identiteto pagrindas yra Šnipiškių vizualiniai ir funkciniai ryšiai su Nerimi ir kairiuoju krantu, todėl juos privalu išsaugoti. Naujas užstatymas projekte suskirstytas sektoriais, tarp kurių erdviniai koridoriai pratęstų vizualines ašis iki pat kranto. Kiekvieną kvartalą sudarytų savotiškas stilobatas su vertikaliu akcentu arba horizontaliu pastatu.

Kad chaotiška naujojo miesto centro urbanistinė kalva įgautų tvarkos ir daugiaplaniškumo, autoriai pasiūlė užstatymo aukštingumą diferencijuoti į 4 terasas. Tarp aukščiausios, kurią sudarytų dangoraižių viršūnės, ir žemesnės, esančios pakrantėje, altitudžių siūloma formuoti tarpinę grandį, aukštinant pietinės Konstitucijos prospekto išklotinės siluetą. Žemiausią terasą sudarytų paupyje projektuojamas dviaukštis užstatymas.

Dešiniajame Neries krante vyraujanti komercinė, visuomeninė paskirtis būtų vystoma ir toliau, plečiant rekreacinį, paslaugų sektorių, atsisakant gyvenamosios funkcijos.

Beje, sumodeliavus būsimus transporto srautus pasirodė, jog tiesus naujas transporto tiltas, kuris jungtų Kernavės ir Mečetės gatves, būtų racionalesnis, nei ilgus metus braižytas Kreivasis (nuo J.Tumo-Vaižganto iki Kernavės g.). S.Motiekos teigimu, Vaižganto, A.Goštauto, Mečetės ir Lukiškių gatvių formuojamas žiedas atliktų savotiškos sankryžos vaidmenį ir apvaldytų naujus eismo srautus, atsirasiančius ir dėl Lukiškių kalėjimo konversijos. Be to, toks tiltas dešinįjį krantą „supjaustytų“ į proporcingas, humaniškas paupio erdves, atitinkančias Vilniaus identitetą.

GRETA UPĖS VISUOMENINIAI TAŠKAI

Siūlydami naujo užstatymo morfotipą dešiniajame krante, autoriai rėmėsi nuostata išsaugoti esamą istorinį šios miesto dalies urbanistinį charakterį. Todėl kvartalinis Šnipiškių užstatymas būtų tęsiamas iki pat upės. Teritorijoje tarp Pedagoginio universiteto ir būsimo Kernavės tilto laisvalaikio centrą „Forum palace“, Nacionalinę galeriją ir tarp jų planuojama naują verslo kompleksą apglėbtų perimetriniai stilobatai – jie aiškiau suformuotų kvartalų erdves.

Dviaukštis parteris, pasak S.Motiekos, atliktų visuomenės traukos židinių vaidmenį, kurio nepajėgia atlikti nei laisvalaikio centras, nei galerija. Į Nerį orientuotose kavinėse, restoranuose, parduotuvėse šurmuliuotų lankytojai – jie „užlietų“ ir patraukliai sutvarkytą žaliąją zoną krante.

Atidavę prioritetą ne minkštam gamtiniam, o kietam urbanistiniam charakteriui, stilobato motyvą architektai išvystė visoje planuojamoje teritorijoje. Atkarpoje tarp Baltojo ir Žaliojo tiltų parteriui toną užduoda jėzuitų vienuolyno korpusai. Žemiausią urbanistinę terasą architektai pratęsė ir ties Centrine universaline parduotuve: šalia jos plytintį parkingą pakeistų paslaugų, komercinių objektų blokas. Šis irgi orientuotų lankytojų srautus ne tik į vidų, bet ir į žalią pakrantę.

Kol kas amorfiška, neaiškios urbanistinės kompozicijos vidurinioji ištęsta erdvė tarp būsimo Kernavės ir Baltojo tiltų pagal „Vilniaus plano“ architektų pasiūlymus turėtų tapti dešiniojo kranto širdimi. „Chaotišką kompoziciją, kurią dabar sudaro „Lietuvos“ viešbutis ir statomas „Swedbank’o“ pastatas, apvaldytų ir logiškai užbaigtų stambi architektūrinė masė ties Baltuoju tiltu“, – teigia M.Grabauskas. Anot jo, tai galėtų būti visuomeninis objektas: koncertų salė, teatras ar muziejus – kad ir Guggenheimo, kuriam jau kelinti metai šildoma ši vieta.

ALERGIJA GUGGENHEIMUI APVERTĖ VISĄ PROJEKTĄ

Anot dešiniojo Neries kranto plėtros koncepcijos autorių, kviestinį architektūrinį konkursą laimėjusios architektės Zahos Hadid muziejaus projekto sprendiniai optimaliai atitinka vietos urbanistinės plėtros perspektyvą, erdvių mastelį, akcentų vietos ir proporcijų sprendinius.

Senamiesčio–Guggenheimo ašį, pasak „Vilniaus plano“ architektų, galėtų pratęsti ir nauji visuomenei svarbūs objektai teritorijoje ties Pedagoginio universiteto žiedu bei Neries senvagėje. Anot M.Grabausko, kultūrinio objekto įtakos zonoje pulsuotų spalvinga programa: čia būtų įrengtas baseinas, amfiteatras, žaidimų pieva.

Deja, metodiškai pagrįstas muziejaus sprendinys tapo akmeniu po kaklu visai koncepcijai – sostinės politikai projektą atmetė. Šaltinio teigimu, politinio priešiškumo sulaukęs ambicingasis Guggenheimo-Ermitažo projektas užblokavo ir pritarimą bendriems visos zonos urbanistiniams sprendiniams. Miesto taryba raudoną šviesą apie 300 mln. litų vertės pasaulinės svarbos kultūros objektui uždegė motyvuodama tuo, kad Lietuvoje dabar prasta ekonominė situacija.

Nenuostabu, kad urbanistinis mažaraštingumas ir vėl sutrukdė sostinės valdžiai pakelti nosį nuo kasdieninės rutinos. Keista, kad per beveik 20 nepriklausomybės metų savivaldybės taip ir nepajėgia suprasti, jog geras urbanistinis projektas – tarsi abonementinis bilietas daugeliui metų į greitą ir patogų lainerį. Deja, dar gana dažnai pasirenkami atsitiktiniai plėtros „taksistai“, todėl miestuose tvyro urbanistinis chaosas ir architektūrinė nedarna. O kai urbanistikoje išsiskleidžia dar ir politinė spalvininkystė (kaip ir šį kartą), tikėtis protingo rezultato gali tik patys kantriausi optimistai. Tokių, atrodo, dar likę: S.Motieka sakė „Statybų pilotui“, kad neilgai trukus dešiniojo kranto teritorijos koncepciją ketinama pateikti miesto tarybai svarstyti pakartotinai.

Nuotraukos

{gallery}vestuves{/gallery}

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

vilkp_vn_241200_e01_xxx

VENECIJA VILNIUJE: Tęsiamos diskusijos apie Vilkpėdės rajono potencialą

2024 gruodžio 3Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacija (LNTPA) kartu su vystytojų, projektuotojų, architektų, urbanistų bei vietos turto savininkų bendruomenėmis tęsia atviras diskusijas apie Vilkpėdės rajono įsibėgėjančius pokyčius

kranti_vn_241100_e01_xxx

VILNIAUS NERIES KRANTINĖ: Viešinamas paskutinio rekonstrukcijos etapo projektas

2024 lapkričio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Liko paskutinis Neries krantinės Vilniaus centrinėje dalyje rekonstrukcijos etapas. Su jos atkarpos tarp Žaliojo ir Baltojo tiltų Goštauto g. pusėje atnaujinimo projektu bus galima lapkričio

zemsi_kl_241100_e01_xxx

KLAIPĖDOS UOSTAS RUOŠIASI: Bus platforma vėjo jėgainių parkų statybai jūroje

2024 lapkričio 13Be komentarųPILOTAS.LT

Klaipėdos uoste jau dirba Suomijos bendrovės „Terramare Oy“ žemkasė – pradedami gilinimo iki 12 metrų darbai pietinėje uosto dalyje. Šis gilinimo projektas yra infrastruktūros, būtinos

zinke_fo_241100_e01_xxx

ŽVILGSNIS Į BESIKEIČIANTĮ VILNIŲ: Gintaro Zinkevičiaus paroda Vilniaus rotušėje

2024 lapkričio 4Be komentarųPILOTAS.LT

Rytoj Vilniaus rotušėje atidaroma Gintaro Zinkevičiaus fotografijų ir tekstų paroda „Išsėtinė konstibacija C“. Tai šunytės Pepės žvilgsnis pro langą į gimtąjį Vilnių, kuris keičiasi per

Rajonas „Sakai“ (arch. „313 architects“).

PRIE NERIES – 700 BUTŲ:  „Darnu Group“ prie Neries pradeda rajono „Sakai“ statybas

2024 spalio 30Be komentarųPILOTAS.LT

Daugiausiai šalyje investuojanti NT plėtros bendrovė „Darnu Group“ gavo statybų leidimą ir Vilniuje pradeda naujo rajono „Sakai“ statybas. Įspūdingoje gamtos apsuptyje, Neries pakrantėje, greta Karoliniškių

uosta_kl_241000_e01_xxx

KLAIPĖDOS UOSTAS RUOŠIASI PLĖSTIS: Gautas pietinių vartų komplekso statybos leidimas

2024 spalio 16Be komentarųPILOTAS.LT

Klaipėdos uostui planuojant įgyvendinti vieną didžiausių projektų istorijoje – suformuoti ir įveiklinti naują 100 hektarų apimančią teritoriją pietinėje uosto dalyje, neatsiejamu projektu turėtų tapti pietinių

irkla_vn_241000_e02_xxx

IRKLAVIMO BAZĖ VILNIUJE: Viešas komplekso projektinių pasiūlymų pristatymas internetu

2024 spalio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Už Tuskulėnų Rimties parko Vilniaus Žirmūnų seniūnijoje esanti teritorija su nenaudojamais angaro, dirbtuvių, sandėlių pastatais įgaus naują pavidalą. Architektūrinio konkurso laimėtojai – architektūros studija „Aketuri“

griga_pa_241000_e01_xxx

ŽAISMINGAI APIE VILNIŲ: Kęstučio Grigaliūno solo paroda Pamėnkalnio galerijoje

2024 spalio 1Be komentarųPILOTAS.LT

Pamėnkalnio galerijoje, Vilniuje atidaroma Kęstučio Grigaliūno solo paroda „Vizuali kantata: vaiduoklis, kiškiai, Gediminas ir aštuonkojis“. Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas šįkart suteikia progą žiūrovams

vilnius_neris_kita-puse_detale

35 METRŲ ILGIO NUOTRAUKA: Liudo Parulskio fotomanipuliacija ilgame ligonines koridoriuje

2024 rugsėjo 30Be komentarųPILOTAS.LT

Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės koridoriuje atidaroma menininko Liudo Parulskio padarytos 35 metrų ilgio skaitmeninės nuotraukos „Vilnius. Neris. Kita pusė“ paroda. 2024 m. spalio 3 d.

flore_vn_240900_e02_xxx

VILNIUJE PRISIŠVARTAVO FLOATEL‘IS: Svečių lauks 23 studijos tipo numeriai

2024 rugsėjo 10Be komentarųPILOTAS.LT

Gedimino pilies papėdėje, Neries upės krantinėje ką tik prisišvartavo plaukiojantis viešbutis (angl. floating hotel – floatel). Čia bus galima apsistoti 23 studijos tipo apartamentuose. Tai

images_pulsas_foto_3960_laiva_ne_060700_e02_bra

STARTUOJA TRADICINIS „BURPILIS“: Istoriniai laivai Klaipėdoje atidarys Jūros šventę

2024 liepos 23Be komentarųPILOTAS.LT

Kurių mariose prasideda tradicinių ir istorinių laivų regata „Burpilis“. Laivai pirmiausia rinksis Nidoje, kur vyks pamario kultūros puoselėtojo Eduardo Jonušo garbei skirtas varžybų etapas. Šiemet

Šventosios uostas

PRITARĖ ŠVENTOSIOS UOSTO PLĖTRAI: Seimas leido uostą pritaikyti vėjo parkų aptarnavimui

2024 liepos 18Be komentarųPILOTAS.LT

Seimas šiandien priėmė Šventosios jūrų uosto įstatymo pataisas – leido plėsti netoli Palangos kurorto ir Latvijos sienos esantį nedidelį Šventosios uostą. Šventosios uosto funkcijos bus

ergol_st_240700_e01_xxx

VANDUO IR ARCHITEKTŪRA: „Ergolain“ stipendiją laimėjo architektūros magistrantė N.Šiaulianskaitė

2024 liepos 15Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos architektų sąjungos Klaipėdos apskrities organizacijos (LASKAO) kartu su kompanija „Ergolain“ rengiamo stipendijos konkurso nugalėtoja tapo Neda Šiaulianskaitė iš Vilnius TECH universiteto. Jos magistro darbas „Vanduo

tilta_kn_240700_e02_xxx

DVIRATININKAMS IR PĖSTIESIEMS: Kaune baigiamas projektuoti 312 metrų tiltas per Nerį

2024 liepos 2Be komentarųPILOTAS.LT

Du tiltus per Nemuną šiuo metu jau statantis Kaunas baigia planuoti dar vieną – per Nerį. 312 metrų ilgio dviratininkų ir pėsčiųjų minimalistinės išvaizdos tiltas

vieto_vn_240600_e01_xxx

VILNIAUS VIETOVAIZDŽIAI: Reklaminiuose stenduose – 7–9 dešimtmečiais tapytas Vilnius

2024 birželio 14Be komentarųPILOTAS.LT

Sostinėje startavo projektas „Vilniaus vietovaizdžiai“ – Dailininkų sąjungos fondo kūriniai eksponuojami reklaminiuose stenduose. 7–9 dešimtmetyje nutapyti kūriniai atspindi Vilniaus gyvenimą ir architektūrą. „Vilniaus vietovaizdžiai“ –

Eric Vander Borght

DAUGIASLUOKSNIS VILNIUS: Atidaroma Liudo Parulskio ir Eriko Vander Borght paroda

2024 birželio 11Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje atidaroma Liudo Parulskio ir Eric Vander Borght fotografijų paroda „Akis į Vilnių“. Abu menininkai savo darbuose fiksuoja daugiasluoksnį Vilnių ir jo transformacijas. Birželio 12

irkla_vn_240600_e01_xxx

BAZĖ IRKLAVIMO OLIMPIEČIAMS: „Aketuri architektai“ pradeda Žirmūnų irklavimo bazės projektavimą

2024 birželio 3Be komentarųPILOTAS.LT

Netrukus prasidės naujos irklavimo bazės Neries krantinėje projektavimo darbai. Šiuolaikiškos ir modernios irklavimo bazės projektavimo darbų sutartis pasirašyta su bendrove „Aketuri architektai“. Naujoji sportinė ir

barza_lt_240500_e01_xxx

UPINĖ LOGISTIKA ATGYJA: Į vandenį nuleista didžiausia upinė barža Baltijos šalyse

2024 gegužės 151 KomentarasPILOTAS.LT

Kaune į vandenį nuleista didžiausia Baltijos šalyse upinė barža. Daugiau nei  75 m ilgio laivas gali talpinti net 90 vnt. dvidešimties pėdų konteinerių. Barža išskirtinai

platformos-mentoriai-ewa-effiom-asm-archyvo-nuotr-oceane-ragoucy-v-franchi-nuotr-margarida-waco-u-cerjak-nuotr

EKSPERIMENTŲ PLATFORMA KVIEČIA: Vilniaus ir Paryžiaus miestų architektūros aktualijų tyrimai

2024 kovo 25Be komentarųPILOTAS.LT

Architektūros fondas kviečia dalyvauti jau 4-ąjį kartą organizuojamoje tarptautinėje mentorystės ir idėjų vystymo programoje, šiemet vyksiančioje tarp Vilniaus ir Paryžiaus. Įgyvendinti tyrimai ir projektai bus

senam_vn_231200_e01_xxx

PERŽENGĖ SIMBOLINĘ LINIJĄ: Vilnius pripažintas vienu iš 100 geriausių pasaulio miestų

2023 gruodžio 18Be komentarųPILOTAS.LT

Pasaulinės rinkos tyrimų bendrovės „Euromonitor International“ reitinge Vilnius pripažintas vienu iš 100 geriausių miestų visame pasaulyje. Lietuvos sostinė simbolinę liniją peržengė pirmą kartą istorijoje –

uosta_kl_231000_e01_xxx

KLAIPĖDOS UOSTAS PLĖSIS: Imsis pietinės dalies 100 ha sausumos teritorijos

2023 spalio 24Be komentarųPILOTAS.LT

Išlikti konkurencingam ir deramai reaguoti į rinkos pokyčius bei pritraukti investuotojų Klaipėdos uoste ketinama vystant naują sausumos teritoriją pietinėje jo dalyje. Su atlikta pietinės uosto

Irklavimo bazė Žirmūnuose

IRKLAVIMO BAZĖS KONKURSAS: Varžosi 8 architektūrinės koncepcijos

2023 spalio 17Be komentarųPILOTAS.LT

Pavasarį PILOTAS.LT jau rašė apie Vilniaus savivaldybės skelbiamą atvirą Žirmūnų irklavimo bazės architektūrinės idėjos konkursą. Neseniai paaiškėjo, jog dėl galimybės projektuoti varžosi 8 architektūrinių kolektyvų

Vilnius

EUROPOS ŽALIOJI SOSTINĖ 2025: Vilnius laimėjo žaliąjį Europos komisijos titulą

2023 spalio 6Be komentarųPILOTAS.LT

Europos Komisijos įsteigtų Žaliosios sostinės apdovanojimų finale Vilnius tituluotas žaliąja Europos sostine 2025. Konkurso finale Taline Vilnius nugalėjo kitus du finalininkus – Portugalijos Gimarainsą bei

Neries krantinė

ATNAUJINS SVARBIĄ NERIES KRANTINĖS ATKARPĄ: Skelbiamas rangos konkursas

2023 rugsėjo 27Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus miesto savivaldybė skelbia naują rangos konkursą kairės Neries krantinės atkarpos, nuo brolių Vileišių skvero iki Žaliojo tilto, rekonstrukcijai. Centrinė Vilniaus miesto dalis, kuri apima

Pervalkos pirsas

DAUGIAU LAIVŲ IR ŽMONIŲ: Planuojama atnaujinti apleistą Pervalkos pirsą

2023 rugpjūčio 111 KomentarasPILOTAS.LT

Neringos savivaldybė siekia atnaujinti apleistą Pervalkos pirsą, kuris ne tik vėl būtų tinkamas laivams švartuoti, bet ir taptų traukos vieta. 230 metrų ilgio ir 6,30