Prienų kultūros ir laisvalaikio centre atidaroma baltarusių fotomenininko Vitus Saloshankos paroda „Kelionė Nemunu“. Tai 3 metų darbo rezultatas, įgyvendintas Baltarusijoje, Lietuvoje ir Rusijoje. Sekdamas Nemuno vingiais, darbų autorius fotografavo besikeičiantį kraštovaizdį, šalių istorinės ir politinės realybės kontekste.
Lapkričio (antradienį) 7 dieną 18 val. Prienų kultūros ir laisvalaikio centre (Vytauto g. 35) įvyks baltarusių fotomenininko V.Saloshankos parodos „Kelionė Nemunu“ atidarymas. Parodos atidaryme dalyvauja autorius.
Ši paroda – tai VšĮ „Šviesos raštas“ vykdyto projekto „Užsienio fotomenininkų rezidencijos Lietuvos regionuose“ vienas iš rezultatų, pirmasis – parodos formatu. Po 3 metų ir po eilės vizitų į Lietuvą, 2017 metų lapkritį finalinę fotografo kelionę vainikuoja paroda, atskleidžianti politinės santvarkos įtaką gamtos ir miesto pokyčiams. 3 skirtingos šalys, kerinti gamta, upės tėkmė, naujoji karta – visos šios sudedamosios dalys pasakoja apie viltį, ateitį, atgimimą. Tačiau karinės detalės, užfiksuotos fotografijose, suteikia aliuziją į sudėtingas problemas, kartu kalba apie šalių praeitį, o taip pat ir apie dabartinę įtampą.
Lietuvoje fotografas pareigingai dokumentuoja antrąja mūsų religija laikomo krepšinio lankus, įrengtus pačiose netikėčiausiose vietose: pritvirtintus prie pašiūrės ar garažo kaime, ar tiesiog tuščiame lauke. Vis tik fotoaparato objektyvas neaplenkė ir sunkvežimio, pilno uniformuotų kareivių, stovinčio tykioje kaimo aikštėje netoli bažnyčios, ir senos dekoratyvinės patrankos prie įvažiavimo į nedidelį miestelį. Nemuno ištakų apylinkės Baltarusijoje – retai apgyvendinta, žmonių pamiršta dalis, kur žemės ūkio veikla ir padargai primena praėjusį šimtmetį. Kai čia pat laukuose auginamos grūdų kultūros, duoną vietos gyventojai perka iš sunkvežimio-parduotuvės, vos kartkartėmis pravažiuojančios pro gyvenvietes. Nemuno ištakos, pelkės, miškai kaip teritorijos forma šiandieninėje Europoje – retenybė. Kaliningrado portretuose – jaunoji karta. Kol didžioji jų dalis tvarkingai apsirėdę karinėmis uniformomis, likę jaunuoliai stebi saulėlydį virš aptrupėjusių betono blokų ar žaidžia nublukusių betoninių džiunglių kiemuose. Militaristinės nuotaikos dominuoja ne vien peizaže, bet taip pat jaučiamos ir gyvenimo ritme. Kaliningradas kaip šalis atribota nuo žemyninės Rusijos, atrodo, kad nuo Europos taip pat atsiriboja betoninėmis sienomis.
Vitus Saloshanka – fotografas, gimė 1974 m., Minske, Baltarusijoje. Nuo 2001 m. gyvena ir dirba Vokietijoje. Baigęs teisės studijas, spontaniškai pasinėrė į fotografiją ir 2004 m. pradėjo jos studijas taikomųjų mokslų universitete Dortmunde, Vokietijoje. Vitus Saloshankos fotografijos buvo plačiai eksponuotos įvairiuose pasaulio kraštuose, tarp kurių – Müllheim/Ruhr muziejuje ir Photokina Cologne galerijoje. 2011 m. fotografo projektui „didelės viltys“ buvo suteikta Kulturwek VG Bild-Kunst fondo stipendija, o po metų foto knygų festivalyje, Kaselyje Vitus Saloshanka nominuotas „Dummy“ apdovanojimui. 2014 m. jo pirmosios knygos projektas „didelės viltys“ buvo nominuotos „Autoriaus knygos apdovanojimui“, Arlyje, Prancūzijoje, o 2012–2014 m. laikotarpiu ji buvo eksponuota įvairiose knygų parodose: Amsterdame, Braitone, Dortmunde, Dubline, Helsinkyje, Malmėje, Paryžiuje ir Tokijuje.
Projekto rėmėjai: Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, Lietuvos kultūros taryba, Druskininkų savivaldybė, Prienų kultūros ir laisvalaikio centras, Lazdijų rajono savivaldybės Veisiejų seniūnija ir Veisiejų kultūros namai.
Paroda „Kelionė Nemunu“ Prienų kultūros ir laisvalaikio centre veiks iki gruodžio 8 dienos.
Parengta pagal „Kaunas Photo“ informaciją.
Nuotraukos: „Kelionė Nemunu“, V.Saloshanka.