Rytoj Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) Vilniaus paveikslų galerijoje atidaromos trys parodos, jungiančios XIX a. ir šiandienos žvilgsnius į Vilnių. Viena jų – „Šviesus miestas, tamsūs laikai. XIX amžiaus fotografo Wilhelmo Zacharczyko Vilnius“. Prieš pusantro šimto metų darytos nuotraukos liudija apie kontrastingą sostinės istoriją, kurioje susipynė europietiško miesto ambicija, provincijos kasdienybė, šviesos kupini peizažai ir carinės priespaudos šešėlis.
BUVO VIENAS PIRMŲJŲ VILNIAUS FOTOGRAFŲ
Spalio 7 dieną (antradienį) 17.30 val. Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) Vilniaus paveikslų galerijoje atidaroma paroda „Šviesus miestas, tamsūs laikai. XIX amžiaus fotografo Wilhelmo Zacharczyko Vilnius“.
Prieš dvejus metus LNDM savo rinkinius papildė itin vertingu radiniu – XIX a. fotografo Wilhelmo Zacharczyko sukurtu „Vilniaus albumu“, tai didžiausias Lietuvoje saugomas šio rinkinio egzempliorius. Parodos kuratorius Dainius Junevičius atkreipia dėmesį, jog Zacharczykas buvo vienas pirmųjų fotografų, ėmusių fiksuoti Vilnių: „Šioje parodoje pristatomas unikalus ir labai retas ankstyvųjų Vilniaus fotografijų rinkinys. Zacharczykas buvo tikriausiai trečias fotografas, išėjęs fotografuoti miesto ir jo apylinkių, tačiau Lietuvoje turime vos keletą keleriais metais anksčiau fotografavusių Abdono Korzono ar Alberto Swieykowskio nuotraukų. Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, įsigijęs šį Zacharczyko nuotraukų aplanką, labai praturtino senųjų Lietuvos fotografijų fondą. Tikiuosi, kad po šios parodos Zacharczyko pavardė, girdėta tik fotografijos istorikams, visuomenėje įsitvirtins kaip vieno iš geriausių XIX a. Vilniaus vietovaizdžių fotografų.“
Zacharczyko fotografijose, anot parodos kuratorės Margaritos Matulytės, regime ne tik estetiškai įspūdingą Vilniaus paveikslą, bet ir istorijos liudijimą, primenantį apie priespaudą bei šiandienos pareigą saugoti miesto ir valstybės tapatybę: „Wilhelmas Zacharczykas kūrė įspūdingą šviesaus miesto vaizdinį, kai Vilnių gaubė tamsūs laikai, todėl svarbu ne tik sekti paskui kupiną susižavėjimo atrastomis vietomis fotografo žvilgsnį, bet ir prisiminti istorinį kontekstą – rusijos kolonijinę politiką, nukreiptą į užgrobto krašto rusifikaciją. Šiandien, vykstant teroristinės rusijos karui prieš Ukrainą, ypač svarbu nepamiršti istorijos pamokų, saugoti savo valstybės ir jos sostinės – šviesaus miesto – tapatybę.“
ŠALIA EKAPONUOJAMI ŠIUOLAIKINIŲ MENINNKŲ DARBAI
Šalia XIX amžiaus Vilniaus atvaizdų eksponuojami šiuolaikinių menininkų darbai, kurie istorinius miesto vaizdus įtraukia į šiandienos kultūrinį kontekstą. Dovilė Dagienė parodoje „Čia tada, ten dabar: vieta – Vilnius“ laiko tėkmę perteikia jungdama astrofizikos idėjas ir tradicinę juodai baltą fotografiją. Mindaugas Meškauskas parodoje „Aš esu vilnietis“ kelia klausimą, kas iš tiesų kuria miesto tapatybę. Ar vilniečiu tampama gimus, ar tapatybė – kiekvieno žmogaus pasirinkimas?
Parengta pagal Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus informaciją.
Titulinė nuotrauka: Wilhelm Zacharczyk. Vilniaus albumas. 9. Pilies kalnas. 1865–1866. Lietuvos nacionalinis dailės muziejus.

















































