posta_po_250400_e01_xxx

LIETUVOS AVANGARDO LEGENDOS: Meno grupės „Post Ars“ paroda Radvilų rūmų dailės muziejuje

2025-04-04
PILOTAS.LT

Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) Radvilų rūmų dailės muziejuje atidaroma legendinės Lietuvos menininkų grupės „Post Ars“ paroda „Sankrova“. Parodoje atskleidžiama maištinga ir drąsi menininkų grupės praeitis bei jos kūrybos aktualumas šiandien. Atidarymo vakarą aikštelėje priešais muziejų vyks „Post Ars“ performansas.

SKELBĖ NAUJŲ MENO TENDENCIJŲ PRADŽIĄ
Balandžio 9 dieną (trečiadienį) 18 val. Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) Radvilų rūmų dailės muziejuje įvyks atidarymas legendinės Lietuvos menininkų grupės „Post Ars“ parodos „Sankrova“, kuruojamos menotyrininkės Agnės Narušytės.
„Šios parodos surengimas LNDM erdvėse turi išties simbolinę reikšmę. Tarsi gaivus vėjas įsiveržusi į paskutines dienas gyvenusią duslią sovietinės Lietuvos meno terpę, „Post Ars“ skelbė naujų laikų ir naujų meno tendencijų pradžią. Atsigręžimas į šios svarbios meno grupės kūrybą yra tarsi pačios Lietuvos nueito nepriklausomybės kelio refleksija, prisilietimas prie lietuviškojo meno laisvėjimo ištakų. Neatsitiktinai paroda įsikuria Radvilų rūmų dailės muziejaus disidentinio meno ekspozicijos „Protesto menas. Sovietmečio nepaklusnieji“ kaimynystėje“, – sako LNDM generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas
„Post Ars“ kūrybą pristatyti trumpai sunku – daugiasluoksniškumu ir nuolatiniu kismu ji išsprūsta iš įprastų apibrėžimų, tačiau visada išlaiko neišblėstantį ryžtą užduoti nepatogių klausimų ir abejoti meno lauko „taisyklėmis“. „Post Ars“ susibūrė 1989 m. Kaune, jauniems menininkams užsimojus perimti tarpukario grupės „Ars“ ryžtą ir kurti naują epochą atgimstančioje Lietuvoje. Suvokta, kad „pokyčiai mene būtini ir kas, jeigu ne mes, juos inicijuos?“

NUO PAT PRADŽIŲ TURĖJO „PROVOKATORIŲ“ REPUTACIJĄ
„Post Ars“ jau veiklos pradžioje įgijo „provokatorių“ reputaciją – 1990 m. Kaune įvykusi pirmoji grupės paroda „Kauno menininkų instaliacijos“ sulaukė daug dėmesio, tačiau dėl dailininkų bendruomenės pasipriešinimo buvo uždaryta po kelių dienų. Šios parodos pavadinime pirmą kartą Lietuvoje oficialiai pavartotas žodis „instaliacija“ – „Post Ars“ į šiuolaikinio meno žodyną taip pat įtraukė ir šiandien visiems įprastus „akcijos“ bei „performanso“ terminus. Tad savo laiku avangardiniu reiškiniu laikyta „Post Ars“ kūryba tapo šiuolaikinio meno klasika, itin reikšminga Lietuvos meno raidai.
Priimdami „Fluxus“ ir  dadaizmo meno judėjimų įtaką, menininkai pažeidinėjo sovietmečiu susiaurinto meno ribas. Jie išmėgino muzikinius veiksmus, asambliažus, tekstus ir poligrafiją, dizainą, pedagogiką, videomeną, fotografiją, tvarumo atsisakiusią skulptūrą, transformaciją ugnimi ir žemės meną, išskirtinę svarbą teikė tekstams.
Iš pradžių siekta į „Post Ars“ veiklą įtraukti kuo daugiau įvairių sričių menininkų, tačiau laikui bėgant išryškėjo grupės branduolys: Aleksas Andriuškevičius (g. 1959), Robertas Antinis (g. 1946), Česlovas Lukenskas (g. 1959) ir Gintaras Zinkevičius (g. 1963). Intensyviausiai „Post Ars“ kūrė iki 2000 m., bet ir vėliau grupės kūriniai buvo eksponuojami šiuolaikinio meno parodose, menininkai susiburdavo bendriems projektams, aktyviai puoselėjo ir eksponavo personalinę kūrybą.

SUGRĮŽTA PO DEŠIMTMEČIO PERTRAUKOS
Radvilų rūmų dailės muziejuje „Post Ars“ paroda rengiama praėjus beveik dešimtmečiui po paskutiniosios jų parodos „Partitūra“, įvykusios Šiuolaikinio meno centre Vilniuje 2016-aisiais. Tad ši netradicinė retrospektyva – reikšmingas įvykis ir besidomintiems Lietuvos menu, ir patiems menininkams, po ilgo laiko susibūrusiems bendram veiksmui erdvėje.
„Pakviesti „Post Ars“ grupės menininkus surengti parodą Radvilų rūmų dailės muziejuje paskatino prieš tai kartu su Latvijos šiuolaikinio meno centru surengta paroda, pristačiusi žymiausios 9 dešimtmečio Latvijos avangardinio meno grupės NSRD kūrybinį palikimą. Susipažinę su to laikotarpio latvių meno scena, šįkart perkeliame žvilgsnį į Lietuvą, į mūsų šalyje prieš pat nepriklausomybės atkūrimą ir ankstyvaisiais jos metais vykusius meno procesus. „Post Ars“ veikla buvo labai svarbi tų pokyčių dalis, tad grupės paroda atskleis, kaip savitai reiškėsi menininkų pastangos reformuoti Lietuvos meno lauką tuomet ir kaip jų meninės idėjos rezonuoja šiandien“, – pasakoja Radvilų rūmų muziejaus direktorė Justina Augustytė.
Net 10 muziejaus salių užpildys grupės veiklos istorijos artefaktai ir naujausi menininkų kūriniai. Greta archyvinės fotografinės ir vaizdo medžiagos, siekiančios „Post Ars“ ištakas, bus galima išvysti įvairių laikotarpių bendrų ir individualių menininkų darbų, parodoje susijungsiančių į daugianarę instaliaciją, tarsi susumuojančią per 36 metus sukauptas patirtis ir  idėjas, o kartu keliančią šiandien aktualius klausimus. Lankytojai turės progą išvysti „Post Ars“ būdingą raiškos priemonių ir kūrybinių formatų įvairovę, patyrinėti savitus simbolius ir metaforas, kuriuos atrakinti padės parodos kuratorės ir pačių menininkų rašyti tekstai.
Grupės nariams būdingą performatyvią raišką patirti gyvai galės susirinkusieji į parodos atidarymą. Jo metu erdvėje prieš Radvilų rūmų dailės muziejų vyks „Post Ars“ performansas.

PARODĄ PAPILDYS L.KREIVYTĖS „COOLTŪRISTĖS“
Nuo pat „Post Ars“ grupės veiklos pradžios rengiant parodas ir hepeningus, sudarant savadarbes knygas buvo kviečiami talkininkai ir svečiai. Šįkart parodoje dalyvauja Laima Kreivytė ir 2005 m. jos suburta menininkių, feminizmo aktyvisčių grupė Cooltūristės. Menininkių daiktinės ir veiksmo intervencijos parodoje pratęs ir papildys „Post Ars“ kūrinius naujais naratyvais, atskleis mūsų laiko poetinius sąskambius, prasmės pertrūkius ir sankrovas.
Parodą lydės renginių programa: susitikimai su menininkais ir menininkėmis, parodos kuratore, edukacinės veiklos, ekskursijos.
Paroda Radvilų rūmų dailės muziejuje veiks iki birželio 29 d.
Organizatorius LNDM Radvilų rūmų dailės muziejus. Projektą finansuoja Lietuvos Respublikos kultūros ministerija. Parodos koordinatorės: Justina Augustytė, Viltė Visockaitė. Architektas Aleksandras Kavaliauskas. Grafikos dizaineris Vytautas Volbekas.
Parengta pagal LNDM Radvilų rūmų dailės muziejaus informaciją.
Titulinės nuotraukos: Grupė „Post Ars“ 1992 m. (iš kairės: Robertas Antinis, Česlovas Lukenskas, Gintaras Zinkevičius, Aleksas Andriuškevičius) ir 2025 m. Foto: G.Zinkevičiaus ir G.Grigėnaitės.

„Post Ars“ akcija „Zatyšiai“. 1990. Foto: G.Zinkevičiaus.

„Post Ars“ akcija „Zatyšiai“. 1990. Foto: G.Zinkevičiaus.

„Post Ars“ akcija „Šešiolikos taktų periodas“ Kaune 1994 m. vasario 16 d. Foto: A.Kemežio.

„Post Ars“ akcija „Šešiolikos taktų periodas“ Kaune 1994 m. vasario 16 d. Foto: A.Kemežio.

„Post Ars“ žemės meno projektas „Partitūra“ (Brandenburgo žemė, Vokietija, 1993). Foto: iš „Post Ars“ archyvo.

„Post Ars“ žemės meno projektas „Partitūra“ (Brandenburgo žemė, Vokietija, 1993). Foto: iš „Post Ars“ archyvo.

Laima Kreivytė (Cooltūristės). Foto: G.Grigėnaitės / LNDM.

Laima Kreivytė (Cooltūristės). Foto: G.Grigėnaitės / LNDM.

Parodos kuratorė Agnė Narušytė. Foto: G.Grigėnaitės / LNDM.

Parodos kuratorė Agnė Narušytė. Foto: G.Grigėnaitės / LNDM.

12_parodos-vizualas

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

posta_po_250400_e01_xxx

LIETUVOS AVANGARDO LEGENDOS: Meno grupės „Post Ars“ paroda Radvilų rūmų dailės muziejuje

2025 balandžio 4Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) Radvilų rūmų dailės muziejuje atidaroma legendinės Lietuvos menininkų grupės „Post Ars“ paroda „Sankrova“. Parodoje atskleidžiama maištinga ir drąsi menininkų grupės

andri_pl_250300_e01_xxx

66 KELIAS: Alekso Andriuškevičiaus paroda galerijoje „Meno parkas”

2025 kovo 13Be komentarųPILOTAS.LT

Šiandien galerijoje „Meno parkas” atidaroma Alekso Andriuškevičiaus paroda „66 Kelias”. A.Andriuškevičius fiksuoja, kaip patirtys kaupiasi, spaudžia, o kartais ir traukia menininką į priekį. Kovo 13

nacio_po_241200_e01_xxx

PASKELBĖ LAUREATUS: Bus įteiktos 6 Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos

2024 gruodžio 10Be komentarųPILOTAS.LT

Šiandien Kultūros ministerijoje paskelbti šių metų Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų laureatai. Lietuvos nacionalinėmis kultūros ir meno premijomis įvertinami reikšmingiausi kultūros ir meno kūriniai,

zinke_fo_241100_e01_xxx

ŽVILGSNIS Į BESIKEIČIANTĮ VILNIŲ: Gintaro Zinkevičiaus paroda Vilniaus rotušėje

2024 lapkričio 4Be komentarųPILOTAS.LT

Rytoj Vilniaus rotušėje atidaroma Gintaro Zinkevičiaus fotografijų ir tekstų paroda „Išsėtinė konstibacija C“. Tai šunytės Pepės žvilgsnis pro langą į gimtąjį Vilnių, kuris keičiasi per

fotog_kn_220200_e01_xxx

SERBIJOS AVANGARDAS: Ekskursija parodoje „Nestabilios praktikos“ su A.Narušyte

2022 vasario 3Be komentarųPILOTAS.LT

PILOTAS.LT jau skelbė apie Kauno fotografijos galerijoje atidarytą Serbijos avangardo parodą „Nestabilios praktikos“. Rytoj, vasario 4 dieną rengiama ekskursija galerijoje su jos kuratore Agne Narušyte.

Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai

TAUTOS ŽIEDAS: Paskelbti nacionalinių kultūros ir meno premijų laureatai

2021 gruodžio 81 KomentarasPILOTAS.LT

Kultūros ministerijos Baltojoje salėje ką tik paskelbti 2021 metų Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų laureatai. VIENAS LAUKIAMIAUSIŲ KULTŪROS ĮVYKIŲ Pasak kultūros ministro Simono Kairio,

Meno parkas

APIE GALIOS ŽENKLUS: Galerija „Meno parkas“ prisistato Londone

2019 sausio 14Be komentarųPILOTAS.LT

Galerija „Meno parkas“ prisistato Londone. Šiuolaikinio meno mugėje „London Art Fair“ pristatomą kontrastingą skirtingų kartų Česlovo Lukensko ir Povilo Ramanausko duetą šį kartą jungia tema

andri_pl_180300_e01_xxx

NERODYTI DARBAI: Konceptuali nežinomų A.Andriuškevičiaus kūrinių paroda

2018 kovo 28Be komentarųPILOTAS.LT

Jono Meko Vizualiųjų menų centre atidaroma Alekso Andriuškevičiaus kūrybos paroda „Nerodyti“. Kaune gyvenantis ir kuriantis menininkas Aleksas Andriuškevičius – vienas ryškiausių XX amžiaus pabaigos Lietuvos

Partitūra, 1993, Post Ars

POST ARS PARTITŪRA: Avangardinio meno grupės knygos pristatymas ŠMC

2017 birželio 14Be komentarųPILOTAS.LT

Šiandien ŠMC skaitykloje rengiamas knygos „Post Ars partitūra“ pristatymas. Knygoje pristatomas avangardinio meno grupės „Post Ars“ 30 metų veiklos laikotarpis: parodos, akcijos, hepeningai, performansai, instaliacijos,