Šiandien Panevėžyje, „Stasys Museum“ atidaroma garsiojo austrų menininko Hermanno Nitscho paroda „Gesamtkunstwerk“ (liet. „totalinis meno kūrinys“). Ekspozicija, skirta tik pilnamečiams lankytojams (N-18), kviečia į netradicinį meno pasaulį, kuriame susilieja provokacija ir egzistenciniai klausimai.
ATSPINDI KONE 60 METŲ KŪRYBĄ
Lapkričio 29 dieną (penktadienį) 18 val. „Stasys Museum“ pakvietė į išskirtinį kultūros įvykį – H.Nitscho parodos „Gesamtkunstwerk“ (liet. „totalinis meno kūrinys“) atidarymą. Pirmą kartą Lietuvoje eksponuojamoje parodoje pristatoma plati menininko kūrybos kolekcija, paskolinta iš Graco meno kolekcininkų ir Vienoje veikiančio Nitscho fondo. Parodą pristatys muziejaus parodų kuratorė Lina Albrikienė.
Parodoje skleidžiasi technikų įvairovė, skirtingos medijos ir Vienos akcionizmo meistro filosofinės citatos, atspindinčios kone 60 metų trukusią menininko kūrybą – gesamtkunstwerk manifestaciją, kelią link jo dramos O.M. teatro ir pirmąjį jo pilną 6 dienų trukmės performansą.
Ekspozicijoje dalyvauja ir Jonas Mekas, ilgametis Nitscho draugas. Atskiroje muziejaus erdvėje – ilgame siaurame balkone – rodomas jo filmas „Scenos iš Hermanno Nitscho gyvenimo“ simbolizuoja abiejų menininkų draugystės kelią, jų ieškojimus, kelionių patirtis, šventes, dalyvavimą Nitscho akcijose – per daugiau kaip 50 metų kartu praleistą laiką.
Paroda „Hermann Nitsch. Gesamtkunstwerk“ pristato menininko kūrinius nuo pat 7 dešimtmečio pradžios, kuomet Nitschas palikęs figuratyvinę tapybą, pradėjo kurti veiksmo tapybą (angl. action painting): taškymas dažais, o vėliau ir gyvūnų krauju, vynu, pienu, vandeniu, spaustų vynuogių bei vaisių sultimis. Menininkui kilo kraujo kaip išraiškos priemonės idėja, kurią realizavo akcionistinių scenų tapyboje.
SIEKIAMA PANAIKINTI RIBAS TARP SKIRTINGŲ MENO FORMŲ
Parodos pavadinimas Gesamtkunstwerk yra vokiškas terminas, reiškiantis „totalinį meno kūrinį“ ir atspindintis menininko siekį panaikinti ribas tarp skirtingų meno formų. Kitaip tariant, juo išreiškiamas daugialypių meno formų apjungimas į vientisą reiškinį. Šis terminas labai sietinas su vokiečių kompozitoriumi Richardu Wagneriu, kuris vartojo jį apibūdindamas savąją operos viziją kaip visų meno formų sintezę, susidedančią iš muzikos, poezijos, dramaturgijos ir teatro meno. Hermannas Nitschas tikėjo, kad graikų tragedija įkūnija šią harmoniją – meno formų vienovę ir nuo septintojo dešimtmečio šiuo terminu vadino ir savo meninę praktiką.
Hermanno Nitscho kūriniai eksponuojami ketvirtajame „Stasys Museum“ aukšte, šalia didžiulio populiarumo sulaukusios nuolatinės Stasio Eidrigevičiaus parodos „ICON-O-STASYS“. Paroda veiks iki 2025 m. kovo 30 dienos.
Kuratorė Lina Albrikienė bendradarbiaujant su Roman Grabner. Konsultantė Martha Schildorfer. Architektė Sigita Simona Paplauskaitė. Grafikos dizainerė Rūta Rancevaitė. Parodos prodiusuojantis architektas Tomas Styra. Šviesų dailininkas Renaldas Bartulis.
Parengta pagal „Stasys Museum“ informaciją.
Titulinė nuotrauka: „Stasys Museum“. Foto: ©PILOTAS.LT