Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazėje Šiauliuose atidarytas naujai pastatytas angaras JAV gamybos kariniams sraigtasparniams, kurie turėtų reikšmingai padidinti Lietuvos kariuomenės galią. Naujasis angaras bus naudojamas sraigtasparnių laikymui, čia pat bus teikiamos orlaivių priežiūros ir techninio aptarnavimo paslaugos, administraciniame pastate įrengtos darbo vietos.
PLANUOJAMA SKIRTI 166 MLN. EURŲ
„Į Lietuvą atvyksta vis daugiau sąjungininkų, stiprinama NATO oro policijos misija Baltijos šalyse, turime siekį kartu su sąjungininkais įgyvendinti rotacinį oro gynybos modelį. Todėl karinės infrastruktūros vystymas Aviacijos bazėje yra itin aktualus stiprinant mūsų šalies saugumą ir atgrasymą. Čia vystoma karinė infrastruktūra yra vienas svarbiausių ilgalaikių prioritetų ne tik Lietuvos kariuomenei, bet ir NATO“, – atidarydamas naują statinį sakė krašto apsaugos ministras Arvydas Anušauskas.
„Tinkamai išvystyta karinių oro pajėgų aviacijos bazė yra kritiškai svarbi Lietuvai. Ši infrastruktūra būtina siekiant išlaikyti Lietuvos karinio transportavimo oru gebėjimus. Be to, taikos metu Karinės oro pajėgos atlieka itin svarbią funkciją visuomenei – vykdo paieškos ir gelbėjimo užduotis. 24/7 režimu budintys Karinių oro pajėgų sraigtasparniai pasitelkiami gelbstint jūroje į nelaimę patekusius asmenis, ieškant pasiklydusių ar dingusių žmonių, pergabenant transplantacijai reikalingų donorų organus ar gesinant gaisrus“, – ceremonijos metu kalbėjo Karinių oro pajėgų vadas pulkininkas Antanas Matutis.
Iki 2028 m. infrastruktūros vystymui Karinių oro pajėgų Aviacijos bazėje planuojama skirti per 166 mln. eurų, iš kurių apie 50 mln. eurų skirs NATO. Vien 2023–2024 m. investicijos į Aviacijos bazės infrastruktūrą sudarys apie 66 mln. eurų, iš kurių apie 60 proc. bus skirta iš NATO saugumo investicijų programos.
ANGARE LAIKYS „BLACK HAWK“ SRAIGTASPARNIUS
Antradienį atidarytas angaras skirtas sraigtasparniams UH-60M „Black Hawk“ laikyti ir prižiūrėti, kurių pirmieji du Lietuvą turėtų pasiekti 2025 metais, o dar du – 2026 metais. Praėjusiais metais valdyti šio tipo sraigtasparnių ir teikti jiems techninį aptarnavimą buvo paruošti 2 lakūnai ir 10 technikų, o šiemet planuojama apmokyti dar 8 lakūnus ir 8 technikus.
Lietuva iš JAV Vyriausybės sraigtasparnius UH-60 „Black Hawk“ įsigijo pagal 2020 metais Krašto apsaugos ministerijos ir JAV Gynybos departamento pasirašytą sutartį, kuri numatė Lietuvos kariuomenei nupirkti keturis šiuos sraigtasparnius, papildomą įrangą, atsargines dalis, mokymų, remonto ir logistinį paketą. Šiuo metu sraigtasparniai modernizuojami modifikacijos gamykloje Hantsvilio mieste Alabamoje.
Sraigtasparniai UH-60M „Black Hawk“ – vidutinio dydžio, greiti, manevringi ir ekonomiški, be to – vieni iš universaliausių tokio tipo orlaivių. Jie ne tik reikšmingai padidins Lietuvos kariuomenės kovinę galią, užtikrins karinio rengimo kokybę, bet ir padės atlikti taikos meto užduotis greičiau, saugiau ir tiksliau.
Naujame angare sraigtasparnių aptarnavimui įrengtos aviacinės įrangos, aviacinės ginkluotės, mechaninės įrangos ir variklių priežiūros, aviacinių alyvų bei spec. skysčių saugojimo, gelbėjimo įrangos bei kitos patalpos. Angare ir visose komponentų priežiūros patalpose įrengta suspausto oro tiekimo sistema.
Bendras angaro plotas – beveik 2,500 m², iš jų: angaro plotas užima beveik 2.000 m²., o administracinio korpuso plotas – virš 500 m². Angaro statybos darbai kainavo apie 3,6 mln. eur., statybos rangovas – UAB „Tilta“. Angaro statyba užbaigta praėjusių metų gruodžio mėn.
KOMPLEKSIŠKAI PLĖTOS INFRASTRUKTŪRĄ
Karinių oro pajėgų Aviacijos bazėje įpusėjo perono ir riedėjimo tako rekonstrukcija, kurią planuojama užbaigti 2024 metais. Esamas peronas bus išplėstas, įrengiant variklių bandymo aikštelę E-3A AWACS orlaiviui. Taip pat pradėtas projektuoti gaisrinės technikos priežiūros garažas. Pastatas projektuojamas per patį kilimo tūpimo tako centrą, kad būtų užtikrintas greičiausias gaisrinių mašinų privažiavimas į bet kurią tako vietą. Šiemet planuojama užbaigti aerodromo perimetro tvoros rekonstrukcijos pirmąjį etapą, įrengti priedangą atsarginiame kilimo tūpimo take.
Taip pat, 2024 m. planuojama atlikti didžiąją statybos darbų dalį, dalinai finansuojamų NATO lėšomis – tokių kaip lėktuvų stovėjimo peronai, krovinių terminalas. Šiuos svarbius NATO sąjungininkams projektus galutinai įvykdyti planuojama iki 2025 metų, kartu užbaigiant ir aerodromo perimetro tvoros rekonstrukcijos antrąjį etapą ir sraigtasparnių perono statybas.
Iki 2026 m. planuojama baigti statyti įvairios paskirties angarus papildomiems NATO oro policijos misijos naikintuvams ir Lietuvos kariuomenės transporto lėktuvams C-27J „Spartan“, mokymo korpusą ir sąjungininkų pajėgų priėmimui skirtus peronus, aerodromo perimetro tvoros rekonstrukcijos trečiąjį etapą, atlikti kitus darbus.
Kompleksiški infrastruktūros vystymo darbai Aviacijos bazėje sustiprins viso Lietuvos karinio aerodromo funkcionavimą, organizuojant ir įgyvendinant įvairias oro operacijas, tiek kartu su sąjungininkais atliekamas karines, tiek ir taikos meto užduotis.
BAIGTA VALYTI SOVIETINĖS KARIUOMENĖS UŽTERŠTA TERITORIJA
Kaip praneša Krašto apsaugos ministerija, praėjusiais metais baigtas įgyvendinti didžiausias užterštų teritorijų tvarkymo projektas Lietuvoje, finansuotas ES lėšomis (2020-2023 m.). Projekto vykdymo metu, Zokniuose išvalyta sovietinės kariuomenės naftos produktais užteršta 13 ha teritorija. Pusė išvalytos teritorijos priklauso Šiaulių m. savivaldybei, o kita pusė – Karinių oro pajėgų Aviacijos bazei.
Šis projektas vykdytas Lietuvos kariuomenės kartu su Šiaulių m. savivaldybe. Projekto vertė – 2 mln. eur., 95 proc. iš jų sudaro Europos Sąjungos lėšos.
Parengta pagal Krašto ministerijos informaciją.
Titulinė nuotrauka: K.Kavolėlio (KAM).