Vilkaviškyje ką tik pastatytas 9 metrų aukščio stilizuoto medžio formos laikrodis jau skaičiuoja paskutines rudens savaites. Naujasis šiuolaikinio dizaino urbanistinis akcentas užbaigė Suvalkijos miesto autobusų stoties kompleksą bei vietos viešosios erdvės erdvinę kompoziciją. Bene aktyviausiai tarptautinėje plotmėje šiemet linksniuoto ir net Karališkosios britų architektų sąjungos pastebėto Lietuvos šiuolaikinės architektūros objekto architektūrinius ypatumus jau rytoj galės detaliai aptarinėti ir garsiojo Bilbao Guggenheimo muziejaus Dizaino savaitės kostiumuotieji svečiai.
IŠKILO VIETOS BENDRUOMENĖS INICIATYVA
9 metrų aukščio laikrodį prie aptakių formų gelžbetoninės Vilkaviškio autobusų stoties suprojektavo pastarosios autorius kaunietis architektas Gintaras Balčytis. Pasak architekto, šis urbanistinio dizaino akcentas užbaigė stoties komplekso kompoziciją, kurią įgyvendinti iki galo autoriui dar neseniai vilties buvo nedaug. Vilkaviškiui pasistatyti laikrodį kartu su pačia autobusų stotimi pernai tiesiog nebuvo lėšų.
Vis dėlto, kad autoriaus sumanyta kompozicijos idėja būtų įgyvendinta ir nenugrimztų į nebūtį itin pasistengė vietos bendruomenė bei verslas – skulptūriškasis urbanistinio dizaino objektas iškilo už specialiai tam suaukotas lėšas (mūsų žiniomis, apie 52.000 eurų). Tam čia net buvo įkurtas Vilkaviškio miesto laikrodžio paramos fondas. Kaip portalui PILOTAS.LT papasakojo Vilkaviškio turizmo ir verslo informacijos centro vadovas Vitas Girdauskas, šiam fondui aukojo daugiausia vietos verslininkai ir jų įmonės, nors buvo ir pora politikų bei pavienių bendruomenės narių. Ko gero, tai unikalus atvejis Lietuvoje, kai miestui svarbus statinys atsiranda vien už privačias lėšas. Deja, mūsų didžiosios žiniasklaidos jis taip ir liko kone nepastebėtas…
„Tikrai galvojau, jog miesto laikrodžio idėjos Vilkaviškyje realizuoti nepavyks. Panašus atvejis, kai iniciatyvos imasi pati bendruomenė, būtų nebent muzikanto Franko Zappos paminklas Vilniuje“, – neslėpdamas emocijų, sakė projekto autorius, kuris paprastai būna itin santūrus. Pasak architekto, tai ne vien įrodymas, jog šiuolaikinė architektūra kuria pridėtinę vertę, bet ir kad visuomenė tai supranta. Tai modernios visuomenės požymis. Pasak V.Girdausko naujoji autobusų stotis pakeitė atvykstančių turistų trajektorijas, pasivaikščiojimai po miestą čia dažnai prasideda ir baigiasi. Teritorija prie stoties jau yra tapusi svarbia Vilkaviškio viešąja erdve, kuria žavisi atvykstantys ir aptarinėja vietos gyventojai.
SUTEIKĖ SVARBŲ VAIDMENĮ VIEŠOJOJE ERDVĖJE
Nacionalinės meno ir kultūros premijos laureatas architektas G.Balčytis naująjį Vilkaviškio architektūros dizaino objektą projektavo kaip svarbų prie autobusų stoties besiglaudžiančios viešosios erdvės urbanistinį akcentą. Na, o medžio forma kūrybiniame procese išsigrynino palaipsniui – iš pradžių sumanymas buvo paprastesnis. Galutinis variantas organiškai pratęsia pernai atidaryto ir tarptautinio dėmesio iš karto susilaukusio stoties pastato architektūros idėją. Beje, pastarasis šiuolaikinės architektūros objektas kartu su keliais kitais Lietuvą atstovauja ir šiuo metu vykstančiame 2022 metų Mies van der Rohe architektūros premijos konkurse.
Sklype augančius brandžius medžius ir kitą augaliją tarsi apglėbusi ar į save įsileidusi stotis tarsi susikabina ir suauga su aplinka, tampa neatsiejama vietos gamtinio-urbanistinio konteksto dalimi. Kompoziciją ką tik papildęs armuoto gelžbetonio „medis-laikrodis“ – dar vienas architektūrą su gamta čia sujungiantis kompozicinis elementas.
Architektas portalui PILOTAS.LT sakė, jog laikrodį įsivaizdavo labiau paties miesto, nei autobusų stoties elementą. Ko gero, todėl viešoji erdvė prie Vilkaviškio autobusų stoties gyvena savo gyvenimą ir tampa vis populiaresnė susitikimų vieta.
Dabartiniame urbanistinės plėtros laikotarpyje, kai mūsų miestuose brandūs medžiai dažnai trumparegiškai kertami, tokios formos statinys įgauna dar vieną papildomą simbolinę prasmę – rodo ne vien laiką, bet ir pažangią miesto poziciją bei nusiteikimą aplinkos ir gamtos tausojimo klausimu. „Gelžbetoninio medžio juk nenukirsi“, – juokauja architektas, šiam statiniui parinkęs tą pačią statybinę medžiagą, kaip ir pati autobusų stotis.
JUNGINYS IŠ DVIEJŲ BEVEIK VIENODŲ GELŽBETONIO SEGMENTŲ
9 m aukščio ir 30 t sveriančio Vilkaviškio miesto laikrodžio konstrukcijas iš gelžbetonio išliejo žinomi šios srities specialistai iš Kauno bendrovės „AKSA“.
Skulptūriškų formų kūrinį sudaro du pagrindiniai į viršų besišakojantys gelžbetoniniai elementai, kurie tarpusavyje sujungti montuojant vietoje.
Beveik identiški elementai buvo pagaminti Kauno gamyklos ceche, atvežti ir užkelti ant specialiai įrengtų pamatų. Pasak architekto, pagaminti gamykloje vientisą ir atgabenti bei pastatyti tokio dydžio objektą nėra techninių galimybių, o liejant laikrodžio konstrukcijas vietoje, būtų nukentėjusi kūrinio kokybė.
Beje, laikrodžio ciferblatas čia taip pat išlietas iš tos pačios medžiagos – gelžbetonio.
Laikas apšviestomis rodyklėmis yra rodomas automatiškai, todėl laikrodis yra itin tikslus (laikrodininkai – UAB „Time Group“).
Tamsiuoju paros metu naująjį Vilkaviškio urbanistinį objektą aplinkoje dar labiau išskiria spalvotas apšvietimas.
VILKAVIŠKIO ATVEJĮ PRISTATYS BILBAO GUGGENHEIMO MUZIEJUJE
Architektas G.Balčytis portalui PILOTAS.LT prisipažino, jog vos sudalyvavęs Vilkaviškio medžio-laikrodžio atidaryme, iš karto išvyksta į garsųjį Guggenheimo muziejų Bilbao mieste (Ispanija). Pagal jame vykstančią „Dizaino savaitės“ programą, jau šį ketvirtadienį, nuo 17.30 val. (mūsų laiku) žymiajame Amerikos dekonstruktyvizmo architekto Franko Gehry pastate lietuvis greta kitų garbingų architektūros ir dizaino pasaulio asmenybių (Amber Case, Mariana Salgado, Francesca Perona) pristatys savo architektūros sampratą, kurioje, be abejo, vietą suras ir šiuolaikinis Vilkaviškio pasididžiavimas – autobusų stotis su ką tik ją papildžiusiu stilizuoto medžio formos laikrodžiu. Tai bene pirmas kartas kai prestižinį pasaulinio garso muziejų sudomina Lietuvos kūrėjas bei jo kuriama vietos dvasiai jautri architektūra. Šią datą tikrai derėtų įsiminti.
Titulinė nuotrauka: Vilkaviškio miesto laikrodis. Foto: arch. G.Balčytis.
alma
( 2021-11-17 )
Štai ką gali atnešti miestui vienas geros architektūros kūrinys!
taip
( 2021-11-17 )
gali atnesti ne tik tarptautini demesi, bet ir vietos bendruomenes mobilizacija. pagarba vilkaviskieciams uz pasistatyta miesto laikrodi „uz savus“.
JPN
( 2021-11-17 )
Maža pastabėlė-ne lygaus paviršio,bet lygaus paviršiaus. O šiaip viskas labai gerai.