Bandoma kiekybiškai įvertinti Lietuvos pajūryje vykstančius pokyčius – vėjo ir šlaitų procesų įtaką Lietuvos reljefui. Tam pasitelkus nepilotuojamą orlaivį, maždaug 20 km pajūrio ruožą pavyko kartografuoti vos per savaitę. Viso Lietuvos pajūrio kartografavimą planuojama pabaigti iki vasaros.
Siekiant kiekybiškai įvertinti pakrančių, vėjo ir šlaitų procesų įtaką Lietuvos pajūrio reljefui, nepilotuojamu orlaiviu yra kartografuojamas Baltijos jūros pakrantė ir Pilkosios (Mirusiosios) kopos. Lietuvos geologijos tarnyba bendradarbiaudama su Vilniaus universiteto Chemijos ir geomokslų fakultetu nepilotuojamu orlaiviu atlieka itin aukštos raiškos (2 cm) žemės paviršiaus aeronuotrauką bei skaitmeninį reljefo modelį. Tokie duomenys leidžia reljefą įvertinti ne tik vizualiai, bet ir kiekybiškai – automatinėmis duomenų apdorojimo priemonėmis.
Lyginant gautus duomenis su ankstesniais matavimais (pvz., 2009 m. atliktais visos Lietuvos teritorijos lazerinio skenavimo duomenimis), galima įvertinti Lietuvos pakrantėje vykstančius pokyčius – šlaitų atsitraukimą, kopų vystymąsi, žmogaus įtaką pakrantės reljefui, įvertinti medžiagos balanso (tūrio) kaitą bet kurioje Lietuvos pajūrio vietoje.
Nepilotuojamo orlaivio panaudojimas išplečia kartografavimo galimybes. Dirbant tradicinėmis priemonėmis, tokio masto darbai negalėtų būti įgyvendinti dėl pernelyg didelių darbo laiko sąnaudų. Panaudojant šiuolaikines priemones, maždaug 20 km pajūrio ruožas bei visa Pilkųjų kopų teritorija (6 km2) buvo kartografuota per vieną savaitę. Po to iki keleto savaičių trunka gautų duomenų apdorojimas, tačiau jis didžiąja dalimi yra automatizuotas.
Vis dėlto lauko darbai gali vykti tik esant kone idealiomis oro sąlygomis. Lietuvos pajūrio kartografavimas iki šių vasaros užsitęs iš esmės vien dėl to.
Parengta pagal Aplinkos ministerijos informaciją.
Titulinė nuotrauka: ©PILOTAS.LT