Dizaineriai I.Malafej ir A.Sukarevičius, foto: etc. etc. |
Lietuvos dizaineriai nebėra kukliai dirbančios pilkos pelės, vienos su kitomis konkuruojančios vien „savo kieme“. Juos vis dažniau galime pastebėti skrodžiančius tarptautinį dizaino vandenyną – ne tik dalyvaujančius, bet ir laiminčius tarptautinių dizaino konkursų prizines vietas, apdovanojamus prestižinėmis tarptautinėmis dizaino premijomis, besipuikuojančius užsienio dizaino žurnalų puslapiuose. Vieni ryškiausių iš jų – po tarptautinius dizaino vandenis jau kelerius metus drąsiai braidžiojantis jaunų ir talentingų lietuvių dizainerių Arūno Sukarevičiaus ir Inesos Malafej kūrybinis duetas „etc.etc.“.
IŠSIVADUOJAME IŠ KOMPLEKSŲ
Atėjo laikas nusikratyti metų metus kamavusio nepilnavertiškumo komplekso, jog mažos šalies kūrėjai dizaino pasaulio sužavėti, būti jam įdomūs yra nepajėgūs. Šį stereotipą pastaraisiais metais paneigia vienas po kito pasipylę įvairūs tarptautiniai dizaino apdovanojimai bei prizai. PILOTAS.LT yra aprašęs keletą iš jų: skelbėme, jog Australijos kompanijos „Urbancollective“ modulinių namų idėjų iššūkio turnyre jaunas lietuvių kolektyvas (R.Barisaite, A.Lizdenis ir L.Vizbaras) prasibrovė tarp 15 geriausių turnyro darbų; kad perspektyvi lietuvių dizainerė Eglė Ugintaitė laimėjo prestižinį tarptautinį pramoninio dizaino konkursą „Fujitsu Design Award“; kad dizaineris T.Jankauskas su 2039 prototipiniu modeliu „Porsche Type 64“ nuskynė dizaino apdovanojimą „Red Dot“ ir kt. Tarptautinio dizaino vandenyne žybtelėjimų skaičiumi visgi išsiskiria dizainerių Arūno Sukarevičiaus ir Inesos Malafej duetas „etc.etc.“. Mat pastarųjų jaunų kūrėjų vardai užsienio apdovanojimų bei žurnalų puslapius pastaruosius kelerius metus „kutena“ nuolat. Lietuvos pramoninio dizaino kontekste jie išsiskiria ne vien talentu, bet ir nuoseklumu bei nepriekaištinga kuriamo dizaino kokybe.
ĮSKRIEJO TARSI KOMETA
PILOTAS.LT į šiuos dizainerius dėmesį atkreipė prieš beveik 4 metus, kai perspektyvi jauna dizainerė Inesa Malafej į tarptautinę dizaino erdvę tarsi kometa įskriejo su praktiško rašomojo stalo projektu „My Writing Desk“ (liet. „Mano rašomasis stalas“). Su šio stalo koncepcija 2012 metais ji pelnė prestižinį dizaino apdovanojimą „iF“ („iF Design Awards“), kurio lietuvių dizaineriai iki tol dar neturėjo… Beje, po dviejų metų pastarasis kūrinys nuskynė ir kito prestižinio tarptautinio dizaino apdovanojimo – „Red Dot“ – laurus, o praktiškumo siekis būdingas ir vėlesniems šių dizainerių kūriniams.
Sėkmingai baigę Vilniaus dailės akademijos studijas ir Karališkoje Danijos akademijoje toliau į dizaino paslaptis panirę šiedu Lietuvos dizaineriai yra įkūrę dizaino studiją „etc.etc.“, kurią iš karto pastebėjo tarptautinė pramoninio dizaino mašina – per pastaruosius dvejus metus su ja bendradarbiavo net kelios žinomos tarptautinės kompanijos. Atrodo, kad lietuvių dizaineriai surado savitą būdą sujungti tradicijas, pažangias pramoninio dizaino tendencijas ir šiuolaikinės visuomenės poreikius.
Savo kūryboje jie naudoja įprastas natūralias medžiagas, paprastas formas, tačiau kažkaip sugeba jas paversti progresyviomis. Surasti originalų, tačiau funkcionalų bei universalų sprendimą, kuris galiausiai pavirsta išgrynintu pramoninio dizaino kūriniu. „Kurdami objektus mes atiduodame pagarbą amatams, tradicijoms ir evoliucijai. Juospritaikydami šiandienos aplinkai, technologijoms ir visuomenei, mes tuo pat metu ieškome kaip paversti juos naujais, geresniais, skirtingais,“, – savo kūrybinę filosofiją atskleidžia kūrėjai. Kad tai yra ne tušti žodžiai vienas po kito byloja patys darbai.
DIZAINAS ATSPINDI FILOSOFIJĄ
Dizainerių dueto „etc.etc.“kūrybos filosofiją atspindi ir prieš porą metų sukurta ergonomiškų baldų serija „Bay Light“, tuomet laimėjusi „Gero dizaino“ apdovanojimą. Kaip jau rašė PILOTAS.LT, šį dizainerių A.Sukarevičiaus ir I.Malafej kūrinį neseniai pasirinko Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijos (NATO) pareigūnai – juos gaminanti bendrovė „Ergolain“ laimėjo naujosios būstinės Briuselyje baldų įrengimo konkursą. Pastaroji baldų serija dėl plataus modulių pasirinkimo pasižymi ypatingu universalumu tiek kuriant dideles atviras dinamiškas, tiek ir ankštas asmenines akustines erdves.
Vienas naujausių kūrybinio dueto „etc. etc.“ kūrinys – su lietuvių firma „Emko“ sukurta „naivi“ kėdė „Naïve“. Tai itin paprastas baldas, sudarytas vos iš 7 elementų – 6 vienodo dydžio ir formos įsukamų medinių strypų bei vientisos uosinės sėdimosios dalies. Iš šių elementų subtiliai sukomponuota kėdė yra ne vien išbaigta vizualiai, bet ir patogi. Tačiau svarbiausia – ji atitinka šiuolaikinius universalumo standartus ir, pagal sumanymą, gali keliauti po interjerus kartu su savo šeimininku. Dėl įsukamų strypų ši kėdė surenkama vos per kelias minutes, o vėliau ją greitai galima išardyti vėl. Lengvai keičiami kėdės „Naïve“ komponentai provokuoja „pažaisti“ skirtingomis spalvomis ar natūraliais medienos raštais.
BALDAI PRISIDERINA IR PROVOKUOJA
To paties gamintojo lengvą ir paprastą modulinę medinių lentynų sistemą „Foldin“ sudaro sulankstomos medžio faneros lentynos bei rėmas iš apvalių medinių strypelių. Jungiamosios detalės čia – veltinio elementai. Medinis šios sistemos rėmas gali būti skirtingų dydžių ir išlaiko nuo dviejų iki 20 lentynų segmentų. Beje, sistemos „Foldin“ lentynas itin paprasta išimti ar pakeisti. Ši sistema 2013 metais yra laimėjusi „Gero dizaino“ apdovanojimą, o 2014-aisiais – pagerbta dizaino apdovanojimo „Red Dot“ paskatinamąja premija.
Kiek senesnis kūrinys – skaitymo kėdė – (vėlgi „Emko“) taip pat yra iš vėl dviejų pagrindinių elementų – medinio rėmo bei ant jo „užvilkto“ apsiaustą primenančio užvalkalo. Pastarojo kėdės drabužio kišenės – puiki privati vieta laikyti savo įvairius mažmožius. Taip pat joje malonu susišildyti rankas šaltais rudens ar žiemos vakarais. Baldo universalumą įkūnija galimybė skirtingų spalvų užvalkalais prisiderinti prie šeimininko charakterio ar patalpos interjero.
A.Sukarevičiaus su Shannon Payton sukurtas (gamintojas „Ro“) Platusis krėslas („Widen Chair“) – provokuojantis žingsnis nuo įprasto medinio krėslo su šoninėmis atramomis. Šis krėslas pasižymi žaismingu ar net šiek tiek humoristiniu charakteriu. Žemas ir platus krėslas pats tarsi kviečia intymumui įsimylėjėlius, vaiką su savo augintiniu ar tiesiog popietei vienumoje su kava, muzika, gera knyga.
TARP GERIAUSIŲ JAUNŲJŲ DIZAINERIŲ
Kūrybiškųjų lietuvių dizainerių kūryba visgi neapsiriboja baldais. Stalo indai bei aksesuarai – dar viena jų eksperimentų kryptis. Dizainerės I.Malafej neseniai sukurta 3 elementų serija „(non)ordinary“ pateko ir į žinomo madų ir dizaino žurnalo „Wallpaper“ puslapius. Šiuose ji pristatoma kartu su įvairių pasaulio dizaino institutų geriausiais absolventų darbais.
Serijos „(non)ordinary“ skulptūriškas minimalistines formas įkūnija šviestuvo, pieštukų penalo ir arbatos indo rinkinys. Visi 3 šie stalo elementai pasižymi ne vien grynomis formomis, bet ir šiuolaikiniam gyvenimui būtinu universalumu. Jų panaudojimo paskirtis ir formas autorė kruopščiai apgalvojo.
Dėl 3 skulptūriškų dalių jos sukurtas originalus eksperimentinis arbatos indas ant pietų stalo kaskart leidžia sukurti skirtingą, tačiau išbaigtą kompoziciją. Beje, pastarasis buvo sukurtas bendradarbiaujant su žinoma indų ir stalo aksesuarų kompanija „Rosenthal“.
Medžio kamieno segmento pavidalo pieštukų penalas atsidaro įgaudamas skulptūriškų bangų formą, kurios patogiai išeksponuoja jo turinį. Iš dviejų paprastų formų elementų sudaryto stalo šviestuvo apatinė dalis tinka ne vien pagal tiesioginę paskirtį – laikyti vienaip ar kitaip pakreiptą šviečiantį strypą – bet ir, pavyzdžiui, susidėti pieštukams.
Paminėtina ir indų serija „Unsealed“ („Rosenthal Studio Line“), kurios indai skatina grožėtis paties porceliano kokybe. Pagal autorių sumanymą, tai tarsi porcelianinis kūnas, aprengtas drabužių raštą primemenančiu subtiliu šiuolaikišku dekoru.
ŠIUOLAIKINIO LIETUVIŠKO DIZAINO KONTŪRAI
Arūno Sukarevičiaus ir Inesos Malafej kūrybinio dueto „etc.etc.“ sukurtų pramoninio dizaino gaminių paprastumo, formų grynumo ir panaudojimo universalumo subtilaus derinio, ko gero, turėtų pavydėti ne vien mūsų, bet ir daugelis užsienio jaunųjų kūrėjų. Todėl akivaizdu, jog šį jauną ir ambicingą dizainerių duetą nuolat aplankanti kūrybinė sėkmė yra neatsitiktinė. Tačiau, ji yra ir akivaizdus ženklas, jog atkakliai ir nuosekliai dirbant galima nepaskęsti net ir globaliame šiuolaikinio dizaino vandenyne, kuriame greta Itališko ar Skandinaviško dizaino žemynų vis ryškiau matyti ir „Lietuviško dizaino“ salelės kontūrai.
Parengta pagal „etc.etc.“ ir PILOTAS.LT informaciją.
Moderni erdvė
( 2016-04-14 )
Visada papasakoti apie save ir savo veiklą nėra gėdinga ir įžulu. Nesiūlau kažko, kas įžeistų ar kitaip kam nors pakenktų.
to Moderni erdvė
( 2016-01-11 )
Sakote, prasukau reklamėlę svetimam kieme ir net nenuraudau…
Moderni erdvė
( 2016-01-09 )
Labai sveikinu jaunuosiu dizainerius, tikrai puikios idėjos, ar jos prigis vargiai, nes ir kainuoja toki daikteliai nemažai, bet idėjos, jų tobulinimas ir išpildymas visada yra įmanomas. Reikia bandyti siūlyti pirkėjams, įvertinti ar tai bus paklausu ir skaičiuoti samatas kiek toki daiktai gali kainuoti.
Moderni erdvė yra pasiruošusi skelbti įdomius straipsnius puslapyje http://www.modernierdve.lt
Turite straipsnį ir norite jį paviešinti rašykite man ir aš būtinai įdėsiu su Jūsų rekvizitais ar inicialais.
to nuomonė
( 2016-01-07 )
gaila, bet jūs teisus. čia nereikia nei geros architektūros, nei gero dizaino. reikia pigiai, greitai ir „taip kaip aš noriu“.
nuomonė
( 2016-01-07 )
Sveikinimai,tik gaila,kad „savame krašte pranašu nebūsi“… Kartais gali būti realizavęs konkurse laimėtą dizainą užsienyje,o Lietuvoje negauti darbo…Tiesiog nei valstybei,nei privatiems užsakovams kartais to kokybiško dizaino kaip ir nereikia.Kaip ir architektūros…Taip ir klesti amatininkai,gamindami „dizainą“ ,kokio nori Ponas užsakovas…
ab
( 2016-01-07 )
Labai gražu. Sėkmės !
mnmn
( 2016-01-07 )
super! galva lenkiu.