Salvadoro Dali vardas pažįstamas kiekvienam, bent kiek girdėjusiam apie šiuolaikinį meną ar siurrealizmą. Vis dėlto pasigirti „gyvai“ mačius siurrealizmo genijaus kūrinius galėtų dar nedaugelis lietuvių. Štai kodėl Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre sausį suplanuota paroda „Materialusis siurrealizmas“ ne tik aktuali, bet ir pretenduoja tapti vienu didžiausių 2014 metų įvykiu Klaipėdos ar net visos Lietuvos mene.
PIRISTATOMA PIRMĄ KARTĄ
Sausio 23 dieną Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre (KKKC) atidaroma žymaus katalonų menininko, siurrealisto S.Dali (1904–1989) litografijų, keramikos, skulptūros, medalių paroda „Materialusis siurrealizmas“ („Materialization of the Surreal“).
Prancūzijoje įsikūrusio fondo „SARL Amiencom“ parengtą kilnojamąją parodą sudaro apie 100 S.Dali darbų, saugomų privačiose kolekcijose. Rengėjų tikslas – supažindinti publiką su vieno iš garsiausių XX a. ispanų kūrybos įvairove. Paroda „Materialusis siurrealizmas“, Lietuvoje pristatoma pirmą kartą, nudžiugins norinčiuosius pamatyti neatrastas mėgstamo dailininko kūrybos sritis bei taps puikiu įvadu į meno lobyną tiems, kurie iki šiol neturėjo progos nuodugniau juo domėtis.
KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) bus eksponuojamas Dantės Alighierio poemos „Dieviškoji komedija“ iliustracijų ciklas, Italijos vyriausybės užsakymu S.Dali kurtas 1951–1960 m., krikščionybės ir tikėjimo apskritai temų įkvėptas litografijų ciklas „Dvylika apaštalų, arba Apskritojo stalo riteriai“ (1977 m.), Pedro Antonijaus de Alarcono apysakos „El sombrero de tres picos“ („Trikampė skrybėlė“) ir to paties pavadinimo baleto iliustracijos (1959 m.), Renesanso menininko Benvenuto Cellinio autobiografijos iliustracijos (1945 m.), ilgametei S. Dali sielos draugei – prancūzų dainininkei, aktorei, dailininkei Amandai Lear – dedikuota litografija, sukurta paskutiniuoju dailininko gyvenimo dešimtmečiu.
S.DALI: „AŠ – SIURREALIZMAS“
Spalvingą grafiką parodoje „Materialusis siurrealizmas“ papildys proginiai medaliai, juvelyrikos dirbiniai ir kt., keraminės lėkštės iš serijų „Žaidimo kortos“, „Las Flores Dalinianas“, „Septyni menai“, S. Dali išradingai dekoruotos pasitelkus siurrealizmo elementus, dailininko sukurtų pašto ženklų ir net vynų etikečių maketai.
„Aš ne siurrealistas, aš – siurrealizmas“, – teigė S. Dali – tapytojas, grafikas, režisierius, dizaineris, rašytojas, architektas, savo kūryboje gvildenęs bemaž visas jam ir jo amžininkams reikšmingas temas, neaplenkdamas seksualinės revoliucijos, pilietinių karų, atominės bombos, nacizmo, katalikybės, mokslo, klasikinio meno ir netgi kulinarijos.
Paroda „Materialusis siurrealizmas“ KKKC Parodų rūmuose veiks iki vasario 28 dienos.
Beje, pernai per pirmąsias šios parodos eksponavimo Liepojoje (Latvija) dienas apsilankė net keli tūkstančiai žmonių.
Parengta pagal Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro ir PILOTAS.LT informaciją.
Užpelkis
( 2014-01-08 )
1988 m. balandžio mėn. lankiausi tuo metu pirmojoje S.Dali parodoje TSRS, Maskvos Puškino dailės muziejuje. Pats faktas, kad tokia paroda vyksta vertė mus nuvykti į Maskvą, kuri tuomet buvo daug daug kartų arčiau Lietuvos nei dabar (Paryžius ar Roma tuomet buvo tokiu pačiu atstumu nuo Lietuvos kaip Mėnulis). Paroda buvo labai menka, gal kažkiek ir didesnė nei Klaipėdoje, kiek galima spręsti iš aprašymo. Bet noras pamatyti S.Dali buvo labai stiprus. Taip mes pažinome pasaulinį meną, „taip grūdinosi plienas“…