©pilotas.lt |
„Atidirbusi“ Lietuvos pirmininkavimo Europos Sąjungos tarybos renginiams, Nacionalinė dailės galerija pagal paskirtį pradėjo vėl veikti lapkritį. Tačiau tikruoju jos atidarymu tiktų laikyti gruodžio 6 dieną, kuri turėtų įsiminti čia pradedančiomis veikti 3 naujomis tarpusavyje susijusiomis parodomis: fotografijų „Siūlau naują pasaulį. Vito Luckaus fotografijos retrospektyva“, plakatų „90×60. Lietuvos fotografijos parodų plakatai. 1970–1987“ ir žurnalų fotografijų „Vaizdų vieta“.
V.LUCKAUS FOTOGRAFIJŲ PASAULIS
Gruodžio 6 dieną (penktadienį) 18 val. Nacionalinėje dailės galerijoje (NDG) atidaroma paroda „Siūlau naują pasaulį. Vito Luckaus fotografijos retrospektyva“ – išskirtinis įvykis Lietuvos moderniosios dailės ir fotografijos parodų kontekste, atveriantis naujus modernios Lietuvos kultūros klodus ne tik specialistams, bet ir plačiajai visuomenei: unikalaus lietuvių fotomenininko kūrybos panorama visuomenei pristatoma pirmą kartą.
Vitas Luckus (1943-1987) – vienas reikšmingiausių XX a. II p. Lietuvos fotografijos meno kūrėjų, nutiesęs tiltą tarp tradicijos ir avangardo, tarp modernizmo ir postmodernizmo. Kartu su A.Sutkumi, A.Macijausku, R.Rakausku, A.Kunčiumi ir kitais bendraminčiais V.Luckus kūrė lietuvių fotografijos mokyklos pagrindus. Savo originalia raiška jis gerokai išplėtė dominavusios estetikos ribas. V.Luckus kūrė ne tik meninę, bet ir taikomąją fotografiją – buvo vienas novatoriškiausių mados ir reklaminės fotografijos kūrėjų.
Parodos kuratorė M.Matulytė.
SOVIETIŠKAI SAUGUS PLAKATŲ PASAULIS
Fotografijos parodų plakatų ekspozicija „90×60. Lietuvos fotografijos parodų plakatai. 1970–1987“ pirmiausia sumanyta kaip V.Luckaus fotografijų retrospektyvos kontekstas. LTSRS fotografijos meno draugijos organizuotų parodų plakatai atveria oficialią 1970-1987 m. fotografijos eksponavimo situaciją Lietuvoje. Ideologiškai kontroliuojama ir kontroliuojanti, vieningą estetinę kryptį sauganti Draugijos veikla kūrė nors ir nevienasluoksnį, tačiau sovietiškai saugų pasaulį.
Parodų plakatai – būdingi 8-o ir 9-o dešimtmečio artefaktai. Jų koloritas, plastinės formos, dvikalbis raštas, menka ar geresnė popieriaus kokybė, komplikuotos, dažnai kruopštaus rankų darbo reikalavusi atlikimo technika, plakato standartas 90×60 cm ar jo nesilaikymas byloja ne tik apie praėjusias parodas, bet ir apie to meto Lietuvos politikos, ekonomikos ir kultūros realijas. Skirti plačiajai visuomenei šie plakatai yra ir tos visuomenės gyvenimo veidrodis. Juk tuo metu plakatas neabejotinai buvo viena efektyviausių ir efektingiausių vizualiosios komunikacijos priemonių.
Parodą sudaro 4 dalys, eksponuojamos keturiose galerijos antrojo aukšto erdvėse.
Parodą remia: LR kultūros ministerija
Parodos kuratorė Ž.Etevičiūtė.
FOTOGRAFIJOS SĄJUDIS ŽURNALUOSE
Paroda „Vaizdų vieta“ pristato Lietuvos fotografiją XX a. 7-8 dešimtmečių iliustruotuose žurnaluose. Lietuvos fotografijos istorijoje 7-jo ir 8-ojo dešimtmečių sandūra nepaprastas metas – fotografija išgyveno aktyvų sąjūdį: atėjusi jauna fotografų karta kuria ir skelbia vis labiau įsimintinus kūrinius, rengiamos parodos, leidžiami katalogai, fotografai vienijasi į draugiją, kurdami institucinį pagrindą, įteisinantį fotografiją kaip savarankišką meno sritį. Fotografinio gyvenimo intensyvumas atsiskleidžia ir to meto iliustruotoje periodikoje. Šis ypatingas istorijos tarpsnis, ko gero, bus dar ne vienos parodos ar mokslinio tyrimo akiratyje. Parodos kuratorė I.Mazūraitė-Novickienė.
Parengta pagal Nacionalinės dailės galerijos informaciją.