Keisis skveras šalia vienos ryškiausių Vilniaus senamiesčio architektūrinių ikonų ir populiaraus turistų traukos objekto – Šv. Onos bažnyčios. Išduotas statybą leidžiantis dokumentas Vilniaus vystymo kompanijos parengtam šios viešosios erdvės pertvarkymo projektui. Projektu siekiama įprasminti vietos istorinę reikšmę, pagerinti susisiekimą pėstiesiems ir suteikti skverui aiškią reprezentacinės erdvės funkciją.
YPATINGOS SVARBOS ISTORINIO PAVELDO OBJEKTAS
„Šv. Onos bažnyčia – ne tik viena lankomiausių vietų sostinėje, bet ir ypatingos svarbos istorinio paveldo objektas. Šalia bažnyčios esančio skvero atnaujinimas leis mums šią erdvę pateikti deramai – kaip reprezentacinę, jaukią ir patogią kiekvienam vilniečiui bei miesto svečiui“, – sako Vilniaus miesto meras Valdas Benkunskas.
Skvero vieta ilgą laiką buvo praradusi savo istorinę funkciją. XIX a. pabaigoje Rusijos carui uždarius Bernardinų vienuolyną, čia nutiesta gatvė, o vienuolyno kieme buvusi varpinė nugriauta. Erdvė tapo fiziškai atskirta nuo Šv. Onos bažnyčios, o ilgainiui pavirto automobilių stovėjimo aikštele su siaurais šaligatviais. Ypač per ekskursijas čia netilpdavo pėsčiųjų srautai, todėl kilo poreikis vietą pergalvoti iš naujo – tiek istoriškai, tiek funkciškai.
„Tai labai svarbus projektas, kuriuo siekiame atkurti istorinę struktūrą ir kartu sukurti patogią, patrauklią ir kokybišką viešąją erdvę. Mūsų architektų komanda šiam skverui skyrė itin daug dėmesio – projektas gimė iš konsultacijų su bendruomene ir kruopštaus tyrimų, planavimo bei derinimo proceso,“ – teigia Vilniaus vystymo kompanijos vadovė Laura Joffė.
SPRENDIMUS DIKTAVO ARCHEOLOGINIAI SLUOKSNIAI
Svarbiu pagrindu architektūriniams sprendiniams tapo archeologinių tyrimų metu rasta buvusios varpinės pamatų vieta ir istorinės aikštės grindinio fragmentas 50–70 cm gylyje. Šis grindinys bus atidengtas, o buvusios varpinės vieta pažymėta grindinyje granito plokštėmis.
Priešais Šv. Onos bažnyčią saugant esamų medžių šaknis bus demontuota atraminė siena, viršutinėje dabartinio skvero dalyje sužemintas ir dalinai atkurtas istorinis paviršius bei suformuota reprezentacinė erdvė.
Kitoje Maironio gatvės pusėje bus suformuotas ilgas kelių aukštų suolas-amfiteatras: čia atsiras vietos prisėsti tiek gyventojams, tiek miesto svečiams. Naujo apšvietimo sprendiniai subtiliai ir romantiškai nušvies naują erdvę, bet nenustelbs pagrindinio jos akcento – Šv. Onos bažnyčios. Specialiu paviršiniu apšvietimu bus paryškinti atidengto ir sutvarkyto istorinio grindinio fragmentai.
Taip pat skvere atsiras papildoma informacinė sistema, suolai, bus daugiau žalumos. Įgyvendinant projektą saugomi visi šiuo metu skvere augantys brandūs medžiai išskyrus vieną uosį, kuris po dendrologinių tyrimų įvertintas kaip neperspektyvus.
KLOS MARGO SKMENS GRINDINIUS
Skvero pokyčiams bus naudojami margo akmens grindiniai, granito elementai. Numatoma asfaltuotą Maironio gatvės dangą ties skveru pakeisti granito plytelėmis taip vizualiai grąžinant bendros aikštės tarp Šv. Onos bažnyčios prieigų ir skvero įspūdį.
Gatvės dangos konstrukcija parinkta remiantis išsamiais transporto srauto keliamos vibracijos ir jos poveikio Šv. Onos bažnyčiai tyrimais. Maironio gatvės trasos plotis nekeičiamas, o sprendiniai suderinti su bendrais gatvės remonto projekto sprendiniais.
Projekto kūrybinę komandą sudaro projekto vadovas Vincas Brezdys, architektai Paulius Jonys, Julija Musteikytė-Mora ir Modesta Dauderytė-Mazūrienė, inžinieriai Eglė Budukevičienė, Vaidas Kisielius bei konstruktoriai Nikolaj Moškov ir Kęstutis Sakalauskas.
Su skvero sutvarkymu susijusius viešuosius pirkimus Vilniaus m. savivaldybė tikisi atlikti dar šiemet, darbai turėtų prasidėti kitąmet.
Parengta pagal Vilniaus vystymo kompanijos informaciją.
Titulinis pav.: skveras prie šv. Onos bažnyčios (PV V.Brezdys, arch. P.Jonys, J.Musteikytė-Mora ir M.Dauderytė-Mazūrienė, inž. E.Budukevičienė, V.Kisielius bei konstruktoriai N.Moškov ir K.Sakalauskas).

Skveras prie šv. Onos bažnyčios skveras (PV V.Brezdys, arch. P.Jonys, J.Musteikytė-Mora ir M.Dauderytė-Mazūrienė, inž. E.Budukevičienė, V.Kisielius bei konstruktoriai N.Moškov ir K.Sakalauskas).