Lietuvos oro uostai (LTOU) paskelbė, jog jau sudaryta geriausių architektūrinių idėjų naujam Vilniaus oro uosto atvykimo terminalui pasiūlymų eilė. Tarptautinė komisija, kuri buvo sudaryta iš oro uostų atstovų ir gerai žinomų Lietuvos bei užsienio architektų, įvardino penkias geriausias idėjas, o pirmoji vieta atiteko gerai visame pasaulyje žinomo „Zaha Hadid Architects“ architektų biuro pasiūlytai idėjai.
KONKURSE KONKURAVO 11 ARCHITEKTŪRINIŲ IDĖJŲ
Architektūrinės idėjos konkurse dalyvavo 11 idėjų, atitikusių visus pateikimo reikalavimus. Ekspertų komisija pastebėjo, kad pasiūlymų skaičius buvo tikrai didelis, o idėjų konkurencija – itin aktyvi. LTOU duomenimis, konkurse dalyvavo tiek Lietuvos, tiek užsienio architektų komandos, atsižvelgusios į tai, kad atvykimo terminalas yra šalies aviacijai ir ekonominiam augimui strategiškai svarbus projektas. Siekiama, kad naujasis atvykimo terminalas būtų pastatytas iki 2028 metų pabaigos.
„Vilniaus oro uosto atvykimo terminalas neišvengiamai turi keistis – jis jau seniai nebeatitinka nei šiandienos poreikių, nei ateities vizijos. Kalbame apie vartus į Lietuvą, apie pirmą įspūdį, kurį susidaro kiekvienas atvykstantis. Džiaugiuosi, kad konkurse sulaukėme daugybės įdomių ir kokybiškų idėjų, o geriausiųjų eilėje esančios siūlo šiuolaikiškus, patogius ir ateities poreikiams pritaikytus sprendimus“, – sako susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.
Komisijos ekspertų vertinimu, penkios geriausios architektų komandos pagal eiliškumą buvo: „Zaha Hadid Architects“ (Jungtinė Karalystė), UAB „Aplan“ (Lietuva), MB „SYRUSAS“, veikianti pavadinimu „IMPLMNT architects“ (Lietuva), „One Works“ (Italija) ir UAB „Baltic Engineers“ (Lietuva).
„Mums svarbiausi tikslai yra funkcionalumas ir aukščiausio lygio keleivių patirtis, todėl džiaugiamės, kad laimėjusi architektūrinė idėja šiuos siekius darniai papildo, susieja su originaliais sprendimais. Architektų pasiūlytas bendras sprendimas subtiliai susieja modernią, ateities infrastruktūrą su Lietuvos kultūriniu identitetu. Tokį terminalą laikytume puikia šalies vizitine kortele visiems atvykstantiems“, – teigia Lietuvos oro uostų vadovas Simonas Bartkus.
2027 metų pradžioje, planuojama, skelbti rangovo atranką naujam terminalui statyti.
„Džiaugiuosi, kad tokio masto viešosios infrastruktūros projektui pasirinktas brandus, profesionalus architektūrinis sprendimas. Tai darbas, kuris drąsiai žengia į ateitį, bet išlaiko pagarbą vietai ir aplinkai. Tikiu, kad naujasis terminalas ne tik užtikrins funkcionalumą ir keleivių patogumą, bet ir taps darnaus, kokybiško architektūrinio augimo Vilniuje pavyzdžiu“, – komentuoja Vilniaus miesto vyr. architektė Laura Kairienė.
LAIMĖTOJAI PASIŪLĖ TERMINALUS SUBALANSUOTI Į KOMPLEKSĄ
Geriausios idėjos autoriai savo pasiūlyme teigia, kad jų naujojo atvykimo terminalo architektūrinė idėja siekia subalansuoti visus Vilniaus oro uosto terminalus į vieningą kompleksą, sukuriant aiškią ir modernią jo tapatybę. Terminalas būtų projektuojamas kaip simetriška esamų terminalų dalis – pratęsimas.
Didelis dėmesys skiriamas susisiekimui – planuojama, kad terminalas darniai jungs traukinių, autobusų, dviračių ir kitų transporto priemonių susisiekimo galimybes. Projektas pritaikytas patogiam pėsčiųjų, dviratininkų bei žmonių su negalia judėjimui ir pasižymi tvariais sprendimais – lietaus vandens surinkimo sistema, želdynais, konstrukcijos ir apdailos elementais iš natūralių medžiagų. Teigiama, kad vizualiniai ryšiai, aiški ženklinimo sistema ir erdvi viešoji erdvė palengvins orientaciją bei užtikrins aukšto lygio patirtį keleiviams.
Šio naujojo Vilniaus oro uosto atvykimo terminalo architektūrinė idėja siekia darniai susieti Lietuvos kultūrinį identitetą su šiuolaikiniu dizainu. Terminalo forma paremta rombo ir trikampio geometrija, kuri įkvėpta tradicinių lietuviškų motyvų. Terminalai ir naujoji aikštė suvienijami į darnią visumą, kuri ne tik patenkina dabartinius poreikius, bet ir leidžia lanksčiai plėstis ateityje.
KONKURSO PRIZINIS FONDAS – 120.000 EURŲ
Konkurso sąlygose numatyta, kad geriausių projektų autoriai bus apdovanoti piniginiais prizais – bendras prizinis fondas, kurį pasidalins penkių geriausių pasiūlymų autoriai, yra 120 tūkst. eurų.
Šiame etape, sudarius geriausių pasiūlymų eilę, pagal esamas viešųjų pirkimų procedūras dar numatytas apskundimo laikotarpis (10 kalendorinių dienų), po šio laikotarpio – architektūrinio konkurso laimėtojas bus kviečiamas į neskelbiamas derybas dėl terminalo ir jo prieigų projektų parengimo sutarties pasirašymo.
Konkurso darbus pagal kokybinius kriterijus vertino speciali vertinimo komisija. Tarp komisijos narių buvo Laura Kairienė (Vilniaus miesto vyriausioji architektė), Mariia Grachova (architektė, „Chapman&Taylor” (Didžioji Britanija) architektūros studijos Briuselio padalinio direktorė), Tom Holtmann (architektas, „Nordic Office of Architecture” (Norvegija) partneris, projektų vadovas) ir Lietuvos oro uostų atstovai.
Beje, kompanijos „Zaha Hadid Architects“ komanda prieš kelerius metus laimėjo ir svarbų Vilniaus stoties rajono teritorijos transformacijos projekto „Vilnius Connect“ architektūrinį konkursą.
Parengta pagal Lietuvos oro uostų ir PILOTAS.LT informaciją.
Titulinis pav.: Vilniaus oro uosto atvykimo terminalas (arch. „Zaha Hadid Architects“).

Vilniaus oro uosto atvykimo terminalas (arch. „Zaha Hadid Architects“).

Vilniaus oro uosto atvykimo terminalas (arch. „Zaha Hadid Architects“).