tyszk_fo_250400_e01_xxx

NUOGO KŪNO VAIZDAVIMO PRADININKAS: Grafo B.H.Tyszkiewicziaus nuotraukų paroda Raudondvaryje

2025-04-29
PILOTAS.LT

Raudondvario pilyje įsikūrusiame Kauno rajono muziejuje atidaroma unikali paroda „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“. Šioje parodoje atsiveria kita istorija – ta, kurioje Lietuva ne provincija, o Europos kultūrinės tėkmės dalis.

INTERVENCIJA Į LIETUVOS FOTOGRAFIJOS ISTORINĮ PASAKOJIMĄ
Gegužės 2 dieną (penktadienį) 18 val. Raudondvario pilyje įsikūrusiame Kauno rajono muziejuje įvyks parodos „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“ atidarymas. Parodo kuratorius fotomenininkas Gintaras Česonis.
Paroda, pristatanti grafo Benedykto Henryko Tyszkiewicziaus akto fotografijas, yra daugiau nei paprastas archyvinės medžiagos eksponavimas. Tai – fundamentali intervencija į Lietuvos fotografijos istorinį pasakojimą, iki šiol formuotą tarsi patogioje amnezijos zonoje. Iš šios zonos buvo išstumti ne tik aristokratiški eksperimentai, bet ir pati idėja, kad nuogo kūno vaizdavimas galėjo egzistuoti iki XX amžiaus pradžios ribos. Tyszkiewicziaus aktai – ne tiesiog vaizdai. Tai nesankcionuota istorija, sugrįžtanti reikšmingu laiku. Akto žanras Lietuvos fotografijoje dažnai tebūdavo periferinis reiškinys, o kai dėliojama fotografijos raida, ji prasideda nuo tarpukario, dažniau – nuo sovietmečio. Tyszkiewiczius nedera su šiuo pasakojimu. Jo Paryžius, jo studija, jo nuogas kūnas – visa tai svetima ir nepatogu mums, kuriems fotografija ilgą laiką buvo ne estetika, o ideologija.
Tyszkiewicziaus fotografijos (1894–1895) stebina ne tiek techniniu meistriškumu, kiek konceptualia švara. Tai nėra atsitiktiniai kadrai ar eklektiški bandymai. Tai – sąmoningai sukonstruotos kompozicijos, veikiančios tarp akademizmo, simbolizmo ir moderniosios vaizdo estetikos. Kūnas čia nėra geismo ar nuodėmės objektas – jis tampa formos, šviesos, vidinės įtampos lauku. Griežtos pozos, architektūrinių figūrų elementai, subtili šviesos gradacija – visa tai kalba apie kūrėją, fotografiją suvokusį ne kaip imitaciją, o kaip savarankišką meninę kalbą.

PARODA VEIKIA DVIEM LYGMENIMIS
Paroda veikia dviem lygmenimis. Vienas – estetinis, žiūrovą kviečiantis mėgautis formų harmonija, šviesos teatrališkumu, netikėtais eksperimentais. Kitas – istorinis-kritiškasis, atveriantis klausimus apie tai, kaip ir kodėl buvo formuojama Lietuvos fotografijos istorija. Ką ji nenoromis nutylėjo? Ką kiek pavėluotai atranda? Kodėl grafas su kamera negalėjo tapti tokios pat reikšmės pradininku, kaip, tarkime, Henri Cartier-Bressonas (1908–2004) ar Eugène’as Atget (1857–1927) Prancūzijoje?
Bene svarbiausias šios parodos aspektas – tai, kad čia eksponuojami atvaizdai saugomi privačiose kolekcijose (Reginos Šemiotaitės, Dominyko Šaudžio, Algirdo Petraičio). Jie nebuvo kanonizuoti, nebuvo įtraukti į muziejinius naratyvus, nebuvo „legalizuoti“ meno institucijų. Todėl jie – kol kas pavojingi. Jie trikdo sistemą, siūlo alternatyvų pasakojimą, kuris ne tik įdomesnis, bet ir konceptualiai sudėtingesnis.
Nepaisant kosmopolitiškos jo kūrybos dvasios, B. H. Tyszkiewicziaus ryšys su Lietuva buvo organiškas ir daugiasluoksnis. Kai 1875-aisiais Benedyktas Henrykas sulaukė pilnametystės, jam buvo pripažinta teisė į paveldėtą turtą, įskaitant Raudondvario dvarą – vietą, ne vien saugojusią vaikystės prisiminimus, bet ir tapusią kūrybinio jautrumo šaltiniu (Snitkuvienė, 2024, p. 32). Nors grafas gyveno tarp Prancūzijos ir Lietuvos, būtent Raudondvaris buvo jo atminties ašis – estetinis ir emocinis centras. Jis čia grįždavo dažnai, parveždavo knygų, natų, paveikslų, o rūmų interjeras keitėsi pagal jo skonį ir vaizduotę (ibid., p. 45). Dar daugiau – Tyszkiewiczius čia fotografavo: rūmų erdves, parkus, bažnyčią, šeimos kapavietes, artimuosius, svečius, vaikus bei savo žmoną, vėliau – pirmąją meilę Isabellę Feraud. Išlikusios nuotraukos liudija ne tik prabangą, bet ir fotografo žvilgsnio intymumą (ibid.). Galima įsivaizduoti, kaip šias fotografijas jis vežė į Paryžių – tarsi savo pasaulio fragmentus, įvaizdintą aristokratišką skonį, vizualinį paveldą iš Lietuvos.

GRAFO VIZUALINIS JAUTRUMAS FORMAVOSI RAUDONDVARYJE
Raudondvario dvaras nebuvo eilinė šeimos rezidencija – tai erdvė, kurioje formavosi grafui būdingas vizualinis jautrumas. Raudondvaris galėjo būti pirmoji scena, kur Tyszkiewiczius  išmoko stebėti šviesos žaismą, kūno judesį, peizažo geometriją. Nors jo aktai sukurti Paryžiuje, jų šaknys – šioje tvirtovėje, aristokratijos kultūrą jungusioje su lietuvišku kraštovaizdžiu. Švelnūs ir tikslūs Benedykto Henryko vaizdai ne tik atspindi to meto Europos menines tendencijas, bet ir saugo savyje tylų, neišsakytą Lietuvos vizualinį kodą – formos ilgesį, tvarkos geismą, šviesos melancholiją, kuri taip būdinga peizažui už Raudondvario langų.
Toks fotografavimas – ne paprastas užsiėmimas. Fiksuojant aplinką formavosi grafo vizualinis mąstymas. Gal būtent čia, Raudondvaryje, gimė jo specifinis santykis su šviesa – ne kaip technine priemone, o kaip emocijos struktūra. Vėliau Paryžiaus studijoje fotografuodamas aktus Tyszkiewiczius jau valdė šį vidinį instrumentą – gebėjimą išryškinti formą ne akcentuojant išorę, bet susitelkiant į įtampą tarp kūno ir erdvės. Raudondvaris, kuriame šviesa pro langus krisdavo ant sienų bei marmurinių stalų, tapo pirmąja jo vizualinio mąstymo laboratorija. Ir nors Paryžiuje gimė ikonografiškai stipriausi Tyszkiewicziaus darbai, jų šaknys – lėtoje, kontempliatyvioje Raudondvario šviesoje.
Čia grafas tapo kai kuo daugiau nei aristokratu su meniniais polinkiais. Benedyktas Henrykas Tyszkiewiczius tapo tuo, kuo šiandien jį pagrįstai galime laikyti, – vienu pirmųjų Lietuvos meninės fotografijos kūrėjų. Dar daugiau – Europos kultūros lauko veikėju, nors ir nedalyvavusiu revoliucijose, suformavusiu savo išskirtinę vizualinę, estetinę, mąslią kalbą. Kūnas jo fotografijose – ne provokacija, o klausimas: kaip mes matome, kaip mes prisimename, kaip mes kuriame pasakojimą apie save? Tyszkiewiczius nesiekė atspindėti pasaulio. Grafas jį modeliavo. Fotografija jam – ne įrankis, o būsena, šviesos disciplinuota kalba, neskubanti byloti apie laiką, bet jį sustabdanti, lyg uždelsdama pabaigą.
Paroda Kauno rajono muziejuje veiks iki birželio 22 dienos.
Parengta pagal Kauno rajono muziejaus informaciją.
Titulinė nuotrauka: iš parodos „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“.

Iš parodos „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“.

Iš parodos „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“.

iš parodos „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“.

Iš parodos „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“.

Iš parodos „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“.

Iš parodos „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“.

tyszk_pl_250400_e03_xxx

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

tyszk_fo_250400_e01_xxx

NUOGO KŪNO VAIZDAVIMO PRADININKAS: Grafo B.H.Tyszkiewicziaus nuotraukų paroda Raudondvaryje

2025 balandžio 29Be komentarųPILOTAS.LT

Raudondvario pilyje įsikūrusiame Kauno rajono muziejuje atidaroma unikali paroda „Nuogo kūno vaizdavimas B.H.Tyszkiewicziaus XIX a. pab. nuotraukose“. Šioje parodoje atsiveria kita istorija – ta, kurioje

original_f1300av_auksta1

KAUNO RAJONAS SENUOSIUOSE VAIZDUOSE: Paroda Raudondvario pilyje

2025 balandžio 4Be komentarųPILOTAS.LT

Raudondvario pilyje įsikūrusiame Kauno rajono muziejuje atidaroma paroda „Kauno rajonas senuosiuose vaizduose“. Parodoje, skirtoje  Kauno rajono 70-mečiui bus galima išvysti Pakaunės krašto miestus ir miestelius

raudo_dv_241100_e01_xxx

PAGYRĖ RAUDONDVARIO DVARĄ: Įteiktas jau antras tarptautinis ECTN apdovanojimas

2024 lapkričio 11Be komentarųPILOTAS.LT

Raudondvario dvarui suteiktas tarptautinis ECTN (Europos kultūrinio turizmo tinklo) apdovanojimą. Apdovanojimas paskirtas skaitmeninių patirčių ir kultūros paveldo harmoniją. ECTN apdovanojimai vyko per iškilmingą vakarienę, surengtą

Evaldas Karalius

88 SHIKOKU ŠVENTYKLOS: Japonų piligrimystės kelias E.Karaliaus fotografijų parodoje

2023 gegužės 10Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno rajono muziejuje, Raudondvaryje iki gegužės 28 dienos veiks Evaldo Karaliaus fotografijų paroda „Shikoku 88 temples“. Paroda sulaukė ypatingo keliautojų susidomėjimo, nes daugiau nei 1200

Gintaras Česonis

SENOJO TBILISIO TRAUKA: Gintaro Česonio fotoparoda „Laiptai į dangų“ Kaune

2023 balandžio 26Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno fakulteto galerijoje atidaroma menininko, fotografo, VDA Kauno fakulteto Grafikos katedros docento Gintaro Česonio personalinė fotografijų paroda „Laiptai į dangų“. Parodos autorius senuosius Tbilisio senamiesčio

Gunaras Bindė

TROŠKIMŲ MITOLOGIJA: Legendinio latvių fotografo paroda Erotinio meno galerijoje 11

2022 lapkričio 10Be komentarųPILOTAS.LT

Erotinio meno galerija 11 šiandien atidaro Latvijos fotomenininko Gunaro Bindės personalinę parodą. Tai vieno iš 3 svarbiausių nūdienos Latvijos fotografų, dažnai pavadinamų „Latvijos fotografijos legenda“, paroda.

Stasys Eidrigevičius

NEPAVALDUS LAIKUI: Raudondvaryje atidaryta E.Narkiewicziaus dailės paroda

2022 spalio 141 KomentarasPILOTAS.LT

Raudondvario dvaro menų inkubatoriuje ką tik atidaryta Lietuvoje gimusio, vėliau į Lenkiją emigravusio dailininko Edwardo Narkiewicziaus (1938-2007) tapybos darbų paroda „Edward. Nepavaldus laikui“. Atidarymo renginyje

Wird bits

TECHNOLOGINIO MENO PARODA: Raudondvario dvaro parke – 3 menininkų instaliacijos

2022 rugsėjo 6Be komentarųPILOTAS.LT

Savaitgalį Raudondvario dvaro parke (Kauno raj.) pristatoma 3 menininkų instaliacijų paroda. Atidarymo proga muzikinį garso takelį sugros eksperimentinių, psichoakustinių manipuliacijų, grynų dažnių, triukšmų ir minimalistinių

Raudondvario dvaras

GOETHE’ĖS FAUSTAS: E.Delacroix ir S.Dalí grafika iš privačios kolekcijos

2021 balandžio 28Be komentarųPILOTAS.LT

Raudondvario pilyje, Kauno rajono muziejuje atidaroma paroda „Faustas“, kurioje pristatomi pasaulinio garso dailininkų Eugène‘o Delacroix ir Salvadoro Dalí grafikos darbai iš privačios kolekcijos. Balandžio 30

Modulinis vaikų darželis

700 NAUJŲ VIETŲ: Kauno rajone pabiro „greitųjų“ vaikų darželių

2020 rugpjūčio 25Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno rajono savivaldybė skelbia, kad šiemet vaikų darželiuose bus sukurta daugiau kaip 700 naujų vietų. Daugiausia tai „greitosios“ – modulinės – statybos, kurios jau baigiamos

(Ne)tipinės architektūros fotografija

MIESTO ISTORIJOS: Architektūrinės fotografijos dirbtuvės Visagine

2020 liepos 20Be komentarųPILOTAS.LT

Visaginas – tipinės ir nestandartinės vėlyvojo sovietinio modernizmo architektūros ir laikmetį pranokusio urbanizmo parkas. Žinomas jaunosios kartos architektūros fotografas Norbertas Tukajus (Norbert Tukaj) rengia praktines

Raudondvario dvaras

KAUNO RAJONAS NESTABDO: Karantino metu vyksta statybos, veikia kultūros įstaigos

2020 balandžio 7Be komentarųPILOTAS.LT

Garliavoje pradedamas statyti Adomo Mitkaus mokyklos stadionas, kuris atitiks tarptautinius reikalavimus. Statybos vyksta ir Zapyškyje, Ilgakiemyje, Raudondvaryje, Domeikavoje ir kituose Kauno rajono miesteliuose. Skirtingai nei

Snieguolė Milkevičiūtė

MOTERIS APIE VYRUS: Fotografės S.Michelkevičiūtės vyrų aktų paroda

2019 gegužės 30Be komentarųPILOTAS.LT

Dar 1977 metais pradėjusi kurti seriją „Moteris apie vyrus“, fotografė ryškiai išsiskyrė iš tuometinio meno konteksto: fiksuoti vyrų aktus buvo visiškai neįprasta. Vilniuje atidaroma jos

Raudondvario grindinys

GRINDINIU LINK SENOJO TILTO: Raudondvaryje atgyja senoji gatvė

2018 rugpjūčio 22 KomentaraiPILOTAS.LT

Prie Kauno įsikūrusį Raudondvario miestelį daugelis sieja su XVII amžiuje statyta renesansine pilimi. Tačiau įdomi ir žemutinio Raudondvario istorija, kurios vienas fragmentų – Nevėžio gatvės

Rimantas Dichavičius

TOBULYBĖS VIZIJA: R.Dichavičiaus retrospektyvinė kūrybos paroda

2018 sausio 29Be komentarųPILOTAS.LT

Rimantas Dichavičius – viena iškiliausių Lietuvos kultūrinio gyvenimo asmenybių. „Arkos“ galerijoje rengiamoje apžvalginėje-retrospektyvinėje parodoje „Tobulybės vizija“ pristatomi ryškiausi fotomenininko kūrybos etapai, kurių pristatymas pradedamas legendinio

G.Trimakas

IŠĖJIMAI Į PAJŪRĮ: G.Trimako paroda Prospekto fotografijos galerijoje

2017 lapkričio 6Be komentarųPILOTAS.LT

Lietuvos fotomenininkų sąjungos Prospekto fotografijos galerijoje atidaroma Gintauto Trimako fotografijų paroda „Išėjimai“. Autoriaus kūryba iš Lietuvos fotografijos visumos išsiskiria meditatyvių būsenų atskleidimu, fenomenologine fotografijos suvokimo

sveln_fo_171000_e01_xxx

SUVARŽYMŲ LABIRINTAS: Interaktyvi I.Švelnio aktų fotografijos instaliacija Kaune

2017 spalio 3Be komentarųPILOTAS.LT

Rytoj Kaune įvyks fotomenininko Iridijaus Švelnio fotografijų serijos „Apribojimų bei susivaržymų aspektas“ interaktyvios instaliacijos pristatymas. Siužete fotografuota daugiau nei 200 asmenų ir sukurta 7.000 aktų

A.Eidukaitis

SIURREALISTINĖ LAIKO TĖKMĖ: A.Eidukaičio paroda Raudondvario pilyje

2017 rugpjūčio 2Be komentarųPILOTAS.LT

Raudondvario pilyje atidaroma Aurimo Eidukaičio paroda „Trys D premjera“. Dailininko paveikslų pamatas – idėja, užduodanti žiūrovui įvairius klausimus, priverčianti analizuoti jam pateiktą informaciją. Tam pasitelkiama

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

R.VENCKAUS PASKAITA IR PARODA: Apie eksperimentinę fotografiją ir vaikinus

2017 balandžio 4Be komentarųPILOTAS.LT

Medijų kultūros bei meno tyrinėtojas Remigijus Venckus panevėžiečius supažindins su eksperimentinės fotografijos šiandiena. Taip pat bus atidaryta jo ironiška ir socialiai angažuota fotografijų paroda, tyrinėjanti

T.Kazakevičius, „Ugnė, Dovydas Egidijus“

NYKSTANTČIO KAIMO SIMBOLIAI: T.Kazakevičiaus nuotrauka – „Sony“ apdovanojimų finale

2017 kovo 9Be komentarųPILOTAS.LT

Kompanija „Sony“ kasmet rengia fotografijos apdovanojimų konkursus „Sony World Photography Awards“, kuriame dalyvauja viso pasaulio fotografijų kūrėjai. Šiemet tarp šio grandiozinio konkurso finalininkų yra ir

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ANT PAUKŠČIO SPARNŲ: Raudondvaris skelbiamas 2017 metų Mažąja kultūros sostine

2017 sausio 26Be komentarųPILOTAS.LT

Pakaunėje įsikūręs Raudondvaris tampa Lietuvos mažąja kultūros sostine. Rytoj, sausio 27 dieną Raudondvario dvaro teritorijoje įsikūrusiame meno inkubatoriuje šia proga organizuojama šventė „Ant paukščio sparnų“.

images_phocagallery_4703_raudo_park_1608_4703_zemes_ra_160800_e01_bra

ARCHITEKTŪRA, GAMTA IR MENAS://3-OJI ŽEMĖS MENININKŲ SUEIGA RAUDONDVARYJE

2016 rugpjūčio 231 KomentarasRasytojas

Istorinės Raudondvario dvaro sodybos parkas kas dvejus metus savaitei tampa ekologiško meno dirbtuvėmis. Jame vykstantis tarptautinis žemės meno festivalis „Land Art Raudondvaris“ jau 3-ąjį kartą

images_phocagallery_4683_zemes_mena_1608_4683_zemes_me_160800_e01_xxx

ŽEMĖS MENAS 2016://Į RAUDONDVARĮ KVIEČIA TREČIASIS TARPTAUTINIS FESTIVALIS

2016 rugpjūčio 11Be komentarųPILOTAS.LT

Raudondvaryje jau trečią kartą po atviru dangumi veiks improvizuotos Žemės meno dirbtuvės, kurių darbai aplinką praturtins meniniais akcentais. Čia rengiamas tarptautinis žemės meno festivalis „Land

images_pulsas_foto_4480_foto_pl_160300_e01_xxx

NUOGO KŪNO TEORIJA://N-18 PARODA KAUNO FOTOGRAFIJOS GALERIJOJE

Kauno fotografijos galerijoje atidaroma N-18 fotografijų paroda ,,Nuogo kūno teorija“ bei pristatomas parodos katalogas. Nors rodomi darbai dalinai atspindi lietuvių autorių kūrybą akto žanre nuo

images_phocagallery_4083_raudon_inku_1510_4083_raudo_dv_151000_e01_xxx

RAUDONDVARIO DVARAS ATGIMSTA://PRADĖJO VEIKTI MENŲ INKUBATORIUS

Raudondvario dvaro sodyba virsta vienu stipriausių provincijoje veikiančių kultūros ir meno židinių ne vien Kauno apskrityje, bet ir visoje Lietuvoje. Jos erdvėse, kur anksčiau jau