Tokijuje, Nacionaliniame meno centre ką tik atidaryta paroda „Gyvenamas modernumas: Eksperimentai išskirtiniais ir kasdieniais 1920–1970 m.“ nagrinėja, kaip architektų Le Corbusier, Mies van der Rohe, Alvaro Aalto, Franko Gehry‘io ir kitų projektuoti namai pakeitė kasdienį gyvenimą nuo 1920-ųjų iki 8-ojo dešimtmečio. Greta pristatomų 14 modernizmo ikonų čia galima apsilankyti nerealizuoto L.Mieso van der Rohe namo modelyje.
Nuo kovo 19 dienos iki birželio 30-sios Nacionaliniame meno centre Tokijuje eksponuojama unikali paroda „Gyvenamas modernumas: Eksperimentai išskirtiniais ir kasdieniais 1920–1970 m.“. Tai paroda namų, kuriuos XX a. pradžioje ir viduryje suprojektavo architektai, siekę pagerinti namų funkcionalumą, estetiką ar komfortą. Jie kūrė su laiku, regionu, klimatu ir socialiniu kontekstu glaudžiai susietą architektūrą, kuri išreikštų gyventojų šeimos dinamiką, charakterius. Garsieji Tugendhat vila Čekijoje (arch. M. van der Rohe, 1930 m.), „Casa de Vidro“ namas Brazilijoje (arch. Lina Bo Bardi, 1951 m.) ar Murtala eksperimentinis namas (arch. Alvar Aalto, 1952 m.) – tai vos keli iš 14 parodoje pristatomų architektūrinių šedevrų. Maketai, brėžiniai ir kita vizualinė medžiaga eksponuojami atviroje 1-ojo aukšto galerijoje, kur jie sugrupuoti pagal 7 pagrindinius iššūkius, su kuriais susidūrė architektai XX amžiuje: higiena, medžiagiškumas, langas, virtuvė, baldai, medija ir kraštovaizdis.
Vis dėlto šios originalios ekspozicijos vinis – vienas iš L. Mieso van der Rohe (1886-1969) nerealizuotų namų. Mat nė vienas iš vadinamųjų „kiemo namų“, kuriuos architektas suprojektavo nuo 1931 m. iki emigracijos į JAV 1938-aiaisi taip ir nebuvo pastatytas bei nėra žinomas kaip pavyzdžiui jo Edith Farnsworth namas (1951 m.) ar net nepastatytasis Resor namas (1938 m.). Parodos „Gyvenamas modernumas: Eksperimentai išskirtiniais ir kasdieniais 1920–1970 m.“ autoriai pabandė „prikelti“ vieną iš šių projektų – gatvės namą „Row House“ (1931 m.). Nacionaliniame meno centre pristatomas pastarasis atkurtas masteliu 1:1. 6 minutes ir 30 sekundžių trunkanti speciali eksperimentinė virtualiosios realybės programa čia imituoja dienos apšvietimo pokyčius ir taip žiūrovui padovanoja unikalią virtualią patirtį. Beje, 2-ąjame įstaigos aukšte įrengta pastaroji ekspozicija lankytojams yra rodoma nemokamai. Tam Tokijo nacionalinis meno centras pirmą kartą istorijoje pasinaudojo sutelktinio finansavimo aukomis.
Titulinis pav.: Gatvės namo „Row House“ (arch. M. van der Rohe, 1931 m.) reprodukcija Nacionaliniame meno centre Tokijuje. Foto: Nacionalinis meno centras Tokijuje.
Parengta pagal Nacionalinis meno centras Tokijuje informaciją.

Gatvės namas „Row House“ (arch. M. van der Rohe, 1931 m.).