Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešojoje bibliotekoje veikiančioje Nišinėje galerijoje šiandien atidaroma Bernardo Aleknavičiaus paroda „Pro langą“. Tai kadrai, užfiksuoti apie 1968–2006 metus pro fotomenininko buto langus, Vytauto gatvėje, Klaipėdoje.
FOTOGRAFIJOSE VYRAUJA OPTIMIZMAS
Gruodžio 21 dieną (ketvirtadienį) 17 val. Nišinėje galerijoje, veikiančioje Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešojoje bibliotekoje (H.Manto g. 25, Klaipėda) , atidaroma B.Aleknavičiaus (1930–2020) paroda „Pro langą“. Fotografijos šiai parodai atrinktos iš kelių tūkstančių negatyvų, saugomų Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešosios bibliotekos Kraštotyros ir skaitmeninimo skyriaus archyvuose. Parodos kuratorė – menotyrininkė Danguolė Ruškienė.
B.Aleknavičiaus fotografijoje vyraujantis optimizmas, vidinė šviesa, tikėjimas žmogumi visuomet išskyrė jo darbus iš kitų klaipėdiečių kūrybos. Baltuoju metraštininku vadinamam fotografui buvo svarbus ne tik dokumentinis fotografijos pagrindas, bet ir estetinis jos apvalkalas, subtiliai atveriantis kintantį laiko, asmenybės ir tradicijų santykį. Kad ir kokių temų autorius ėmėsi, niekuomet nevaizdavo negatyvių realybės pusių, įtemptų ar konfliktiškų situacijų. Net ir fiksuodamas gyvenimą pro savo buto langus jis ieško šviesių akimirkų. Tiesa, būdamas sąžiningas kronikininkas negalėjo apeiti ir niūresnių ar net skaudžių daugiabučio gyventojų gyvenimo momentų. Ir vis tik šiame jo rinkinyje daugiau optimistinių nei niūrių ar slegiančių vaizdų.
DAUG METŲ STEBĖJO GYVENIMĄ, MIESTĄ, ŽMONES
Parodoje „Pro langą“ – iš B.Aleknavičiaus negatyvų atrinkti kadrai. Fotografas daug metų stebėjo gyvenimą pro savo buto langus ir fiksavo įdomiausius jo epizodus. Jo archyve šia tema – keli tūkstančiai negatyvų. Akivaizdu, kad jį domino ne tik ryškiausi gyvenimo įvykiai, besimainantis urbanistinis peizažas, kuomet senąją architektūrą išstūmė nauji pastatai. Tas pačias vietas jis fiksavo ir besikeičiant paros ar metų laikams, kai sniegas gatvėse užslopindavo miesto šurmulį, lietaus vanduo užtvindydavo aikšteles ar pavasariniai obelų žiedai išdabindavo kiemus. Ir dabar beveik visada jo dėmesio centre buvo žmogus. Kažkur nueinantis ir vėl sugrįžtantis, kaip ir gatvė, miestas, gyvenimas – nuolatinėje kaitoje. Daugiabučio kiemas B.Aleknavičiaus fotografijose – pilnas gyvybės. Jos primena mums laiką, kai visas žmonių gyvenimas vyko visai čia pat, šalia jų miegamųjų ir virtuvių. Kai vienoje erdvėje, viename kieme buvo švenčiamos vestuvės, krikštynos, organizuojamos laidotuvės. Tai – metas, kai kiemai dar buvo pilni murzinų vaikų, prasimanančių keisčiausių žaidimų statybvietėse, balose ar tiesiog ant šaligatvio praeiviams po kojomis.
Dabar tai jau sunkiai įsivaizduojama. Miestas nuo to laiko labai pasikeitė.
Bernardas Aleknavičius (g. 1930 m., Lekėčiuose) 1949–1951 m. mokėsi Kauno mokytojų seminarijoje. Baigęs mokslus, mokytojavo Kačerginės vidurinėje mokykloje, kurioje, paragintas archeologo Petro Tarasenkos, įkūrė Kačerginės kraštotyros muziejų. 1960 m. pradėjo žurnalistinę veiklą. Trejus metus dirbo Kauno rajono laikraštyje, buvo agentūrų TASS ir ELTA fotokorespondentu Klaipėdoje ir Žemaitijoje. Čia kartu su Venantu Butkumi įkūrė „Lietuvos žvejo“ savaitraštį, o su Kelmės rajono laikraščio fotokorespondentu Algimantu Bitvinsku – Žemaitijos žurnalistų fotomėgėjų klubą. Buvo Lietuvos fotomenininkų draugijos (dabar – Lietuvos fotomenininkų sąjunga) organizacinio komiteto narys. Surengė apie 20 personalinių parodų, kurios buvo eksponuojamos ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Gyvendamas Klaipėdoje, B. Aleknavičius aktyviai dalyvavo miesto kultūriniame ir visuomeniniame gyvenime.
Paroda „Pro langą“ Nišinėje galerijoje veiks iki 2024 metų kovo 2 dienos.
Parengta pagal Ievos Simonaitytės viešosios bibliotekos Kulturpolis informaciją.
Titulinė nuotrauka: iš serijos „Pro langą“, B.Aleknavičius.