Per artimiausius keletą metų Vilniaus viešojo transporto parkas turėtų smarkiai keistis – pasipildyti alternatyvia energija varomais autobusais. Vilniaus valdžia ką tik paskelbė, jog ne tik pirks 16 vandenilio kuro celių autobusų, bet ir gamins žaliąjį vandenilį.
VANDENILIU GALĖS APRŪPINTI 40 AUTOBUSŲ
Vilniaus miesto savivaldybė kartu su partneriu AB Vilniaus šilumos tinklai pasirašė sutartį su Centrine projektų valdymo agentūra dėl žaliojo vandenilio gamybos, kuris bus naudojamas viešajame transporte. Taip pat šiuo metu sostinėje išbandomi Portugalijoje gaminti vandeniliu varomi „Caetano“ autobusai.
Kaip praneša Vilniaus savivaldybė, Vilniaus šilumos tinklų teritorijoje, Elektrinės g. 2, žaliojo vandenilio gamyba bus pradėta 2025 metais. Naujų vandenilio gamybos įrenginių pajėgumai leis pagaminti vandenilio dujų 40 autobusų (įvertinus jų vidutinių maršrutų ilgį). Žaliojo vandenilio gamybai bus naudojama elektros energija iš atsinaujinančių energijos šaltinių (AEI), konkrečiau – iš teritorijoje esančios biokuro E2 jėgainės bei tinkle pagamintos saulės bei vėjo elektros energijos.
Vilniuje per metus bus pagaminama 1.140.000 m³ žaliojo vandenilio. Vandenilio gamybos procese susidaranti atliekinė šiluma bus tiekiama į Vilniaus miesto centralizuoto šildymo sistemą.
Taip pat bus įrengiama dujų saugykla, kurioje tilps iki 19.000 m³ vandenilio. Taip bus užtikrinami pakankami vandenilio resursai. Justiniškėse bus įrengta viešosios prieigos vandenilio stotelė su vandenilio užsipylimo taškais. Todėl atsiradus poreikiui vandenilio galės užsipilti ir kitos transporto priemonės, ne tik viešasis transportas.
VANDENILIO GAMYBOS PROJEKTO VERTĖ – 8 MLN. EURŲ
„Žaliąjį vandenilį galima naudoti ne tik viešajame transporte, bet ir elektros gamybos balansavimui: daugėjant saulės, vėjo elektrinių, vienu metu pagaminama daug elektros energijos, atsiranda elektros perteklius ir energijos kainos krenta. Tad žvelgiant iš tvarumo perspektyvos, šią energiją bus galima panaudoti žaliojo vandenilio gamybai ir saugoti jį saugykloje“, – kalbėjo Vilniaus šilumos tinklų generalinis direktorius Gerimantas Bakanas.
Per ateinantį mėnesį AB Vilniaus šilumos tinklai skelbs rinkos konsultaciją, o vėliau – viešąjį pirkimą projektui įgyvendinti. Tikimasi visas projekto įgyvendinimo dalis atiduoti į vieno tiekėjo rankas.
Bendra vandenilio gamybos projekto vertė – 8 mln. Eur. 70 proc. projekto įgyvendinimo lėšų (5,6 mln. Eur) finansuoja Energetikos ministerija iš ES Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės, likusią dalį – 2,4 mln. Eur skiria Savivaldybė iš biudžeto lėšų.
Vilniuje pagamintą žaliąjį vandenilį planuojama naudoti viešajame transporte. UAB „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) sieks pasinaudoti ES regioninės pažangos priemone „Skatinti darnų judumą mieste“ daliniam 16-ikos vandeniliu varomų autobusų finansavimui.
„Savo strategijoje esame užsibrėžę tikslą tapti neutralia klimatui bendrove iki 2030 m., todėl pradedame aktyvų transporto priemonių atnaujinimą. Iki 2025 m. planuojame visiškai atnaujinti visus 159 troleibusus, kitais metais ketiname skelbti pirkimus ne mažiau 30 elektrinių ir 16 vandenilinių autobusų. Iki 2030 m. VVT parke bus atnaujinta per 500 transporto priemonių ir vidutinis jų amžius sieks 6 metus“, – apie planus pasakoja VVT generalinis direktorius Darius Aleknavičius.
IŠBANDOMAS VANDENILIU VAROMAS AUTOBUSAS
Vandenilinių autobusų integracija į sostinės viešojo transporto sistemą suteiks galimybes įveikti ilgesnius maršrutus bei prisidėti prie elektros energijos tinkle subalansavimo.
Vandeniliniai autobusai ypač pasitarnautų ilguose maršrutuose, kuriuose per dieną transporto priemonė nuvažiuoja 250 km ir daugiau. Elektriniai autobusai gali nuvažiuoti trumpesnį maršrutą, o jų įkrovimas užtrunka ilgiau nei testuojamo vandenilinio autobuso bako užpildymas, kuris turėtų užtrukti vos 9 minutes.
Šiuo metu sostinėje atliekami vandenilinių autobusų bandymai: 10 ir 30 maršrutuose išbandomas „Caetano H2 City Gold“ vandeniliu varomas autobusas. Vandenilio autobusą išbando VVT vairuotojai. Jie realiomis sąlygomis testuos autobuso manevringumą, vairuotojo darbo vietos komfortą, ergonomiką bei kitas vairavimo ypatybes. Bus nustatytos tikslios vandenilio ir el. energijos sąnaudos 1 km važiuojant miestu. Kada ir kokie vandeniliniai autobusai kursuos Vilniaus gatvėmis priklausys nuo ES investicijų planavimo bei viešųjų pirkimų rezultatų.
Parengta pagal Vilniaus savivaldybės informaciją.
Titulinė nuotrauka: Kastyčio Mačiūno.