architektų grojaraštis

I ARCHITEKTUOMENĖS GROJARAŠTIS: Muzika, kurioje neršia architektūrinės mūzos

2021-07-01
Pilotinis tyrimas

Tai turėjo įvykti!
Ilgiau šio fakto nebebuvo įmanoma slėpti. Nei nuo visuomenės, nei nuo atsakingų institucijų bei prezidentūros.
Ką tik Liepos I-osios užkulisiuose susprogdinta melomaninė bomba – architektų priklausomybė nuo muzikos nuėjo per toli, kad galėtų būti toleruojama tyliai…
Arba garsiai. Arba garsiai, viešai ir derama atida.
Taigi, veikdami pogrindyje, slapta nuo profesinio cecho, šeimų, ekspertų ir VMI, trys iš pažiūros lojalūs ir tvarūs architektai, sumodeliavo savadarbį muzikinį playlistą, kurį išdidžiai vadina – I ARCHITEKTUOMENĖS GROJARAŠČIU ir juo mojuoja viešojo intereso lygyje.
Tai – Tribriaunio Perimetro principu 3 neatestuotų melomanų (garsiai pasakyta) sukonstruota 27 opusų grandinė, kur jie vienas po kito surakino po 7 muzikinius įkaitus, be kurių, atseit, negali gyventi.
O dar labiau negali nepasidalinti su aplinkiniais ir šiaip eiliniais kitais, kurie muzikos apskritai neskiria, negirdi, neklauso, arba klauso tik emvienus ir bmwė (neaišku, kas blogiau).
Kas jie tokie, sulaužę nerašytą architektų paprotį “Neturėk kitų dievų, tik Architektūrą”?
Kas jie tokie, peržengę architektūrinį Rubikoną ir įsibridę į muziką giliau, negu leidžia profesinis padorumas, tarpinstitucinė subordinacija ir viešieji pirkimai?
Architektą visuomet iš fasado pažinsi: LAIVORITA

1_lukas-klausosi-muzo

1 GROJARAŠČIO KRAŠTINĖ: LUKAS REKEVIČIUS
architektas, ekspertas, architektūros mokslų daktaras, Lietuvos Architektų Rūmų pirmininkas.
Muzika man yra šiek tiek blogiau už tylą. Ir už paukštį, čirškiantį medyje, šiek tiek blogiau. Tačiau smarkiai geriau už didžiają daugumą kitų kasdienybės  garsų – kalbų, variklių, telefono skambučių ir elektroninio pašto pypsėjimų.
Tiesa, tyloje ir su paukščiu tenka pačiam sugalvoti, ką galvoti. O su muzika – ypač jei ją pataikai įsijungti tokią, kuri atitinka tuometinę emocinę vibraciją – nieko galvoti nereikia. Reikia į muziką įšokti ir ji nuplukdo į netikėčiausias vietas – Karakoy krantinę prie Bosforo, XII amžiaus vienuolyną, prakaituotą juodai apsirengusio žmogaus koncertą Amerikos kalėjime, ar klampią diskoteką kažkur Karibuose.
Todėl į mano muziką telpa viskas. Siksto koplyčioje įgiedotas Tamsiųjų Amžių Perotinas telpa, skaniai burnojantis ODB, metalinis DOOM žaidimo garso takelis su 30 riaumojančių plaukuočių choru, džiazas ir bliuzas telpa. Netgi sušiuolaikinta archaiška ukrainietiška rauda įtelpa kažkaip.
Viskas, kur randu esmės, pasakojimo  ir istorijos – randa vietą mano grojaraštyje.
Iš esmės, mano melomaninė pradžia – iš lenkiško radijo įrašytos kasetės, sukamos per magnetofoną “Vilma”. Netrukus atsirado CD ir pats pirmas kompaktas tėvų namuose buvo dvigubas The Beatles mėlynas 1967-1970 rinkinys, parneštas iš žymaus Kaune muzikos kiosko A.A. “Merkurijaus” pirmame aukšte…
Interjeras architektūrinei muzikai: ERGOLAIN

2_egle-bazaraite
2 GROJARAŠČIO KRAŠTINĖ: EGLĖ BAZARAITĖ
architektė, dėstytoja, architektūros mokslų daktarė, Vilniaus TECH Architektūros fakulteto prodekanė.
Muzika man ėmė ryškėti tamsiame Būda Piloto rūsyje (pogrinidinis muzikos klubas Kaune 2001-2006), kuriame, pamenu, kabėjo architektų-metrų portretai, ant kurių buvo surašyti ne mėgstamiausių architektų, menininkų, rašytojų, ar politikų vardai, o mėgstamiausi muzikos meistrai.
Piloto redakcijos tualetas tuomet irgi buvo rūsyje. Kaskart lipdama žemyn su reikalais pasiimdavau bloknotą ir nusirašydavau kelis man dar nežinomus muzikos meistrus.
Tolesnė muzikinė savišvieta daugiausiai ir vyko arch.meistrų muzikines rekomendacijas nelegaliai siurbiant iš jauno interneto. Mane trumpam netgi buvo pričiupę duomenų sargai. Tačiau netrukus jau buvau kiek užsidirbusi iš rašymo apie architektūrą ir galėjau įsigyti visokių cd legaliai, įskaitant ir bilietus į koncertus.
Mano garsinis perimetras sparčiai plėtėsi: nuo – iki arba netgi iki…
Žinoma, kai ką netgi bandžiau suvilioti savo muzika, bet išėjo atvirkščiai – kartą buvau pati taip suviliota mousikè, kad netgi sudizainavau keletą viršelių priešingo Europos pakraščio muzikos albumams.
Bet viskas baigėsi laimingai ir į namus sugrįžo J.S.Bachas. Ėmiau dažniau Bachą klausyti ir išklausyti.
Vilniuje pradėjusi dėstyti architektūros istoriją, radau aibę muzikinių paralelių su architektūra ir leidau sau…
Panašu, kad tai patikimas būdas pajausti architektūros nematerialumą, pamatyti, kaip garsai perkuria erdvę. Kaip architektūra paklūsta muzikai, o kartais net ir muzika architektūrai.
Sistema Mato – it fortepijonas architektų rankose: VADASIGA
3_ak-ir-piesinys-p-7-fka2

3 GROJARAŠČIO KRAŠTINĖ: AUDRYS KARALIUS
architektas, ekspertas, architektūros kritikas, e-žurnalo Pilotas.LT redaktorius.
Muzika yra tai, ko galėtų nebūti gyvenime. Tačiau tuomet gyvenimas prilygtų kalėjimui iki gyvos galvos.
Niekas neatsitinka be priežasties. Konfliktas – geriausia priežastis. Kažkada Lukas demonstrtyviai leido ant visos feisbukuomenės flamandų kompozitorių Wim Mentens. Tiksliau – mano Wim Mentens’o “Irisą” .
Mano kūrinį, kurį aš drįstu išsitraukti į viešumą tik ypatingomis progomis, ypatingomis nuotaikomis, ypatingomis identitetinėms aplinkybėmis – jis leido sau it niekur nieko. Deklaruodamas eilinio penktadienio distancinę pabaigą ar kąžką panašaus.
Taip žodis po žodžio ir susikibome melomaniškuose gniaužtuose.
Iš kažkur atsiradusi Eglutė Bazaraitė bandė malšinti įtampą, bet gavosi priešingai – neapgalvotai paleidusi į viešumą mano Romowe Rikoito, kaip neva savo, kas yra neįmanoma ir nelogiška jau vien toponiminių interesų plotmėje, sukūrė aukštos įtampos konfliktinį lauką, kurį sureguliuoti tegalėjo karas arba kultūriniai mainai.
Buvo pasirinktas antras variantas – 3 po 3 gabalus.
Bet gera muzika netilpo į lakonišką formatą. Ruletės principu konstruojamą grojaraštį teko išplėsti iki 3 po 7 gabalus. Sumezgėm, užrakinom ir pasižadėjome be reikalo neliesti – tik patiems pačiausiems. Tik saviems – Architektuomenės Grojaraštis I: perimetras.
PS… tačiau ir dabar, naktimis ar vairuojant, pajutęs kaip spurda, nerimsta mobiliukas, žinau – jau Lukas bus atsiuntęs, kokį naują iš kalėjimo su gitara pabėgusį nenuoramą ar Eglutė dalinasi ką tik surastais, dar smagesniais, negu anie, brazilais…

I Architektuomenės Grojaraštis: Perimetras 2021 [onlainyviai youtube] 
I Architektuomenės Grojaraštis: Perimetras 2021 [onlainyviai spotify] 

1.Lukas: Wim Mertens, “Iris” (Strategie de la rupture).
2.Eglė: Chilly Gonzales, Jarvis Cocker, “Room 29” (Room 29).
3.Audrys: Vito Paternoster, Preludio I (Inzaffirio).
4.Lukas: Perotin, Cecilia Bartoli, Sistine koplyčios choras ir Massimo Palombella, “Beata viscera Mariae Virginis”.
5.Eglė: Angel Olsen, “Lark” (All Mirrors).
6.Audrys: Mozart Heroes, “AC/DC Thunderstruck – Barrios” (Mozart Heroes).
7.Lukas: Bert Doskx, “Albatross” (Transit).
8.Eglė: Romowe Rikoito, “Twānksta town” (Undeina).
9.Audrys: Low Roar, “Everything To Lose“ (Everything to Lose).
10.Lukas: Koudlam, “See you All” (Goodbye).
11. Eglė: Pascal Comelade, “The Sad Skinhead” (L’argot Du Bruit).
12.Audrys: Sniedze Prauliņa, “Melncilts” (Inkrustacija).
13.Lukas: David Bowie, “Sound and Vision” (Sound and Vision 2013).
14.Eglė: David Purcell, Andreas Scholl, Accademia Bisantina, Stefano Montanari, “O Solitude, My Sweetest Choice, Z.406” (O Solitude).
15.Audrys: Goran Bregovich, “Kalashnjikov” (Underground).
16.Lukas: Iggy Pop, “Nazi Girlfriend” (Avenue B).
17.Eglė: Sidsel Endrese, Bugge Wesseltoft, “Fifty Ways to Leave Your Lover” (Duplex Ride).
18.Audrys: Kayah & Bregovich, “To nie ptak” (KayahTV).
19.Lukas: Lundo kvartetas, “Love’s madness” (Lund Quartet).
20.Eglė: Keith Jarrett, Paryžiaus Salle Pleyell koncertas 1988 spalio 17 (Paris Concert).
21.Audrys: Czesław Niemen, “Dziwny jest ten świat” (Dziwny jest ten świat).
22.Lukas: DakhaBrakha, “Baby” (Light).
23.Eglė: Jose Medeiros, “Cantiga da Terra” (Palco de ilusoes).
24.Audrys: Kamanių šilelis, “Paleisk mane namo” (9).
25.Eglė: Molly Nilsson, “We’re never coming home” (These Things Take Time).
26.Audrys: Maarja Nuut & Ruum, “Kurb laulik” (Muunduja).
27.Lukas: The Saxophones, “If You’re On The Water” (If You’re On The Water).
28.Eglė: Daniel Johnston, “Story of an Artist” (Welcome to My World).
29.Audrys: Merope, “Undinė” (9 days).
Išmanusis srovių reguliavimas – kiekvienam gyvenimo atvejui: ACO
Redakcijos pastabos: dalinantis šia Pilotas.LT publikacija, nuorodos į šaltinį – sąžinės reikalas. Architektuomenės grojaraščio versijos platformose youtube ir spotify skiriasi 3 kūriniais dėl techninių aplinkybių.
Titulinė foto: ©Pilotas.LT. Kitos foto: personaliniai archyvai.

Komentarai

  1. Ačiū, – sumalonumuklausau.

  2. netiketa. ambicinga. intriguota.

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

architektų grojaraštis

I ARCHITEKTUOMENĖS GROJARAŠTIS: Muzika, kurioje neršia architektūrinės mūzos

2021 liepos 12 KomentaraiPilotinis tyrimas

Tai turėjo įvykti! Ilgiau šio fakto nebebuvo įmanoma slėpti. Nei nuo visuomenės, nei nuo atsakingų institucijų bei prezidentūros. Ką tik Liepos I-osios užkulisiuose susprogdinta melomaninė