Sostinės savivaldybė ruošiasi atnaujinti iki šiol apleistą ir nenaudojamą, tačiau unikalią ir ilgą istoriją turinčią teritoriją šalia Šv. Stepono bažnyčios, o taip pat – rekonstruoti Šv. Stepono gatvę pritaikant ją pėstiesiems ir dviratininkams.
KAMINAS PAVIRS MENINIU AKCENTU
Vilniaus savivaldybė tikisi, kad geležinkelio stoties teritorijoje prie Šv. Stepono bažnyčios planuojamas taps nauja gyventojų traukos vieta. Teritorijos rekonstrukcijos projektinius pasiūlymus parengė SĮ „Vilniaus planas“ (arch. Paulius Jonys, PV Vincas Brezgys).
Viešas projekto svarstymas numatytas sausio 28 dieną 17.30 val. Senamiesčio atnaujinimo agentūros patalpose (Stiklių g. 4).
XV–XX a. prie renesaNsinės Šv. Stepono bažnyčios buvusios kapinės vėliau buvo paverstos kalėjimo kiemu, o vėliau – statybos ir sandėliavimo aikštele. Vykdant skvero rekonstrukciją, planuojama visiškai atnaujinti erdvę išlaikant jai išskirtinumą suteikiančius čia veikusios bendrovės „Gatvių statyba“ objektus: teritorijoje esantį aukštą metalinį kaminą siūloma paversti meniniu akcentu, kuris taptų šio skvero žymeniu ir kviestų aplankyti šią vietą. Bet ir jis pats galėtų tapti įrankių apžvelgti mieste – projektą rengianti savivaldybės įmonės „Vilniaus planas“ architektų komanda turi idėją kaminą paversti periskopu, kurio „akis“ leistų pasižvalgyti po miestą. Šv. Stepono skveras yra tokiame pat aukštyje kaip Gedimino bokštas, tad naudojantis periskopu atsivertų miesto panorama iš kitos perspektyvos.
Atliekant teritorijos archeologinius tyrinėjus atrastas katilas smalai, kuriame buvo kaitinamas gatvių remontui ir statybai reikalingas bitumas. Šią požeminę patalpą planuojama išvalyti bei paversti renginių ar poilsio erdve. Svarstoma ir amfiteatro įrengimo idėja.
INDUSTRINIS IR BAŽNYTINIS PALIKIMAS VIENOJE VIETOJE
Būsimasis skveras šiuo metu yra beveik visas išasfaltuotas ir apstatytas garažais. Įgyvendinant rekonstrukcijos projektą, menkaverčius statinius planuojama nugriauti, tačiau vieno pastato fasado elementas – mūrinė siena su trimis arkiniais langais – turėtų likti. Naudojantis šio pastato elementais, čia planuojama sukurti centrinį paviljoną. Patalpose būtų įrengtas viešasis tualetas, pritaikytas ir žmonėms su negalia. Likusias patalpas planuojama nuomoti – jos tiktų ir kavinei, ir nedideliai bendruomeninei erdvei.
Skvere esantis asfaltas bus išardytas, o vietoj jo bus pasėta didelė pieva, juosiama pėsčiųjų takų. Tarp gausybės čia atsirasiančių želdinių planuojamas ir obelų sodas.
Nuo XX a. pradžios teritorijoje sandėliuojant statybines medžiagas naudoto galingo krano konstrukciniai elementai, šiandien sukuriantys įspūdingą teritorijos vaizdinį, taip pat bus išsaugoti rekonstruojant skverą. Projekto kūrėjai pažymi – tokio industrinio ir bažnytinio palikimo koncentracijos vienoje vietoje nėra niekur Lietuvoje. Pačią konstrukciją planuojama sutvarkyti: nudažyti ir panaudoti teritorijai apšviesti. Renginių pievoje metu ją bus galima pritaikyti ir kitoms funkcijoms – laikiniems paviljonams, meno instaliacijoms ir panašiems objektams įrengti.
Atgimstant Stoties rajonui, planuojamas ir atskiras susisiekimas su būsimuoju skveru – šiuo metu patekimas iš šios teritorijos į skverą sudėtingas dėl reljefo skirtumų tarp Geležinkelio ir Šv. Stepono gatvių, todėl planuojama statyti nedidelį pėsčiųjų viaduką virš Šv. Stepono gatvės ir taip sujungti aukščiau esantį žalią plotą su geležinkelio teritorija.
GATVĘ PRITAIKYS DVIRATININKAMS IR PĖSTIESIEMS
Projekto metu bus atnaujinama ir šalia skvero besidriekianti Šv. Stepono gatvė – ją suplanuota pritaikyti dviratininkams ir pėstiesiems. Rekonstruota gatvė taptų nauja trasa, kuri sujungtų miesto senamiestį su besivystančiu stoties rajonu. Tikimasi, jog praplatėjus šaligatviams ir padidėjus pėsčiųjų srautui pagerės komercinių patalpų pirmuose aukštuose situacija, atsiras daugiau kavinių ir parduotuvių.
Parengta pagal Vilniaus savivaldybės informaciją.
Pav.: Šv. Stepono bažnyčios teritorijos ir Šv. Stepono g. rekonstrukcija (SĮ „Vilniaus planas“; arch. P.Jonys, PV V.Brezgys)
tomekas
( 2020-01-17 )
Galčia bus puiki erdvė metalo muzikos koncertams-šalia esančio geležinkelio garsai juos tinkamai papildytų?