Rugpjūčio 9 dieną Vilniuje įvykusioje karštoje Vilniaus savivaldybės diskusijoje su visuomene visuomenininkai, architektai, įvairių sričių specialistai, bendruomenių atstovai išsakė daug kritikos Reformatų skvero projektui, taip pat buvo pabrėžti procedūriniai šio projekto priėmimo pažeidimai. 13 visuomeninių organizacijų neseniai pasirašė reikalavimą stabdyti neteisėto Reformatų skvero projekto vykdymą.
NEBUVO DISKUTUOJAMA SU VISUOMENE IR SPECIALISTAIS
Rugpjūčio 9 dieną vykusio „Re:formatų“ festivalio metu šimtai žmonių susirinko protestuoti prieš vienašališkai priimtą Vilniaus miesto savivaldybės sprendimą dėl Reformatų skvero atnaujinimo (arch. J.Večerskytė-Šimeliūnė). Rugpjūčio 13 dieną Vilniaus savivaldybei ir Aplinkos ministerijai buvo išsiųstas 13 visuomeninių organizacijų pasirašytas reikalavimas stabdyti neteisėto Reformatų skvero projekto vykdymą ir sudaryti sąlygas užsakovui tinkamai suformuluoti užduotį, išgryninti projekto užmojus – diskutuojant viešai su įvairių sričių specialistais ir bendruomenėmis.
Rašte nurodoma, kad projekto rengimo proceso metu nebuvo paisoma Orhuso konvencijos (nesudarant sąlygų suinteresuotoms gyventojų grupėms bei specialistams įsitraukti į Reformatų parko projekto užduočių formavimą ir projekto rengimo eigą) bei UNESCO Pasaulio kultūros ir gamtos paveldo apsaugos konvencijos gairių (UNESCO pasaulio paveldo centras nebuvo iš anksto informuotas apie pasaulio paveldo vietovėje Vilniaus istoriniame centre esančios reikšmingos vietos esminės kaitos projektą).
Tarp organizacijų – Vilniaus bendruomenių asociacija, Aplinkos ir paveldo saugojimo sąjūdis, Lietuvos pėsčiųjų asociacija, VšĮ Architektūros fondas, Lietuvos arboristikos centras, Lietuvos dailės istorikų draugija, skvero kaimynystėje įsikursiantis MO muziejus ir kiti.
Vilniaus savivaldybės paviešintas Reformatų skvero atnaujinimo projektas buvo parengtas be konkurso, neatlikus būtinų archeologinių tyrimų, taip pat neatlikus sociologinių tyrimų ir neplėtojus produktyvaus dialogo su visuomene. Projektas buvo plačiai paviešintas žiniasklaidoje tik šių metų birželio 29 dieną, jau pasirašius sutartį su rangovu.
MEDŽIAI JAU PRADĖTI KIRSTI
Visuomenei ir specialistams pareiškus nepritarimą, liepos 30 dieną buvo inicijuota piliečių apklausa Reformatų skvero atnaujinimo klausimu. Į anketos klausimus atsakius per 900 piliečių. 88 proc. apklaustųjų mano, kad skverą reikia atnaujinti. Per 80 proc. apklaustųjų sutinka su savivaldybės sprendimu skvere pažymėti sovietmečiu sunaikintas reformatų kapines bei koplyčią, daugiau kaip 70 proc. pritaria, kad skvere atsirastų paminklas reformacijai. Tačiau 78 proc. apklaustųjų prieštarauja, kad skveras būtų aptvertas ir rakinamas nakčiai, 74 proc. nepritaria Vilniaus savivaldybės sprendimui visiškai sunaikinti 9-ojo dešimtmečio pradžioje sukurtas laiptuotas struktūras. Taip pat nesutampa požiūriai į augmenijos išsaugojimą. Nuo projekto rengimo pradžios (2014 m.) planuota iškirsti 91 iš 275 medžių (24 jau pašalinti), o esamų krūmų ir vijoklių išsaugoti neketinta. Tačiau minėta apklausa rodo, kad 80 proc. žmonių su šiuo sprendimu nesutinka: 42 proc. apklaustųjų mano, kad svarbu išsaugoti esamas augmenijos ekosistemas, o 38 proc. apklaustųjų – kad krūmai ir žoliniai augalai nėra svarbūs, tačiau reikėtų išsaugoti visus brandžius ir sveikus medžius.
Beje, sutarta, kad siųsti savo pasiūlymus dėl Reformatų skvero projekto taisymo visuomenė dar gali iki rugpjūčio 19 dienos. Juos galima siųsti adresu: reformatu.skveras@gmail.com.
Parengta pagal visuomeninių organizacijų ir PILOTAS.LT informaciją.
„Re:formatų“ festivalis. Foto: Andrej Vasilenko
Juliui
( 2018-08-25 )
Gal tamstai bus naujiena-remiantis Rusijos caro valdžios vykdytų gyventojų surašymo duomenimis,dar 1862 metais lietuviai sudarė 50 proc. Vilniaus gubernijos gyventojų (matyt,iki 1831 m. sukilimo jų nuošimtis buvo dar didesnis),lenkai sudarė 18 proc., baltarusiai 17 proc. žydai 9 proc. Vilniaus gubernijos rytinė riba ėjo netoli Minsko,jos ribose buvo Vileikos,Lydos,Maladečinos,Dysnos miesteliai. Po 1863 metų sukilimo , 1865 metais lietuvių drastiškai mažėja iki 24 proc.,baltarusių išauga beveik trigubai iki 47 proc.,lenkų vos sumažėja iki 17 proc.,žydų tautybės gyventojų dalis lieka nepakitusi-9 proc. Įdomu,kad 1897 m. lietuviai sudarė 18 proc.,lenkai- 8 proc. Vilniaus gubernijos gyventojų. Tokį drastišką lietuvių gyventojų dalies mažėjimą matyt nulėmė po 1863 m. sukilimo caro valdžios vykdyti lietuvių trėmimai į Sibirą ir naujų gyventojų atkėlimas į jų žemes iš rytinių gubernijų. Be to, fatališką vaidmenį suvaidino caro valdžios įvestas 40 metų trukęs lietuvių kalbos,spaudos,mokyklų draudimas-lietuviai buvo nutautinami nelietuviško švietimo pagalba. Per surašymus prisipažinti esant lietuvių,ko gero,reiškė uždarytas duris į valstybinę tarnybą ar kilimą karjeros laiptais joje. Matyt,todėl didelė dalis lietuvių galimai užsirašydavo kitų tautybių atstovais.
Prie pat Minsko žiedinio apvažiavimo yra vietovė Antaniški,kiek toliau-Gerveli,Dauguli,Girdzy, Gerdutiški, Petriški, Baubli, Daunary,Narbutava,Skirmantava… įpietus nuo Gardino-Vialikija Eismanty,Jatauty, Taucvily, Mizgiry,Jundzily… Net Bialystoko miesto Lenkijoje dalis vadinama Dojlidy (Dailidės?)-net lenkų mokslininkai pripažįsta baltišką jo kilmę.
en.wikipedia.org/wiki/Vilna_Governorate
lt.wikipedia.org/wiki/Spaudos_draudimas#/media/File:19th_C._sign_in_Lithuania.jpg
Julius
( 2018-08-31 )
Mielasis, jūs čia progai pasitaikius sekate pasaką apie „amžinąsias skriaudas“, tai yra ideologiškai suformatuotas ir politikos priemonėmis įdiegtas etnines nuoskaudas. Mylintys savo vaikus ir rūpestingi tėvai leido savo vaikus į lenkišką mokyklą, nes lenkų kalba kultūros ir mokslo kalba, o tėvai leidžia vaikus tikėdamiesi, kad tie jų vaikai išeis mokslus ir „į žmones’, paliks kaimą ir geresnę ateitį suskurs mieste, galų gale iš ten pasirūpins savo tėvais senatvėje. 1863 m. sukilimas nebuvo nei organizuojamas, nei klasifikuojamas kaip „lietuvių“ sukilimas. Nebent sekančiose kartose, politinės propagandos tikslais. Carinės Rusijos imperijos centrinė valdžia savo kultūros ir švietimo politikoje lietuvių kalbos nedraudė, priešingai, visaip ją skatino. Ypač po 1863 m. Bet nenukrypkim nuo „objekto“, reformatų bažnyčios pastato ir kapinių. Žmonės, kurie tą bažnyčią pastatė, toje bažnyčioje meldėsi ir giedojo, kalbėjo ir pamokslavo, darė tai lenkų kalba; kai buvo palaidoti, pagerbti buvo epitafijomis lenkų kalba. Su tuo ten ir kovojama. Pagal analogiją su LTSR laikotarpiu. Kad būtų aiškiau, įsivaizduokim, tose Vilniaus miesto istorinėse kapinėse guli palaidoti lietuvių tautiniai / politiniai lyderiai. Ar kas iš architektų mūsų gerbiamųjų ryžtųsi tokias kapines net siūlyti paversti į parką?
nuomonė
( 2018-08-25 )
„… lenkų kalba tai šalies miesto gyventojų, bendrai krašto kultūros ir mokslo kalba per amžius. Lietuvių kalba ten nuo 1939 m. okupacijos, su nauja valdžia ir politika…“? Manau,puikiai žinote,kad Lietuvos sostinę Vilnių 1920 m. okupavo Lenkija.
Įdomu,kodėl lietuvis reformatas Jokūbas Morkūnas XVIa. Vilniuje spausdino „Postilę lietuvišką“? Jei Bažnyčioje nebuvo lietuviškai kalbančių tikinčiųjų,tai kam spausdinti reformatų maldaknyges lietuviškai ?
Julius
( 2018-08-31 )
Civilizacija ta, kuri pastatė tą bažnyčią, ir visas kitas ankstesnes toje vietoje stovėjusias, išleido ir tą jūsų minimą postilę, kalbėjo lenkų kalba. Ir ne atvirkščiai.
Julius
( 2018-08-24 )
Mielasis, Bažnyčios tos reformatų kalba per amžius buvo lenkų kalba. Tame nieko keisto nei anti-lietuviško nėra, nes lenkų kalba tai šalies miesto gyventojų, bendrai krašto kultūros ir mokslo kalba per amžius. Lietuvių kalba ten nuo 1939 m. okupacijos, su nauja valdžia ir politika.
Juliui
( 2018-08-21 )
Reformatų yra ne tik Kėdainiuose,Kaune, Panevėžyje ,Kupiškio, Biržų krašte ,bet ir Vilniuje. Manau,ne visi Vilniaus reformatai buvo lenkai-buvo ir lietuvių, galbūt ir vokiečių. Juk lietuvis evangelikas reformatas Jokūbas Morkūnas XVI amžiuje Vilniuje spausdino knygas („Postilė lietuviška“) ir lietuvių kalba-matyt Vilniuje jau buvo susiformavusi lietuvių evangelikų reformatų bendruomenė. Tad pilnai tikėtina,kad šiose Reformatų kapinėse buvo laidojami ir lietuviai evangelikai reformatai.
Anonimas
( 2018-08-21 )
PETICIJA: Stabdykite Reformatų skvero projekto įgyvendinimą, KVIEČIAME PASIRAŠYTI
https://www.peticijos.lt/visos/74825
Julius
( 2018-08-20 )
Turetu buti „Reformatu kapiniu“. Simtmeciais tas sklypas buvo reformatu bendruomenes kapines, palaidota ten daug zmoniu. LTSR Vilniuje sunaikinta buvo ankapiai, o palaidoti zmones niekur is savo kapu nedingo, bet guli ten palaidoti kiekvienas savo kape. Architektams musu gerbiamiesiems nesuprasti, ka ten palaidotiems zmonems reiskia (kalbu esamuoju laiku, nes amzinybes poziuriu laiko nera) teise buti palaidotam, palaidotam pagal religini tikejima i prisikelima is mirusiuju. Tokiu „moderniu“ poziuriu ir „ura“ planavimu, kaip sio „skvero“, paniekinami ten palaidoti zmones reformatai, pasityciojama dar karta, (pirma karta issityciota sunaikinant kapu ankapius) nes buvo tie zmones „lenkai“. Bendrai, civilizacija, kuri negerbia mirusiu valios, siuo atveju buti palaidotam savo kape iki prisikelimo is mirusiuju, negerbia zmogaus isitikinimu ir giliausiu tikejimo jausmu ir vilciu, use siaubinga.
pjeras
( 2018-08-16 )
Mano galva elementaru- reikia atviro architektūrinės idėjos ( ne proj.pasiūlymų, kaip dažniausiai būna Panevėžyje ) konkurso.
mnmn
( 2018-08-16 )
vilnius kyla. super!